Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Obefintlig bas i min NG9-3

  1. #1

    Obefintlig bas i min NG9-3

    Hej! Köpte nyligen en 9-3a 1.8t arc sport sedan 2003. Mycket nöjd med den förutom avsaknad av bas i stereo systemet I förra bilen jag hade "seat" så var det grymt bra ljud original. Likaså i min förra saab 9-3 00:a. Räcker det att byta ut bak högtalarna eller är dom avskurna från bas frekvenser från stereon? Jag är inte på jakt efter super tryck i bas typ baslåda. Tänkte på nån lätt väg att gå. Tacksam för svar som leder till

    Mvh Matte

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Obefintlig bas i min 9-3:a

    Tjenare Matte! Det här ämnet har behandlats många gånger, både här och på andra forum. Men jag kan dra det hela lite kortfattat för dig. Med tanke på din beskrivning så har du lilla systemet? Låter ungefär som en klockradio, inge kul alls. Isåfall så finns inte så många alternativ tyvärr, antingen så får du bygga om till mellan eller stora systemet, eller så bygger du ett helt nytt separat system, men det kräver en del jobb.

    Att byta ut högtalarna bak i hatthyllan kommer inte ge nånting, mer än möjligtvis lite bättre ljud för baksätespassagerarna. Om du vill få bättre ljud så bör du byta högtalarna på insturmentbrädan och stoppa i ett par 3,5" koaxialer (passar direkt i, bara att klippa kablarna och koppla in) men det kommer inte ge mer bas.


    MVH// Christoffer

  3. #3

    Re: Obefintlig bas i min 9-3:a

    Tack för svaret! Jaha då måste jag nog bygga om Precis som du säger Klockradio ljud! Fattar inte hur man ens att installerar så dåligt ljud i en bil från 2003.. Nåja har du tips på nån bra länk hur man går tillväga med att bygga om?

  4. #4

    Re: Obefintlig bas i min 9-3:a

    EDIT har nu sökt lite om det på nätet.. Verkar vara bökigt. Jag har enklaste systemet. Men ger mig inte för jag är nöjd med bilen i övrigt så blir till o fixa ljudet. Synd att det kräver mycket jobb

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Obefintlig bas i min 9-3:a

    Det som gäller då är ju som jag sa, antingen så uppgraderar du ditt befintliga system med antingen bara en AMP1 (förstärkaren under förarsätet) för att få mellansystemet, eller så även med AMP2 (förstärkaren bak i skuffen) för att få stora systemet. Eller så bygger du ett helt nytt system vid sidan av original. Det sistnämnda blir nog billigast och ger bäst resultat ljudmässigt, men det ser inte bra ut då huvudenheten måste gömmas nånstans samt att rattknapparna inte kommer fungera.

  6. #6

    Re: Obefintlig bas i min 9-3:a

    Hej hade samma problem som dig men löste det på så sätt att jag tog bort original cd-facket och satte in en optisk loop och eftersom cd-spelaren är av enkel-din storlek så passade en vanlig stereoenhet i hålet vart cd-spelaren var

    Hittade inte sidan med den optiska loopen, men den hette något i stil med "most optical loop" och kostade under hundralappen iaf vart lite jobb att dra om alla kablar men helt klart värt det istället för att jaga t.ex. en amp1 och dra högnivå därifrån.

    Mvh Joakim

  7. #7

    Re: Obefintlig bas i min 9-3:a

    Hej o tack för svar! Vill helst göra så lite som möjligt o inte ändra framme vid enheten.. Räcker det alltså att försöka hitta amp1 steg? Är det bara att koppla in under förarstolen? Sen då? Byta till bättre högtalare? För jag kolla i dag. Sitter bara högtalare i panelen fram inga i dörrarna. Sen sitter det i hatt hyllan på vardera sida fjuttiga högtalare ej 6x9.. Så berätta gärna hur jag ska göra. Om jag hittar ett amp1 är det förberett under stolen för det? Bara koppla in.. Hoppas ni orkar svara

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Obefintlig bas i min 9-3:a

    Allt kablage utom signal (optiska kablar) är framdraget under stolen, så du behöver en AMP1 och optiska kablaget för att få ihop det. Sen så är det bara att peta i högtalare i dörrarna eller om du vill, koppla in en hög till lågnivåomvandlare och bygga vidare.

  9. #9
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289

    Re: Obefintlig bas i min 9-3:a

    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    Allt kablage utom signal (optiska kablar) är framdraget under stolen, så du behöver en AMP1 och optiska kablaget för att få ihop det. Sen så är det bara att peta i högtalare i dörrarna eller om du vill, koppla in en hög till lågnivåomvandlare och bygga vidare.
    Gäller det samma för AMP2 i bagaget?

  10. #10

    Re: Obefintlig bas i min 9-3:a

    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    Allt kablage utom signal (optiska kablar) är framdraget under stolen, så du behöver en AMP1 och optiska kablaget för att få ihop det. Sen så är det bara att peta i högtalare i dörrarna eller om du vill, koppla in en hög till lågnivåomvandlare och bygga vidare.
    Ok det låter bra! En fråga till bara om du orkar svara Signal kablarna (optiska) ska dom dras i från huvudenheten o fram till Amp1 steget? Eller är det under stolen det kopplas?

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Obefintlig bas i min 9-3:a

    Citat Ursprungligen postat av Slender
    Gäller det samma för AMP2 i bagaget?
    Vet inte riktigt, i min som hade mellansystemet från början så finns det kablar dragna bak till AMP2 ser det då ut som.

    Citat Ursprungligen postat av SAAB93T205HK
    Ok det låter bra! En fråga till bara om du orkar svara Signal kablarna (optiska) ska dom dras i från huvudenheten o fram till Amp1 steget? Eller är det under stolen det kopplas?
    Japp från huvudenheten (som sitter bakom CD-spelaren) och ner till under förarstolen där AMP1 ska sitta.

  12. #12

    Re: Obefintlig bas i min 9-3:a

    Hej igen! Nu när jag är ledig i morrn så tänkte jag köpa o byta högtalare fram i panelen och även bak på en gång medans jag väntar på att hitta amp
    1 steg. Är det 3.5 tum fram i panelen man ska köpa? Passar dom då rakt i? Och sen i hatthyllan är det 6x9 or som passar? Nu sitter det fjuttiga på sidan om större hålen i hyllan. Bilen är en 9-3a ss 2003. Tacksam för svar! Mvh Matte

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Obefintlig bas i min 9-3:a

    3,5" på sidorna av panelen ja, bara att sätta dit förutom kontakterna då som måste klippas. Bak passar 6x9or i dom stora hålen och 4" i dom mindre, men om du ska ha 6x9or där så behöver du ett steg för att driva dom med, eller om du ska ha baslåda så kan du skippa 6x9or.

  14. #14

    Re: Obefintlig bas i min 9-3:a

    Ok Tack! Jag tänkte köra med 6x9or i hatthyllan o skippa dom som sitter där nu på sidan av 6x9 hålen som verkar vara 4 tums pioneer. Ska fixa steg till dom sen. Fram köper jag 3.5 or då o byter ut. Blir väl till o köpa saabs slutsteg. Ska kolla vad det kostar i morrn. Hela kitet kostar drygt 4500. Skrotarna tar från 2000 tusen för det vad jag kan se. Dyrt tycker jag. Kan man driva 6x9 orna med amp1 under stolen? Eller måste man ha amp 2 i bagaget till dom?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Obefintlig bas i min 9-3:a

    Du kan driva 6x9orna med AMP1 ja, men då kan du ju inte ha nå dörrhögtalare. AMP2 är tänkt att driva ett par 6x9" basar med så det blir ju mer rätt då du även kan ha dörrhögtalare.

  16. #16

    Re: Obefintlig bas i min 9-3:a

    Citat Ursprungligen postat av LindeN88
    Hej hade samma problem som dig men löste det på så sätt att jag tog bort original cd-facket och satte in en optisk loop och eftersom cd-spelaren är av enkel-din storlek så passade en vanlig stereoenhet i hålet vart cd-spelaren var

    Hittade inte sidan med den optiska loopen, men den hette något i stil med "most optical loop" och kostade under hundralappen iaf vart lite jobb att dra om alla kablar men helt klart värt det istället för att jaga t.ex. en amp1 och dra högnivå därifrån.

    Mvh Joakim
    Hej Är det denna du menar? http://www.etadyne.com/DIYmost.htm
    Är väldigt inne på dinn linje med annan stereo Har PMat dig utan svar. Skulle vilja ha mer info om detta.... tack på förhand.

    Andreas

  17. #17

    Re: Obefintlig bas i min 9-3:a

    Hej igen. Jag har pratat med min Saab återförsäljare ang mer bas. Och enligt honom så räcker det med att jag byter huvudenheten.. Det är bara den jag har som skär av frekvensen till bakhögtalarna.. Har han inte fel nu?? Inte borde det väl räcka att jag byter till tex den med monokrom skärm o gifter in den hos saab så kan jag koppla slutsteg genom högnivå på kablarna bak och få fullregister? Han hävdar att det är så men läser jag här så stämmer ju inte det..

    Har han rätt så vore det ju lätt...

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Obefintlig bas i min 9-3:a

    Han har fel. Huvudenheten har ingenting med det att göra, den innehåller bara knappar och på ICM2/3 även skärm. Allt ljud kommer från förstärkaren ovanför CD-spelaren &/eller AMP1/2.

  19. #19

    Re: Obefintlig bas i min 9-3:a

    Som jag misstänkte då. Konstigt att han hävda det fast jag påpekade som du sa.. Han har dessutom jobbat där länge. Men tack för bekräftelse Chriztoffer! Jagar Amp1 då

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    335

    Re: Obefintlig bas i min 9-3:a

    EHU = Entertainment Head Unit, alltså den ni kallar förstärkare.

    Mekanikern kanske inte har fel, det kanske handlar om en enkel missuppfattning?

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-08-09, 20:35
  2. Handbroms obefintlig NG9-3
    Av masthugg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2016-08-26, 13:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •