Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Trasig belysning i strömställare till sätesvärme Saab 9000

  1. #1

    Trasig belysning i strömställare till sätesvärme Saab 9000

    Hej på Er alla.

    Jag har enn Saab 9000 98 där både belysning i strömstaällat till sätesvärme och sätesvärme inte fungerar. Om man tar ur stömställarna och tar isär dessa så sitter något som ser ut som en grön lysdiod eller en grön lampa som sitter på en liten bajonettfattning så att man enkelt kan ta loss den från kretskortet. Det borde till och med ta loss den utan att ta isär strömställaren utifrån genom ett hål i strömställaren.

    Vad är det för komponnet lampa, lysdiod eller vad är det?

    Då man kan komma åt den från utsidan av strömställaren så inbillar jag mig att den finns att köpa som reservdel, finns det någon som vet?

    Verkar den lampan som säkring kanske? om injte lampan/säkringen är hel så fungerar inte sätesvärmen heller.

    Tacksam för ett svar.

    Mvh. John Eriksson från Bollnäs.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 478
    Medlem#
    5737

    Re: Trasig belysning i strömställare till sätesvärme Saab 9000

    Det går bra att ta loss lampan utan att plocka isär knappen. Den finns att köpa hos Saab.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Näsum
    Inlägg
    73

    Re: Trasig belysning i strömställare till sätesvärme Saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Det går bra att ta loss lampan utan att plocka isär knappen. Den finns att köpa hos Saab.

    Kan du utveckla hur man gör utan att förstöra kontakterna / strömställarna?
    9-5 Turbo4 Aero 2011
    9-3 SC Vector Active 2,0t Biopower 2009

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Näsum
    Inlägg
    73

    Re: Trasig belysning i strömställare till sätesvärme Saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Det går bra att ta loss lampan utan att plocka isär knappen. Den finns att köpa hos Saab.

    Kan du utveckla hur man gör utan att förstöra kontakterna / strömställarna?
    9-5 Turbo4 Aero 2011
    9-3 SC Vector Active 2,0t Biopower 2009

  5. #5

    Re: Trasig belysning i strömställare till sätesvärme Saab 9000

    Hej.

    Det är egentligen inte svårt bara lite pilligt. Man får vara lite försiktig och hålla reda på eventuella lösa delar som kan komma, den har satts ihop och då måste det gå att ta isär i omvänd ordning till montering. Så här gjorde jag.

    1. Ta bort den ram med siffror och symbol på sätesvärme.

    2. I centrum på det vred/hjus som kommer fram i helhet finns en liten axelstump. Sätt in en liten skruvmejsel mellan hjulet(vred) som syns, och huset och lyft det lilla fästet som finns där. Så att hjulet lossnar från huset. Gör likadant på bägge sidor. Ge akt på en liten bygel som kan komma farande samt en fjäder ännu mindre.

    3. Här gäller det att vara lite försiktig så att inget går sönder. I andra änden på strömställaren så finns det fyra stycken hakar som måste lossas innan kojntakt och kretskort kan tas ut tillsammans. Jag gjorde så att jag vässade 4 st tändstickor så att de blev flata men koniska på en sida som en kil. Dessa tryckte jag in lite försiktigt mellan huset och kontakten vid dessa hakar så att hakarna i kontaktdelen går fria från huset. Sedan får man använda en liten skruvmejsel eller kanske kniv som man kör in i skarven mellan kontaktdel och hus och bända lite försiktigt samtidigt som man ger akt på att hakarna släpper och kontaktstycket glider ut ta några tiondels mm itaget så släpper det och du kan ta ut hela kretskort med kontakt.

    4. Montering görs i omvänd ordning. Jag har själv inte monterat ihop mina strömställare än.

    Mvh. John Eriksson i Bollnäs.

    Edit. Läste fel det var inte jag som skulle redogöra hur jag gick tillväga. Jag har tydligen svarat på mitt eget inlägg utan att ha blivit ombedd att göra det.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 478
    Medlem#
    5737

    Re: Trasig belysning i strömställare till sätesvärme Saab 9000

    Det var ett tag sedan men om jag minns rätt så var det bara att stoppa ner något smalt i hålet till lampan och vrida ett kvartsvarv så lossnade lampan. Det finns även äldre stolsvärmarknappar som inte har utbytbar lampa utan en fastlödd dito. 9000 -91 har lödd, 9000 -96 har utbytbar så nånstans där emellan går gränsen.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

Liknande ämnen

  1. 9-5 / belysning av reglage och strömställare
    Av Herr Thomas i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-01, 23:49
  2. Trasig belysning av strömbrytare till fönsterhissar
    Av johan es i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-20, 20:52
  3. Belysning i olika knappar/strömställare OG9-5
    Av John Eriksson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-11-28, 19:28
  4. 9-5, -01, Belysning Registreringsskylt trasig
    Av mgunnars i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-12-06, 04:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •