Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Genomslagsgummi/distanser bak og900

  1. #1

    Genomslagsgummi/distanser bak og900

    Hej, jag vill köra med Aero16 på min 900 Aero -88. Med halvslitna standardfjädrar och Sachs dämpare blir det ju tyvärr en del skrap i skärmkanterna då.

    Saab hade en sats som monterades mellan genomslagsgummit och kaross för att minska/få bort kontakten mellan däck och skärmkant.

    Alla delar i den satsen finns tyvärr inte kvar på Saab, en del finns är t.ex stora distansen. Det som inte finns kvar är "koppen" som genomslagsgummit skall stå i. Detta troligen för att förstärka gummit så det inte spricker vi första bottningen.
    Är det någon i klubben som har en sådan "kopp" som kan sälja/låna ut/delge mått för ev. nytillverkning av sagda "kopp"?

    Mvh Lars
    070-565 24 94

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Hagfors (Bergsäng)
    Inlägg
    32

    Re: Genomslagsgummi/distanser bak og900

    vad ja vet så är det bara en svarvad distans mellan,ingen kopp alltså. sitter ju redan en stålbricka vulkad på alla gummin. så det borde bara behövas en distans och en längre skruv.
    Vad vore livet om man inte fick skruva saab?

  3. #3

    Re: Genomslagsgummi/distanser bak og900

    Hej SaabPutte, jag hade tänkt kontakta dig i annat ärende. Det kan vi ta sen.

    Enligt Saabs bilder i reservdelskorten så ingår det en stödkopp i denna sats, distansen och brickan finns kvar att köpa hos Saab men det övriga har gått bort...
    Visst borde det gå att använda utan stödkoppen men någon klok konstruktör har ju en gång i tiden ansett att det borde finnas där.
    Är det någon som kör med distansen utan stödkopp som kan delge någon erfarenhet?

    Lars

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Hagfors (Bergsäng)
    Inlägg
    32

    Re: Genomslagsgummi/distanser bak og900

    När ja renoverade min 900 så satt det enbart distanser typ 15 mm tjocka,dem hade förmodligen suttit där länge, men dem kanske sitter på alla. Ja plocka bort dem men man kanske skulle sätta dit dem igen, då ja kör 16"aero och kilenfjädrar.
    Vad vore livet om man inte fick skruva saab?

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 240

    Re: Genomslagsgummi/distanser bak og900

    På min sitter också bara distanserna och det fanns inga spår efter någon kopp.

    Ett av mina gamla gamla gummistopp hade lossnat men om det beror på att koppen saknades eller att bilen är över 20år gammal kan man bara spekulera i.
    Har faktiskt inte kollat om mina nya gummikuddar sitter kvar
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Hagfors (Bergsäng)
    Inlägg
    32

    Re: Genomslagsgummi/distanser bak og900

    oftast är det gummit som släpper från brickan som är fastvulkad.
    Vad vore livet om man inte fick skruva saab?

Liknande ämnen

  1. Genomslagsgummi??
    Av DEsmond_Viez i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-23, 17:07
  2. Gula Koni, genomslagsgummi?
    Av 9000CSE i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-29, 14:25
  3. Genomslagsgummi Saab 900 Og
    Av Mr_Maxi i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-11-25, 16:27
  4. Genomslagsgummi bak og9-3
    Av Hewran i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-25, 16:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •