Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Varning! Justerbara kamdrev från KLRacing

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Laholm
    Inlägg
    29
    Medlem#
    7719

    Varning! Justerbara kamdrev från KLRacing

    Någon som vet om dom är något att ha? Speedparts verkar osäkra (vissa som havererat), trollspeed dyra men bra. Klracings är billiga men är dom bra?

    Det är dessa jag menar: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/...h-20l-94-.html

    Uppdatering: Köpte dessa november 2012. Fick inte dom att passa till Catcams nr 6100202 (tog i på baksidan av toppen plus att bultarna till kamdrevet fick kortas av då dom va för långa...) Slängde dom i verkstadslådan och körde originaldrev med uppslipat spår i kammarna utan problem. Började använda dom på en T5 motor med original T5 kammar förra året och hann 600 mil och 1 år tills det började knacka satan. Demonterade ventilkåpan och fick se följande:






    Klracing svarar följande:

    Vilken motor har du ? (så att den spårat rätt/rätt drev)
    ser det ut som kuggarna är ok (eller ser de slitna ut eller sneslitna)
    eller han du slått med hammare på drevet eller dragit med mutterknack vid montering etc?
    eller ser det ut som något tagit i någonstans (det är ganska tight vid kamöverfallet)
    drevet kan inte bara ”spricka” av sig självt utan det är något som är fel ”mekaniskt”


    Totalsågning av min kompetens med andra ord. Min erfarenhet säger, kör med originaldrev med bortplockad klack, precis som dom andra erfarna grabbarna har sagt innan. Nu har jag ivf testat dom!
    Senast redigerat av Salo den 2014-11-17 klockan 17:10. Anledning: Uppdatering länk och rubrik

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    London, England
    Inlägg
    58

    Re: Justerbara kamdrev från KLRacing

    Later i alla fall inte fasligt dyrt.

    Kop ett par och gor en utvardering sa koper jag ett par efterat om de ar nagot att ha

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Laholm
    Inlägg
    29
    Medlem#
    7719

    Re: Justerbara kamdrev från KLRacing

    Jag får väl kanske göra det. Dock så vill inte Kl Racing skicka en bild på hur dom ser ut, fast man mailat tre gånger till dom.

  4. #4

    Re: Justerbara kamdrev från KLRacing

    Citat Ursprungligen postat av Salo
    Jag får väl kanske göra det. Dock så vill inte Kl Racing skicka en bild på hur dom ser ut, fast man mailat tre gånger till dom.
    Och då hade jag inte handlat där, för vill inte en handlare angagera sig mer än så, så får det va för min del.
    Obs bara min personliga åsikt, handlaren kanske är skitbra men orkar dom inte svara på frågor eller visa hur en produkt ser ut så går dom bort i min värld.
    Uffe.
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2003
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2001

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Nyköping/oxelösund
    Inlägg
    166

    Re: Justerbara kamdrev från KLRacing

    Citat Ursprungligen postat av HenrikUK
    Later i alla fall inte fasligt dyrt.

    Kop ett par och gor en utvardering sa koper jag ett par efterat om de ar nagot att ha

    dom e ju dyrare en speedparts för övrigt så e de nog inga problem med att dom ska hålla. har aldrig hör nån som har haft problem med de
    saab 9000 aero med (hirsch) steg 3

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Laholm
    Inlägg
    29
    Medlem#
    7719

    Re: Justerbara kamdrev från KLRacing

    Yes, tycker också att dom kan bemöda sig med en bild. Jag vill se så dom inte säljer samma som Speedparts (om man nu kan se det). Jag vågar helst inte chansa, "nog" duger inte som ett definitivt övervägande till köp. Annars får man investera hos Trollspeed då kvalitet kostar som bekant...

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Justerbara kamdrev från KLRacing

    Med tanke på hur mycket problem vissa leverantörer har med sina justerbara kamdrev skulle jag överväga det noga innan jag köpte något som inte ens leverantören kan svara på frågor angående.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Justerbara kamdrev från KLRacing

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Med tanke på hur mycket problem vissa leverantörer har med sina justerbara kamdrev skulle jag överväga det noga innan jag köpte något som inte ens leverantören kan svara på frågor angående.


    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Laholm
    Inlägg
    29
    Medlem#
    7719

    Re: Justerbara kamdrev från KLRacing

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Med tanke på hur mycket problem vissa leverantörer har med sina justerbara kamdrev skulle jag överväga det noga innan jag köpte något som inte ens leverantören kan svara på frågor angående.

    Är det fler än Speedparts som haft problem med spruckna kamdrev? Isf, vilken eller vilka?

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kjula flygraka!!:) #Flygplats# the place to be!!!!
    Inlägg
    1 696

    Re: Justerbara kamdrev från KLRacing



    Hmmm!!

    Allvarligt så tycker jag nog att man skall se över konstruktions & tillvägagångs sätt för dessa produkter!.

    Det är Varken första lr sista gången som jag varnat för detta.

    Har även fått en Gammel hund att till slut (sitta) varför det skulle ta sån tid förstå detta låter jag vara då han överbevisats flertalet gånger.

    Mike
    Saab Lotus Exige
    Rörramsbygge med Rwd & B236

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    London, England
    Inlägg
    58

    Re: Justerbara kamdrev från KLRacing

    Citat Ursprungligen postat av Aero-E-Tuna


    Hmmm!!

    Allvarligt så tycker jag nog att man skall se över konstruktions & tillvägagångs sätt för dessa produkter!.

    Det är Varken första lr sista gången som jag varnat för detta.

    Har även fått en Gammel hund att till slut (sitta) varför det skulle ta sån tid förstå detta låter jag vara då han överbevisats flertalet gånger.

    Mike

    Jag fattar inte - ar de bra eller inte?

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Laholm
    Inlägg
    29
    Medlem#
    7719
    Se första inlägg!

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Sprickorna ut mot hålen är symetriska på alla hål.
    Gissar att det dreven helt enkelt är för veka och att sprickorna kommer på förväntat ställe och det går troligen även bevisa med en FEM-beräkning.

    Kan du få till en skarp bild på brottytorna ?
    Det brukar säga ganska mycket om orsaken till brottet.
    Är det aludrev med stålkrans ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Laholm
    Inlägg
    29
    Medlem#
    7719
    Dom ligger på jobbet men ska fixa bilder i nästa vecka! Japp, aludrev med stålkrans.

  15. #15
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 004
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    .......och att sprickorna kommer på förväntat ställe och det går troligen även bevisa med en FEM-beräkning.
    +1

    Enda motargumentet skulle vara ifall ventiler hälsat på kolv och med detta vridit av centrumet....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Laholm
    Inlägg
    29
    Medlem#
    7719
    Transmissionen har inte gått mer än ca 2000 mil och utan problem förrän detta hände. Jag har gjort leakdown-test med godkänt resultat och kör nu med stabila original kamdrev utan problem. Dock såg oljan inte vacker ut (hoppas lager och övrigt klarar sig)...

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Salo Visa inlägg
    Min erfarenhet säger, kör med originaldrev med bortplockad klack, precis som dom andra erfarna grabbarna har sagt innan.
    Det låter ju bättre.
    Varför gör du inte det då?

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Laholm
    Inlägg
    29
    Medlem#
    7719
    Citat Ursprungligen postat av Dorian Visa inlägg
    Det låter ju bättre.
    Varför gör du inte det då?
    Erfarenheten kom ju efter haveriet, inte sant? Hade kvalitén varit bra, hade jag glatt kört vidare. Lite efterklok-varning från dig... Nu har jag provat, fått haveri och varit hygglig och lämnat ut denna information. Jag kunde lika gärna hållit detta för mig själv...

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Sprickorna ut mot hålen är symetriska på alla hål.
    Gissar att det dreven helt enkelt är för veka och att sprickorna kommer på förväntat ställe och det går troligen även bevisa med en FEM-beräkning.
    Om man tänker efter var de maximala krafterna på drevet kommer, nämligen just vid ringen det spruckit i, vid de tre vingarnas kanter, och jämför med ett originaldrev (http://shop.speedparts.se/sv/prod/90...ev/535205.html) så är det lätt att inse att materialbelastning på den svagaste punkten (där sprickbildningen startat) blir väldigt många gånger högre i de här dreven (jag kan inte FEM men spontant skulle jag säga att materialpåfrestningen i svagaste punkten ökar minst en magnitud). Det är högst sannolikt inte ett materialfel utan ett designfel. Gissningsvis har den som ritade de snygga hålen inte förstått hållfasthetsimplikationerna. Och speedparts motsvarande justerbara drev verkar använda samma ritningar.

    Nya likadana drev kommer sannolikt inte att lösa problemet.

    Tillägg: Det faktum att de justerbara dreven är i aluminium förstärker problemen pga. aluminiums utmattningsegenskaper, hade hela drevet varit järn hade det kanske klarat sig ändå (men med dåliga marginaler).
    Senast redigerat av Långmilare den 2014-11-15 klockan 16:35.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Laholm
    Inlägg
    29
    Medlem#
    7719
    Det kan ha varit så att det blev för lite spel vid varm motor mellan insugsdrevet och toppen och detta har då gjort att det till sist har spruckit. Catcams kammarna fungerade inte alls (inga bekymmer såklart med originaldreven). T5 kammarna tog inte emot vid montering men detta var vid kall motor. Dock än en gång, jag körde felfritt / utan missljud, i ett år och ca 600 mil.

    Men hur många köper ställbara kamdrev och kör med original kammar? Jag gjorde det för att jag hade dom liggandes och kunde exakt klocka in T5 kammarna (jag vet, lite nördigt från min sida). Kör man eller vill köra med med dom, för allt i världen, kolla noga upp spelet och om dreven tagit i. För mig har det inte varit något bekymmer på avgasdrevet.

Liknande ämnen

  1. erfarenhet av KL-Racings justerbara kamdrev ?
    Av sunshine i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-09-25, 12:13
  2. Justerbara kamdrev saab 9000.
    Av Tur6o i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-11-22, 00:26
  3. Justerbara kamdrev
    Av MickeKr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-07-05, 23:13
  4. Ställbara kamdrev från SP!!
    Av B-motor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-01-11, 00:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •