Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Går magert på tomgång

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344

    Går magert på tomgång

    Hej!

    Min 9000i med LH2.4 går magert på tomgång. Det är inget fel på lambdasonden. Den är ny och en original Bosch. Vid körning så fungerar det bra (spänningen pendlar som den ska), men inte vid lite gas/tomgång. Det får till följd att CE-lampan tänds när jag står i kö, trafikljus mm.

    Läste i en annan tråd om att systemet går i closed loop-reglering när man kör men inte vid tomgång. Det gällde ett LH2.2 men det kanske är lika här. Om så är fallet, vad styr bränsleblandningen då?

    Jag har bytt ganka många komponenter till nya eller begagnade som fungerade i annan bil. (tempgivaren ny, luftmassmätare beg, nya stift/kablar, bränsletrycksregulator beg, kollat efter luftläckage utan framgång)

    Tips emottages tacksamt!

    /Martin

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 500
    Medlem#
    6973

    Re: Går magert på tomgång

    Blinkat ut felkoder enl. proceduren i FAQ?

    Gissar vilt på taskig jord till sonden. Kolla jordflätorna till motor.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344

    Re: Går magert på tomgång

    Ja, jag har tagit ut blinkkoderna.

    Jordningen är nog ett bra tips. Ska absolut kolla upp den. I verkstadshandboken tipsar de om att använda en lampa med hög effekt och koppla mellan batteriets pluspol och sondens hölje och se att den lyser starkt. Man kan ju också dra en extra kabel från sonden (fäst med slangklämma) till en bra jordpunkt, och provköra.

    Återkommer med rapport.....

    /Martin

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344

    Re: Går magert på tomgång

    Jag har nu provat att dra en jordkabel från sonden till batteriets -pol. Det är ju inte riktigt bra, då det är signaljorden till styrboxen som jag vill åt, men jag hittar inte jordpunkt 201. Enligt verkstadshandboken så ska den sitta på sidan av insuget (B202 motor) men jag hittar den inte. I schemat är det tydligt att flera jordanslutningar frör signaler går till jordpunkt 201, men var är den????

    Jag har också försökt att hitta jordanslutningen mellan chassi och motor. Batteriets -pol går ju till vxllådan och startmotorn, men jag skulle ju vilja se en jordanslutning mellan chassit och motorn. Någonstans finns den så klart, men var???

    /Martin

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 500
    Medlem#
    6973

    Re: Går magert på tomgång

    Det ska sitta en jordkabel mellan motor och kaross uppe vid det övre motorfästet.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344

    Re: Går magert på tomgång

    Hej!

    Den finns inte hos mig. Däremot så har jag hittat var alla signaljordar kopplas ihop med -polen och chassit. Bakom batteriet sitter en jordningspunkt med en grov kabel direkt från batteriet och en mängd tunnare kablar. Jag ska ta bort batteriet ikväll och kolla att allt sitter ordentligt och är rent och fint.

    Jag har också provat med tre olika styrboxar. Den uppför sig lite olika beroende på vilken variant av box det är. Jag har testat med två stycken originalboxar och en från en -90:a (med annat nummer) Den går bäst med den från -90:an. Med originalboxarna hänger sig tomgången i mycket större utsträckning. Dessutom så kommer tomgången i självsvängning (ca 0,5Hz) och pendlar mellan 600 och 1500.

Liknande ämnen

  1. 9-5 -05:a går för magert.
    Av Robin_s i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-05-18, 21:31
  2. 9000 2.3 går magert
    Av Hyvens i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-11-05, 20:08
  3. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-02-15, 18:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •