Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Erfarnehet av BMW 1-serien!?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 055

    Erfarnehet av BMW 1-serien!?

    Är det någon som kört ägt eller äger en liten 1-serie?

    Om så skriv lite vad ni tycker om den
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Erfarnehet av BMW 1-serien!?

    Jag har pendlat med en arbetskompis i en. Mycket trevlig bil med bra landsvägskomfort för sin storlek. Kul att köra. Det var en 118i.
    Fredrik J

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Erfarnehet av BMW 1-serien!?

    Min erfarenhet är att det inte är en SAAB!
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Erfarnehet av BMW 1-serien!?

    Min erfarenhet är att byggkvalitén är markant sämre än i treserien.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  5. #5
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 715
    Medlem#
    3346

    Re: Erfarnehet av BMW 1-serien!?

    Päronen har en 120i i Spanien (köpt i Sverige).
    Trevlig, rapp liten bil. Men!
    Med M-Sportpaket blir bilen hemskt hård och stötig, knappt körbar på annat än motorvägar med myyyycket jämn och fin asfalt!
    Har bilen dessutom RFT-däck blir det etter värre, dessutom är däcken dyra som skam och sämre på nästan allt jämfört med vanliga däck.
    Slutsats: Trevlig bil, men köp en utan M-Sportpaketet (men bilen blir iofs ganska snygg med det) och köp absolut inte en med RFT-däck, särskilt viktigt om du ändå måste M-paketet. Annars rekommenderas njurbälte och hjälm!
    All makt åt Thengil!

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 055

    Re: Erfarnehet av BMW 1-serien!?

    Ang RFT-däck så tror jag inte den bilen jag kollat på har detta, har testat både med och utan M-paket och för min del så tycker jag det fungerar helt ok med en m-bil!

    Är det standard eller hur är det?

    Har lånat hem en och körde nästan 20 mil på en kväll och det gick över förväntan dock så var förbruknigen lite högre än jag hoppats...

    Dock var detta en -05:a med den "gamla" motorn.
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Erfarnehet av BMW 1-serien!?

    RFT-däck var nog standard men pratar vi om bilar från -05 kan det ju sitta uppsättning nr 2 på. Vanliga däck passar och troligtvis är det såna som sätts på vid första bytet. En plaska punkaspray i bagaget så behövs det inte.
    Fredrik J

  8. #8
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Erfarnehet av BMW 1-serien!?

    Som nämnts fin landsvägskomfort, uppför sig som en större bil, precis som min Alfa 147 gjorde.
    Den stora skillnaden är att BMW hade telefonnummret till företaget som sålde ljudisolering. Det nummret hade Alfa tappat bort
    Som jämförelse, 1 serien upplevs tystare än 9-3

    Som omväxlande baksätesåkare upplever man att ryggvinkeln är obekvämt låg (Dvs för upprätt) Men det är givetvis en eftergift för bilens storlek.

    Personligen tycker jag även att standardstolarna fram känns ganska fattiga och dåligt påkostade. Man märker att det är en "trång" instegsstruktur som de bygger på.
    Även om sportstolar lyfter bygger de på samma komponenter (Bortsett skum och klädsel)

    Även på övriga interiöra detaljer märker man att det har sparats på krutet. Istället för folierade plastdetaljer har man valt att endast mönstra dem.
    Dock, det är ju instegsmodellen så givetvis återspeglas detta enl ovan.

    Men till skillnad från andra "billiga" instegsbilar så känns allt ändå välkonstruerat och väl ihopkommet, lite plastigare och klenare bara
    Priset är tyvärr som vanligt ganska högt. En välutrustad 1serie med lite motor halkar lätt över 400 000:-!

    Nästa minus är att stereon är lika välljudande som en monoköksradio.
    BMW har aldrig rosat marknaden med bra anläggningar annat än att man hostar upp för det värsta steget som finns att få.

    Dock, på klassiskt BMW manér är bilen pigg och rolig, och den där "handen i handsken" känslan bakom ratten infinner sig även med de mindre motorerna.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Erfarnehet av BMW 1-serien!?

    Citat Ursprungligen postat av NP
    Personligen tycker jag även att standardstolarna fram känns ganska fattiga och dåligt påkostade. Man märker att det är en "trång" instegsstruktur som de bygger på.
    Även om sportstolar lyfter bygger de på samma komponenter (Bortsett skum och klädsel)
    Instämmer. Jag försökte få nämda arbetskompis att välja ett exemplar med sportstolarna men det lyssnade hon inte på. Opålitlig människa....
    Fredrik J

  10. #10
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Erfarnehet av BMW 1-serien!?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Intämmer. Jag försökte få nämda arbetskompis att välja ett exemplar med sportstolarna men det lyssnade hon inte på. Opålitlig människa....
    Mycket opålitlig....
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Nära Gbg
    Inlägg
    212

    Re: Erfarnehet av BMW 1-serien!?

    En jag samåkte med har en 120d. Säkert väldigt rolig att köra men den var sänkt och för stötig för att det skulle vara kul att åka med. Man sitter ju rätt ombonat fram men mittkonsolen hade gärna kunnat vara lite smalare. Instrumentering och knappar är ok, inte riktigt 3-serieklass men bättre än SAAB. Lite strikt och dyster (svart inredning) men inte så pedagogiskt mesig som en 9-3 av idag. Bak är ingen höjdare. Dörren är liten och man måste nästan kliva över hjulhuset för att sen tråckla in fötterna under framsätet. Tror nog att det är lättare att komma in i baksätet med en tvådörrars. Baksätet är ok för två barn upp till tretton.


    Jag tycker inte den vanliga 1-serien ser BMW ut på utsidan, mer som en påbyggd Hyundai Coupe eller nåt. Man har inte fått med det läckra från Z3 Coupé som ju har ett snarlikt utseende. Fast 135i cab eller coupé vore en dröm att ha! De är riktigt snygga.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Erfarnehet av BMW 1-serien!?

    Citat Ursprungligen postat av tur-ture
    Instrumentering och knappar är ok, inte riktigt 3-serieklass men bättre än SAAB.
    Nu är jag ingen expert på BMWs plattformar men jag tycker det ser ut att vara exakt samma grejor i 1 och 3 serien. Jag tänker då på saker som reglage till ACC, radio, torkare/blinkers. Instrumentklustret ser också identiskt ut.
    Vad skiljer menar du?

    Angående baksätet så pendlade vi fyra vuxna i bilen. Inte lyxklass men ok.
    Fredrik J

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Erfarnehet av BMW 1-serien!?

    Även om det ser likadant ut är känslan i 1-serien mycket billigare. Det är hårdare plastsorter, inte klädda fack, en pappigare känsla överlag. Den blev dock betydligt bättre med faceliften -07.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Erfarnehet av BMW 1-serien!?

    Instämmer i att känslan i inredningen är pappigare generellt men nu gällde det knappar och reglage...
    Jag tycker för övrigt att 5-serie pre-facelift också var ganska pappig med en hel del bristfällig passning här och där och motsvarar inte alls prislappen. Framförallt inte om nypriset nosar på 600'.
    Fredrik J

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 055

    Re: Erfarnehet av BMW 1-serien!?

    Ang stötigheten med M-paketet så tycker jag inte det var så farligt! Har testat 2 m-bilar och 2 "vanliga" och visst är den mjukare.

    Kommer isf köpa en -07:a så jag hoppas/antar att det är den faceliftade, är den faceliftad om den har den nya motorn?
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Erfarnehet av BMW 1-serien!?

    Citat Ursprungligen postat av Ekan
    Kommer isf köpa en -07:a så jag hoppas/antar att det är den faceliftade, är den faceliftad om den har den nya motorn?
    Vilken av motorerna?
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 055

    Re: Erfarnehet av BMW 1-serien!?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Citat Ursprungligen postat av Ekan
    Kommer isf köpa en -07:a så jag hoppas/antar att det är den faceliftade, är den faceliftad om den har den nya motorn?
    Vilken av motorerna?
    120 D 177hk.
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Erfarnehet av BMW 1-serien!?

    177hk är facelift ja.

    Facelift:

    Icke facelift:


    Störst skillnad syns på backljuset.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 055

    Re: Erfarnehet av BMW 1-serien!?

    Är det så att även hastighetsmätaren fått annan design? är väl det enda jag kan se, och acc-reglagen?

    Men är det inte mer än ljusen? sen är den nya m-paketad väl?
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Erfarnehet av BMW 1-serien!?

    Det är en hel del skillnader bland annat stötfångare fram, inredningsdetaljer, bakljusen osv. Främst märks det ju på motorerna dock.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

Liknande ämnen

  1. SAAB i TTA serien
    Av 9000r -86 i forum Allmänt
    Svar: 93
    Senaste inlägg: 2015-09-21, 14:51
  2. K-sport på -02 ifrån -01 serien?
    Av Jimmzzan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-04, 08:32
  3. Vad heter TV-serien?
    Av TurboDanne i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-12-05, 21:13
  4. [LÖST] Verisioner av Trionic 5-serien i vilka bilar
    Av NnR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-30, 17:49
  5. Max Effekt på TD04 Serien..?!
    Av NordicDalarna i forum Allmänt
    Svar: 104
    Senaste inlägg: 2006-06-02, 22:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •