Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Bromsslangsbyte 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Sjuntorp
    Inlägg
    71

    Bromsslangsbyte 9000

    Fick 2:a på SBP bromsslang v.f. skadad. Åkte direkt till ANA och köpte en ny slang.
    När jag nu skulle demontera den gamla slangen verkar det som om den övre kopplingen är fastpunktad i nån form av fäste i hjulhuset. Skall det vara så och jag skulle fått en slang med ditpunktat fäste eller vad är detta för nåt ?????

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 016

    Re: Bromsslangsbyte 9000

    Det sitter ett clips som rostat fast i slangens skarv mot röret. Sitter på en vinkel i karossen som du ju redan sett. Skaffa clipset också. sen går du lös med en mejsel och bryter bort det gamla samt du får rucka på slangen. har du lyckats få loss röret från slangen? Inte så många som lyckas med det. Man brukar få byta röret också. Sen ska det luftas efteråt och då hoppas jag din nippel på oket går att lossa/öppna.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    393

    Re: Bromsslangsbyte 9000

    Citat Ursprungligen postat av 257 Midnight Blue
    Fick 2:a på SBP bromsslang v.f. skadad. Åkte direkt till ANA och köpte en ny slang.
    När jag nu skulle demontera den gamla slangen verkar det som om den övre kopplingen är fastpunktad i nån form av fäste i hjulhuset. Skall det vara så och jag skulle fått en slang med ditpunktat fäste eller vad är detta för nåt ?????

    Trodde också att mina slangar var fastsvetsade men insåg att det bara är tre nerpressningar i vinkeljärnet som är till för att slangen inte ska snurra när man lossar på röret. Varför de finns där förstår jag inte riktigt eftersom det finns ett nyckelgrepp på slangen, men det är en annan sak.

    Dela helt enkelt på slang & rör och ryck därefter bort clipset som håller slangen. Sen är det bara att ta tag i slangen och dra ur den ur vinkeljärnet.
    /Andreas
    M135i xDrive
    9000 2,0t A50 -97 - SÅLD
    900i -87 - Saknad

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 016

    Re: Bromsslangsbyte 9000

    Fortfarande, om clipset rostat sönder är slang och bromsrör oftast ihoprostat så det ej går att dela på.
    Skaffa ett bromsrör, kostar typ 80 spänn, också när du ändå håller på.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 746

    Re: Bromsslangsbyte 9000

    Preparera skarven med rostlösare i mängder gärna en tid innan du börjar arbetet.
    Att behöva byta bromsör är inte skojj.....(olika svårt beroende på årsmodell/sida)
    Jag lyckades faktiskt "hala fram" mer bromsrör så jag kunde knipsa röret>fila till>göra ny kona på min bil för en herranas massa år sedan.

    mvh jonas

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    393

    Re: Bromsslangsbyte 9000

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Fortfarande, om clipset rostat sönder är slang och bromsrör oftast ihoprostat så det ej går att dela på.
    Skaffa ett bromsrör, kostar typ 80 spänn, också när du ändå håller på.

    Har bytt samtliga fyra slangar på min bil utan att förstöra några bromsrör. Vissa clips har varit mer eller mindre obefintliga, så rostangripet har det varit, men med rätt verktyg och teknik brukar det inte vara några problem att dela på rör & slang.
    /Andreas
    M135i xDrive
    9000 2,0t A50 -97 - SÅLD
    900i -87 - Saknad

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 016

    Re: Bromsslangsbyte 9000

    Är väl inte direkt svårt att byta det vänstra bromsröret men det högra ska ju dras bakom motorn. Mest bökigt men ingen raketvetenskap direkt.
    Finns ju speciella verktyg för att lossa nipplarna, men inte ens Speedy använder sånt. De nyper av och skruvar loss med 6-kant 10mm hylsa där det går. Har vart tvungen å kosta på sånt vid ett par tillfällen och tittat på så man lär sig nåt hur man gör.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Sjuntorp
    Inlägg
    71

    Re: Bromsslangsbyte 9000

    Nu är slangen bytt. Den var ju inte fastsvetsad . Däremot satt nippeln på bromsröret och slangen nåt fast. Fick ta till svetstänger rörtång och polygrip för att den skulle släppa. Monteringen fick ske på samma sätt . Nippeln på bromsröret blev ju inte så vacker och den gröna färgen på bromsröret försvann en bit upp. Bromsrörsbyte får ske när vädret blir bätter eller till sommaren. Tack för allt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •