Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Inget ljud ur högtalarna efter verkstadsbesök OG9-3 AS3

  1. #1

    Inget ljud ur högtalarna efter verkstadsbesök OG9-3 AS3

    Hej,
    Jag hade min bil på lagning av luftfördelaren till kupén. Efter det så har högtalarna på hela vänster sidan tystnat och på högersidan är det bara högtalaren vid vindrutan och bak vid skuffen som låter.

    Innan jag går och skäller ut dom tänkte jag bara kolla om ni vet vad det kan vara och om det överhuvud taget kan ha varit dom som orsaka det eller om det bara är en tillfällighet att dom gick sönder efter det?
    Dom på verkstaden sa att dom plockat ner hela inredningen där framme för att komma åt så det känns som det kanske kan vara någon sladd som hoppat ur eller något.

    Hitta ingen säkring som hade gått och det är alltså bara 2 av sex högtalare som fungerar. Ljudsystemet är helt orginal och bilen är från -01.
    Finns det något enkelt sätt att se vad som kan vara fel? Har tyvärr inget garage och inte så mycket verktyg så jag kan inte göra några avancerade tester.

    Jag antar att alla 4 högtalare inte bara kan gå sönder samtidigt så det borde väll vara förstärkaren/slutsteget som har gått? Radion fungerar då jag kan byta kanaler och jag kan även växla ljudet mellan fram och bak på dom 2 högtalarna som fungerar.
    Går det att koppla om högtalarna lätt så att det går att se om alla fungerar?

    Tacksam för svar

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    87

    Re: Inget ljud ur högtalarna på en saab 9-3 2.0t med AS3 stereon

    Hejsan

    Jag är väldigt ny på det här med bil-ljud men jag läste om en annan person här på forumet som hade liknande problem. För honom hade kontakten som går ut från slutsteget hoppat loss lite. Någon annan här på forumet kanske kan bekräfta att så kan ha skett, och berätta för dig hur man hittar den kontakten på en 9-3?

    /thomas
    Saab 9-5 2,3T SportCombi -05 -- Nuvarande projekt
    Volvo S70 GLT -98 -- Såld
    Saab 9000 CSE 2,3i -94 -- Stulen och inbytt

  3. #3

    Re: Inget ljud ur högtalarna på en saab 9-3 2.0t med AS3 stereon

    Tackar Thomas,
    Det var som tur var bara kontakten som hoppat ur. Men sen märkte jag att Vänstra högtalaren vid vindrutan var dött. Jag orka inte kolla runt så jag åkte och köpte en ny eftermarknads högtalare på närmsta ställe jag hitta.

    Dom enda högtalarna som var inne var ett par JBL GTO 328 så det blev dom.
    Det stod att det var 25 watts rms och 75 watts peak mot den gamlas 10 och 25 watts. Hoppas att det fungerar och att mitt förstärkaren klarar att driva det utan problem och att det inte blir sämre än original. Någon som vet om det kan bli några problem att installera dom med en för övrigt original stereo?

    Upptäckte såklart att det inte var samma infästning av sladdarna som på den gamla.
    Nu till nästa fråga. Hur fan ser jag vad som är plus och minus kabel
    Det var en helbrun och en brun med en blå rand som gick in i högtalaren men det stod inget på varken sladden eller högtalaren.

    Känner att jag borde tagit mig tid att kolla upp mer innan jag åkte och köpte...

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Inget ljud ur högtalarna men huvudenheten fungerar (9-3, 2008 Linear)
    Av mr:DI@Z i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-10-25, 18:41
  2. Problem: Inget ljud ur högtalarna i framdörr!
    Av Jolmar i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-10-12, 14:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •