Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Modell-uppdelade mappar/trådar?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    86

    Modell-uppdelade mappar/trådar?

    Hej!

    Vill börja med att tacka för ett fantastiskt forum. Här finns verkligen all kunskap om SAAB samlad.

    Har tänkt på en sak när jag varit runt på forumet...

    Jag kan tycka att det är lite rörigt, trådar blandas hejvilt, det blir svårt att hitta. Skulle det inte vara bra om forumets tekniska trådar var uppbyggda kring vilken modell det handlar om?
    T.ex. en huvudmapp om 9-5, en om 9-3 en om 9000 osv.
    Jag är inte ute efter ett i deltalj uppdelat forum, men lite huvudmappar (med var modell för sig) vore kanske inte fel???

    Vad tror ni?

    // Don Falone
    SAAB 9-5 SE 2,3t -99

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 904

    Re: Modell-uppdelade mappar/trådar?

    Jag säger mot pga de likheter som finns vad gäller frågor rörande motorer, motorstyrning, elsystem, chassi etc mellan de olika modellerna.

    A och O för att lättare hitta rätt och lätt få snabba svar är TYDLIGA trådrubriker vilket verkar märkligt svårt att få till. Ibland ryms ju hela frågeställningen i trådrubriken men istället skriver man "Hjälp!!!!!!!!"
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Modell-uppdelade mappar/trådar?

    Har argumenterat mot detta ett antal gånger.

    Orkar inte skriva allt igen, utan hänvisar till en del av de trådarna istället och sammanfattar det hela..

    viewtopic.php?f=11&t=261606
    viewtopic.php?f=11&t=267792
    viewtopic.php?p=1818423#p1818423

    Min huvudsakliga uppfattning är alltså att vi INTE bör dela upp det i olika sektioner på grund av:

    * Samma fel och samma lösning och samma frågor kan gälla flera olika bilmodeller. Lösningar och frågor om precis samma fel kan därför komma att hittas i kanske 6, eller rent av ännu fler olika avdelningar.

    * Folk som kanske har enorma mängder med information och kundskaper om 9000 men äger en 9-5 eller liknande kommer kanske aldrig att läsa en tråd som ligger i 9000-avdelningen på grund av att de bara är intresserade av "sin" bil. Om de hade känt igen en frågeställning i en tråd som hör till 9000 så kan de ändå svara om tråden "dyker upp" men det gör den ju inte om man delar upp allt.

    * Jag tror forumet kommer att förlora mycket av livligheten om alla med 9-5 sitter och trycker i sin avdelning, alla med ng900 sitter i sin avdelning osv. Om alla svamlar på i samma avdelning så blir forumet MYCKET mer levande, även om det så klart ibland kan tyckas något rörigt.


    Jag tycker inte de här tre frågorna (finns säkert fler) gör det värt att dela upp forumet bara för att få det lite prydligare och lite mer överskådligt då jag tror att forumet och användarna som helhet kommer att tappa på det.

    Och de förslag som hittills varit (dela upp efter modell, dela upp efter motortyp, dela upp efter trimningsgrad, dela upp efter karosstyp etc) har ju alla samma grundfel som jag nämner ovan.



    Jag är inte per automatik negativ till ett prydligare forum, men så länge som jag tror att kategoriseringen kommer att inverka negativt på så sätt som jag beskrivit ovan så tycker i alla fall inte jag att vi ska dela upp forumet nämnvärt.

    Men kommer något med ett riktigt bra och genomtänkt förslag, så visst kan jag tänka om om det skulle vara så.



    Vidare så verkar det oftast vara nybörjare på forumet som upplever det rörigt. I och för sig är det inte bra, men ger man det lite tid så tror jag man kommer in i det rätt bra..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626

    Re: Modell-uppdelade mappar/trådar?

    finns både 9000 klubb och 900 klubb på internet med http://forum.saab9000.se/index.php och www.900klubben.com

  5. #5
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: Modell-uppdelade mappar/trådar?

    Jag håller med om att forumet kanske inte behöver delas upp efter modell, men det är tamigfan ett MÅSTE att få sökfunktionen att acceptera modellbeteckningar snart!
    Hur STCS kan ha en sökfunktion som ignorarer fraser som 900, 9000, 9-3 och 9-5 är för mig en gåta! Det är ju för guds skull Saab-klubbens eget forum, och det klarar inte en fras som 9-5?!
    Är jag verkligen den enda som finner detta helt absurt?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 904

    Re: Modell-uppdelade mappar/trådar?

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Jag håller med om att forumet kanske inte behöver delas upp efter modell, men det är tamigfan ett MÅSTE att få sökfunktionen att acceptera modellbeteckningar snart!
    Hur STCS kan ha en sökfunktion som ignorarer fraser som 900, 9000, 9-3 och 9-5 är för mig en gåta! Det är ju för guds skull Saab-klubbens eget forum, och det klarar inte en fras som 9-5?!
    Är jag verkligen den enda som finner detta helt absurt?
    Håller med om att sökfunktionen visst borde klara dessa vanliga begrepp men som jag sagt tidigare blir det kanske en bra första uppgift för den nye forumadministratören att bita i?

    Vad sades förresten på STCS årsmöte angående denna fråga?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7

    Modellspecifik indelning

    Jag tycker att det inte är så lätt att söka och hitta information i forumet. Varför inte dela in lite mer modellspecifikt, ex OG900, 99 o.s.v.?

  8. #8
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Detta har diskuterats åtskilliga gånger. Men väldigt många sakar är gemensamma mellan olika modeller, t.ex motor och växellåda mm. Så det är inte självklart att det blir bättre. Snarare tvärtom. Däremot är det viktigt att man talar om vilken bil frågan gäller när man frågar något, samt vilken motor etc om det är relevant för frågan.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  9. #9
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Jag ville ha den funktionen i början av min forum-karriär. Men har sedan dess lärt mig att leva med det.

    Skulle dock vilja se att trådskaparen skriver i rubriken vilken bil det gäller, och inte bara i tråden.

    /Hasse

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ

    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Absolut check på det. Jag ändrar många rubriker där TS bara skrivit bilmodell i inlägget. Eller missat annan väsentlig info...

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    ... som att läsa och följa reglerna

    §3.1 Välj ett ämne som tydligt visar vad tråden du skapar handlar om.
    §3.2 Trådar och inlägg skall skrivas i därför avsett forum.

    Samt att t.ex. läsa dessa inlägg
    LÄS DETTA (!) så funkar vårat forum ännu bättre...


    Lathund för inlägg om felsökning
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Hur söker man bäst då? Söker man exempelvis på ng9-3 i sökrutan upp till höger får man "ingen träff"?

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 257
    Medlem#
    6069
    Använd Google, funkar bättre.
    Skriv dina sökord + site:forum.saabturboclub.com

    Ex:
    https://www.google.se/search?q=googl...bturboclub.com
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Man kan även på forumet söka med hjälp av taggar under förutsättningar att trådarna är taggade och då måste vi alla hjälpas åt med.

    Exempelvis så vill jag hitta alla förkortningar som finns och därför har jag taggat den tråden med bl.a. ordet akronym
    Så då gör man en avancerad sökning och har valt fliken till vänster 'Sök enskild innehållstyp' och skriver in sökordet i rutan Tagg:
    Och så kan man välja om man vill söka i en eller flera forumgrenar, väljer jag alla så får jag en träff och det leder precis dit jag vill.
    FAQ: Förkortningar och Beteckningar

    Kikar ni längst ner på sidan så syns orden i fältet "Taggar för det här ämnet" som just den är taggad med och det kan alla bidra med i varje tråd.
    Viktigt är såklart att man använder relevanta ord och stavar korrekt, ord som finns i taggmolnet dyker upp när man börjat skiva in ett ord.
    Det finns drygt 1300 unika taggar idag
    Och jag kan hålla med om att det krävs en hel del övning för att får sökningarna på forumet att fungera, enkelt? Näe tyvärr inte.
    Och dessutom är korta ord undantagna i sökningarna vilket försvårar avsevärt eftersom det är sådana överallt.
    Detta är gjort för att avlasta indexeringen som blir tung om precis alla ord skall indexeras. Undantag finns men jag har själv inte sett listan på dessa.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844

    Question Dela upp forum mellan 9-5 och 9-3ng

    Just nu så är det ju dessa 2 modeller som det diskuteras mest om, men jag personligen är bara intresserad av 9-5, jag har aldrig haft nåt riktigt intresse av 9-3ng. Vet inte om nån har frågat eller diskuterat detta tidigare men ni har aldrig tänkt dela upp forum ämnena mellan 9-5 och 9-3ng m.m? T.ex motor motorstyrning 9-5 och motor motorstyrning 9-3ng?
    Antar att det är lite jobb med att göra om något sådant, men jag måste ju fråga iaf för jag har funderat på detta ett tag.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Det har diskuterats sen forumet skapades, så det är knappast något nytt.
    Anledningen till att den uppdelningen är sämre är att så många delar och grejer är samma på 9-3 och 9-5. Vissa delar är lika mellan og9-3 och og9-5 och vissa delar är lika mellan ng9-3 och ng9-5 och 9-4X. Vissa delar mellan ng900 och og9-3 är lika, vissa 9000 delar teknik med og900, vissa 9000 delar teknik med ng900 och även og9-3.
    Så, att dela upp på bilmodell gör det för det första rörigt, det blir en himla massa forum. Dessutom kanske svaret redan finns, men ligger under annan bilmodell, som råkar dela teknik. De som inte är "nördar" kanske inte vet skillnaden på ng och og vad gäller 9-5 och 9-3. Du säger ju själv att du bara är intresserad av 9-5, jaha, ng eller og?
    Det var kanske lite mer befogat när det skrevs hundratals inlägg här per dag, men nu, med något tiotal så känns det som att en uppdelning skulle mest orsaka en massa jobb för moderatorerna som skulle få skyffla runt inlägg hela tiden.
    Ju bredare forumena är, desto mindre jobb för moderatorerna att hålla reda på det. Dessutom mindre risk att folk gör "fel", och att det troligen är lättare att hitta svar på redan ställda frågor.

    12 användare gillar detta inlägg



  17. #17
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Om folk gör som man ska och skriver tydliga rubriker funkar det bra tycker jag.

    De flesta aktiva läser väl ändå inte genom kategorier utan genom "nya inlägg".

    4 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #18
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Om folk gör som man ska och skriver tydliga rubriker funkar det bra tycker jag.
    Instämmer!

    Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  19. #19
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Precis. Jag är alltid noga med att beivra utnyttjandet av modellnamn även i rubriker. Ofta redigerar jag rubriker där folk inte brytt sig om att skriva modellnamnet, just för att det då är så lätta att se vad det gäller occh ignorera en modell som man absolut inte är intresserad av.

    3 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Om folk gör som man ska och skriver tydliga rubriker funkar det bra tycker jag.

    De flesta aktiva läser väl ändå inte genom kategorier utan genom "nya inlägg".
    jag läser igenom kategori för kategori

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det har diskuterats sen forumet skapades, så det är knappast något nytt.
    Anledningen till att den uppdelningen är sämre är att så många delar och grejer är samma på 9-3 och 9-5. Vissa delar är lika mellan og9-3 och og9-5 och vissa delar är lika mellan ng9-3 och ng9-5 och 9-4X. Vissa delar mellan ng900 och og9-3 är lika, vissa 9000 delar teknik med og900, vissa 9000 delar teknik med ng900 och även og9-3.
    Så, att dela upp på bilmodell gör det för det första rörigt, det blir en himla massa forum. Dessutom kanske svaret redan finns, men ligger under annan bilmodell, som råkar dela teknik. De som inte är "nördar" kanske inte vet skillnaden på ng och og vad gäller 9-5 och 9-3. Du säger ju själv att du bara är intresserad av 9-5, jaha, ng eller og?
    Det var kanske lite mer befogat när det skrevs hundratals inlägg här per dag, men nu, med något tiotal så känns det som att en uppdelning skulle mest orsaka en massa jobb för moderatorerna som skulle få skyffla runt inlägg hela tiden.
    Ju bredare forumena är, desto mindre jobb för moderatorerna att hålla reda på det. Dessutom mindre risk att folk gör "fel", och att det troligen är lättare att hitta svar på redan ställda frågor.
    Antog att det hade diskuterats men då har jag frågat iaf
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

Liknande ämnen

  1. Mappar till T7
    Av 95_TURBO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-09-27, 10:45
  2. Var mappar ni bilen?
    Av Trynet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 94
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 17:11
  3. Vem mappar Megasquirt?
    Av itoaa i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-08-21, 01:01
  4. Firma som mappar trimmad 9000 -91
    Av ctg_putte i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2004-12-02, 12:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •