Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Problem med byte av vattenpump på en 9k

  1. #1

    Problem med byte av vattenpump på en 9k

    Jag har bytt vattenpump på en 9000, 2,3 16v med multirem om det nu är så noga exakt. Iaf så blev det inte tätt mellan blocket och distansröret så fick plocka isär igen och sätta i ny oring. Nu ska det vara just där men av någon anledning har det börjat rinna ur anslutningen av lilla röret. Det sitter ett fäste på blocket som man kan släppa på och "pressa" ut röret lite så att pumpen pressar emot och tätar ordentligt. Men hur jag än gör så rinner det lite lite där även om jag bara fyller systemet. dvs inte något tryck från pumpen ens. Något måste ha blivit galet och jag ser inget fel. Fick kika i en hayns bok idag och det verkar då inte vara något speciellt som jag inte har gjort iaf. Någon som har något Saab special tjuvtrick att dela med sig av eller är det bara att råskruva tills det funkar ? Det sura i kråksången är att första gången när jag montera nya pumpen så funka allt utom den innre oringen i det lilla adapterröret in i blocket som jag inte då viste skulle lossas på och även där byta oring. Det är först nu när jag ska göra om det hela det krånglar som f-n.


  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    Re: Problem med byte av vattenpump på en 9k

    Det är ju en o-ring på det lilla röret också.

    Jag brukar byta alla 3 o-ringar när jag har bort vattenpumpen.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3

    Re: Problem med byte av vattenpump på en 9k

    Ja oringen sitter naturligvis där, bomma att skriva det. Kanske va dumt. Jag bommade juh den innersta av dom stora i första försöket. Nu sitter det dock 3 oringar nya och fina så borde funka. Ska väl göra om och göra rätt idag igen.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Problem med byte av vattenpump på en 9k

    Är det långmotor eller kortdito. Årsmodell och motor är faktiskt viktiga uppgifter för att få rätt svar. Exempel sen några år tillbaka; byta multiremmen och nån sa man skulle klämma ihop remspännaren. Bilen va en 2,0i från -89. Sagt o gjort, han krascha hela bröstkåpan. På den motorn är det manuell remspänning. 2,3 o kortmotorn har automatisk.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    231

    Re: Problem med byte av vattenpump på en 9k

    hej

    Plocka bort och kolla o-ringen, är ganska vanligt att man skadar o-ringen vid montering om man inte håller ut röret ordentligt (vass kant )

    Mvh Robban
    Bygger Corsaab b204 t

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •