Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: AS2, AS3 stereo i 9-5

  1. #1

    AS2, AS3 stereo i 9-5

    Vad skiljer mellan AS2 och AS3 stereo i Saab 9-5 årsm -03??

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    364

    Re: AS2, AS3 stereo i 9-5

    Finns cirka 200 trådar om detta...

    Men läs här...http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml#as_diff

  3. #3

    Re: AS2, AS3 stereo i 9-5

    Citat Ursprungligen postat av PaleRider
    Finns cirka 200 trådar om detta...

    Men läs här...http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml#as_diff
    Har varit inne o läst på länken. Vad jag inte fick helt klart för mig där är om huvudenheten är samma i AS2 och AS3?

    Sen har jag varit inne o sökt på olika skrotar bland annat på cd-växlare. Där har dom skrivit avgift o klar med tech 2, vad menas med detta?
    Vet att en del saker i våra saabar måste giftas in med tech 2 men har aldrig hört avgift

  4. #4
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 016
    Medlem#
    3471

    Re: AS2, AS3 stereo i 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Saabland
    Citat Ursprungligen postat av PaleRider
    Finns cirka 200 trådar om detta...

    Men läs här...http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml#as_diff
    Har varit inne o läst på länken. Vad jag inte fick helt klart för mig där är om huvudenheten är samma i AS2 och AS3?

    Sen har jag varit inne o sökt på olika skrotar bland annat på cd-växlare. Där har dom skrivit avgift o klar med tech 2, vad menas med detta?
    Vet att en del saker i våra saabar måste giftas in med tech 2 men har aldrig hört avgift
    Samma huvudenhet AS2 o AS3.

    Avgift = skiljd från bilen den satt i innan med en Tech2, samma som ingiftning fast baklänges typ. Se det som ett stöldskydd, man kan inte sno huvudenheten el cd-vxl och tro det bara är att gifta in. Utan man måste skilja/avgift enheten från bilen den satt i. (avinstallera)

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    449

    Re: AS2, AS3 stereo i 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Saabland
    Citat Ursprungligen postat av PaleRider
    Finns cirka 200 trådar om detta...

    Men läs här...http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml#as_diff
    Har varit inne o läst på länken. Vad jag inte fick helt klart för mig där är om huvudenheten är samma i AS2 och AS3?

    Sen har jag varit inne o sökt på olika skrotar bland annat på cd-växlare. Där har dom skrivit avgift o klar med tech 2, vad menas med detta?
    Vet att en del saker i våra saabar måste giftas in med tech 2 men har aldrig hört avgift
    stereo och cd växlare är ingifta i bilen alsså passar bara just den bilen. men när den ut gift så kan du ta den och sätta den i din bil men du måste åka till saab tex så dom kan gifta in den i din bil så det funkar. är ett måste för att det ska fungera!
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  6. #6

    Re: AS2, AS3 stereo i 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Citat Ursprungligen postat av Saabland

    Har varit inne o läst på länken. Vad jag inte fick helt klart för mig där är om huvudenheten är samma i AS2 och AS3?

    Sen har jag varit inne o sökt på olika skrotar bland annat på cd-växlare. Där har dom skrivit avgift o klar med tech 2, vad menas med detta?
    Vet att en del saker i våra saabar måste giftas in med tech 2 men har aldrig hört avgift
    Oki då hänger jag med om avgift.
    Är där någon som hört på en 9-5 med AS2 och AS3 system, är där stor skillnad på ljudet?
    Sen när vi ändå är inne på cd-växlare, finns de kablar klart för de??


    Tack för hjälpen så länge

    Samma huvudenhet AS2 o AS3.

    Avgift = skiljd från bilen den satt i innan med en Tech2, samma som ingiftning fast baklänges typ. Se det som ett stöldskydd, man kan inte sno huvudenheten el cd-vxl och tro det bara är att gifta in. Utan man måste skilja/avgift enheten från bilen den satt i. (avinstallera)

    //B

  7. #7
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 016
    Medlem#
    3471

    Re: AS2, AS3 stereo i 9-5

    Kablage för cd-växlare finns fördraget nästan hela vägen. Men du behöver skaffa en kabel till sista biten som du kopplar in cd-växlaren till det redan fördragna kablaget. Hjulhus vänster bak ligger den fördragna kabeln (iaf i sedaner).

    Jag har själv uppgraderat från AS2 till AS3 och det är stor skillnad på ljudet till det bättre. Klarare ljud bla annat. Kommer man över ett AS3 kit till en bra peng så är det bara att slå till.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #8

    Re: AS2, AS3 stereo i 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Kablage för cd-växlare finns fördraget nästan hela vägen. Men du behöver skaffa en kabel till sista biten som du kopplar in cd-växlaren till det redan fördragna kablaget. Hjulhus vänster bak ligger den fördragna kabeln (iaf i sedaner).

    Jag har själv uppgraderat från AS2 till AS3 och det är stor skillnad på ljudet till det bättre. Klarare ljud bla annat. Kommer man över ett AS3 kit till en bra peng så är det bara att slå till.

    //B

    Jag har kombi men de ligger väl säkert på samma sida.
    Är jäkligt sugen på att uppgradera, de ändå som känns som ett hinder är kabeldragningen. Känns som man får riva halva bilen för att uppgradera till AS3 kablaget.
    De var väl rätt mkt jobb??

  9. #9

    Re: AS2, AS3 stereo i 9-5

    Är de någon som har alla artikelnr på AS3 delarna eller vet var man kan hitta dom??

  10. #10
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 016
    Medlem#
    3471

    Re: AS2, AS3 stereo i 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Saabland
    Är de någon som har alla artikelnr på AS3 delarna eller vet var man kan hitta dom??
    Har du AS2 idag så har du samma kablage till AS3 förutom de 4 st kablar du behöver till subbasen. Subbasen sitter höger bak på kombin, förstärkaren sitter vid sidan höger fram vid främrepassagerarens fötter ungf. Det är inget avancerat att dra nya sladdar från förstärkaren till subben. Mera uppgifter om vad för kabelskor som behövs finns i denna tråd: viewtopic.php?f=6&t=272852

    AS3 delar kan finnas på bildemonteringar och SDCC el på forumets säljes avd.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  11. #11

    Re: AS2, AS3 stereo i 9-5

    Afan jag hade fattat de som att de va ett helt olika kablar till AS2 och AS3. Men då är de ju inte så stort jobb

  12. #12
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 016
    Medlem#
    3471

    Re: AS2, AS3 stereo i 9-5

    AS3 Harman/Kardon

    Front höger/vänster högtalare art nr. 4616967 2st
    Front centerhögtalare art nr. 4619086 1 st
    Dörrar främre höger/vänster art nr. 4616983 2 st
    Dörrar bakre höger/vänster art nr. 4617007 2 st

    Bashögtalare höger/vänster 4D sedan art nr. 4617023 2 st

    Subbas 5D kombi. 1 st
    1998-2004 art nr 4711594
    2005-> art nr 5375837

    Slutsteg:
    Sedan 4D art nr. 4617171 1 st
    Kombi 5D art nr. 4713699 1 st

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  13. #13

    Re: AS2, AS3 stereo i 9-5

    Vad skiljer Sub-Bas mellan 2004 och 2005? Såg att de hade olika art nr.

  14. #14

    Re: AS2, AS3 stereo i 9-5

    Har alla högtalare plus sub på g, dock ej AS3 steget.
    Men de går att koppla in HK högtalarna så länge förutom subben till AS2 steget? Eller de blir sämre ljud än jag har idag så man ska kanske vänta tills man har AS3 steget hemma oxå??

  15. #15
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 016
    Medlem#
    3471

    Re: AS2, AS3 stereo i 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Saabland
    Har alla högtalare plus sub på g, dock ej AS3 steget.
    Men de går att koppla in HK högtalarna så länge förutom subben till AS2 steget? Eller de blir sämre ljud än jag har idag så man ska kanske vänta tills man har AS3 steget hemma oxå??
    Tja inget går väl sönder. Men jag hade inte gjort det, testade då jag bytte o det lät inge bra. Det är stora skillnade på högtalar elementen i mellan AS2 o AS3. Läs på hemsidan så förstår du mera.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  16. #16

    Re: AS2, AS3 stereo i 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Citat Ursprungligen postat av Saabland
    Har alla högtalare plus sub på g, dock ej AS3 steget.
    Men de går att koppla in HK högtalarna så länge förutom subben till AS2 steget? Eller de blir sämre ljud än jag har idag så man ska kanske vänta tills man har AS3 steget hemma oxå??
    Tja inget går väl sönder. Men jag hade inte gjort det, testade då jag bytte o det lät inge bra. Det är stora skillnade på högtalar elementen i mellan AS2 o AS3. Läs på hemsidan så förstår du mera.

    //B
    Det är inte överdrivet stora skillnader på AS2 och AS3 högtalare. Koppla du inte AS3 högtalana till ditt org. steg. Troligen kommer du få ett mera välljudande system, men kommer troligen inte kunna spela lika högt dB mässigt.

  17. #17
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 016
    Medlem#
    3471

    Re: AS2, AS3 stereo i 9-5

    Citat Ursprungligen postat av ime95mos
    Vad skiljer Sub-Bas mellan 2004 och 2005? Såg att de hade olika art nr.
    Jag vet inte men det är olika nummer i EPCn.

    //B

    Ang AS3 högtalare med ett AS2 slutsteg/förstärkare så kommer det spela lägre och bli ngt fel i ljudbilden (fade) då impedanserna skiljer sig mellan AS2 o 3 på högtalarna. Men om det är märkbart det vet jag inte.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

Liknande ämnen

  1. Vad har jag för stereo? (9-3SS -08)
    Av Garfield i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-22, 19:33
  2. byte av stereo i en saab 9-5 me as2 stereo?
    Av klimpan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-03-29, 15:59
  3. Vad är fel på min stereo?
    Av simpann i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-05, 12:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •