Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Typ "powerflex" bussningar. Flexar dem mycket?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 910

    Typ "powerflex" bussningar. Flexar dem mycket?

    Jag har bytt nästan alla bussningar på min 9-5:a -04 till powerflex fast ett annat märke. Båda 2 på länkarmarna fram och a-bussningarna bak. Dem främre bussning på lärnkarmarna fram är helt kassa , glappar några mm när man tar tag i hjulet och rycker litegrann, det får bli orginal igen. Men jag undrar hur mycket sådana bussningarna flexar? Jag testade dem bak idag när jag bytte till vinterdäck. Körde in ett spett och bände litegrann och dem flexade någon mm i sidled vilket betyder att toe-in ändras. Kanske därför den svajar till när jag kör över brunnslock, fast dämparna är lite dåliga så det kan ju vara dem som gör att det svajar till. Vad tror ni?

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 879

    Re: Typ "powerflex" bussningar. Flexar dem mycket?

    överdriver du inte saken lite? Det är ju inte stumma plastbussningar det handlar om utan lite flex måste man ju ha annars blir det nog inget roligt.

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 925

    Re: Typ "powerflex" bussningar. Flexar dem mycket?

    Att powerflex skulle flexa mer än orginal tycker jag känns konstigt. När jag bytte fram på min 9-5 var powerflex betydligt stabilare.
    Fredrik J

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    585

    Re: Typ "powerflex" bussningar. Flexar dem mycket?

    jag tycker också att powerflex flexar för mycket i a armen =(
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 446
    Medlem#
    6973

    Re: Typ "powerflex" bussningar. Flexar dem mycket?

    Märket efterfrågas här.

    Är det Powerflex ni har problem med eller är det EXD's bussningar, eller Streetgear's. (PROGi)

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 910

    Re: Typ "powerflex" bussningar. Flexar dem mycket?

    Mina är köpta hos EXD.
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    585

    Re: Typ "powerflex" bussningar. Flexar dem mycket?

    och mina är powerflex från speedparts och det är sjukt vad mycket de flexar fram kör man riktigt hårt i 90 grader kurvor så ändras typ rattens postion efter varje kurva några mmm när man ska köra raktfram undrar hur de har tänkt igentligen speciellt den bakra a arm bussningen
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 162

    Re: Typ "powerflex" bussningar. Flexar dem mycket?

    felmonterat så dom slitits?
    Står med i valet o kvalet om jag ska köpa pf bussningar fram eller bara sätta på nya orginalbussningar som jag gjort innan och varit nöjd, men efter detta så låter org mer lockande.

    Att det hoppar på brunnslock är nog dämparnas fel, förra 9-5an gjorde roliga skutt på 10-20 cm i sidled som det kändes iaf på motorvägsskarvar innan jag bytte dämpare, då hade dom gått 12000 mil.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  9. #9
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 161
    Medlem#
    3471

    Re: Typ "powerflex" bussningar. Flexar dem mycket?

    Citat Ursprungligen postat av läppglans
    och mina är powerflex från speedparts och det är sjukt vad mycket de flexar fram kör man riktigt hårt i 90 grader kurvor så ändras typ rattens postion efter varje kurva några mmm när man ska köra raktfram undrar hur de har tänkt igentligen speciellt den bakra a arm bussningen
    Känner inte alls igen det beteendet. Jag har PF i både de främre o bakre länkarmsinfästningarna fram på min samt a-bussningen bak.

    Det jag upplevde efter bytet fram på min var att bilen blev stabilare vid kraftiga inbromsningar och acceleration.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    585

    Re: Typ "powerflex" bussningar. Flexar dem mycket?

    [quote=Mr_SunBear]
    Citat Ursprungligen postat av "läppglans":20vf5lom
    och mina är powerflex från speedparts och det är sjukt vad mycket de flexar fram kör man riktigt hårt i 90 grader kurvor så ändras typ rattens postion efter varje kurva några mmm när man ska köra raktfram undrar hur de har tänkt igentligen speciellt den bakra a arm bussningen
    Känner inte alls igen det beteendet. Jag har PF i både de främre o bakre länkarmsinfästningarna fram på min samt a-bussningen bak.

    Det jag upplevde efter bytet fram på min var att bilen blev stabilare vid kraftiga inbromsningar och acceleration.

    //B[/quote:20vf5lom]

    hissa upp bilen ta ett brytjärn stoppa in den mellan a armen där bakre bussningen sitter och subframen bänd så får du se hur mycket det flexar i när bilen svänger
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  11. #11
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 161
    Medlem#
    3471

    Re: Typ "powerflex" bussningar. Flexar dem mycket?

    Citat Ursprungligen postat av läppglans

    hissa upp bilen ta ett brytjärn stoppa in den mellan a armen där bakre bussningen sitter och subframen bänd så får du se hur mycket det flexar i när bilen svänger
    Med brytjärn så flexar allt, då skall du även tänka på att bärarmen är i luften och "obelastad". Gör samma manöver när bilen står på backen med tyngd på delarna.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    585

    Re: Typ "powerflex" bussningar. Flexar dem mycket?

    [quote=Mr_SunBear]
    Citat Ursprungligen postat av "läppglans":2n6fdslu

    hissa upp bilen ta ett brytjärn stoppa in den mellan a armen där bakre bussningen sitter och subframen bänd så får du se hur mycket det flexar i när bilen svänger
    Med brytjärn så flexar allt, då skall du även tänka på att bärarmen är i luften och "obelastad". Gör samma manöver när bilen står på backen med tyngd på delarna.

    //B[/quote:2n6fdslu]

    med tyngd på sakerna så vill jag inte äns föreställa mig på hur det kan se ut för det är knappt att jag orka trycka 2ton själv på brytjärnet
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 274

    Re: Typ "powerflex" bussningar. Flexar dem mycket?

    Jag bytte bussningar till främre länkarmen i framvagnen på ng900 och kom fram till att dom inre bussningarna var mjukare än original. Sen kan man ju undra hur P.F. tänkte när dom gjorde vanliga bussningar mellan bakre länkarmen och subframen. Där monterade jag kulleder istället. Så man ska nog fundera en extra gång på var det är lämpligt att använda denna typ av bussningar, både map. konstruktion och hårdhet.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 162

    Re: Typ "powerflex" bussningar. Flexar dem mycket?

    Citat Ursprungligen postat av E Larsson
    Jag bytte bussningar till främre länkarmen i framvagnen på ng900 och kom fram till att dom inre bussningarna var mjukare än original. Sen kan man ju undra hur P.F. tänkte när dom gjorde vanliga bussningar mellan bakre länkarmen och subframen. Där monterade jag kulleder istället. Så man ska nog fundera en extra gång på var det är lämpligt att använda denna typ av bussningar, både map. konstruktion och hårdhet.
    Då undrar jag hur du tänkte och vad som var fel av powerflex tänkande med en bussning där?? med en kulled så försvinner ju hela vitsen med bussningar nämligen att ta upp stötar och minska oljud.
    Satte med pf i framvagnen när jag hade ng900 och det enda jag inte gillade var att bulten glappade i hylsan till bakre bussningen så det svarvades hylsor med kragar på som fungerade som brickor vilka jag satte i och fick 0 glapp.. blev hur bra som helst med pf bussningar.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 274

    Re: Typ "powerflex" bussningar. Flexar dem mycket?

    [quote=Robbis turbolös ft]
    Citat Ursprungligen postat av "E Larsson":2ht7pbb2
    Jag bytte bussningar till främre länkarmen i framvagnen på ng900 och kom fram till att dom inre bussningarna var mjukare än original. Sen kan man ju undra hur P.F. tänkte när dom gjorde vanliga bussningar mellan bakre länkarmen och subframen. Där monterade jag kulleder istället. Så man ska nog fundera en extra gång på var det är lämpligt att använda denna typ av bussningar, både map. konstruktion och hårdhet.
    Då undrar jag hur du tänkte och vad som var fel av powerflex tänkande med en bussning där?? med en kulled så försvinner ju hela vitsen med bussningar nämligen att ta upp stötar och minska oljud.
    Satte med pf i framvagnen när jag hade ng900 och det enda jag inte gillade var att bulten glappade i hylsan till bakre bussningen så det svarvades hylsor med kragar på som fungerade som brickor vilka jag satte i och fick 0 glapp.. blev hur bra som helst med pf bussningar.[/quote:2ht7pbb2]

    Ska se om jag kan förklara hur jag tänker. När det gäller bussningen mellan bakre länkarmen och subframen så blir det brytkrafter i bussningen iom. att länkarmen inte rör sig runt bussningens axel utan åt andra hållet. Originalbussningens konstruktion är lite annorlunda så där blir det inte riktigt samma sak. Är med på ditt resonemang om kulleder men i detta fall tar den stora bussningen mellan främre och bakre länkarmen upp stötar/rörelser i längsled och därmed har det inte lika stor betydelse här. Vill man ha komfort är det ju förkastligt att välja polyuretanbussningar också eftersom man får en stötigare bil med högre vägljud. Sen är det ju i princip samma hårdhet på alla PF bussningar iom att man använder samma material (ja, jag vet att det finns varianter med hål i som är lite mjukare) och det är ju inte optimalt. Vore ju bättre om man provade ut rätt hårdhet för dom olika varianterna men det hade nog blivit för dyrt.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gästrikland
    Inlägg
    85

    Re: Typ "powerflex" bussningar. Flexar dem mycket?

    "Kanske därför den svajar till när jag kör över brunnslock"
    Min jazzade till när jag passerad gupp i högre farter, detta berodde på att ena bakdämparen var slut. Bilen fjädrade då snett, typ ojämn bumpsteer.

  17. #17
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 826

    Re: Typ "powerflex" bussningar. Flexar dem mycket?

    Citat Ursprungligen postat av Mr Aero
    Kanske därför den svajar till när jag kör över brunnslock, fast dämparna är lite dåliga så det kan ju vara dem som gör att det svajar till.
    Bytte mina dämpare där bak för en tid sedan & detta beteende försvann då!

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 162

    Re: Typ "powerflex" bussningar. Flexar dem mycket?

    Citat Ursprungligen postat av E Larsson
    Ska se om jag kan förklara hur jag tänker. När det gäller bussningen mellan bakre länkarmen och subframen så blir det brytkrafter i bussningen iom. att länkarmen inte rör sig runt bussningens axel utan åt andra hållet. Originalbussningens konstruktion är lite annorlunda så där blir det inte riktigt samma sak. Är med på ditt resonemang om kulleder men i detta fall tar den stora bussningen mellan främre och bakre länkarmen upp stötar/rörelser i längsled och därmed har det inte lika stor betydelse här. Vill man ha komfort är det ju förkastligt att välja polyuretanbussningar också eftersom man får en stötigare bil med högre vägljud. Sen är det ju i princip samma hårdhet på alla PF bussningar iom att man använder samma material (ja, jag vet att det finns varianter med hål i som är lite mjukare) och det är ju inte optimalt. Vore ju bättre om man provade ut rätt hårdhet för dom olika varianterna men det hade nog blivit för dyrt.

    Sant men det rör sig inte om så många grader den rör sig, inte optimalt men det funkar.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 925

    Re: Typ "powerflex" bussningar. Flexar dem mycket?

    Citat Ursprungligen postat av E Larsson
    Vill man ha komfort är det ju förkastligt att välja polyuretanbussningar också eftersom man får en stötigare bil med högre vägljud.
    Jag har polyuretanbussningar både bak och fram på min 9-5 och jag märker ingen skillnad i komfort och då är jag ganska känslig för bullrande bilar. Den lilla försämring som bussningarna bidrar med drunknar i vad sänkfjädrar och lågprofil gör.
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Är polyuretan bussningar "hårdare eller mjukare" än org?
    Av -Rickard- i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-01-06, 23:12
  2. Byta bussningar "nr 3 och 4" i längs och tvärlänkarna
    Av segfault i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-08, 00:31
  3. Powerflex bussningar flexar mycket
    Av iton i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-18, 20:47
  4. Vilka bussningar "ger" mest för pengarna ? (ng900)
    Av MagicMike i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-03-10, 17:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •