Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Startproblem, Varnar för rattlåsfel NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    4

    Startproblem, Varnar för rattlåsfel NG9-3

    Hejsan.
    Tänkte kolla lite med er kunniga saab-fantaster. Har fått ett spännande fel på min Saab 9-3ss -07, när jag skulle starta den och åka hem från jobbet häromdagen så satte jag mig i bilen och skulle starta men döm av min förvåning när det inte gick att vrida om nyckeln i tändningslåset. I SID:en står det "Rattlåsfel. Stanna snarast" och har förstått att jag inte är helt ensam om att få det meddelandet, men dom andra som fått det verkar ha kunnat köra bilen. Mitt rattlås är helt jättelåst och nyckeln går ej vrida.
    Testade att demontera tändningslåset idag, då jag förstått att det inte alltid är helt hundra på dessa bilar, och kopplade in det i farsans 9-3sc -09 och då fungerade det klockrent.

    Någon som varit ute för något liknande och vad var i så fall felet ? Känns ju dumt att lämna i bilen för flera tusen när jag själv är mekaniker och kan säkert åtgärda det om jag bara visste felet. Är dock lite jobbigt att felsöka utan servicelitteratur.

    Tack på förhand!

  2. #2

    Re: Saab 9-3ss -07 startar ej. Varnar för rattlåsfel.

    Har du mulighet å teste et nytt batteri i bilen?

    Det er utrolig mange el-feil som skyldes dårlig batteri.
    cK
    (2003 9-3 1,8t Arc)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    4

    Re: Saab 9-3ss -07 startar ej. Varnar för rattlåsfel.

    Har testat att koppla in batteriladdare, och även testat en extern batterikärra. Ingen skillnad.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristinehamn.
    Inlägg
    1 198
    Medlem#
    6124

    Re: Saab 9-3ss -07 startar ej. Varnar för rattlåsfel.

    Kolla i denna tråden

    viewtopic.php?f=6&t=271279

    Samma bekymmer troligtvis.

    Mvh Håkan

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    Re: Saab 9-3ss -07 startar ej. Varnar för rattlåsfel.

    Rattlåset och tändningslåset är inte samma sak.

    Det låter som du har en trasig SCL (Steering Column Lock).

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    437

    Re: Saab 9-3ss -07 startar ej. Varnar för rattlåsfel.

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Rattlåset och tändningslåset är inte samma sak.

    Det låter som du har en trasig SCL (Steering Column Lock).

    Mvh
    Man får varning på rattlås vid fel på ISM (Ignition Switch Module) oxo.
    Men det ska en kompetent aukt verkstad se bara genom att läsa ut felkoder.
    9k A50 T5suite steg3+ E85

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    4

    Re: Saab 9-3ss -07 startar ej. Varnar för rattlåsfel.

    Citat Ursprungligen postat av daree
    Kolla i denna tråden

    viewtopic.php?f=6&t=271279

    Samma bekymmer troligtvis.

    Mvh Håkan
    Nja, han kan ju köra sin bil. Har vart inne och kollat där annars

  8. #8

    Saab 9-3 -04 startar ej. Varnar för rattlåsfel

    Har följande problem med min saab och hoppas någon snäll själ kan hjälpa mig såhär i juletid.

    Kan inte vrida nyckeln i tändningslåset, samtidigt då jag sätter i nyckeln i tändningslåset så hör man inte det sedvanliga klicket(rattlåset).
    Jag har dessutom inte någon rattlås funktion pga detta.

    Jag får varningen angående rattlåsfel också.

    Har läst en del om det på nätet och förstår att jag inte är ensam om att ha haft detta problem, många menar att tändningslåset är det man får byta och att det löst deras problem.

    Min fråga då,

    Om det är så att tändningslåset är problemet, hur avlägsnar jag det? Finns det bilder vore det kalas!

    annars om någon har andra idéer så uppskattas de enormt mycket

    Mvh
    Micke

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    641

    Re: Saab 9-3 -04 startar ej. Varnar för rattlåsfel

    Hej!
    Tändlåser på din bil är bara en elektronik enhet och inte som på de andra saabarna.

    Lossar sparkskydden på sidan av mittkonsollen.

    Där ifrån kommer du åt att lika ut det underifrån.Det lätta men tar längre tid (sättet) är att lossa hela mittkonsollen

    //Andreas

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    25

    Re: Saab 9-3 -04 startar ej. Varnar för rattlåsfel

    Hallå ! Har en 9-3 SC -06 Med exakt samma problem . Mina problem började så här ! Kvällen innan var frun och åkte , parkerade bilen inga problem .. dagen efter .. dagen före doppar dagen skulle hon åka till jobbet , hon stoppa i nykeln och vred om , det bara smattra av alla relän .. battriet var tom ! det hade inte varit kallt under natten -8 .. (bilen hade startat dagarna före med 15-20 minus , inga problem) Jag laddade batteriet under en 30 min period , och då kommer larm i sidden "rattlås urfunktion" nyckeln ej accepterad" efter lite micklande så kunde motorn alla fall startas . Körde en runda , ja då började rattlåset fungera igen ,, men fel meddelandet kom tillbaka . Köpte nytt start batteri , då jag trodde att detta var problemet . Har spånat på olika forum och misstänker att det är start låset som felar , jag testade och trycka lite på sargen till startlåset då började det fungera . före det , så hade jag "nyckeln ej accepterad" ..

    mvh Mackan
    9-3 SC 2.0 T Vector -06

  11. #11

    Re: Saab 9-3 -04 startar ej. Varnar för rattlåsfel

    Tack för svar!

    WIS pekar på att det kan bero på för låg spänning i startsystemet så jag förstår bytet.
    Kanske bör testa batteribyte före tändlåsenheten.

    såg även hur jag får ut den, tack för infon dock!

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    25

    Re: Saab 9-3 -04 startar ej. Varnar för rattlåsfel

    Har köpt nytt start batteri för min bil , men det är inte fel på den gamla .. har mätt upp den och laddat allt ok ! Måste vara något som inte släpper i systemet , så att den drar ur batteriet . min rek är att vänta med batteri köp .. jag gjorde fel .. sprillans ny tudor 1352:- och det satt naturligtvis för liten batteri så .. nu sitter det en 75 Am/h enligt rek .. testa och tryck den ringen som nyckeln sätts in .. det fungerade för mig ! har inte fått några larm .
    Läste att saab har använt för tjockt smörj medel i tändlåset , och att det gör att glapp uppstår . mvh marko
    9-3 SC 2.0 T Vector -06

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    641

    Re: Saab 9-3 -04 startar ej. Varnar för rattlåsfel

    hej!

    Att detn drar ut batteriet kan också ske ibland.Inte så att siden eller radion fortfarade lyser när ni drar ut nyckel?Har varit med om det någon gång innan.

    //Andreas

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    25

    Re: Saab 9-3 -04 startar ej. Varnar för rattlåsfel

    Ja vet inte riktigt vad som hände den kvällen när nyckeln togs ur , det var tanten som som hade bilen då ... men kom på en grej och kontrollera detta , att mäta pol spänningen på batteriet . Men ganska vansklig fel , konstigt att systemet inte fattar att nyckeln är ur tagen och att all ström ska stängas av . min har funkat alla fall några dagar , sen jag tryckte ner sargen för start låset .. (glapp kontakt?) Är det nån som vet hur man river detta , vet att någon skrev om detta , men om det finns några bilder eller andra anvisningar ?

    mvh Marko
    9-3 SC 2.0 T Vector -06

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 290

    Re: Saab 9-3 -04 startar ej. Varnar för rattlåsfel

    Citat Ursprungligen postat av markos67
    Ja vet inte riktigt vad som hände den kvällen när nyckeln togs ur , det var tanten som som hade bilen då ... men kom på en grej och kontrollera detta , att mäta pol spänningen på batteriet . Men ganska vansklig fel , konstigt att systemet inte fattar att nyckeln är ur tagen och att all ström ska stängas av . min har funkat alla fall några dagar , sen jag tryckte ner sargen för start låset .. (glapp kontakt?) Är det nån som vet hur man river detta , vet att någon skrev om detta , men om det finns några bilder eller andra anvisningar ?

    mvh Marko
    Har du kollat så bläcket i botten på låset fjädrar upp när du tagit ur nyckeln? Har själv råkat ut för det och det blir väldigt många märkliga fel av det...
    Fick byta mitt lås pga av det...

    Rattlåset fungerar inte om bilen har varit spänningslös. Du måste köra en sväng över 25 km/h för att det ska aktiveras igen.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 290

    Re: Saab 9-3 -04 startar ej. Varnar för rattlåsfel

    Citat Ursprungligen postat av Saabturbo__
    hej!

    Att detn drar ut batteriet kan också ske ibland.Inte så att siden eller radion fortfarade lyser när ni drar ut nyckel?Har varit med om det någon gång innan.

    //Andreas
    Min SID och cd-växlare lyser alltid när jag tar ur nyckeln. Det tar ett tag innan alla system stängs ner...
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    25

    Re: Saab 9-3 -04 startar ej. Varnar för rattlåsfel

    Tackar för alla tips , ska undersöka lås botten på en gång ! och ok angånde att man måste köra en sväng med bilen att rattlåset ska aktiveras . Nu har det fungerat 2 dagar .. peppar ..! få se vad jag gör , undrar hur själva enheten är konstuerad ? är det nån som vet ??
    9-3 SC 2.0 T Vector -06

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    641

    Re: Saab 9-3 -04 startar ej. Varnar för rattlåsfel

    som ett vanligt lås men den mekaniska delen är borttagen.Avaktivering av rattlås sker genom en microbrytare när du trycker ner nyckeln.Sen har du ju lägerna som i ett vanligt t-lås men med microbrytare.

    //Andreas

  19. #19

    Re: Saab 9-3 -04 startar ej. Varnar för rattlåsfel

    Kan ju säga att följande är OK:
    Batteri
    tändningslås

    Samma felmeddelande om rattlåset. Ingen rattlås funktion och framförallt så kan jag inte vrida nyckeln överhuvudtaget(Har testat med ett nytt tändlås).

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    25

    Re: Saab 9-3 -04 startar ej. Varnar för rattlåsfel

    Ok ang konstruktion , men hur fungerar själva transponder avläsningen av nyckeln ? Kan det var så här ? runt nyckel hål sitter det en spole som skickar en signal till nyckeln , som sin tur skickar svar .. till bilens startspärr . min teori att denna spole har någon typ av vrid kontakt eller någon annan typ av förbindelse med själva tändlåset , eftersom nyckel centrum går att vrida .. men den är mina teorier .. vad tror ní ? och när avläsningen ska ske , ja då kommer botten kontakterna in och aktiverar avläsnings spolen runt nyckeln .
    9-3 SC 2.0 T Vector -06

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Rattlåsfel NG9-3
    Av Ronkan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 84
    Senaste inlägg: 2022-04-12, 15:35
  2. [LÖST] Rattlåsfel NG9-3 -04
    Av emaham i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2019-08-06, 09:37
  3. [LÖST] Rattlåsfel NG9-3
    Av urban.n i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-20, 20:01
  4. [LÖST] Rattlåsfel NG9-3
    Av djac93 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-08-10, 13:11
  5. [LÖST] Rattlåsfel NG9-3
    Av Edde i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-02-09, 19:50

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •