Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: American Express eller Mastercard?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 639

    American Express eller Mastercard?

    Har ett Eurocard Gold (Mastercard) idag men vill kombinera SAS Eurobonus kort med ett kreditkort så jag tjänar flygpoäng lite snabbare. Hade ett American Express Corporate Card i gamla jobbet men upplevde att det var lite svårare att avända Amex i butiker om man jämför med Mastercard.

    Vad har ni för erfarenheter, speciellt när man ska handla saker på nätet (musik, film, resor osv osv)?
    Mvh Timmy

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: American Express eller Mastercard?

    Amex tas helt klart emot av färre butiker. Som exempel accepterar vare sig Clas Ohlson eller McDonalds Amex och det är ju ändå hyffsat stora kedjor...

    Annars ser jag bara fördelar med Amex. Internationellt accepteras det i stort sett överallt och poängsystemet är ganska trevligt. Där kan jag dock inte jämföra då jag aldrig haft Mastercard.

    Om man går in på kortvaljaren.se så kan man få Amex Guld utan årsavgift första året. Värt en tusenlapp.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 639

    Re: American Express eller Mastercard?

    ok, tackar. Jag "måste" dock skaffa det som SAS erbjuder på deras Eurobonus sidor så jag får flygpoäng att resa för

    Ska titta lite mer på de olika alternativen då, kommer nog aldrig att kunna bestämma mig.
    Mvh Timmy

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    14

    Re: American Express eller Mastercard?

    Jag använder mitt Amex endel och det blir tråkigt men sant färre och färre butiker och inköpsställen som accepterar det kortet. Bl.a har IKEA också slutat med Amex. Förmodligen är det så för att det kostar en hel för dem att ha kunder som betalar med de korten.
    Saab 9-3 Aero -01 *SÅLD*
    Saab 9-5 Vector -02 *SÅLD*

  5. #5
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243

    Re: American Express eller Mastercard?

    Jag har ett Amex Corporate Card med min arbetsgivares namn på. Det suger svullen purjo. Antagligen har de fått dem utan årsavgift/gratis av Amex.

    Vid resor med tillhörande hotell är det ok. Det är smidigt då biljetter bokas upp av Amex resebyrå också.

    Men här hemma i Sverige får man titt som tätt använda sitt privata Visa för att lösa ut sig. Sedan får man snabba på reseräkningarna. Sämre blir det precis som det skrivs i tråden.

    Tror det var OKQ8 som gav upp Amex nu också.

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: American Express eller Mastercard?

    Har Diners, Mastercard och Visa, med Diners kopplat till mitt EBG-konto.

    Diners kan liknas vid Amex och användbarheten är begränsad, tyvärr. Allt från restauranger till affärer godtar ej detta kort och vet inte hur många gånger mitt Mastercard har räddat mig. (Som används som backup eftersom jag likt dig ville samla på mig lite bonuspoäng)

    Mitt tips är alltså att om du väljer att gå över att minst ha ett annat backup-alternativ i tex Mastercard.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299

    Re: American Express eller Mastercard?

    Amex kan omöjligt vara bra med tanke på alla försäljare på flygplatser mm som gör sitt yttersta för att prångla ut plastkort. Hade kortet varit så bra hade knappast alla dessa försäljare behövts.
    Gratis är det visst första året, men vad kostar det sen

    På mitt jobb har vi Matercard via Handelsbanken och det är tydligen inte heller så klockrent. Reser man tillräckligt långt bort tycker banken att "nu är kortet så långt bort att det är något skumt" så kortet spärras
    Det är ingen på banken som klarat att berätta hur långt man får åka innan banken tycker man är för långt bort Åker man långt bort är det alltså rena lotteriet om kortet funkar eller inte.

    Om man nu jagar bonus så finns det väl många alternativ idag.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: American Express eller Mastercard?

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041

    Om man nu jagar bonus så finns det väl många alternativ idag.
    Jagar man poäng till sitt EuroBonus konto är det tämligen begränsat. (Tyvärr)
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 639

    Re: American Express eller Mastercard?

    Plupp: Tack för tips men har du alltså flera kreditkort där du kan välja vilket som ska kopplas till EB? Jag trodde bara man kunde ha kombinerat kort med de 3 alternativen som SAS erbjuder, dvs Diners, Master och Amex.

    Urban 1041: Låter nog som det är din bank som bekränsar det för jag har använt mitt Mastercard i princip hela världen och har aldrig haft några problem.

    Kurisosa:
    Köpte en resa med Mastercard (Eurocard) för nästan 50000kr som gick igenom innan jag hann trycka på submit nästan, medans Ecco butiken i City var tvungen att ringa Amex för att godkänna ett par nya skor för 1000kr
    Mvh Timmy

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: American Express eller Mastercard?

    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    medans Ecco butiken i City var tvungen att ringa Amex för att godkänna ett par nya skor för 1000kr
    Fast det är inte allmängiltigt för Amex. Jag har gjort inköp för runt 40.000kr på Amex utan problem. Vet inte varför ditt Amex är så snålt faktiskt.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 639

    Re: American Express eller Mastercard?

    ok... då är nog +/- listan ungefär lika för alla kort förutom att Mastercard fungerar i fler butiker.

    Jag har nu ansökt om ett SAS Eurobonus Mastercard iallafall, så får vi se hur det går...
    Mvh Timmy

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Falun
    Inlägg
    70

    Re: American Express eller Mastercard?

    Vad ska du göra med SAS-poängen...? Resa eller satsar du på att få ett guldkort?
    Jag fick nyss mitt silver och det ger ju inga fördelar alls att tala om...
    XC90...

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: American Express eller Mastercard?

    Citat Ursprungligen postat av Göranson
    Vad ska du göra med SAS-poängen...? Resa eller satsar du på att få ett guldkort?
    Jag fick nyss mitt silver och det ger ju inga fördelar alls att tala om...
    Guldkort kan man inte få med poäng som man tjänar vid inköp.

    Resa eller handla för poäng går utmärkt.

    Idag handlades en resa t&r för mig och tjejen till Chicago för 40.000 poäng i Economy Extra. Bra med specialpriser hos SAS ibland.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: American Express eller Mastercard?

    Är det hela tiden EB poäng vi pratar om nu?

    Förvirringen är ju uppenbar då jag jag har ett Amex Guld som jag tjänar poäng på - Amex Membership Rewards poäng - som man också kan resa för. Dock räcker inga 40.000 poäng för att resa över atlanten där
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: American Express eller Mastercard?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Är det hela tiden EB poäng vi pratar om nu?

    Förvirringen är ju uppenbar då jag jag har ett Amex Guld som jag tjänar poäng på - Amex Membership Rewards poäng - som man också kan resa för. Dock räcker inga 40.000 poäng för att resa över atlanten där
    I vanliga fall räcker inga 40.000 poäng på SAS heller, men idag var det en ovanligt givmild drive. Tror att med std.taxa åker man en person i vanlig Economy t&r för samma mängd poäng.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    392
    Medlem#
    3901

    Re: American Express eller Mastercard?

    Citat Ursprungligen postat av Göranson
    Vad ska du göra med SAS-poängen...? Resa eller satsar du på att få ett guldkort?
    Jag fick nyss mitt silver och det ger ju inga fördelar alls att tala om...
    Silverkort får man ganska enkelt. Om man fortsätter resa aktivt så kommer du se fördelarna ganska snabbt. Men om man bara reser en gång i månaden kanske det kvittar.
    - 15% mer baspoäng på alla biljetttyper och på flygningar med SAS
    - 10kg extra bagage när du reser med SAS
    - Kan checka in på Business med SAS
    - Prioritet på väntelista om flyget är fullbokat


    MVH
    Schön Guld sen 5år tillbaka .


    PS.
    Jag kan avslöja en hemlis för en tia . Dock inget som jag själv gjort!!!
    BioPower... SÅLD TILL FINLAND

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    392
    Medlem#
    3901

    Re: American Express eller Mastercard?

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041

    Om man nu jagar bonus så finns det väl många alternativ idag.
    Jagar man poäng till sitt EuroBonus konto är det tämligen begränsat. (Tyvärr)

    Vaddå!? Du får hela 20 extrapoäng per 100kr på MQ . Så ut och shoppa Laila Bagge koftor till fruarna nu .
    BioPower... SÅLD TILL FINLAND

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 639

    Re: American Express eller Mastercard?

    Citat Ursprungligen postat av Göranson
    Vad ska du göra med SAS-poängen...? Resa eller satsar du på att få ett guldkort?
    Jag fick nyss mitt silver och det ger ju inga fördelar alls att tala om...
    Resa för poängen tänkte jag.

    Ja det är EB (EuroBonus) poäng vi pratar om. Jag har ju billigare bensin med mitt Eurocard (poäng eller nått) och ICA bonus poäng med VISA kortet men jag vill ha fördelar när jag reser, slippa kö, mer bagage, handla resor osv i framtiden.
    Mvh Timmy

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299

    Re: American Express eller Mastercard?

    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Urban 1041: Låter nog som det är din bank som bekränsar det för jag har använt mitt Mastercard i princip hela världen och har aldrig haft några problem.
    Ja, visst är dt banken som suger i detta fall och inte kortet, men vad är man hjälpt av det när man står på andra sidan klotet med spärrat kort. Det sämsta är att nötterna på banken inte kan berätta hur långt man "får åka"
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: American Express eller Mastercard?

    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    men jag vill ha fördelar när jag reser, slippa kö, mer bagage, handla resor osv i framtiden.
    Du kommer ej att få högre status på poäng intjänade genom att handla. Det är som tur är enbart flygmil som räknas då och i vissa fall partners tjänster som kan ge dig lite.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-05, 16:59
  2. The Saab 9-3 Turbo-X North American Premiere Intro Video
    Av saabhistory i forum International SAAB related talk
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-30, 15:08
  3. [LÖST] Ska man ha slitsade eller borrade skivor eller helst bägge?
    Av ScottaN i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-27, 14:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •