Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 106

Ämne: Saab 9-5 Aero Etanol +20% effekt ?

  1. #41
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14
    Sedan 4 månader kör jag min Saab 9000T -87 på e85. Jag har installerat en ställbar bränsletryckregulator samt ställt fram tändningen något. Jag är mycket nöjd med köregenskaperna, det enda som blivit sämre är kallstarterna, får köra startmotorn några gånger innan den tänder. Startar man senare samma dag tänder den dock direkt. Bränsleekonomin är klart bättre än tidigare, på landsväg drar den strax över litern/mil, vilket jag tycker är bra med tanke på att den har automatlåda.

    För min del är det främst av miljöskäl jag kör på etanol, att det både kan ge högre effekt och bli billigare är ju också bra.

    Som vissa andra har varit inne på, ser jag det som viktigt att våga pröva alternativ till fossilbränsen. Om man kan visa att etanol fungerar som bränsle till den befintliga bilparken, finns en enorm potential till miljömässiga förbättringar, och inte bara i Sverige utan också i tex USA.

    Hans

  2. #42
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Om man funderar lite så kan man ifrågasätta miljövinsten i att köra en "nödtorftigt konverterad" äldre bil.
    HC utsläppen vid start o varmkörning torde vara milt uttryckt gigantiska.
    Netto CO2 är gynnsamt.
    Som jag ser det så är nog den största vinsten, att man kan tjäna lite på bränslekostnaden, detta kan man fondera till reparationsfonden. Nåågot som lär behövas efter ett tag av E85 drift.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #43
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Om man funderar lite så kan man ifrågasätta miljövinsten i att köra en "nödtorftigt konverterad" äldre bil.
    HC utsläppen vid start o varmkörning torde vara milt uttryckt gigantiska.
    Netto CO2 är gynnsamt.
    Som jag ser det så är nog den största vinsten, att man kan tjäna lite på bränslekostnaden, detta kan man fondera till reparationsfonden. Nåågot som lär behövas efter ett tag av E85 drift.
    Vad exakt kan det röra sig om för delar då?
    Något mer än spridare, pump och andra delar på bränslesidan?
    Motordelar som tar stryk?
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  4. #44
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14
    Visst blir det större utsläpp av oförbränt vid kallstart med etanol, men oförbränd etanol är ju en mycket harmlös förorening. Vad min bil beträffar går den mycket jämt och bra när den väl har startat, så jag tror inte att varmkörningen ger värre utsläpp än vid bensindrift.

    Beträffande eventuella framtida reparationer, så finns det väl en viss ökad risk för tex bränslepumpen, då den får jobba hårdare. Å andra sidan ger etanolen mindre sotbeläggningar i motorn och håller kanske också spridarna renare.
    /Hans

  5. #45
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    VAAAA, skulle etanol vara harmlös, det hr jag aldrig märkt av....
    (vem vill ha harmlösa groggar ? hand upp ?)
    Nä, skämt åsido, det finns BENSIN i E85, den är väl föga harmlös ?
    När det gäller etanolresistens så räkna upp allt som kommer i kontakt med flytande bränsle. Nu är det väl så att om din gamla -87:a trillar isär så är det väl inte detsamma som universums undergång ?

    Betr. kallstartsemissioner, njaoe, bara för att du tycker att den går jämt så är det inte säkert att emissionerna är sååå strålande.

    Nåväl, vad jag vill ha sagt är att OM man är ute efter en bil där man med någorlunda rent samvete kan elda sprit så krävs det mer än lite enkla hemma fix. Detta skrivet av en som alltför ofta eldar upp generösa mängder av bensin med ett leende på läpparna...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #46
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Värmdö
    Inlägg
    20

    ekonomi...

    Eftersom Etanolen har högre oktantal så ökar även verkningskraden och energin i bränslet utnuttjas bättre...
    Men å andra sidan så innehåller bränslet mindre energi...

    Vad jag förstår så ligger brytpunkten på detta vid 25-30 % inblandning av etanol. Det vill säga om du ca 1/3 etanol så får du mer effekt med oförändrad/ minskad förbrukning.

    Har du mer etanol så ökar förbrukningen i liter/sträcka....
    speed-lover.
    Gillar köra fort och säkert

  7. #47
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    645

    Re: ekonomi...

    Citat Ursprungligen postat av Super Mandus
    Vad jag förstår så ligger brytpunkten på detta vid 25-30 % inblandning av etanol. Det vill säga om du ca 1/3 etanol så får du mer effekt med oförändrad/ minskad förbrukning.

    Har du mer etanol så ökar förbrukningen i liter/sträcka....
    Merförbrukning uppvägs av billigare pris, under åtta kr/liter på E85 sist jag såg och med det priset "tillåts" en merförbrukning på omkring 25%.
    #2579
    Varför blir det kaos i södra sverige när det en dag snöar precis som en vanlig dag i norrland?

  8. #48
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    311

    Re: Saab 9-5 Aero Etanol +20% effekt ?

    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Citat Ursprungligen postat av Stefan B
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Inget etanol-skräp där inte Du får dina 300hk och slipper åka runt och leta efter etanolmackar överallt

    Dem kan säkert fixa så att du kan köra den på etanol om du vill dock, men varför?

    /Rydde
    Har du verkligen läst mitt 1:a inlägg eller ?!?

    /Stefan B
    Ja
    Varför frågar du då ?!?

    /Stefan B
    Medlem #2660
    ...som hellre kör om i en ful bil än blir omkörd i en snygg...
    9-3SC2,8T280XWD-09

  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    102
    Har en trimmad nordicuhr 9000, och har kört på 25 % E85 blandning i tanken i 75 mil. Jag märker en stor skillnad på effektuttaget.
    Bilen sticker iväg bättre än någonsin samt att de små ryckningar jag haft i bilen sedan trimningen för 12000 mil sedan är borta.

    Jag har inte högre förbrukning än innan, utan det går på jämt skägg, vilket i sin tur innebär en miljömässig förbättring samt att jag sparar 1900 skr under ett år.

    Skall snart öka E85 till 35 %, och hoppas på samma resultat.

    Mvh Mats
    9-3 Vector Kombi 1.9TID BSR

  10. #50
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    311

    Saab 9-5 Aero Etanol +20% effekt ?

    Citat Ursprungligen postat av Svenskturbo
    Har en trimmad nordicuhr 9000, och har kört på 25 % E85 blandning i tanken i 75 mil. Jag märker en stor skillnad på effektuttaget.
    Bilen sticker iväg bättre än någonsin samt att de små ryckningar jag haft i bilen sedan trimningen för 12000 mil sedan är borta.

    Jag har inte högre förbrukning än innan, utan det går på jämt skägg, vilket i sin tur innebär en miljömässig förbättring samt att jag sparar 1900 skr under ett år.

    Skall snart öka E85 till 35 %, och hoppas på samma resultat.

    Mvh Mats
    Ok...

    25% innebär alltså typ drygt 20% och 35% innebär typ knappt 30% etanol (E85). Är du säker på att inget tar skada av så stor inblandning ? Har du konsulterat någon ?

    Har själv en likadan som du (9000CSE2,3T225C/STT250Hk/400Nm) och är sugen på att prova men man vill ju vara säker på att inget händer. Brända kolvar och/eller brunnen katt = Dyrt !!!

    /Stefan B
    Medlem #2660
    ...som hellre kör om i en ful bil än blir omkörd i en snygg...
    9-3SC2,8T280XWD-09

  11. #51
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    102
    Restprodukten av E85 blir ättiksyra, som i sin tur kanske kan påverka avgassystemet, (jag har ferritas rostfria).

    Jag skulle främst råda dig att surfa runt och bilda dig en egen uppfattning, jag kan inte ge dig garantier att det funkar.

    Jag har läst allt jag kommit över under ett par veckor, och kommit fram till att det för egen del går alldeles utmärkt med UPP TILL 40 % inblandning av E85 framförallt på turboladdade bilar, vad gränsen går för effektförlust kontra högre förbrukning alternativ sämre gång under olika förutsättningar vet jag ännu inte.

    Bränslepumpen på 9000 är rätt tilltagen, och skall klara denna blandning. Det behövs ej heller någon höjning av bränsletrycket ännu så länge för min bil.

    Bränslefiltret bör bytas lite tätare till en början iallafall, då E85 renar tank och rör samt det faktum att E85 suger åt sig fukt.

    Du bör även hålla koll på motoroljan så att det inte läcker ned E85 dit för det försämrar smörjningen.

    Temperaturen på motorn/avgaserna sjunker och det gynnar turbo och egentligen allt det mekaniska

    Så jag tar chansen och testar Blandningen upp till 35 % så får jag se hur bilen går.

    Mvh Mats
    9-3 Vector Kombi 1.9TID BSR

  12. #52
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    311

    Saab 9-5 Aero Etanol +20% effekt ?

    Citat Ursprungligen postat av Svenskturbo
    Restprodukten av E85 blir ättiksyra, som i sin tur kanske kan påverka avgassystemet, (jag har ferritas rostfria).

    Jag skulle främst råda dig att surfa runt och bilda dig en egen uppfattning, jag kan inte ge dig garantier att det funkar.

    Jag har läst allt jag kommit över under ett par veckor, och kommit fram till att det för egen del går alldeles utmärkt med UPP TILL 40 % inblandning av E85 framförallt på turboladdade bilar, vad gränsen går för effektförlust kontra högre förbrukning alternativ sämre gång under olika förutsättningar vet jag ännu inte.

    Bränslepumpen på 9000 är rätt tilltagen, och skall klara denna blandning. Det behövs ej heller någon höjning av bränsletrycket ännu så länge för min bil.

    Bränslefiltret bör bytas lite tätare till en början iallafall, då E85 renar tank och rör samt det faktum att E85 suger åt sig fukt.

    Du bör även hålla koll på motoroljan så att det inte läcker ned E85 dit för det försämrar smörjningen.

    Temperaturen på motorn/avgaserna sjunker och det gynnar turbo och egentligen allt det mekaniska

    Så jag tar chansen och testar Blandningen upp till 35 % så får jag se hur bilen går.

    Mvh Mats
    Ok, mycket intressant, keep us posted :-)

    Någon annan som vet om mitt resonemang i mitt ursprungliga inlägg håller ? Dr. Boost kanske ?
    D.v.s:
    Saab 9-5 Aero, 250Hk, 350/370Nm + E85 = 300Hk, 420/444Nm ? Alltså en ökning på 20%

    /Stefan B
    Medlem #2660
    ...som hellre kör om i en ful bil än blir omkörd i en snygg...
    9-3SC2,8T280XWD-09

  13. #53
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368
    Bilen är en 9-5:a -99 2,0T med orginal chip på 192hk med vrid på 300Nm vid 3000 varv/min. Helt orörd motor. Gått 22750 mil...
    Själv har jag bara plockat bort sista ljuddämparen och ersatt med 2,5" rör.
    Luftburken är en modell med ett antal väldigt stora hål i.
    Och bränslet består av 98okt & ca:30% E85.

    Om jag kör 100-150hm/h så blir tiderna hela tiden 6.5 sekunder i snitt. med flygande start från 80-90 knyck på treans växel..

    Lite förvånad blir jag över tiderna, men dom är iof mätta för "hand". Men jag har försökt å vara så ärlig mot mej själv som möjligt. Och som sagt, mellan 6.1-6.9 sekunder ligger tiderna på...
    Läste i ett annat inlägg här att en aero 9-5:a går ungefär exakt likadant..

    Då verkar det som om etanolen gör sinn lilla nytta...men det kanske har andra förklaringar som jag inte kommer på...

    Men 20% stämmer bra in på 192-230hk...Det är ju just 20%...

  14. #54
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    328

    Re: Saab 9-5 Aero Etanol +20% effekt ?

    Citat Ursprungligen postat av Stefan B
    Citat Ursprungligen postat av Svenskturbo
    Har en trimmad nordicuhr 9000, och har kört på 25 % E85 blandning i tanken i 75 mil. Jag märker en stor skillnad på effektuttaget.
    Bilen sticker iväg bättre än någonsin samt att de små ryckningar jag haft i bilen sedan trimningen för 12000 mil sedan är borta.

    Jag har inte högre förbrukning än innan, utan det går på jämt skägg, vilket i sin tur innebär en miljömässig förbättring samt att jag sparar 1900 skr under ett år.

    Skall snart öka E85 till 35 %, och hoppas på samma resultat.

    Mvh Mats
    Ok...

    25% innebär alltså typ drygt 20% och 35% innebär typ knappt 30% etanol (E85). Är du säker på att inget tar skada av så stor inblandning ? Har du konsulterat någon ?

    Har själv en likadan som du (9000CSE2,3T225C/STT250Hk/400Nm) och är sugen på att prova men man vill ju vara säker på att inget händer. Brända kolvar och/eller brunnen katt = Dyrt !!!

    /Stefan B
    Vanlig bensin innehåller ju redan 5% etanol så det blir lite mera än så.

    Provade i min gamla vinterbil förra året (9000i-8, dock utan att modifiera motorn..
    Uppåt 50% vid något tillfälle..dock ett flertal mil med c:a 25-35% i tanken check engine lampan lös mer eller minde konstant.
    Någon större skillnad i prestanda blev inte, annat än möjligen mycket marginel, men det är ju en sugis ocskå..
    Däremot så ökade förbrukningen något typ 1dl, vilket var väntat.

    Skall prova i Aero vid nästa tank-tillfälle med c:a 15L E85 och får se vad som händer...
    Vore väldigt kul om Micke E kunde komma med lite tips och erfarenheter i ämnet.
    Saab-lös.... Men många har passeras revy.. 900OG, 9K Talladega, Aero & A50...
    +Alfa 164:or. Nu med Corvette C6-LS3 som sommarleksak.

  15. #55
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Linkeboda
    Inlägg
    230
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Inget etanol-skräp där inte Du får dina 300hk och slipper åka runt och leta efter etanolmackar överallt

    Dem kan säkert fixa så att du kan köra den på etanol om du vill dock, men varför?
    Varför? Öh, typ för att det är billigt som tusan!

    Saxat från Statoils webb idag:
    Blyfri 95 10,64
    Blyfri 96 10,80
    Blyfri 98 10,94
    Diesel **) 9,47
    Rapsbränsle (RME) 9,64
    Motorgas 5,71
    Biogas 9,64
    E85 7,70
    Alkylatbensin 11,24


    Jag kommer skaffa en 9-5a med etanol som nästa bil helt klart!
    /Andreas
    -----------------
    9-5 2.0 BioPower -07

  16. #56
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Linkeboda
    Inlägg
    230
    Citat Ursprungligen postat av Hjulspinn
    Näru.. det där med etanol litar jag inte på förrän mackarna överallt har 95-98 plus etanol i pumparna.. annars blir man väl ståendes i norrland på bilsemestern om man har otur..
    Men poängen är ju att man kan använde BÅDE bensin och etanol.
    /Andreas
    -----------------
    9-5 2.0 BioPower -07

  17. #57
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167
    Kommer SAAB att erbjuda konverteringskit till äldre bilar ex 02?
    Vore inte fel att dra mitt strå till stacken för att göra vårt vand mindre beroende av "skäggen" nere i Mellersta Östern.

    Då skulle vi kunna S K I T A i dem och de kunde sitta där med sin olja och leva medeltidsliv....

  18. #58
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Citat Ursprungligen postat av Trued
    Kommer SAAB att erbjuda konverteringskit till äldre bilar ex 02?
    Vore inte fel att dra mitt strå till stacken för att göra vårt vand mindre beroende av "skäggen" nere i Mellersta Östern.

    Då skulle vi kunna S K I T A i dem och de kunde sitta där med sin olja och leva medeltidsliv....
    He hee
    Tycker det vore bra om vi kunde bli självförsörjande på sprit gjort på skogsavfall från våra svenska skogar!
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  19. #59
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Ett inlägg i debatten som gör mig förbannad är ju att GM har beordrat SAAB att sluta forska på motorn med variabel konstruktion. Hörde att de gett bort försöksmotorerna till högskolorna i Linköping och Lund. GM har beslutat att all forskning på miljövänliga alternativ skall koncentreras till bränsleceller, inget annat. SAABs variabla kompression har ju fördelen att kunna anpassas till nästan vad som helst bara det är brännbart. Nu får vi se vad högskolorna kommer fram till... Idiotisk policy från USA. Puckon...

  20. #60
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    311

    Saab 9-5 Aero Etanol +20% effekt ?

    Citat Ursprungligen postat av anteTT
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Inget etanol-skräp där inte Du får dina 300hk och slipper åka runt och leta efter etanolmackar överallt

    Dem kan säkert fixa så att du kan köra den på etanol om du vill dock, men varför?
    Varför? Öh, typ för att det är billigt som tusan!

    Saxat från Statoils webb idag:
    Blyfri 95 10,64
    Blyfri 96 10,80
    Blyfri 98 10,94
    Diesel **) 9,47
    Rapsbränsle (RME) 9,64
    Motorgas 5,71
    Biogas 9,64
    E85 7,70
    Alkylatbensin 11,24

    Jag kommer skaffa en 9-5a med etanol som nästa bil helt klart!
    Jag med, jajamänsan, helt klart !

    Hörde ett rykte om att Saabs Etanolbilar kommer att standardutrustas med Alkolås ?!? Är det ett skämt eller är det sant eller ?!? Någon som vet ?!?

    /Stefan B
    Medlem #2660
    ...som hellre kör om i en ful bil än blir omkörd i en snygg...
    9-3SC2,8T280XWD-09

Liknande ämnen

  1. Högre effekt med etanol - sant eller ej?
    Av Perman51 i forum Allmänt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2013-08-17, 19:57
  2. Maptun SAAB 9-5 Aero Steg 4 eller 5 på etanol
    Av tuwesson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-08-13, 22:02
  3. Tappar effekt på min SAAB 9-3 Aero 2.0T -05
    Av SaabiSpanien i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-21, 19:18
  4. SAAB 9000 AERO VS ETANOL
    Av doffen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 107
    Senaste inlägg: 2006-07-19, 20:55
  5. Saab 9000 Aero VS etanol
    Av doffen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2004-11-06, 21:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •