Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Renovering av fjäderben

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    24

    Renovering av fjäderben

    Är väldigt tacksam för detta forum måste jag bara säga! tror jag har läst i princip varenda tråd som har med klonkande framvagnar att göra efter timmar av felsökning, byte av krängningshämmare och åtdragning av subframen visade sig felsökningen till slut vara så enkel som att lyfta damasken från fjäderbenet och upptäcka detta djävulens påfund, rosten

    Med andra ord har fjäderbenet rostat sönder så dämparen ligger och glappar och klonkar. Har kollat på bildesbasen och sett att det inte finns många begagnade fjäderben på marknaden eftersom problemet är vanligt.

    Min fråga lyder nu: vad är vettigast att satsa på, begagnat fjäderben eller att renovera det befintliga med sån här repsats som svetsas på?
    Har själv inga möjligheter att svetsa så då blir det till att själv montera av benet och lämna in det för renovering om det inte finns någon barmhärtig själ som vill hjälpa till förståss.
    Någon som har en uppfattning om hur mycket en verkstad tar för själva arbetet med ett fjäderbensbyte exklusive material?
    Saab 9-3 SportCombi Biopower 2.0t Vector 2009

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Renovering av fjäderben

    Ett begagnat styrspindelhus( Finns inte fjäderben på denna modell) är ju billigast, men det kommer inte hålla så himla länge ändå. Om du inte har tur å får tag i ett i nyskick. Än så länge är 9-3;orna rätt ovanliga på skroten, och ng900;ns passar tyvärr inte.
    Har hört uppgifter om mellan 1500-3500. Det tar ju en stund å komprimera fjädrar, märka upp lite saker, montera insatsdämparen i styrspindelhuset osv. Gjort de en gång bara men tyckte det var busenkelt. Det högre priset så ingick kontroll av framvagnsjusteringen vet jag.

    Iaf tur att man sällan måste byta dämpare på den konstruktionen. Tycker Saab tar alldeles för mycket betalt för denna gjutjärnsklump. Ett riktigt fjäderben är ju mer komplicerat.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    24

    Re: Renovering av fjäderben

    Citat Ursprungligen postat av JacobSilver
    Det högre priset så ingick kontroll av framvagnsjusteringen vet jag.
    Behövs en framvagnsjustering efter att ha bytt styrspindelhus?
    Citat Ursprungligen postat av JacobSilver
    Tycker Saab tar alldeles för mycket betalt för denna gjutjärnsklump.
    Ja hur mycket kostar ett nytt? tyckte mig ha läst någonstans att de ska kosta 4000 kr, stämmer det så skenar det ju som sagt iväg ganska rejält i pris.

    Ingen som har några erfarenheter från att ha lagat styrspindelhuset? tänker på repsatser som denna: http://www.blocket.se/kalmar/Fjaderben_ ... ?ca=14&w=3
    Vad kan en verkstad ta för att fixa denna typ av reparation?
    Saab 9-3 SportCombi Biopower 2.0t Vector 2009

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Renovering av fjäderben

    att svetsa dit den hylsan på fjäderbenet bör nog vara billigast att hitta någon liten svetsfirma som fixar, det kan inte kosta många kronor, om du kommer med allt bortplockat och väl rengjort så de kan göra sitt arbete snabbt och smidigt.

    Det är nästan stört omöjligt att hitta de där på skroten till og9-3, de är betydligt vanligare på og9-3 än ng900, det rostar på 900an med men 9-3orna är i större utrstäckning drabbade, eftersom det skiljer lite mellan de på 900an och 9-3an så är det säkert beroende på det, är väl längden som skiljer vill jag minnas.

    Plocka bort fjäderbenen och demontera allt, rengör bra, skaffa den (dyra) hylsan och ta en tur i nått industriområde och leta efter en svetsfirma är mitt råd.

    Det kostar inte många kronor att få bytt på verkstad, men min erfarenhet är att det kostar både mer och blir sämre resultat om de får svetsa, min uppfattning är iaf att det inte är så mycket svetsning nu som förr?

    Sist jag bytte fjädrar och dämpare tog de 1timme för varje sida, alltså 2 timmar, vilket kostade 2X650kr.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Renovering av fjäderben

    Vid renovering enligt pumbas förslag så kan hjulvinklarna ändras. Och allt som innebär total demontering av en massa framvagnsdetaljer leder alltsom oftast till onödigt däckslitage om bara har lite lite otur.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Renovering av fjäderben

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Vid renovering enligt pumbas förslag så kan hjulvinklarna ändras. Och allt som innebär total demontering av en massa framvagnsdetaljer leder alltsom oftast till onödigt däckslitage om bara har lite lite otur.

    Hur hade du tänkt dig att plocka bort fjäderbenen utan att göra en framvagnsinställning efter det?

    Personligen hade jag inte ens tänkt tanken att man efter ett sånt omfattade arbete skulle hoppa över framvagninställningen?
    Då gjorde man ju bara halva jobbet.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Renovering av fjäderben

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Vid renovering enligt pumbas förslag så kan hjulvinklarna ändras. Och allt som innebär total demontering av en massa framvagnsdetaljer leder alltsom oftast till onödigt däckslitage om bara har lite lite otur.

    Hur hade du tänkt dig att plocka bort fjäderbenen utan att göra en framvagnsinställning efter det?

    Personligen hade jag inte ens tänkt tanken att man efter ett sånt omfattade arbete skulle hoppa över framvagninställningen?
    Då gjorde man ju bara halva jobbet.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    24

    Re: Renovering av fjäderben

    Så då kan man säga att fördelen med att lämna in på bilverkstad är att framvagnsinställningen förmodligen ingår?
    Annars om man själv demonterar, rengör, lämnar in för svetsning och sedan monterar måste bilen in på verkstaden i allafall för framvagnsjustering. Hur mycket kostar en sådan separat?
    Saab 9-3 SportCombi Biopower 2.0t Vector 2009

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Renovering av fjäderben

    Citat Ursprungligen postat av JacobSilver
    Så då kan man säga att fördelen med att lämna in på bilverkstad är att framvagnsinställningen förmodligen ingår?
    Annars om man själv demonterar, rengör, lämnar in för svetsning och sedan monterar måste bilen in på verkstaden i allafall för framvagnsjustering. Hur mycket kostar en sådan separat?

    Hur du än väljer att göra så kommer du ju att få betala för en hjulinställning, vissa firmor struntar dock i den, men jag hade inte gjort ett sånt omfattande arbete utan att göra det, sakerna är ju inte nya och det är ju inte alls säkert det sitta exakt lika när det är ihopmonterat.

    Fördelen om du gör allt jobb själv är att du då lämnar in en bil som förhoppningsvis är ganska smidig att skruva med då allt nyligen varit isär.
    Kan kosta någonstans 500-1000kr beroende på firma och lite vad de behöver göra, det blir som regel dyrare om gejerna sitter hårt ihoprostat.

    Jag skulle nog tippa på att det blir några 1000kr i besparing om man väljer att göra arbetet själv, sen är det inte alla bilverkstäder som vill befatta sig med div "hemmalösningar" eller vad man ska benämna den där hylsan.


    En bra början för ett bra beslut är ju att ringa runt till ett gäng bilverkstäder för att kolla av priserna, ibland kan man ju få så bra pris att det inte är lönt att klabba själv, ibland får man även motivationen att göra det själv(när det blir tokdyrt...).
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    24

    Re: Renovering av fjäderben

    Tackar för alla svar. RIngde till en Saabfirma här i Linköping idag och de var väl bekant med de där renoveringshylsorna, de brukade göra dessa reparationer och skulle ha 2000 kr allt som allt, inklusive kontroll av toe-in, tyckte jag lät jäkligt prisvärt så på fredag ska bilen in, ska bli skönt att slippa höra klonkandet.
    Saab 9-3 SportCombi Biopower 2.0t Vector 2009

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Renovering av fjäderben

    Låter klart prisvärt det där. Grattis.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Renovering av fjäderben

    Citat Ursprungligen postat av JacobSilver
    Tackar för alla svar. RIngde till en Saabfirma här i Linköping idag och de var väl bekant med de där renoveringshylsorna, de brukade göra dessa reparationer och skulle ha 2000 kr allt som allt, inklusive kontroll av toe-in, tyckte jag lät jäkligt prisvärt så på fredag ska bilen in, ska bli skönt att slippa höra klonkandet.

    Säker på att det inte är pris per sidan?

    Låter som ett jäkla bra pris iaf.

    Värt att tänka på om de inte gör det själva är ju att få på någon form av färg på den nya biten sen, tex hammarlack eller nått annat tåligt, så hindrar man rosten ett tag iaf.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    24

    Re: Renovering av fjäderben

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    säker på att det inte är pris per sidan?
    Nu var jag kanske lite otydlig men alltså priset var för ena sidan, tidigare ägare hade nyligen bytt det andra benet/huset så där ska det inte behöva göras något.
    Pratade med verkstaden också angående ytbehandling av den ditsvetsade hylsan och han sa att det lägger på något, kommer inte ihåg vad men något var det iaf...
    Saab 9-3 SportCombi Biopower 2.0t Vector 2009

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    24

    Re: Renovering av fjäderben

    Gick inte helt enligt planderna det där, tyvärr var de tvungen att byta hela benet eftersom det som satt på plats var allt för rostigt för att kunna fixa. Prislappen gick upp en del också trots att de hittade ett begagnat fjäderben.

    Nu till min fråga, när jag hämtat bilen från verkstaden upptäckte jag att bilen är lägre på den sida som fjäderbenet byttes, mätte det till nästan 2 cm. Verkstans förklaring var att dämparen i det nya(begagnade) fjäderbenet kanske var kass för fjädern flyttade de över från det gamla benet.
    Vad tror ni? ska jag nöja mig med det svaret och sikta in mig på stötdämparbyte eller kan det vara något annat? vad har verkstan för ansvar?
    Saab 9-3 SportCombi Biopower 2.0t Vector 2009

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Renovering av fjäderben

    det är fjädern som bestämmer höjden på bilen.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    24

    Re: Renovering av fjäderben

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    det är fjädern som bestämmer höjden på bilen.
    Det var vad jag instinktivt kände också, men det skulle innebära att de antingen ljuger om att de flyttade över den gamla fjädern, eller att jag inte lagt märke till det tidigare vilket jag har svårt att tro.

    Bör jag gnälla eller bida min tid tills att jag kan byta fjäder och dämpare på båda?
    Påverkas köregenskaperna nämnvärt av att höjden skiljer sig mellan sidorna?
    Saab 9-3 SportCombi Biopower 2.0t Vector 2009

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973

    Re: Renovering av fjäderben

    Se till att du fick monterat både din gamla fjäder och gamla dämpare.

    Detta ska bytas i par.

    Det är ju inte till nån direkt fördel med olika höjd. Typ som omvänd cornerweight-justering.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Renovering av fjäderben

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    det är fjädern som bestämmer höjden på bilen.
    Fast om man byter fjäderben till ett med annat mått mellan undre fjäderplatta och spindelcentrum blir väl höjden annorlunda även med samma fjäder som tidigare?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973

    Re: Renovering av fjäderben

    Har inte alla og9-3 fjäderben samma mått där?

    När man svetsar på dessa benen så sker ju arbetet ovanför fjäderplattan...

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Renovering av fjäderben

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Har inte alla og9-3 fjäderben samma mått där?

    När man svetsar på dessa benen så sker ju arbetet ovanför fjäderplattan...

    Mvh
    Jo men kan man ha förväxlat delar från en NG900:

    http://photo.platonoff.com/Auto/2007...gs_From_a_9-3/
    While the front suspension on the 9-3 is mostly identical to NG900, they use different strut mounts and spring seats.
    Låter visserligen osannolikt att en yrkesman inte skulle upptäcka skillnaden innan montering.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Fjäderben OG9-3 vs NG900
    Av TurboRichard i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2017-01-23, 09:00
  2. Ng 900 fjäderben på og 9-3
    Av Loudpipes i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-12, 18:57
  3. fjäderben ng9-3
    Av ka_linkan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-02-28, 10:04
  4. Fjäderben
    Av Aleksander Tjore i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-29, 16:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •