Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Startar ej, elfel ng900 2,0t -94

  1. #1
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Startar ej, elfel ng900 2,0t -94

    Håller på och skruvar ihop en ng900 -94 som jag "fått i delar" kan man ju iprincip säga.

    Nu till problemet, den vill inte starta. Varvtalsräknaren rör sig inte vid startförsök, men startmotorn går.
    Det jag redan felsökt:
    Vevaxelgivare (prövat med en jag vet fungerar)
    Styrbox (vet funkar, ingen av dem har VSS)
    Jordpunkter kontrollerade
    Relän fungerar "manuellt" (bryter när man jordar dem på samma pinne som går till styrboxen)

    Så det som händer är att varken bränslepumpsrelät eller huvudrelät bryter, som om vevaxelgivaren inte skulle fungera. Så jag hoppades nästan på kabelbrott där, men icke, har mätt upp vevaxelgivarens kabel, och kablarna från bränslerelät och huvudrelät till styrboxen och de verkar ok de också.

    Saker som inte är påkopplade på härvan just nu är insugstempgivaren (hade inte rätt givare hemma) och lambdasensorn. Men det ska väl inte hindra den från att starta?

    Några tips vart jag ska fortsätta felsöka? Har jag glömt något banalt?

  2. #2
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: ng900 2.0t -94 startar ej

    Förtydligande:
    Bränslepumpen går ej, ingen gnista, ingen varvtalssignal. Styrbox och vevaxelgivare fungerar. Ingen VSS i någon av boxarna.

  3. #3
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: ng900 2.0t -94 startar ej

    Mätt vid säkringarna med tändning i ON
    Säkring 28 (30A) Trionic +12V
    Säkring 17 (15A) Trionic +12V
    Säkring 16B (30A) Huvudreläts matning till spridare och DI) 0V
    Säkring 32 (15A) Bränslepump 0V

  4. #4

    Re: ng900 2.0t -94 startar ej (elfel)

    har du mätt så du har spänning hela vägen fram till databoxen?
    Kabelbrott kan yttra sig lite lustigt oxå. på en bil jag hade så ville inte fläkten fungera men jag hade 12v fram till fläkten i kontakt stycket. men när jag hängde på kontakt stycket droppade spänningen till 4 volt. så om möjlighet finns mät medans boxen är inkopplad.

  5. #5
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: ng900 2.0t -94 startar ej (elfel)

    Citat Ursprungligen postat av Nasse_jkpg
    har du mätt så du har spänning hela vägen fram till databoxen?
    Kabelbrott kan yttra sig lite lustigt oxå. på en bil jag hade så ville inte fläkten fungera men jag hade 12v fram till fläkten i kontakt stycket. men när jag hängde på kontakt stycket droppade spänningen till 4 volt. så om möjlighet finns mät medans boxen är inkopplad.
    Skulle mäta det inatt men multimetern gick sönder, så nu måste jag leta rätt på min reserv.

    Jag har för mig att check engine ska lysa när man vrider på tändningen, för att sedan slockna. Det gör den inte nu i alla fall...

  6. #6
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: ng900 2.0t -94 startar ej (elfel)

    Jag får inte någon spänning mellan pin 60 (+15 matning i tädningsläge) och jord med tändning i ON.
    Det borde man väl ha?

    +30 (+12V för minnen) pinnarna 1 och 48 har sina +12V

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    284

    Re: ng900 2.0t -94 startar ej (elfel)

    Det ska finnas 12+ på 60an.

    Har precis meckat med en 900 -95a som inte startade. Exakt samma symtom som dig. Visade sig att boxen inte hade krypit på boxen ordenligt. när jag höll ihop boxen och hansken startade bilen direkt.

  8. #8
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: ng900 2.0t -94 startar ej (elfel)

    Citat Ursprungligen postat av Dahlhjelm
    Det ska finnas 12+ på 60an.

    Har precis meckat med en 900 -95a som inte startade. Exakt samma symtom som dig. Visade sig att boxen inte hade krypit på boxen ordenligt. när jag höll ihop boxen och hansken startade bilen direkt.
    Det är nog inte att boxen inte krupit på, eftersom jag ändå inte har någon spänning fram till nr 60 på handsken, inte heller +12V på gul/grå till kontakt H33-4, däremot verkar det finnas +12V i tändningsläge på alla andra gul/grå kablar, så det lutar alltså åt att det är något fel mellan H33-4 och säkringen.

  9. #9
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: ng900 2.0t -94 startar ej (elfel)

    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av Dahlhjelm
    Det ska finnas 12+ på 60an.

    Har precis meckat med en 900 -95a som inte startade. Exakt samma symtom som dig. Visade sig att boxen inte hade krypit på boxen ordenligt. när jag höll ihop boxen och hansken startade bilen direkt.
    Det är nog inte att boxen inte krupit på, eftersom jag ändå inte har någon spänning fram till nr 60 på handsken, inte heller +12V på gul/grå till kontakt H33-4, däremot verkar det finnas +12V i tändningsläge på alla andra gul/grå kablar, så det lutar alltså åt att det är något fel mellan H33-4 och säkringen.
    Ingen +12V på pin 39 i DICE handsken heller som sig bör... Nu börjar man rama in den gul/grå kabeln

    Update
    Fick ner kopplingsschemat till ng900 så jag slapp sitta med og9-3, då uppenbarade det sig att det verkar som så att i H33-4 kontakten bakom handskfacket så ska kabeln till pin 60 bryggas med pin 4 på H33-4. Så det gjorde jag. Vred på tändningen och nu vaknade både huvudrelä och bränslerelä till. DOCK, fortfarande är varvtalsräknaren still när man kör på startmotorn, har dock inte prövat att starta eftersom avgassystemet inte är på ännu, men imorgon så ska vi pröva.

    Men om vevaxelgivaren är trasig så borde väl inte soppa och tändning gå? Vilket det gör nu.

  10. #10
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: ng900 2.0t -94 startar ej (elfel)

    Löst!
    Drog ström till +15 matningen på boxen i kontakten H33-4, vilket det ska vara, (som inte fanns på denna). Som ovan så hoppar inte varvtalsräknaren vid startförsök men det gör den tydligen inte på denna. Kopplade på DI och soppapumpen, på med avgassystem och voila, startar på första försöket och går hur fint som helst! Nu ska jag bara tömma tanken på bensin och fylla med E85. Sedan lite småfix och besiktning

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973

    Re: ng900 2.0t -94 startar ej (elfel) LÖST

    Vad är gjort med bilen eftersom den saknade +15 till H33-4?

    Bytt elsystem? Konverterad från manuell till aut?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: ng900 2.0t -94 startar ej (elfel) LÖST

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Vad är gjort med bilen eftersom den saknade +15 till H33-4?

    Bytt elsystem? Konverterad från manuell till aut?

    Mvh
    Även automat bör ju ha +15 i H33-4.
    ACns kablar var avkapade i H33-4 så det kan ha försvunnit samtidigt, fast det borde synas spår av bryggan mellan pin 4 i H33-4 och pin 21 (den som går till +15, pin 60 på boxen). Allt var väl inte i toppskick vad det gäller elsystemet, har nog vart många och pillat i det tidigare, men nu lirar det

    Har idag gått 30 min på tomgång, allt verkar lira bra än så nu har jag börjat montera på lite lampor och stötfångare

    Hälsningar,
    Henrik
    EXD Custom

Liknande ämnen

  1. og9-3 startar inte. Elfel?
    Av molle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-09-03, 23:57
  2. Elfel I-bus kortsluten till +15 Startar ej... 9-5 -00
    Av RALLYCROSS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-06-27, 14:18
  3. väldigt underligt elfel i saab 9-3og (startar ej)
    Av Bullit_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-05, 20:00
  4. Bilen startar inte, elfel?
    Av busen42 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-08, 19:28
  5. Oj! Hjälp! Bilen startar inte längre (elfel?)!
    Av PQ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-05-11, 16:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •