Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Kupébelysning vi fötterna hakat upp sig OG9-5

  1. #1

    Kupébelysning vi fötterna hakat upp sig OG9-5

    När jag hämtade ut min 9-5 från service i går, vägrade lampan nere vid fötterna på passagerarsidan slockna. Denna lyser hur jag än gör. Tänkte att det berodde på fukt då de gjort motortvätt samt vanlig tvätt på servicen, och därför lät jag bilen stå med motor och kupévärmare på hela natten. När jag kom till bilen i morse hade lampan slocknat, tändes som den skulle när jag larmade av, men sedan dess har den lyst igen och jag fick nu koppla ur sladdarna på lampan för att få den släckt.

    Övrig belysning fungerar som den ska ute & inne.

    Någon som känner igen detta, eller har någon idé om vad det kan vara?

    Hoppas på hjälp!

    - - - Uppdaterad - - -

    Vad är det som styr den belysningen som sitter vid fötterna? Eftersom all annan kupébelysning samt instegsbelysningen i dörrarna, så borde dörrkontakterna fungera som de ska.

    Lampan tänds ju även som den ska, den bara slocknar inte, förens bilens batteriskydd stänger av den efter en halvtimme eller vad det nu är.
    _________________________
    SAAB 9-5 SC Vector 2,3t 2004

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    17
    Kapar tråden som verkar varit vilande i över 10 år, hoppas ok?! Har ett likande problem med min 9-5 SC -05. ”Fotbelysningen” på passagerarsidan släcks inte när jag låser och larmar bilen utan lyser i uppåt en timma innan slocknar. All övrig belysning släcks som den ska. Finns det något relä som styr detta som kan glappa eller vara kass? Tack!
    Senast redigerat av Moderator den 2022-01-02 klockan 23:12. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  3. #3
    Jag fixade min, fast kommer inte ihåg hur tyvärr.

    Skickat via Tapatalk
    Senast redigerat av Moderator den 2022-01-02 klockan 23:12. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    _________________________
    SAAB 9-5 SC Vector 2,3t 2004

  4. #4
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 934
    Det er litt spesielt at dette gjelder bare høyre side, da både denne og venstre lys får (skal få) spenning fra samme kontakt, se: https://saabwisonline.com/images/9600/img-e4/e4l08.jpg. 613 FR er høyre "fotlys".

    Er dette noe som har vært slik så lenge du har hatt bilen, eller har det oppstått samtidig med kobling som utført i det elektriske anlegget?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Det er litt spesielt at dette gjelder bare høyre side, da både denne og venstre lys får (skal få) spenning fra samme kontakt, se: https://saabwisonline.com/images/9600/img-e4/e4l08.jpg. 613 FR er høyre "fotlys".

    Er dette noe som har vært slik så lenge du har hatt bilen, eller har det oppstått samtidig med kobling som utført i det elektriske anlegget?
    Tack för svar! Problemet har kommit senaste månaden ungefär, har inte gjort någon koppling alls som kan förklara att det uppstått.

  6. #6
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 934
    Dette ser litt mystisk ut og kan minne litt om en "overledning". Ettersom du sier at all annen belysning slukker som den skal, går jeg ut ifra at venstre "fotlys" både lyser og slukker som forutsatt.

    To saker å prøve for om mulig eliminere feilkilder:

    - Er høyre "fotlys" slukket med åpen dør, bryter i takkonsollen til "AV-posisjon" og tenningsnøkkel i posisjon "ON"?

    - Er høyre "fotlys" slukket med avlåst bil og trukket sikring #20 i elsentralen (IPEC) i instrumentpanelet?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 525
    Medlem#
    8758
    Det är inte så att bilen var inne för service där kupéfiltret byttes? Eller något annat där man kan tänkas tagit ner klädseln under handskfacket?

    Jag har för mig att jag sett på skroten att det finns två sladdar (olika kabelfärger) med likadana tvåpoliga kontakter som hänger ner på högersidan på en MY04, där en av kontakterna är till fotbelysningen. Jag har inte kollat vad den andra sladden/kontakten är för (och kan vara beroende på utrustningsalternativ), men jag noterade att det finns en förväxlingsrisk.

    De korrekta sladdarna för vänster och höger sida är parallella och båda polerna slutar i samma krimpade kabelsko (röd/grön kabel, H80-1 pin 13) resp krimp (svart kabel, J46) - finns ingen möjlighet att det lyser olika på vänster och höger sida om lamporna är korrekta.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2021
    Ort
    Järfälla
    Inlägg
    52
    Medlem#
    -
    Fungerar belysningen i handskfacket som den ska? Annars är jag med Långmilare att man kanske skiftat kablar vid service.
    9-5 Griffin -10. 9-3x -10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •