Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 106

Ämne: Saab 9-5 Aero Etanol +20% effekt ?

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    311

    Saab 9-5 Aero Etanol +20% effekt ?

    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Inget etanol-skräp där inte Du får dina 300hk och slipper åka runt och leta efter etanolmackar överallt

    Dem kan säkert fixa så att du kan köra den på etanol om du vill dock, men varför?

    /Rydde
    Har du verkligen läst mitt 1:a inlägg eller ?!?

    /Stefan B
    Medlem #2660
    ...som hellre kör om i en ful bil än blir omkörd i en snygg...
    9-3SC2,8T280XWD-09

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Boxholm
    Inlägg
    438
    Jag är oxå mycket sugen på etanol (läs min bil).. Jag tror att staten kan ha ett finger med i spelet. Etanolen kanske inte är en lika bra mjölkko som bensinen???
    Hmm...

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    607
    Inte beprövat??

    Exempelvis så har ju Volvo bifuel-bilarna funnits på vägarna sen ett bra antal år tillbaka....

    Och då talar vi om konsumentbilar...
    9-3 SC Aero 07

  4. #24
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av icbm
    Inte beprövat??

    Exempelvis så har ju Volvo bifuel-bilarna funnits på vägarna sen ett bra antal år tillbaka....

    Och då talar vi om konsumentbilar...
    De är ju gasdrivna...

    Men hur bär man sig åt för att få en 9000 2.3T -97 att gilla etanol? Vad behöver modifieras?
    All makt åt Thengil!

  5. #25
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    1 091
    Alla som undrar över Etanol, gå in på Etanol.nu och om ni har SAAB så kan ni ju snacka med Micke Edstrand han vet mycket.

    Han hade en 9-5 2,3T Etanol och körde 11or på strippen och det med en olättad FWD etanol bil = GRYMT!!!

    Hans nya bygge går ju också på Etanol och kommer gå mycket fortare.

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    607
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Citat Ursprungligen postat av icbm
    Inte beprövat??

    Exempelvis så har ju Volvo bifuel-bilarna funnits på vägarna sen ett bra antal år tillbaka....

    Och då talar vi om konsumentbilar...
    De är ju gasdrivna...

    Men hur bär man sig åt för att få en 9000 2.3T -97 att gilla etanol? Vad behöver modifieras?
    Så var det visst...

    Ford Focus Flexifuel har iaf funnits ute på marknaden i något år, och den går ju definitivt på etanol, och bensin med...

    Och ser man till t.ex. bilföretagens testbilar, specialbeställningar från kommuner, etc, skulle jag tro att det har hållit på betydligt längre än så...

    Just möjligheten att både köra på bensin och etanol eliminerar för övrigt de problem med begränsad "pump-tillgång" i början,
    så länge man kan tanka etanol hemavid...

    Vissa kan kanske inte tåla den lägre effekten med bensin. Men om jag t.ex. kör 95% av tiden på etanol, så ser jag inte det som något större problem.

    Och pumpnätet lär ju byggas ut, givet att folk börjar köpa etanolbilar.
    9-3 SC Aero 07

  7. #27
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Vi kör Ford focus flexifuel på jobbet.
    Första modellerna startade bara ibland om det var kallt, men det funkar bättre på -04 vi har.
    De tidigare modellerna som vi har körde vi på etanol och visst blir det mera effekt, 108 hk+( + märks!) mot 105(el. nått).

    Kan säga att -04 inte har fått lukta på etanol och kommer nog aldrig att få göra det.

    mvh
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  8. #28
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    1 091
    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Hej,

    Vi kör Ford focus flexifuel på jobbet.
    Första modellerna startade bara ibland om det var kallt, men det funkar bättre på -04 vi har.
    De tidigare modellerna som vi har körde vi på etanol och visst blir det mera effekt, 108 hk+( + märks!) mot 105(el. nått).

    Kan säga att -04 inte har fått lukta på etanol och kommer nog aldrig att få göra det.

    mvh
    Man kanske måste ha förvärmning då E85 är kallare än bensin.

  9. #29
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 114
    Näru.. det där med etanol litar jag inte på förrän mackarna överallt har 95-98 plus etanol i pumparna.. annars blir man väl ståendes i norrland på bilsemestern om man har otur..

    Fotnot: läste nåt om lägre energivärde på etanol jämfört med bensin någonstans.. inget jag forskat på själv.. men Vi Bilägare säger visst motsatsen så jag undrar lite

    ETANOL ska man DRICKA

    Glöm inte det!
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  10. #30
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av Anders Olsson
    >> AeroRydde

    Äh, va f*n, så kan man ju inte resonera!
    Nää egentligen inte, men visst har jag rätt
    Vi är så duktiga här i Sverige men när de andra länderna har skitat färdigt så är vi körda iaf.. Sverige borde ägna mer tid åt miljöfrågor i andra länder än här!

    Vi skulle kanske sälja vårat miljöparti till Usa eller Tyskland/England/Polen/Öststaterna ??

  11. #31
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852

    Re: Saab 9-5 Aero Etanol +20% effekt ?

    Citat Ursprungligen postat av Stefan B
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Inget etanol-skräp där inte Du får dina 300hk och slipper åka runt och leta efter etanolmackar överallt

    Dem kan säkert fixa så att du kan köra den på etanol om du vill dock, men varför?

    /Rydde
    Har du verkligen läst mitt 1:a inlägg eller ?!?

    /Stefan B
    Ja

  12. #32
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Vi är så duktiga här i Sverige men när de andra länderna har skitat färdigt så är vi körda iaf.. Sverige borde ägna mer tid åt miljöfrågor i andra länder än här!
    Jo, det är sant, men det är betydligt mycket lättare att få tex USA att vakna till om man kan visa upp en fullt fungerande, miljöriktig och ekonomiskt lönsam lösning med etanolbilar hemma i Sverige..

    Ser med spänning fram mot att få reda på vilka komponenter som ändrats för att få 9-5:an att funka med etanol..
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  13. #33
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    E85 har ett energiinnehåll på ca 30 MJ/kg mot bensinens ca 43 MJ/kg, dock så har E85 lite högre densitet. E85 har ett oktantal från RON 98 och uppåt, exakta värdet ska variera något.

    Etanol har funnits med som ett alternativ ett bra tag, redan Kettering och Midgley funderade på etanol på 1910-1920-talet någon gång men problemet var det låga energiinnehålet (främst ett problem för flygplan) och att man inte kunde tillverka det i den skala som krävdes.

    Etanol har även används som tillsats i bensin, upp till 5% får bensinbolagen blanda i.

    Ett etanol ger startproblem beror på att etanol är ett ämne med en kokpunkt medans bensin är flera ämnen med många olika kokpunkter. Detta gör att fetar man upp blandningen med bensin vid en kallstart så har du sannolikt några bränsleångor som vill tända. Att etanol sedan har ett högre förångningsvärme och mängden bränsle som tillsätts är högre har naturligtvis ingen positiv verkan på kallstartsegenskaperna. Det är av denna anledningen som man har tillsatt bensin till etanolen i E85, men det är fortfarande inte riktigt som bensin.

    För att gå från bensin till etanol så krävs spridare och bränslepump med högre kapacitet, dessa måste också vara etanolresistanta. En mappning krävs också.

  14. #34
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    646
    Citat Ursprungligen postat av Hjulspinn
    Näru.. det där med etanol litar jag inte på förrän mackarna överallt har 95-98 plus etanol i pumparna.. annars blir man väl ståendes i norrland på bilsemestern om man har otur.. ;)
    Varför inte tanka bensin om E85 saknas tillsvidare???

    Konceptet är välanvänt inom andra fordonsgrupper, alla har väl någon gång sett en etanoldriven stadsbuss? Scania har varit bättre på att bygga för etanoldrivet, särskillt när det gällt kallstarter, men det har nog hunnit hända mycket där.

    Jag kan inte förstå varför man skulle motsätta sig en inhemsk bränsleproduktion som gör oss mindre beroende av oljeimporten samtidigt som miljön tar mindre skada (och enkelt kan fiska fram lite extra hk på köpet)?
    #2579
    Varför blir det kaos i södra sverige när det en dag snöar precis som en vanlig dag i norrland?

  15. #35
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    1 091
    Citat Ursprungligen postat av T
    Citat Ursprungligen postat av Hjulspinn
    Näru.. det där med etanol litar jag inte på förrän mackarna överallt har 95-98 plus etanol i pumparna.. annars blir man väl ståendes i norrland på bilsemestern om man har otur..
    Varför inte tanka bensin om E85 saknas tillsvidare???

    Konceptet är välanvänt inom andra fordonsgrupper, alla har väl någon gång sett en etanoldriven stadsbuss? Scania har varit bättre på att bygga för etanoldrivet, särskillt när det gällt kallstarter, men det har nog hunnit hända mycket där.

    Jag kan inte förstå varför man skulle motsätta sig en inhemsk bränsleproduktion som gör oss mindre beroende av oljeimporten samtidigt som miljön tar mindre skada (och enkelt kan fiska fram lite extra hk på köpet)?

    Det blir väl knas om man kör med etanol och sen kör i bensin och sen kör med etanol igen...

  16. #36
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    646
    Citat Ursprungligen postat av Orrez
    Det blir väl knas om man kör med etanol och sen kör i bensin och sen kör med etanol igen...
    Ja, det blir till att genomlida en tank med en sämre bil då den har mindre klös med bensinen...
    #2579
    Varför blir det kaos i södra sverige när det en dag snöar precis som en vanlig dag i norrland?

  17. #37
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Orrez
    Det blir väl knas om man kör med etanol och sen kör i bensin och sen kör med etanol igen...
    Som jag har förstått det så anpassar den nya FFV:n sig automatiskt till Etanol, bensin eller "valfri" blandning däremellan.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  18. #38
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 114
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    E85 har ett energiinnehåll på ca 30 MJ/kg mot bensinens ca 43 MJ/kg, dock så har E85 lite högre densitet. E85 har ett oktantal från RON 98 och uppåt, exakta värdet ska variera något.

    Etanol har funnits med som ett alternativ ett bra tag, redan Kettering och Midgley funderade på etanol på 1910-1920-talet någon gång men problemet var det låga energiinnehålet (främst ett problem för flygplan) och att man inte kunde tillverka det i den skala som krävdes.

    Etanol har även används som tillsats i bensin, upp till 5% får bensinbolagen blanda i.

    Ett etanol ger startproblem beror på att etanol är ett ämne med en kokpunkt medans bensin är flera ämnen med många olika kokpunkter. Detta gör att fetar man upp blandningen med bensin vid en kallstart så har du sannolikt några bränsleångor som vill tända. Att etanol sedan har ett högre förångningsvärme och mängden bränsle som tillsätts är högre har naturligtvis ingen positiv verkan på kallstartsegenskaperna. Det är av denna anledningen som man har tillsatt bensin till etanolen i E85, men det är fortfarande inte riktigt som bensin.

    För att gå från bensin till etanol så krävs spridare och bränslepump med högre kapacitet, dessa måste också vara etanolresistanta. En mappning krävs också.
    Ja men då är det ju lägre energiinnehåll i etanol då.. som jag trodde.. men densiteten jämnar väl ut det då.. så då skiter vi it'..
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  19. #39
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Hjulspinn
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    E85 har ett energiinnehåll på ca 30 MJ/kg mot bensinens ca 43 MJ/kg, dock så har E85 lite högre densitet. E85 har ett oktantal från RON 98 och uppåt, exakta värdet ska variera något.

    Etanol har funnits med som ett alternativ ett bra tag, redan Kettering och Midgley funderade på etanol på 1910-1920-talet någon gång men problemet var det låga energiinnehålet (främst ett problem för flygplan) och att man inte kunde tillverka det i den skala som krävdes.

    Etanol har även används som tillsats i bensin, upp till 5% får bensinbolagen blanda i.

    Ett etanol ger startproblem beror på att etanol är ett ämne med en kokpunkt medans bensin är flera ämnen med många olika kokpunkter. Detta gör att fetar man upp blandningen med bensin vid en kallstart så har du sannolikt några bränsleångor som vill tända. Att etanol sedan har ett högre förångningsvärme och mängden bränsle som tillsätts är högre har naturligtvis ingen positiv verkan på kallstartsegenskaperna. Det är av denna anledningen som man har tillsatt bensin till etanolen i E85, men det är fortfarande inte riktigt som bensin.

    För att gå från bensin till etanol så krävs spridare och bränslepump med högre kapacitet, dessa måste också vara etanolresistanta. En mappning krävs också.
    Ja men då är det ju lägre energiinnehåll i etanol då.. som jag trodde.. men densiteten jämnar väl ut det då.. så då skiter vi it'..
    Densiteten jämnar inte ut det, kör man på etanol så blir man tvungen att tillsätta mera bränsle för att plocka ut samma effekt.

  20. #40
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 114
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av Hjulspinn
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    E85 har ett energiinnehåll på ca 30 MJ/kg mot bensinens ca 43 MJ/kg, dock så har E85 lite högre densitet. E85 har ett oktantal från RON 98 och uppåt, exakta värdet ska variera något.

    Etanol har funnits med som ett alternativ ett bra tag, redan Kettering och Midgley funderade på etanol på 1910-1920-talet någon gång men problemet var det låga energiinnehålet (främst ett problem för flygplan) och att man inte kunde tillverka det i den skala som krävdes.

    Etanol har även används som tillsats i bensin, upp till 5% får bensinbolagen blanda i.

    Ett etanol ger startproblem beror på att etanol är ett ämne med en kokpunkt medans bensin är flera ämnen med många olika kokpunkter. Detta gör att fetar man upp blandningen med bensin vid en kallstart så har du sannolikt några bränsleångor som vill tända. Att etanol sedan har ett högre förångningsvärme och mängden bränsle som tillsätts är högre har naturligtvis ingen positiv verkan på kallstartsegenskaperna. Det är av denna anledningen som man har tillsatt bensin till etanolen i E85, men det är fortfarande inte riktigt som bensin.

    För att gå från bensin till etanol så krävs spridare och bränslepump med högre kapacitet, dessa måste också vara etanolresistanta. En mappning krävs också.
    Ja men då är det ju lägre energiinnehåll i etanol då.. som jag trodde.. men densiteten jämnar väl ut det då.. så då skiter vi it'..
    Densiteten jämnar inte ut det, kör man på etanol så blir man tvungen att tillsätta mera bränsle för att plocka ut samma effekt.
    jag resonerade att högre densitet möjliggör mer vikt i förhållande till volymen.. jaja.. skit samma.. ska sova.. fick ett utbrott mot moraltanten på forumet.. nån som vill gissa vem?
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

Liknande ämnen

  1. Högre effekt med etanol - sant eller ej?
    Av Perman51 i forum Allmänt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2013-08-17, 19:57
  2. Maptun SAAB 9-5 Aero Steg 4 eller 5 på etanol
    Av tuwesson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-08-13, 22:02
  3. Tappar effekt på min SAAB 9-3 Aero 2.0T -05
    Av SaabiSpanien i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-21, 19:18
  4. SAAB 9000 AERO VS ETANOL
    Av doffen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 107
    Senaste inlägg: 2006-07-19, 20:55
  5. Saab 9000 Aero VS etanol
    Av doffen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2004-11-06, 21:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •