Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Har Renoverat min turbo sista dygnet & har frågor om det!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Nacka/Umeå
    Inlägg
    178

    Har Renoverat min turbo sista dygnet & har frågor om det!

    Japp, min Aero snurra till 9-5 fick sig nya lager. De gamla var inte dåliga men hade radialt spel. Kanske att jag såg en 10 dels millimeter i turbinhuset som var nedslitet men inte mer. Jag hade renoverings kit å lusten att ge mig på projektet

    *Nåväl, nu viner det som satan Inte hört det innan, skall de vina? (Vet att de gamla 900 turbosarna ven rätt mkt men 9-5 skall vara så ljudisolerad).

    *Inkörningstid???

    *Har fått ojämn tomgång? (Bytte batteriet oxå så boxen bör vara nollställd... Såg då att någon vackum slang var sprucken som jag kapade bort. Kanske skapade en ny. Verkar nog så. Är inte proffs än på detta som ni).

    Tacksam för vettiga synpunkter!

    Piiiiiiiter

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973

    Re: Har Renoverat min turbo sista dygnet & har frågor om det!

    Det är ingen inkörningstid på turbos. Oavsett om de är nya eller renoverade. Är allt korrekt tillbakamonterat så ska det inte bli några oljud heller.

    Använde du Mitsubishi original repsats eller nåt piratmärke?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    229

    Re: Har Renoverat min turbo sista dygnet & har frågor om det!

    Hej!

    Med oerhört stor sannolikhet obalans iomed att kompressorhjulet varit borttaget.

    Mvh
    Phalanx.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: Har Renoverat min turbo sista dygnet & har frågor om det!

    Märkte du upp kompressorhjul/turbinhjul i förhållande till axeln innan demontering?

    Låter dock ändå som att du får plocka av turbon och lämna iväg den på balansering.

    Starkt vinande turbo = obalans

  5. #5
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: Har Renoverat min turbo sista dygnet & har frågor om det!

    MHI agg brukar vara komponentbalanserade, vilket innebär att varje komponent balanserats var för sig. Detta innebär att man inte behöver märka upp komponenterna. Dock så förstörs balanseringen om ex. kompressorhjulet slits mot väggarna. Även om det bara är lite grann så vid 180 000rpm så blir även små differenser i vikt ganska betydelsefulla. Detta leder till att man bör balansera aggregatet alternativt byta mot bättre beg. om man inte vill lägga pengar/tid på balansering.

    Hälsningar,
    Henrik
    EXD Custom

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856

    Re: Har Renoverat min turbo sista dygnet & har frågor om det!

    Hej !

    Fler alternativ....
    Du kan ha krökt axeln eftersom du säker inte hade ett T-handtag när lossade/drog muttern?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Nacka/Umeå
    Inlägg
    178

    Re: Har Renoverat min turbo sista dygnet & har frågor om det!

    Hej å tack allesammans.

    Repsatsen är en från http://www.kamakdynamics.com vet inte om de är att benämna pirat. Mätte upp delarna jmf med orginal å de höll samma toleranser inom tiondelar. Allt snurrade lika fint innan som efter monteringen.

    Gällande krökt axel hade jag T-nyckel så bör inte ha hänt. (Så små vrid moment samt att axlarna i dess turbos är avigt-gängade vilket gör att de håller sig åt vridna när turbon flödar).

    Vinande, ja, kanske var att de 900 turbosar jag körde redan på början på 90-talet hade dåliga turbosar. (Men kan säga att orginalen på min 9-5 var HELT slut märkte jag inför trimningen. Köpte en Bar mätare som gav 0.2 i utslag som mest på den turobon. När jag monterat av den var i alla fall turbinhjulet 0,7 cm mindre i omkrets än vad den skulle å därmed djupa spår i hela turbinhuset + att den glappade minst 1cm radialt. Den ven ingenting, laddade iofs inte heller nåt)

    Men om den har obalans. Borde den inte börja vibrera om jag låter den jobba fullt någon sekund? (Inte vågat de än ifall det skulle vara inkörningstid samt att jag vill få olja att snurra ordentlig genom den några mil så den inte bräns därav.) Så om jag petar upp lite varvtal å den vibrerar då vet jag ju att den har oblans!?

    Tacksam!

    Piiiiter

  8. #8

    Re: Har Renoverat min turbo sista dygnet & har frågor om det!

    Obalans ger ju vibrationer, som igjen ger ljud. Du kan prova att lossa allt och at vrida kompressorhjulet lite, och se om det hjälper. Annars hadde jag nog handlat en sånn: http://www.turbomeck.se/Fabriksnya-lagerenheter

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Har Renoverat min turbo sista dygnet & har frågor om det!

    Vinljudet kan mycket väl komma från ett litet läckage i någon av skarvarna mot grenrör, dp eller på tryckröret före IC.

    Framförallt konan på DP kan vara lite besvärlig ibland om man inte ser till att montera den rakt.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Nacka/Umeå
    Inlägg
    178

    Re: Har Renoverat min turbo sista dygnet & har frågor om det!

    Hej igen och tack!

    *Gällande Turbo meck så har han ingen balanserings maskin har jag hört av en bekant som varit i hans workshop trots att han balanserar turbos... Men visst, ett bra alt så länge man kan se vartifrån han köpte den specifika delen!
    Fast köper nog hellre då från den firman jag länkat till ovan å deras utbytes delar. Killen på E-bay som är återförsäljare till dem kryssar för rutan: Gift så ingen moms å tull heller från han :P

    *Vinande ljud, är lite inne oxå på att det kan vara någon vakumslang eller snedmontering för den snurrade lika fint efter montering som innan monteringen å hade inget radialt glapp efter montering å som skrivet någon milimeter innan utan att äta i godset. DP, down pipen? Den såg skum ut så monterade om den. Fick för mkt glänsande aluminiumgods i synfältet även efter andra monteringen. Borde varit ergat som f-n om det skall vara som det är sedan tidigare då snurran körts några tusen mil... Bra tips!

    Ny Fråga:Om det är obalans om jag kör med den, hur länge håller den i snitt?

    Ny Fråga: Om den sliter i godset i kompressor å avgashuset. Har det någon påverkan efter jag monterat en ny insats? (Så klart kan mer avgaser smita mellan vid avgashuset OM det vore aluminum där men är ju gjutjärn där så tycker avgasturbinen borde ta hela ner nötningen pga sin legering. Och när det gäller turboturbins huset så är de väl bara hastigheten och stl på turbinen som avgör hur mkt övertryck som skapas och således gör det inget om det är nernött där!???)

    En tacksam turbo-gör-det-själv-tills-du-dör-nisse-eller-måste-lämna-in-pga-oekonomiska och obefintliga verktyg inte finnes :P

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Nacka/Umeå
    Inlägg
    178

    Re: Har Renoverat min turbo sista dygnet & har frågor om det!

    Tillägg eller fråga...

    Om vinandet finns från 1000varv kan man då utesluta obalans i turbon? Tycker obalansen borde vina först när turbon arbetar å är väl över 2000 varv? (Den kanske orkar snurra redan på 1000 varv men inte skapar övertryck förrens vid 2000-3000 varv, är det så?)

    Tacksam som vanligt

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    229

    Re: Har Renoverat min turbo sista dygnet & har frågor om det!

    Hej!

    Om din gamla turbo hade såpass slitna lager att kompressorhjul eller turbinhjul har tagit i husen så är den bara att kasta. Varken kompressorn eller turbinen tål itag.

    På tomgång så står inte din turbo still. Mellan 10 000 och 15 000 rpm beroende på tändning. och tomgångsläge. Så ett skadat hjul kommer att vina även på tomgång.

    Alla detaljer även i en MHI turbo balanseras först var för sig, sedan sambalanseras dessa som en komplett enhet.

    Mvh
    Phalanx.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Nacka/Umeå
    Inlägg
    178

    Re: Har Renoverat min turbo sista dygnet & har frågor om det!

    Hej, okej, köper vad du säger om när turbon börjar snurra. Så lite friktion i den att man nog kan blåsa runt hjulen

    Okej, var för sig och sedan tillsammans. Låter som dubbel jobb... Nåväl, gjort är gjort (Lite klantigt av mig att inte se att godset var en stor kupad bricka!)

    Men du, vinandet. Tycker det inte borde höras vid så lågt varvtal med tanke på att inget gods i husen eller hjulen var skadade. Och då delarna är balanserade var för sig bör min obalans vara så liten att den hörs först vid över 3-4000 varv. (Såvida jag inte krökte axeln vida isär- eller ihop monteringen trots min T-nyckel vid muttern).

    Blir så glad över att vara Svensk å i Sverige där alla är så hjälpsamma på våra forum. Sökt på engelska språkiga sajter många ggr och utomlands är inte folk så hjälpsamma som Svenskar är!

    Peter Svensk i Nacka

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    756

    Re: Har Renoverat min turbo sista dygnet & har frågor om det!

    En turbo som inte är korrekt balanserad viner/ylar som satan även på tomgång och livslängden på den blir inte många minuter.

    Mvh
    Lars

    Citat Ursprungligen postat av PeterNacka
    Hej, okej, köper vad du säger om när turbon börjar snurra. Så lite friktion i den att man nog kan blåsa runt hjulen

    Okej, var för sig och sedan tillsammans. Låter som dubbel jobb... Nåväl, gjort är gjort (Lite klantigt av mig att inte se att godset var en stor kupad bricka!)

    Men du, vinandet. Tycker det inte borde höras vid så lågt varvtal med tanke på att inget gods i husen eller hjulen var skadade. Och då delarna är balanserade var för sig bör min obalans vara så liten att den hörs först vid över 3-4000 varv. (Såvida jag inte krökte axeln vida isär- eller ihop monteringen trots min T-nyckel vid muttern).

    Blir så glad över att vara Svensk å i Sverige där alla är så hjälpsamma på våra forum. Sökt på engelska språkiga sajter många ggr och utomlands är inte folk så hjälpsamma som Svenskar är!

    Peter Svensk i Nacka
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

Liknande ämnen

  1. Vända på Dygnet tråden!
    Av _Strongman_ i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-13, 08:24
  2. Någon som renoverat bakre Bromsok OG 9-3,och hur?
    Av green machine i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-06-06, 22:02
  3. renoverat koppling, nu sprutar det olja när jag kopplar
    Av gamle svarten i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-22, 19:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •