Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Larm startar med kupevärmare 9-3 SS -08

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    514

    Larm startar med kupevärmare 9-3 SS -08

    Har just kopplat in en kupevärmare och ställer timer på den. Men på morgonen när kupevärmaren varit på 10-20 min så går larmet i gång.

    Detta har hänt nu 2 nätter i rad. Ska testa denna natten att stänga av rörelselarmet för då ska ju inte det starta men fattar inte varför det går i gång över huvud taget.

    Kupefläkten är en Kalix ultra slim 1400watt Den står brevid kardantunneln på passagerar sidan och blåser uppåt.
    Saab 9-3 1.8t BioPower Vector -08 Steg 1
    Tidigare bil http://www.garaget.org/show.php?car=1789
    Snyft http://www.vplana.se/bmw/

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 004

    Re: Larm startar med kupevärmare 9-3 SS -08

    Citat Ursprungligen postat av arsson
    Har just kopplat in en kupevärmare och ställer timer på den. Men på morgonen när kupevärmaren varit på 10-20 min så går larmet i gång.

    Detta har hänt nu 2 nätter i rad. Ska testa denna natten att stänga av rörelselarmet för då ska ju inte det starta men fattar inte varför det går i gång över huvud taget.

    Kupefläkten är en Kalix ultra slim 1400watt Den står brevid kardantunneln på passagerar sidan och blåser uppåt.
    Helt "normalt". Blir så. Står beskrivet i instruktionsboken att röreslesensor skall stängas av.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Larm startar med kupevärmare 9-3 SS -08

    Konstigt, jag har aldrig varit med om nåt liknande. Dock så löstes larmet ut en gång när jag låste in en kompis i bilen, men det är en annan sak. :P Du har ingen doftgran eller nåt sånt som rör sig av luften från kupévärmaren?

  4. #4
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661

    Re: Larm startar med kupevärmare 9-3 SS -08

    Är så på min 08 också, står i instruktionsboken att man får ställa om larmet till "Endast dörrar" vid användade av kupévärmare.
    Så måste man göra varje gång eftersom larmet återställer sig till "Fullt stöldlarm" varje gång man vrider om tändningsnyckeln...

    Snacka om jag blev överraskad första gången jag använde kupévärmaren...
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    514

    Re: Larm startar med kupevärmare 9-3 SS -08

    Läste i instruktions boken innan jag postade men hittade inget om det. Men har ni sett det så har jag nog missat det.

    Nej har ingen gran eller liknande men min senaste tanke var nog just att fläkten är ju nästan riktad mot backspegeln i mitten så sitter väl några sensorer där.

    dumt att man inte kan stänga av sensorn helt på larmet. Får hoppas att inte grannarna blir allt för sura.
    Saab 9-3 1.8t BioPower Vector -08 Steg 1
    Tidigare bil http://www.garaget.org/show.php?car=1789
    Snyft http://www.vplana.se/bmw/

  6. #6
    Grundladd supereldares avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Hova
    Inlägg
    203
    Medlem#
    9169
    Jag har också detta problem. Det går inte ändra det med tech2 så man inte måste stänga av varje gång?
    Saab 9-3 -00 Cab b234r
    Saab 9-3 -10 SS Aero 2,0t

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Nej, det gör tyvärr inte det. Då får man göra motsvarande "tattarlösning" att tejpa för gallerna för kupésensorn uppe i backspegelkonsolen. Då tappar man visserligen funktionen på kupésensorn helt, men det gör man ju om stänger av den permanent också. Och det kanske ändå är bättre än att väcka grannarna varje morgon.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8
    Grundladd supereldares avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Hova
    Inlägg
    203
    Medlem#
    9169
    Jag glömde stänga av igår, och när jag nyss kom hem berättade min granne med knuten näve att larmet gått ett antal gånger med början halv fyra i morse
    Saab 9-3 -00 Cab b234r
    Saab 9-3 -10 SS Aero 2,0t

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Prova att flytta värmaren kanske kan vara ett alternativ?
    Annars kanske du får flytta snart...

  10. #10
    Hej. Lägg kupevärmaren på golvet som test. Då blåser den då inte mot sensorn. Mvh

  11. #11
    Grundladd supereldares avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Hova
    Inlägg
    203
    Medlem#
    9169
    Jag har den på golvet. Kanske ska prova lägsta läget på värmaren, då borde ju inte temperaturen stiga så fort.
    Saab 9-3 -00 Cab b234r
    Saab 9-3 -10 SS Aero 2,0t

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Citat Ursprungligen postat av lars-ove.carlsson Visa inlägg
    Hej. Lägg kupevärmaren på golvet som test. Då blåser den då inte mot sensorn. Mvh
    Funkade inte i vår förra 9-3 iaf. Det där är en jävla klantdesignmiss av SAAB som någon konstruktör borde få sota ordentligt för. Hur kan man konstruera ett larm som går igång av en kupévärmare när man bor i Sverige??
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 567
    Medlem#
    9973
    Konstigt att larmet inte går igång på min TTiD för kör utöver dieselvärmaren med en extern kupéfläkt och fullt stöldlarm. Larmet har aldrig gått igång på min bil
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  14. #14
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Det kan säkert vara väldigt individuellt beroende på kupévärmarmodell, placering mm mm. Du har nog bara haft tur. Men jag håller absolut med agehall att man borde tänkt på en sådan sak. Speciellt här i norden.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  15. #15
    Grundladd supereldares avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Hova
    Inlägg
    203
    Medlem#
    9169
    Jag googlade ämnet och fick upp detta problem på åtskilliga bilforum, bla. Volvo, Audi och Bmw. Så det är tydligen fler biltilverkare som inte vet om att det finns kupevärmare till bilar...

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av adam93 Visa inlägg
    Konstigt att larmet inte går igång på min TTiD för kör utöver dieselvärmaren med en extern kupéfläkt och fullt stöldlarm. Larmet har aldrig gått igång på min bil
    Det finns ingen inbyggd funktion som hindrar larmet att gå igång då dieselvärmaren går? Har du provat med enbart kupevärmaren?
    Saab 9-3 -00 Cab b234r
    Saab 9-3 -10 SS Aero 2,0t

  16. #16
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av supereldare Visa inlägg
    Jag googlade ämnet och fick upp detta problem på åtskilliga bilforum, bla. Volvo, Audi och Bmw. Så det är tydligen fler biltilverkare som inte vet om att det finns kupevärmare till bilar...
    - og som vi fikk i vår splitter nye GLK i 2009, der DEFA WarmUp var montert av forhandler. I motsetning til hva tilfelle er for Saab, der det i instruksjonsboka står en "advarsel" om problemet, var dette helt nytt for forhandleren.

    Da jeg tok kontakt med DEFA om dette, viste det seg at de er godt kjent med "fenomenet", og forklaringen ligger i ultralyd (Ultra Sonic) sensor type. Denne sensortypen registrerer luft i bevegelse (altså varmluft som stiger opp), og DEFA benytter av den årsak mikrobølgesensorer som kupéovervåkning i alarmer som de har i sin produktportefølje.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 567
    Medlem#
    9973
    Yes det har jag! Har kupévärmaren liggandes med baksidan neråt på golvet så all varmluft åker uppåt dock så är den inte på max utan i mitten så det inte blir tokvarmt i bilen^^
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Harlösa, Skåne
    Inlägg
    250
    Det är ett välkänt problem.

    * När det gäller Tid och TTiD så är det så att när dieselvärmaren startar kopplas sensorerna av. Det sköts per automatik.

    * Det fanns även en timersats att köpa till för de som hade bensinmotor och ville ha inbyggd timer till motorvärmaren och kupevärmaren, den styrs från inställningarna i SID, även den kopplar bort sensorerna.
    Saab 2000 bra mycket snabbare än din bil...
    Kör: Saab 95 V4-73, Cadlillac BLS 2.0 Biopower -08 samt Saab ng9-5 TiD4 Vector Hirsch -10
    Produktionsrapporterna ng9-5 och 9-4X https://9-5sc2012.com/productionreport/

Liknande ämnen

  1. Larm som går igång nattetid (ej kupevärmare) 93 Aero sc
    Av Tozza i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-15, 08:12
  2. Larm och Kupévärmare
    Av wildhasse i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-11-26, 10:21
  3. Larm och kupévärmare i 9000 ingen bra kombination?
    Av Brainy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-27, 16:57
  4. kupevärmare vs larm
    Av stefan71 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-01-21, 21:47
  5. Larmet går när kupévärmare startar. OG9-5 -02
    Av roblin76 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-20, 16:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •