Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35

Ämne: Behöver data hjälp

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Behöver data hjälp

    Eftersom jag sköter mitt jobb hemifrån och bara skickar in en del utav rapporten, den andra behåller jag för mig själv.

    Svårt att förklara, får inte förklara

    Ang arbetet så får jag tacka viruset, kunde inte starta datorn längre så brorsan fick plocka ut hårddisken och försöka rädda men hans virus program klarade inte av det.
    Saablös dåre

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    844

    Re: Behöver data hjälp

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Eftersom jag sköter mitt jobb hemifrån och bara skickar in en del utav rapporten, den andra behåller jag för mig själv.

    Svårt att förklara, får inte förklara

    Ang arbetet så får jag tacka viruset, kunde inte starta datorn längre så brorsan fick plocka ut hårddisken och försöka rädda men hans virus program klarade inte av det.
    Det var ju synd att du fick lära dig den hårda vägen, ta alltid backup, det är ju inte för inte som företag oftast tar dagliga backuper på det som är viktigt.

    Förvara dessutom backuperna på annat ställe än hemma ifall det tex skulle börja brinna så finns ju risken att både original och backup brinner upp.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  3. #23

    Re: Behöver data hjälp

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Eftersom jag sköter mitt jobb hemifrån och bara skickar in en del utav rapporten, den andra behåller jag för mig själv.

    Svårt att förklara, får inte förklara

    Ang arbetet så får jag tacka viruset, kunde inte starta datorn längre så brorsan fick plocka ut hårddisken och försöka rädda men hans virus program klarade inte av det.
    Testa NOD32? Är väl det bästa. Finns en gratisversion i 30 dagar just nu också såg jag.
    Sen om filerna är "borta" så finns alltid ReCuva, RecoverMyFiles, etc... En fil är aldrig borta, även om man slänger den.

  4. #24
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Behöver data hjälp

    Citat Ursprungligen postat av granturismo
    En fil är aldrig borta, även om man slänger den.
    Exakt!!
    Och eftersom det låter som om du snackar om ett företag/ ditt arbete nu får man vara beredd att det kan kosta lite, men frågan är vad det kostar dig att inte få tillbaka dina filer... Kostar det kanske 20 papp att återskapa, så kan det faktiskt vara värt det. (ändå bara en knapp veckas jobb i pengar juh), för ett företag vill säga.

    Så:
    Steg 1: Köp en ny disk till din dator. Installera om på den

    Steg 2: Är det viktiga filer, försök inte återskapa från den gamla disken själv, kan göra mer skada än nytta.

    Steg 3: Ta kontakt med någon respekterad "data-recovery" firma. Skicka in din gamla hårddisk dit så återskapar de sannolikt det som är borta.
    (IBAS och Ahlberg Data är två företag som ofta nämns i dessa ärenden.)
    Är det privata filer du behöver få tillbaka så kanske det inte är värt 15-20.000...

    Steg 4: Om du måsta backa så mycket som 1 TB så bör du skaffa dig en NAS eller server som som kör RAID-0. Är det mindre mängder kan man ju hitta vettiga "moln-tjänster" numera, alltså att backa hos en extern på nätet.

    En enkel server för en enmans firma skapar du av en billig stationär med ett raid-kort och ett par stora diskar.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387

    Re: Behöver data hjälp

    Om det är viktigt att rädda datat så är det inga som helst problem att göra det.
    Ett virus är ingenting som bör ses som särskilt farligt.

    Vad jag förstår hade du inga fysiska skador på hårddisken.
    Är det riktigt viktig data så lämna omedelbart disken till någon som kan.

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Behöver data hjälp

    Citat Ursprungligen postat av granturismo
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Eftersom jag sköter mitt jobb hemifrån och bara skickar in en del utav rapporten, den andra behåller jag för mig själv.

    Svårt att förklara, får inte förklara

    Ang arbetet så får jag tacka viruset, kunde inte starta datorn längre så brorsan fick plocka ut hårddisken och försöka rädda men hans virus program klarade inte av det.
    Testa NOD32? Är väl det bästa. Finns en gratisversion i 30 dagar just nu också såg jag.
    Sen om filerna är "borta" så finns alltid ReCuva, RecoverMyFiles, etc... En fil är aldrig borta, även om man slänger den.
    Det var NOD32 jag bytte till då jag tyckte Norton stal för mkt prestanda från datorn. Så aldrig mer NOD32, för det var då datorn började flippa ut.

    Kör med Symantec nu, laglig version!
    Saablös dåre

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Behöver data hjälp

    Citat Ursprungligen postat av Qvintus
    Om det är viktigt att rädda datat så är det inga som helst problem att göra det.
    Ett virus är ingenting som bör ses som särskilt farligt.

    Vad jag förstår hade du inga fysiska skador på hårddisken.
    Är det riktigt viktig data så lämna omedelbart disken till någon som kan.
    Tyvärr är redan disken omformaterad.
    Saablös dåre

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387

    Re: Behöver data hjälp

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Citat Ursprungligen postat av Qvintus
    Om det är viktigt att rädda datat så är det inga som helst problem att göra det.
    Ett virus är ingenting som bör ses som särskilt farligt.

    Vad jag förstår hade du inga fysiska skador på hårddisken.
    Är det riktigt viktig data så lämna omedelbart disken till någon som kan.
    Tyvärr är redan disken omformaterad.
    Det götr inget. Med största sannolikhet kommer det allra mesta gå att återskapa. Men RÖR INTE DATORN! Lämna in direkt.

  9. #29

    Re: Behöver data hjälp

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Tyvärr är redan disken omformaterad.
    Det är inget hinder. Om du snabbformaterade så finns säkert 99% kvar. Det krävs att man gör typ 7 st formatering och om vartannat skriver över hela disken med "0":or eller slumpvis data, för att någorlunda tömma en hårddisk (Värt att tänka på om du ska sälja den på typ blocket). Googla efter Heidi Eraser, eller kolla http://www.dban.org/
    Skulle rekommendera DoD-5220 metoden (Departement of Defense)

    Testa Recover My Files, eller Recuva som är gratis. Men installera ej programmen på den disk du vill återställa, och se till att ha en extra 1 TB disk att spara de data som du hittar på den formaterade disken. Det är INTE bra att återställa filer från en hårddisk och sen spara på samma, för risken är att du skriver över data som skulle kunna bli återskapat.

  10. #30
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Behöver data hjälp

    Lite små problem med datorn.
    Använder pirat kopia utav xp, vill inte höra något om detta nu.

    Innan min kollaps så hade jag Service pack 2, nu har jag 3 och endast med engelska.

    Jag kan ej välje större eller mindre upplösning, utan får texten bildläge ej giltligt när jag försöker.

    Sen kunde jag innan zooma in med scrollen på musen, detta går ej heller längre.

    Någon som har några tips?
    Saablös dåre

  11. #31
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Behöver data hjälp

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Lite små problem med datorn.
    Använder pirat kopia utav xp, vill inte höra något om detta nu.

    Innan min kollaps så hade jag Service pack 2, nu har jag 3 och endast med engelska.

    Jag kan ej välje större eller mindre upplösning, utan får texten bildläge ej giltligt när jag försöker.

    Sen kunde jag innan zooma in med scrollen på musen, detta går ej heller längre.

    Någon som har några tips?

    Dra ner aktuell drivrutin från grafikkorttillverkarens hemsida.
    Misstänker att Windows Update inte funkar för dig om du kör piratlicens.

    Mus-zoomen kommer med rätt drivis för musen. Samma sak där, dra ner den från tillverkarnes sida...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  12. #32
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Behöver data hjälp


  13. #33
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Behöver data hjälp

    Tack Perr, jo faktiskt så funkar update. Kanske inte är pirat då?

    Bollman: ?
    Saablös dåre

  14. #34
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Behöver data hjälp

    Vääääääldigt mycket datorhumor

  15. #35
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Behöver data hjälp

    Nya dator problem !
    Kom hem efter 1v semester, startade datorn som vanligt och den piper konstant från att inloggnings rutan kommer fram och hela tiden.

    Inga andra fel, ljudet funkar, datorn flyter på etc.
    Den hittar inga drivrutins fel, inga fel meddelande etc.

    Har alltid haft den på varje eller varannan dag i 1.5år, fram tills nu. Och nu började det bara sådär.

    Några idéer?
    Saablös dåre

Liknande ämnen

  1. Byta till Trionic i OG900
    Av tummen87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 69
    Senaste inlägg: 2015-08-21, 02:27
  2. Jobbigt data-problem. HJÄLP!
    Av Spawn i forum Off Topic
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-06-21, 14:31
  3. Behöver hjälp av er!
    Av Conny2857 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-04-02, 00:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •