Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Glapp / knakande ljud styrning Saab 9-5 M06

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    20

    Glapp / knakande ljud styrning Saab 9-5 M06

    Hej alla.

    Min nyinförskaffade Saab med 5700 mil på mätaren känns bra förutom en sak. En känsla av glapp eller minimalt knak i styrningen. Märkte det inte när jag provkörde och det är inte påtagligt men ack så retligt. Letat bland trådarna och ser att det finns liknade problem. Är detta samma grej och avhjälps med infettning av splines eller är det något annat som krävs? Känns allt annat en premium i en 3 år gammal...

    Hoppas någon kan ge mig kunskap i frågan då bilen snart ska servas
    Saab 9-5 2.0t BioPower Sc / Vector / Pilot / aut / silver met / M06

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 045
    Medlem#
    4097

    Re: Glapp / knakande ljud styrning Saab 9-5 M06

    splines infettningen löser glapp och ryck samt små slag i ratten, men det finns inga ljud runt detta fel.
    så om du hör knakande m.m. så är det något annat, kanske det berömda knakstagen(krägningshämmar stagen)

    Mvh Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    630

    Re: Glapp / knakande ljud styrning Saab 9-5 M06

    knakningarna när du svänger kan vara axiallagerna i fjäderbenen.På dessa har man även fått lägga på fett imellan lagerskålen och dammskyddet.(övre delen på fjäderbenet)

    //Andreas

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    20

    Re: Glapp / knakande ljud styrning Saab 9-5 M06

    Tack för tipsen. Troligen är "knaken" bara en upplevelse av glappet och inget riktigt ljud. Är nästan lite komiskt att man ska behöva fetta något så vitalt på "nya" bilen och att Saab inte gör det i smyg på alla bilar när det är service...
    Saab 9-5 2.0t BioPower Sc / Vector / Pilot / aut / silver met / M06

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    259

    Re: Glapp / knakande ljud styrning Saab 9-5 M06

    Har du löst problemet?

    Köpt 9-5 MY06 igår, har samma problem. Något glappar/knackar i fram, som känns i ratten.
    9-5 2,0t Biopower -06

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    20

    Re: Glapp / knakande ljud styrning Saab 9-5 M06

    Nej, den rullar så lite så att det segar sig fram till 6000-mila. Kul att du också köpt en likadan. Rullat långt? Blir intressant och se vad verkstaden säger.

    Citat Ursprungligen postat av jonnyl
    Har du löst problemet?

    Köpt 9-5 MY06 igår, har samma problem. Något glappar/knackar i fram, som känns i ratten.
    Saab 9-5 2.0t BioPower Sc / Vector / Pilot / aut / silver met / M06

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    259

    Re: Glapp / knakande ljud styrning Saab 9-5 M06

    Bilen jag köpt har precis gått 11000 mil. Har varit besatt av låga mil tidigare, men bestämde mig för att köpa denna "långmilare" den här gången. Blev positivt överraskad när jag märkte att bilen fortfarande känns "som ny", bortsett från rattknacket och något småfel, som skall åtgärdas.

    Att den känns tight och fräsch i övrigt, kan man sammanfatta det.

    Riktigt härligt drag i den också. Kommer från en 2003 Passat 1,8t 150hk. Tycker det är stor skillnad i hur den spättar på.
    9-5 2,0t Biopower -06

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    20

    Re: Glapp / knakande ljud styrning Saab 9-5 M06

    Kul att du är nöjd. Du låter lite som mig. Har också en hang-up på mil. Körde en Golf GTI -02 innan. Otroligt nöjd med den bil. Men när man fick tillök blev det lite trångt. Var först inne på en Audi A6 avant 2.4 -02 till -04. Där kunde jag tänka mig 10-15' mil men när jag sen fick för mig att en Saab bättre så fick jag ju en -06:a med 6' mil för samma peng, typ...

    Är på det hela nöjd men tyvärr sitter jag lite kasst. Så långt till ratten. Sen är ljudnivån allt annat än låg. Golfen var kass på den punkten men frågan är om Saaben inte är sämre. Och med automat så slukar den grymt mycket sås - på BF95 drar den 1,25 vid elak stadkörning och 0.87 typ vid rask landsväg.

    Blir intressant med service och sen få på 17' sommarhjulen. Tycker de är grymt snygga med Vector eller ProPerformance paket.

    Du får gärna uppdatera mig om du stöter på några problem eller så. Hade tänkt serva min på EBB på Värmdö. Rapporterar när det är gjort.
    Saab 9-5 2.0t BioPower Sc / Vector / Pilot / aut / silver met / M06

  9. #9

    Re: Glapp / knakande ljud styrning Saab 9-5 M06

    Hej, ett uppslag i er jakt på "knaket" skulle kunna vara "knakstaget" (Saabmekslang) Komfortstag tror jag det officiella namnet. Staget, nummer 9 i Speedparts skiss över reservdelar i framvagnen. Hoppas att det kan vara till någon hjälp.

    Jo, förresten, det finns en bussningen i rattlagringen som glappar upp, kan ju vara den.

    Lars

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    259

    Re: Glapp / knakande ljud styrning Saab 9-5 M06

    Citat Ursprungligen postat av Alexstahl
    Kul att du är nöjd. Du låter lite som mig. Har också en hang-up på mil. Körde en Golf GTI -02 innan. Otroligt nöjd med den bil. Men när man fick tillök blev det lite trångt. Var först inne på en Audi A6 avant 2.4 -02 till -04. Där kunde jag tänka mig 10-15' mil men när jag sen fick för mig att en Saab bättre så fick jag ju en -06:a med 6' mil för samma peng, typ...

    Är på det hela nöjd men tyvärr sitter jag lite kasst. Så långt till ratten. Sen är ljudnivån allt annat än låg. Golfen var kass på den punkten men frågan är om Saaben inte är sämre. Och med automat så slukar den grymt mycket sås - på BF95 drar den 1,25 vid elak stadkörning och 0.87 typ vid rask landsväg.

    Blir intressant med service och sen få på 17' sommarhjulen. Tycker de är grymt snygga med Vector eller ProPerformance paket.

    Du får gärna uppdatera mig om du stöter på några problem eller så. Hade tänkt serva min på EBB på Värmdö. Rapporterar när det är gjort.

    Jag tyckte också att man satt "dåligt". Själva stolen är superskön, men just avståndet till ratten kändes långt. Nu däremot har jag löst detta. Så nu sitter jag riktigt bra och ratten känns rätt. Fick bland annat pumpa upp stolen lite, så jag sitter högre, så körställningen är kanon. Kändes ovant i början, eftersom jag suttit väldigt lågt i passaten.

    Slukar sås, ja.. Enligt färddatorn snittar jag 1,6 (e85), känns väl sådär.
    Men det är min första automat och jag har "lekt" en del nu första veckan. Den gick ner till 1,4 efter några mil landsväg idag.
    Snart åker 18" på, det lär väl få upp förbrukningen ännu lite mer.

    Min skall in på kontroll av glapp/knak i ratten om ung. 2 veckor. Rapporterar här vad som hittades!

    Men jag känner mig riktigt nöjd bakom ratten!
    9-5 2,0t Biopower -06

  11. #11

    Re: Glapp / knakande ljud styrning Saab 9-5 M06

    Är på det hela nöjd men tyvärr sitter jag lite kasst. Så långt till ratten. Sen är ljudnivån allt annat än låg. Golfen var kass på den punkten men frågan är om Saaben inte är sämre. Och med automat så slukar den grymt mycket sås - på BF95 drar den 1,25 vid elak stadkörning och 0.87 typ vid rask landsväg.

    Blir intressant med service och sen få på 17' sommarhjulen. Tycker de är grymt snygga med Vector eller ProPerformance paket.

    Du får gärna uppdatera mig om du stöter på några problem eller så. Hade tänkt serva min på EBB på Värmdö. Rapporterar när det är gjort.[/quote]


    Jag tyckte också att man satt "dåligt". Själva stolen är superskön, men just avståndet till ratten kändes långt. Nu däremot har jag löst detta. Så nu sitter jag riktigt bra och ratten känns rätt. Fick bland annat pumpa upp stolen lite, så jag sitter högre, så körställningen är kanon. Kändes ovant i början, eftersom jag suttit väldigt lågt i passaten.

    Slukar sås, ja.. Enligt färddatorn snittar jag 1,6 (e85), känns väl sådär.
    Men det är min första automat och jag har "lekt" en del nu första veckan. Den gick ner till 1,4 efter några mil landsväg idag.
    Snart åker 18" på, det lär väl få upp förbrukningen ännu lite mer.

    Min skall in på kontroll av glapp/knak i ratten om ung. 2 veckor. Rapporterar här vad som hittades!

    Men jag känner mig riktigt nöjd bakom ratten! [/quote]


    Kan bara istämma till fullo har köpt en 9-5 M07 2,3t BP och har trixat en del med inställningarna dock har jag el stolarna men dom har fått jobba hårt.
    Att den drar en del är soppa kan jag skriva under på med min ligger precis på ca samma siffror har nästan slutat köra på E85 nu vintertid då jag bara får tanka å tanka å tanka.
    Är intresserad av knaket i ratten om du fått några förslag på vad som är felet då det e precis samma på min så återkomm gärna.
    Ovanstående problem är ingenting jämfört med hur nöjd jag är med bilen den är klart prisvärd samt körglädjen är på topp.

    Mvh Mr M
    9-5 Vector SC 2,3t Biopower -07
    http://www.garaget.org/?car=189452&image=1774714

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 452

    Re: Glapp / knakande ljud styrning Saab 9-5 M06

    Går det att isolera glappet/knaket till någon särskilld sida av bilen?

    Lyft upp bilen och ryck och slit lite i stag och leder och så i framvagnen med lite fokus på krängningshämmarstagen (där lägger jag min slant) så borde du kunna hitta vad det är som sitter lite löst / glappar.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  13. #13

    Re: Glapp / knakande ljud styrning Saab 9-5 M06

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Går det att isolera glappet/knaket till någon särskilld sida av bilen?

    Lyft upp bilen och ryck och slit lite i stag och leder och så i framvagnen med lite fokus på krängningshämmarstagen (där lägger jag min slant) så borde du kunna hitta vad det är som sitter lite löst / glappar.
    Nja mitt "knak" är mer lite glapp så jag tror nog mera på infettningen som det finns faq på ......dock intresserad av vad verkstaden säger som ovanstående skulle påpeka vid service.
    9-5 Vector SC 2,3t Biopower -07
    http://www.garaget.org/?car=189452&image=1774714

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    259

    Re: Glapp / knakande ljud styrning Saab 9-5 M06

    Hämtade bilen idag, efter att ha lämnat den hos SAAB för felsökning. Problemet verkar vara borta. Tycker inte att jag känner något glapp/knak något mer. Det dom gjorde var, som flera påpekat kan lösa problemet, smörja/fetta in splines.
    9-5 2,0t Biopower -06

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    20

    Re: Glapp / knakande ljud styrning Saab 9-5 M06

    Vad bra. Tror att det är samma med min bil. Detta leder osökt till den ofina frågan vad du fick betala för kalaset? Var lämnade du in den? Låter ju inte som någon jätteoperation om de inte måste demontera en massa... Just nu är jag mest arg för att färgen lossnat på b-stoplen när jag tvättade bilen sist.... *grrr*
    Saab 9-5 2.0t BioPower Sc / Vector / Pilot / aut / silver met / M06

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    259

    Re: Glapp / knakande ljud styrning Saab 9-5 M06

    Citat Ursprungligen postat av Alexstahl
    Vad bra. Tror att det är samma med min bil. Detta leder osökt till den ofina frågan vad du fick betala för kalaset? Var lämnade du in den? Låter ju inte som någon jätteoperation om de inte måste demontera en massa... Just nu är jag mest arg för att färgen lossnat på b-stoplen när jag tvättade bilen sist.... *grrr*
    Jag lämnade in bilen hos min lokala Saabhandlare. Jag betalade inget eftersom jag tyckte att detta är något som bilfirman jag köpte bilen utav får stå för. Det stod inte i varubeskrivningen att det var glapp och knackljud i ratten, då ska det inte vara det heller. Så kostnaden fakturerades en annan bilhandlare.

    Så nu är jag nöjd, förutom att stereon är ivägskickad för reparation samt att jag stör mig på smårevor i lacken. Men mina dörruppslag är ju inget specifikt Saabproblem. Hur menar du att färgen har lossnat? Vad hände?
    9-5 2,0t Biopower -06

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    20

    Re: Glapp / knakande ljud styrning Saab 9-5 M06

    Aha, men det borde bara vara en nippel eller likande tror jag så det borde inte bli så svettigt. Angående lacksläppet så är det bara en panel i framkant på bakdörrens ruta (som blir en del av b-stolpen) som det flagnat på så de får byta den med vid service. Tycker dock att det är rätt uselt att färgen flagnar... Nästa helg åker sommar-puckarna på
    Saab 9-5 2.0t BioPower Sc / Vector / Pilot / aut / silver met / M06

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    20

    Re: Glapp / knakande ljud styrning Saab 9-5 M06

    Så, nu är "glappet" i styrningen fixat. Var en sån infettning av splines som behövdes. Nu känns bilen tio resor gedignare
    Saab 9-5 2.0t BioPower Sc / Vector / Pilot / aut / silver met / M06

  19. #19

    Re: Glapp / knakande ljud styrning Saab 9-5 M06

    jag löste det själv på min 95 kombi -07, tog c:a 30 min.
    Här kommer en länk med guide och bilder på hur man gör..

    http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=186569


Liknande ämnen

  1. Glapp styrning 9000-97
    Av Matte765 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-08-21, 11:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •