Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Slick 50 och andra "universalmedel"

  1. #1

    Slick 50 och andra "universalmedel"

    Hej,
    Det finns en del olika "hokuspokus" medel typ Slick 50 för behandling av motor och växellåda. Vad jag förstår så ska de lägga ett ytskikt med väldigt låg friktion på metallen.
    Funderar på att göra en Slick 50 behandling på både motor och växellåda.
    Någon som har några erfarenheter eller tror sig veta något? Fungerar det som det är tänkt? Bra eller dåligt? Bortkastade pengar?
    Tacksam för alla svar
    Mvh
    Julius

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 985
    Medlem#
    6220

    Re: Slick 50 och andra "universalmedel"

    Hej!

    Kan ju säga att det är rent försäljnings trick det är inget speciellt med t.ex slick 50. Mång miljon beloppen som läggs ner varje år på utveckling av olja så tror ja knappast att det är något magiskt med t.ex Slick 50.

    Saabjohan kan säker ge en mer ingående beskrivning

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    169

    Re: Slick 50 och andra "universalmedel"

    "Allt går att sälja med mördande reklam..kom o köp konserverad gröt"

    Fanns ju även en liten ringformad magnet att fästa runt soppaledningen, minskade bränsleförbrukning och motorslitage med 30% pga att den åt upp negativa joner

    Listan kan göras lång..om man vill eller om man har slut på negativism

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    60

    Re: Slick 50 och andra "universalmedel"

    Inte för att jag vet hur relevant det är idag, men för ett toital år sedan slick 50-behandlade jag min utmärkt snöskoter. Den skar efter 5-10 mils körning, om det var en slump vet jag inte men då jag tidigare kört 2 vintrar utan problem så kan man ju undra.Nu var ju visserligen detta en 2-taktare men ändå. Personligen tvivlar jag starkt på dessa undermedel.
    9-5 SC 2,3T SE Aut.-99

  5. #5
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 705
    Medlem#
    3346

    Re: Slick 50 och andra "universalmedel"

    Det är ganska meningslöst att friktionsbehandla en välskött motor med teflon, eftersom kolvarna och cylindrarna inte har någon friktion emellan sig. Den har nämligen en oljefilm emellan. friktionen som uppstår är isf mellan kolv och oljefilm.
    All makt åt Thengil!

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 171

    Re: Slick 50 och andra "universalmedel"

    gjorde det en gång runt 1995 på min og 900t16, märkte ingen skillnad mer än att jag TYCKTE den gick tystare i motorn, kändes mest som bortkastade pengar då jag ändå överservade den var 700mil, fast det kanske behövdes med en 20årings gasfot innan fartkamerans tid

    Nä spara du pengarna till nåt roligare.


    Btw: magneter runt ledningarna finns fortfarande... finns säkert folk som köper dom
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  7. #7

    Re: Slick 50 och andra "universalmedel"

    Tack för alla svar!
    Mvh
    Julius

Liknande ämnen

  1. Ändra texten under "foto sektionen"? för att minska fel post
    Av zebbe84 i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-11-04, 17:57
  2. JT 3" helsystem på 9-3 utan andra lambdasond?
    Av Bjirnen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-02-20, 15:59
  3. Ändra "startmeny" i färddatorn 9-3 SC?
    Av 93t i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-17, 11:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •