Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Krånglande kupéfläkt 9-5 M06

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057

    Krånglande kupéfläkt 9-5 M06

    Kupéfläkten i min bil har börjat leva sitt eget liv.
    Sambon hade bilen under veckan då hennes var på lackverkstan och då funkade allt utan problem. Däremot när jag tog bilen idag slutade kupéfläkten att fungera. Provade alla reglage och inställningar men den var stendöd. Dock så efter en stund så fungerade den klanderfritt efter en stund och gjorde så tills jag kom hem med bilen. Ett par timmar senare åkte vi ut med bilen tillsammans och även då utan problem. Däremot så när vi sätter oss i bilen en timme senare för att åka hem är fläkten stendöd. Provar då att kalibrera om den men det bara tickar och hackar. Svär en ramsa över att fläkten förefaller ha gett upp för gott denna gången men icke, efter 15 minuter går den som en klocka igen. Kollade lite snabbt i säkringsboxen när jag kom hem men allt ser okey ut där så nu undrar jag om nån kan hjälpa mig med tips och råd om vad som kan vara fel??
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: Krånglande kupéfläkt 9-5 M06

    Nästa gång fläkten inte går så ger du instrumentpanelen ett knytnävsslag. Startar fläkten då så kan det vara kolen som börjar ta slut.
    Fredrik J

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Krånglande kupéfläkt 9-5 M06

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Nästa gång fläkten inte går så ger du instrumentpanelen ett knytnävsslag. Startar fläkten då så kan det vara kolen som börjar ta slut.
    Verkar dock något märkligt att det skulle ske på en så pass "ny" bil som en 06 väl? Gått långt?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: Krånglande kupéfläkt 9-5 M06

    Jaha, jag fattade det som det var 02:an men jag läste inte så noga.
    Fredrik J

  5. #5
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247

    Re: Krånglande kupéfläkt 9-5 M06

    Inte så enkelt att det är batteriet som börjar ledsna ? Att då fläkten inte hamnar på prio för att klara bilens system ?

    Min ACC kan vara lite skum och behöva en kalibrering ibland. Känns som att den startat lite trögt i detta läge och kanske sugit musten ur batteriet. Mitt batteri sjunger på sista versen. Tänkte hinna byta bil innan det.

    /Fred

    Edit stavfel
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057

    Re: Krånglande kupéfläkt 9-5 M06

    Bilen har bara gått 5100 mil. Däremot så står den ute sedan två månader tillbaks och används av mig 1-2 dagar i veckan så jag har en tanke om att den senaste tidens fuktiga väder kan ha ställt till det??

    Batteriet är en intressant tanke då bilen mest går stadskörning då det väl blir körning med den. Anledning till att den inte går mer är att sambon har sin egen bil och jag har arbetsbil med mig hem och nu under helgerna blir det den sistnämda som används mest då jag fixar med huset och Aeron är lite för fin för att frakta prylar i till renoveringen hemma.
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    Re: Krånglande kupéfläkt 9-5 M06

    Batteriet låter troligt. Kan du inte kastbyta med sambons bil för att se om det blir bättre?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057

    Re: Krånglande kupéfläkt 9-5 M06

    I dag tog jag bilen till extrajobbet och hoppade in på morgonen och nog faan funkade fläkten. Inga som helst problem förräns 10 minuter senare när den stendör och är så i 5-10 minuter då den "hoppar" igång igen och funkar tills jag kommer till jobbet 10 minuter senare.

    Vid 17-tiden var jag klar och sätter mig i bilen och nu är det samma visa igen. Fungerar 3-4 minuter och är död i 4-5 minuter och igång igen och så vidare så nu kan jag i alla fall se ett mönster i det hela. Appropå batteriet så fungerar alla andra funktioner i bilen när fläkten är död. Har inga problem med att fälla in backspeglarna, köra elhissarna eller sätesvärmen och det borde inte gå om det är batteriet eller??
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057

    Re: Krånglande kupéfläkt 9-5 M06

    Nu har jag lämnat in bilen på Wafab här i Karlstad och väntar nu på besked under onsdagen då dom tar in bilen för felsökning. En teori dom har är att styrdonet till fläkten inte funkar som det ska så vi får se vad dom kommer fram till slutligen.
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  10. #10

    Re: Krånglande kupéfläkt 9-5 M06

    Detta fenomen började på min gamla 9-5a (-99) i dagarna.
    Tror att det var efter jag råkat stå med ljuset på tills bilen inte startade (bara rasslade och tickade när man vred om nyckel).

    Är det samma på 99.orna som på 06

    Kan det vara batteriet som spökar? eller behöver jag byta fläkten, är det enkelt?

    Tacksam för svar,jobbigt när det immar lite på insidan när det är -10 ute


    Edit: Felsökningen visade att motorn hade brunnit, fick byta fläkten. 3588kr inkl arb.
    En helt vanlig 9-5 1999

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057

    Re: Krånglande kupéfläkt 9-5 M06

    Fick besked från verkstan i morse och dom hade kopplat på mätinstrument på styrdonet till fläkten och det visade sig att styrdonet bröt jorden, därav att den stannade ibland så nu är det bytt och allt fungerar igen!
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    32

    Re: Krånglande kupéfläkt 9-5 M06

    Vad gick reparationen på? Min far precis samma fel på sin 9-5 M07
    Mvh Andreas
    Bilar idag: Saab 9-5 SC 2,3t Biopower -08 & Saab 900 T16 3dr -85

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057

    Re: Krånglande kupéfläkt 9-5 M06

    Inklusive felsökning, styrdon samt byte av dito gick det på 3000:- efter lite rabatt.
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

Liknande ämnen

  1. krånglande cd 9-3 ss
    Av 90002.3power i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-28, 13:12
  2. 900 T -95 med krånglande kupefläkt
    Av nisse1010 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-03-16, 13:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •