Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: ng9000 -96 cse LTT Drar ur ström [MER FRÅGOR NU !]

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    ng9000 -96 cse LTT Drar ur ström [MER FRÅGOR NU !]

    Hejsan !

    Har en NG9000 CSE LTT -96a som drar ur ström bara sådär... stereon är uteslutet för kablaget är bortplockat och jag kör på original ISO kontakterna så dem drar ej tjuvström, har kopplat bort detta.. har ingen kringutrustning inkopplat såsom extraljus mm..

    En grej jag noterat är att det surrar konstigt bakom ACC'N/färddatorn efter jag slagit av tändning och detta slutar inte försten jag kopplar bort strömmen. Och när jag kopplar på ström så surrar det ej men när jag vrider till ON så börjar det och slutar inte, satt nog i bilen i 30 min. Även låst och larmad så surrar det. Och det är ej fläktar som går.

    Värt att notera att detta surrande hade jag även på min förra NG9000 -93 men det slutade efter ett par sekunder !

    Hoppas det finns någon som kan ha en lösning !

    10/12 - Nytt problem/fråga !

    Hade satt på laddarn på bilen, på 2x laddning, går ut 3-4 timmar senare för att ställa in ljuset på bilen.. vrider nyckeln till on och kylarfläkten går !? Vred av för att se om den slutade, nej då den gick i minst 5 minuter innan jag tröttnade, startade bilen lät den gå i 3 minuter stängde av och den slutade ej, väntade nån minut till , slutade inte , tillslut ryckte jag reläet som visade sig vara ett 5 Poligt när det bara finns 4 poler i lådan.. Väntade 15 min och satte dit reläet igen och fläkten gick EJ.. varför detta mysko fenomen ?

    Kan även notera att på Laddningsmätare på laddaren så ser det ut som att kupebelysning drar ofantligt mycket ström ? Hoppade säkert ner 1/6 del av totala mätaren.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: ng9000 -96 cse LTT Drar ur ström ..

    Det som surrar är fläkten i kupétempgivaren. Men den ska sluta efer en stund. 30 minuter verkar vara rejält knas nånstans. Sitter du med dörren öppen så tar det ofta kortare tid då själva givar-"dioden" blir sval snabbare. Undrar om din ACC-panel är frisk helt o hållet. Har en extra i nyskick som passar 95-98 ifall nåt skulle hända min egen.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: ng9000 -96 cse LTT Drar ur ström ..

    Okej !

    Det finns inget sätt att koppla ur denna för att se om denna är problemet ?
    Känns också som att den skulle dra ofantligt mycket ström för att ligga på under en natt på ett nytt fräscht batteri

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 427
    Medlem#
    3020

    Re: ng9000 -96 cse LTT Drar ur ström ..

    kolla bagage utrymmet, bergis laampan där som lyser fast det är ständ lucka.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: ng9000 -96 cse LTT Drar ur ström ..

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    kolla bagage utrymmet, bergis laampan där som lyser fast det är ständ lucka.

    //MH
    Har kikat där, lyser icke..

    har även noterat att bilen drar ur batteriet ändå även fast kupefläkt för temp ej går med batteri på.. Känns osannolikt att larmet ska dra ur batteriet på 3-4 dar..

    Nån som vet hur man mäter med mulitmeter ? Hur man mäter vid polerna osv vilka som ska va av? ska nog börja rycka lite säkringar och se vart den drar ofantligt med ström..

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    308
    Medlem#
    9999

    Re: ng9000 -96 cse LTT Drar ur ström [MER FRÅGOR NU !]

    Om du ska mäta hur många ampere den drar i tjuvström så ska du koppla multimetern i serie med batteriet, alternativt så kan du använda en tångamperemeter för att slippa lossa kablar.

    Om du inte riktigt förstår vad jag menar så bör du nog be någon med mer kunskaper hjälpa dig mäta, ta inte illa upp men om du gör fel kan du kanske ta sönder din multimeter.
    Det finns säkert någon du kan fråga i din bekantskapskrets.

    Ibland kan det vara centrallåset som hänger sig i någon dörr så prova och mät med både låst och olåst bil, sedan tar det ibland någon minut innan alla system går ned i "viloläge" så vänta någon minut eller två efter du låst för att vara säker på avläsningen.

    Märker du inget på det viset så kan du ta bort en säkring som är till en krets du misstänker och mäta för att se om det är någon skillnad.
    Går även att mäta direkt vid säkringen...

    Glöm inte att kolla hur bilen laddar också, kolla även batteriets kondition.
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

Liknande ämnen

  1. Vad drar ström när nyckeln sitter i SS/SC?
    Av 93t i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-05-14, 16:36
  2. 9000 som drar ström när den är avstängd
    Av itoaa i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 19:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •