Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: Startproblem, Varnar för rattlåsfel NG9-3

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 290

    Re: Saab 9-3 -04 startar ej. Varnar för rattlåsfel

    Citat Ursprungligen postat av Neodys
    Kan ju säga att följande är OK:
    Batteri
    tändningslås

    Samma felmeddelande om rattlåset. Ingen rattlås funktion och framförallt så kan jag inte vrida nyckeln överhuvudtaget(Har testat med ett nytt tändlås).
    Från min gamla tråd viewtopic.php?f=6&t=175914

    "Jag har nu bytt lås. Stoppar jag nyckeln i låset så kan jag inte vrida om. Testade att låsa bilen för att sedan låsa upp med "vanliga" nyckeln. Larmet går då och bilen går att starta. Stänger jag av bilen så går inte rattlåset i men nyckeln går att ta ur.

    Slutsats:
    För att få igång bilen så måste jag låsa bilen med fjärren för att sen låsa upp med vanliga nyckeln så att larmet går."

    Kan vara värt att testa tänkte jag?
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    641

    Re: Saab 9-3 -04 startar ej. Varnar för rattlåsfel

    Kan vara cim:en som spökar.Styrenheten som sitter runt rattstången.Inte ovanligt på spec 03.

    //Andreas

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    25

    Re: Saab 9-3 -04 startar ej. Varnar för rattlåsfel

    Nu har det hänt igen , Bilen har ståt orörd sen nyårsafton , tog bort snön från fönstret och kikade in utan att larma av ... där lyser upp från sidden .. rattlås ur funktion kontakta verkstad .. Hur f.. kan det börja larma av sig själv , när allt är avstängt ? inte undra på att batterierna blir tomma !?
    9-3 SC 2.0 T Vector -06

  4. #24

    Re: Saab 9-3 -04 startar ej. Varnar för rattlåsfel

    Detta var mitt problem, som nu är löst:

    Rattlåset trasigt, batteriet skadat(fråga mig inte hur).

    Efter dessa ingrepp är bilen nu 100% sig själv igen.

  5. #25

    Re: Saab 9-3ss -07 startar ej. Varnar för rattlåsfel.

    Tjena!
    Jag har något likande problem. Igår var bilen stendöd, en 9-3ss -04. Det visade sig att batteriet var urladdat (4 månader gammalt från Global). En kompis svängde förbi med sin gamla V4 och startkablar, men det gick inte att vrida runt nyckeln för rattlåset vägrar hoppa ur. I SID:en står det "Rattlåsfel, stanna på säker plats och kontakta verkstad". Lirkar ett tag, svär ett tag och ger upp.

    Nåväl, tog in batteriet i värmen och lät det ladda över natten. I morse var spänningen upp i 13,3 V, så jag gav mig ut i kylan o pulade dit batteriet igen. Hoppar in och ska vrida om nyckeln, men det går inte. Rattlåset vill fortfarande inte hoppa ur... Frustrationen är maximal. Mäter spänningen igen, den är nu 12,7 V.

    Som jag har förstått det verkar tändningslåset vara ett vanligt problem med bilarna... Har du kommit på någon lösning till din bil?

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    25

    Re: Saab 9-3 -04 startar ej. Varnar för rattlåsfel

    Hallå i stugorna , Bytte min tändlås och förhoppningsvis har felen försvunnit .. men håll den lycka som varar , nu håller inte motorn tempen .. börja krångla när jag åkte till min bror när jag skulle byta tändlåset .. haha otur otur .. det är termostaten som gett upp ,
    vi hörs !
    9-3 SC 2.0 T Vector -06

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    4

    Re: Saab 9-3ss -07 startar ej. Varnar för rattlåsfel.

    Jag kontaktade en saabverkstad och lät dom läsa ut felkoder och inte ens deras dator ville vara med på svängarna då den började flimra och blinka som en julgran. Men det konstaterades i alla fall att batteriet var kortslutet och fick bytas. Därefter fungerade allt som det skulle.

    Sen kan jag ju inte säga att det är det problemet du har men så var det på denna i alla fall. Startkablar hjälpte inte mig heller då batteriet fortfarande satt kvar och störde styrenheterna. Men testa att koppla bort batteriet och kör direkt på startkablar.

  8. #28

    Lås- och startproblem NG9-3 -04

    Kanske denna avdelning är mera passande för mitt problem, än motor avdelningen.
    ->
    Hoppas någon kan hjälpa mig här, har sökt på en massa forum samt frågat råd men inte hittat nån lösning än! Är beredd på att sälja bilen om inte det löser sig, vilket vore synd efter som den är så härlig att köra.
    Till problemet.
    Jag har en Saab 9-3 2004 1,8SS och har problem att låsa upp dörrarna med nyckeln och att starta bilen IBLAND(uppstår oftare nu för tiden.)

    När jag startar bilen på morgonen(med motorvärmare och cupevärmare) och kör till jobbet ca 3-4km, stannar bilen och läser denna. allt OK, sen när jag kommer tillbaka 30min-1tim kan jag inte låsa upp bilen med nyckeln(nyckeln är en gummiklump) den e helt död. Tar då den manuella nyckeln och låser upp framdörren. Sen när jag försöker sätta i tändningslåset hör jag inget "click"(antagligen rattlåset som skall låsa upp sig) och kan inte vrida om och starta bilen. Jag kan inte heller låsa upp alla dörrar med knappen som finns på förardörrens insida, verkar helt dött.
    men
    parkeringsljusen fungerar, radio kan jag slå på, innerbelysningen fungerar mfl.
    Om jag väntar en 30min eller ibland halva dagen så börjar det fungera av sig själv som inget hade hänt. får inget error heller.

    Det kan också fungera helt OK i flera dagar men då åter igen så står man där och bilen e död och startar ej. och ibland j*las det oftare.(nu förtiden varje dag.)
    Åtgärder.
    - Var till saab och dom hade aldrig hört om problemet(kan vara svårt att felsöka eftersom bilen fungerar perfekt annars och inga felmeddelande uppstår när den inte får ström.)
    - Har laddat batteriet och det verkar fungera OK bilen startar fastän det är kalt. no problems.
    - Har bytt nyckel batteriet i båda nycklarna.(spelar inte fastän jag provar med båda nycklarna, ändå inget "click" i låset.)
    - skruvat upp och checkat minus polen för att jordningen skall vara OK.
    - Förr fungerade med att slå en gång i panelen eller smälla dörren en extra gång så vaknade systemet till liv och jag kunde starta bilen. men detta verkar inte fungera längre.

    Problemet har uppstått sen förra sommarn men verkar bli värre å värre. Om jag far till ställen som jag måste kunna röra mig med bilen på så lämnar jag nyckeln i "OFF" läge och låser dörren manuellt.(med andra nyckeln)(inte så säkert att lämna nyckeln i bilen.)

    Detta är ett knepigt problem som verkar mest uppstå när jag har kört 10min till affären och kommer tillbaka om 10-30min. På längre streckor verkar det fungera bättre.(kan bara vara nåt jag inbillar mig.) tycks heller inte vara någon skillnad om det är 0 grader eller -27 har krånglat på båda.

    Är tacksam för snabbt svar och alla tips mottages.
    Problemet är så random så jag har ingen anning om hur jag skall lösa detta.

    Edit: Tänkte uppdatera lite.
    2 gånger nu när bilen inte startat har jag provat att röra nyckeln upp å ner i låset och ingenting ha hänt. sen när jag tar på spaken till motorhuven å denna kommer upp så testar jag tändningslåset och då fungerar det(klicket är tillbaka och det går att starta bilen samt att centrallåset fungerar.. konstigt eller hur.

    Har läst en hel del på nätet och har hittat detta. http://www.thesaabsite.com/no-start-saab-conditions.htm
    Som sagt så är det juh när bilen är varm som den inte startar, och antar om det är fel på tändningslåset eller om det har hängt sig så fungerar ej heller central låsen? rätta mig om jag har fel. enligt min mening så är det tändningslåset som inte får ström på nått vis när bilen är varm.

    Så undrar nu om jag skall satsa på att byta tändningslås eller ignition switch som det heter. var kan jag få tag i denna? och vad kostar den? samt måste jag programmera om nycklarna om jag byter tändningslåset?
    Finns det någon som kan hjälpa mig?


    edit2 lite update
    Bytte tändningslåset igår, men samma problem uppstog idag.
    köpte låset hos saab för 100€
    ingen som kan hjälpa mig?

  9. #29

    Re: Saab 9-3 2004 1,8SS - Nyckel lås problem och start problem

    Hej, Nu tros jag att problemet är löst. Gav till slut upp min egna felsökning och lämnade in bilen till saab. Det blev totalt 2 st verkstadsbesök och dom hade det inte lätt att hitta felet.

    första.
    när jag lämnade in dem påstog dom första gången att det var fel på nycklarna, BÅDA! sa att det var lite otroligt men jag lät dom byta nycklarna och det fungerade i typ 1-2 dar och så jävlades det lika mycket igen. 180€ betalade jag för 2 nycklar + programmeringen.(tror det var egentligen dyrare men personen i kassan räknade fel. förra personen jag talade med i luren hade sagt att det skulle kosta runt 300€)

    lämnade sen in bilen en andra gång och då kom dom underfund med att CIM modulen(den runt ratten som styr nycklarn, rattlåset m.m.) var sönder, såg tydigen detta i datorn då. konstigt att dom inte såg detta första gången och inte skylde på nycklarna. Dom sa då att 250€ kostar boxen + arbete. Efter att ha haft bilen på verkstaden 1 dag så ringer dom och säger att dom har programmerings problem. så de blir till nästa dag som felsökningen fortsätter.

    dagen efter ringer dom och säger att det inte var CIMen som var sönder utan skall fortsätta felsöka. efter några timmar ringde dom igen och sa att det ÄR CIMen som är sönder men att dom hade skruvat dit fel CIM första gången. Denna "andra" version CIM som dom kallade det var dyrare än förra 450€ + arbete.
    antar också man måste programmera om nycklarna om man byter CIM.

    Har nu kört bilen i en vecka typ och den har fungerat OK, har inte jäklats sen dom bytte CIM.(annars brukar det bråka varje dag.)

    Kostnaderna blev totalt 700€ för CIM och arbete och då fick jag dom 180€ för nycklarna tillbaka. och då stod jag på mig och försökte pruta rejält.

    Har också kollat med andra Saab verifierade verkstäder och dom påstod att det skall synas i datorn vad som är fel om inte nycklarna känns igen. fastän allting är dött. så mitt förslag är att lämna in dem och se vad dom tror. och hoppas på att dom är skickliga.

    Lycka till, hoppas nu att mitt problem är löst, jag kommer att återvända till denna tråd för en update i ett senare skede då det har blivit ordentligt testat.

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    3

    Re: Saab 9-3 -04 startar ej. Varnar för rattlåsfel

    Hej alla glada.

    Jag har haft samma fel på min 9-3 sc 06. Kom ut en kväll och skulle åka hem från jobbet och bilen vägrar starta. Varnar för rattlås fel på Siden och nyckeln går inte att vrida om. Fick efter mycket om och men igång kärran, provade att larma på och av och sedan hoppade bilen igång men den varnade fortfarande för fel på rattlås.

    Var in till den lokala verkstan dagen efter och han kollade upp felkoderna och sa att det var bara att byta tändningslås. Måste få ge en eloge till EBT i Gävle för snabb service. Lämnade bilen vid 10 och allt var klart till klockan 16 samma dag. Hade inte bokat tid utan han tog in den som akufall..

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Rattlåsfel, motor startar ej!

    Hej, och hjälp!

    Jag har en Saab 9-3 från 2003. Befinner mig i Stockholm.
    För några dagar sedan så startade inte bilen, dvs inget hände när jag vred om nyckeln.

    Dagen innan hade jag haft grejer i bakluckan och tänkte att jag kanske inte stängt den tillräckligt, vilket kanske ledde till att batteriet har laddats ur.
    Testade med startkablar (förgäves). Bilen gick inte att låsa.
    Laddade batterier över natten hemma.

    Dagen därpå när vi kopplat i batteriet så gick bilen att låsa men nyckeln gick fortfarande inte att vrida om.

    Efter mycket googlande så har vi testat att byta tändningslåset men det fungerar fortfarande inte.
    Så allts, det vi tror är att bilnyckeln går ej att vrida om eftersom rattlåset inte klickar. Om man håller tillbaka låsspärren på undersidan av tändlåset så går nyckeln att vrida om så att elen (dvs. radio m.m) ”tvingas” starta. Men motorn startar inte...

    Tidigare har rattlåset krånglat lite samt att det har stått en varning om att en lampa inte funkar.

    Är det någon som har några tips på vad vi ska göra? Vill helst fixa det själva eller i alla fall ha en aning om vad som är fel. Är orolig att om man bogseras till verkstad så kan de ta miljoner kronor för diverse felsökningar osv.

    Tack på förhand!
    Senast redigerat av SofiaMagnuson den 2020-05-10 klockan 22:58. Anledning: Lägga till vart jag bor

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Solna
    Inlägg
    187
    Medlem#
    -
    Hade samma fel i min tjejs saab, har en tech 2a med säkacess, gick in och ominstallerade cim modulen, det fungerade. Hade då uteslutit ism redan. Är du inte duktig med tech 2 så skulle ja bogsera bilen till saab och låta dom felsöka den. Men det behöver ju inte vara så illa med din bil, finns säkert trådar du kan läsa och hitta om det kan vara nåt annat fel.
    Saab 9-3 TTID

  13. #33
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Skriv i användarprofilen vart du/bilen finns så ökar chanserna enormt att få lokal hjälp. Flertalet av användarna här har kompetens och utrustning för att kunna hjälpa saab-vänner.

    Mvh

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Tack för tipset!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Rattlåsfel NG9-3
    Av Ronkan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 84
    Senaste inlägg: 2022-04-12, 15:35
  2. [LÖST] Rattlåsfel NG9-3 -04
    Av emaham i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2019-08-06, 09:37
  3. [LÖST] Rattlåsfel NG9-3
    Av urban.n i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-20, 20:01
  4. [LÖST] Rattlåsfel NG9-3
    Av djac93 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-08-10, 13:11
  5. [LÖST] Rattlåsfel NG9-3
    Av Edde i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-02-09, 19:50

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •