Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hjälp med bensinpump!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152

    Hjälp med bensinpump!

    Det gäller en 9000 turbo 2,3 -92. Bilen har stannat för 3 gången på 1,5 år. Förra gången byglade jag mellan mellan två säkringar för att testa bensinpumpen och jag hörde inget annat än ett svagt surrande under instrumentpanelen (någon som vet vad de är) och ett klick som från ett relä, också det under/bakom panelen. Upptäckte slutligen att en kontakt på pumpen var lös. Japp, den gick igång
    Men denna gång hörs inget klick när jag byglar och pumpen går inte. Har dock testat direkt från batteriet och till pumpen. Då går den. Har även testat med annat relä utan resultat. Vad är nästa steg, och varför är "klicket" borta??
    Saab 9-5 2.0t 2002

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152

    Re: Hjälp!

    Snälla, kan inte någon komma med förslag. Har läst alla inlägg i detta ämne på forumet, men inget passar riktigt.
    Saab 9-5 2.0t 2002

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598

    Re: Hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av han540
    Det gäller en 9000 turbo 2,3 -92. Bilen har stannat för 3 gången på 1,5 år. Förra gången byglade jag mellan mellan två säkringar för att testa bensinpumpen och jag hörde inget annat än ett svagt surrande under instrumentpanelen (någon som vet vad de är) och ett klick som från ett relä, också det under/bakom panelen. Upptäckte slutligen att en kontakt på pumpen var lös. Japp, den gick igång
    Men denna gång hörs inget klick när jag byglar och pumpen går inte. Har dock testat direkt från batteriet och till pumpen. Då går den. Har även testat med annat relä utan resultat. Vad är nästa steg, och varför är "klicket" borta??
    bränslepumpen brukar vara ett ofta förekommande fel gällande 9000, kontrollera den...

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Hjälp!

    Något liknande som stefanos var ute för kanske: viewtopic.php?p=1871014#p1871014 ?

    PS. Fixa trådrubriken tack, den är mer än lovligt otydlig.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152

    Re: Hjälp med bensinpump!

    Ja, ursäkta de var en dålig rubrik. Ville ha hjälp snabbt...
    Kan någon bekräfta att relät till bensinpumpen sitter under motorhuven, nära akvariet. Många skriver om handskfacket, men på min 9000t 2,3 -92 sitter det väl inga relä där?
    Saab 9-5 2.0t 2002

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Re: Hjälp med bensinpump!

    Citat Ursprungligen postat av han540
    tt relät till bensinpumpen sitter under motorhuven, nära akvariet. Många skriver om handskfacket, men på min 9000t 2,3 -92 sitter det väl inga relä där?
    Jo, det gör det. Du får skruva bort handskfacket för att komma åt alla relän.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152

    Re: Hjälp med bensinpump!

    Om det nu inte funkar att bygla mellan säkringarna för att få pumpen att gå, skall man försöka bygla vid relät i stället kanske? Mellan vilka kontakter i så fall? Man kan ju mäta vid relät att det kommer fram ström när man kör på starten också eller, vilka kontakter i så fall? Andra ideer?
    Saab 9-5 2.0t 2002

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    66

    Re: Hjälp med bensinpump!

    Nu vet ju inte jag dina kunskaper om el, och de behöver vara ganska goda för att gå vidare med felsökning på el. En spänningsprovare med kontinuitetstest och motståndsmätning (resistans) är grund instrument som behövs för felsökning, ex. vis en multimeter. Sedan finns det säkert de som byglar och provar sig fram , men då ska man verkligen veta vad man gör annars brukar det bli dyrt......
    Elektroniken tycker nämligen inte alls om ex. växlad polaritet vid likspänning.
    Sedan finns det nog de som kan tycka att 12V är väl ingen fara?
    Men det är inte spänningen (Volt) som är största faran, det är strömmen (Ampere) som är farlig och den kan vara upp till flera hundra Ampere när startmotorn är tillslagen, men nog om detta nu.
    Det jag skulle kolla som yrkesman är om relät slår till, får sin manöverspänning. Vidare mäta och se om spänning ligger fram till relä kontakten, och när relät drar om kontakten är hel och släpper igenom spänning. Är detta ok så följ kedjan vidare mot bränslepumpen.
    Vilka beteckningar som relä kontakter resp. relä spole har vet jag inte, men detta mäter man fram ganska lätt med rätt kunskap vill säga. Ta ur relät och mät resistansen så hittar du spolanslutningarna.
    Kontinuitetsmät sedan och kolla relä kontakten/kontakterna om det är växlande (COM,NO,NC) slutande (NO) eller brytande (NC). Går det att ta isär relät så titta efter så inte reläkontakten sotat och ger dålig kontakt, i annat fall får man mäta motståndet över kontakten när relät är draget och kontakten är sluten. Det skall helst visa 0 Ohm då.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152

    Re: Hjälp med bensinpump!

    Tack för goda råd.
    Nej jag är inte så kunnig på el. Mycket av det du skrev kan jag inte tillämpa tyvärr, men jag har en liten testlampa som jag använder. Börjar väl o se om det kommer fram ström till relät och om det slår till. Är väl inte helt säker på var man mäter etc men det löser väl sig...
    Saab 9-5 2.0t 2002

Liknande ämnen

  1. Hjälp med bensinpump byte
    Av eilsys i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-12-06, 15:14
  2. Bensinpump går ej, 900 2,3 -94
    Av 66swede i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-06, 10:41
  3. Bensinpump på 900 s -91
    Av Petro i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-09, 22:39
  4. Akut hjälp bensinpump problem
    Av Aerokorven i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-02-28, 09:22
  5. bensinpump HJÄLP
    Av hyperlite133 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-09, 10:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •