Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: LAS, vad gäller flera anställningar under 3 år

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    185

    LAS, vad gäller flera anställningar under 3 år

    Någon här som är insatt i las? Om man varit anställd i projektform med förlängningar som längst i tre månader under 3 år. Har altså jobbat på samma ställe i tre år, har man "rätt" till fast anställning? Företaget i fråga har ju som policy att ha typ 10% personal som de snabbt kan bli av med för att klara svängningar.
    SAAB 9-5 SE 2.0t -99, Toyota MR2 GTi -95, Buggy -66
    SAAB 9000 2.3i under renovering
    http://www.garaget.org/Markus_MR2

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: LAS, vad gäller flera anställningar under 3 år

    Citat Ursprungligen postat av LAS
    5 § Avtal om tidsbegränsad anställning får träffas
    1. för allmän visstidsanställning,
    2. för vikariat,
    3. för säsongsarbete, och
    4. när arbetstagaren har fyllt 67 år.

    Om en arbetstagare under en femårsperiod har varit anställd hos arbetsgivaren antingen i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år, eller som vikarie i sammanlagt mer än två år, övergår anställningen till en tillsvidareanställning. Lag (2007:391)
    Dock hävdar jag att arbetsgivaren kan göra precis som den vill, däremot kan man i bästa fall erhålla ett skadestånd och det är kanske bättre än ingenting?

    Begreppet "projektanställning" förekommer väl inte längre i LAS utan då faller det förmodligen under "1. Allmän visstidsanställning"?

    Frågan är nog hur det tolkas i och med att detta enbart funnits sedan 1/7 2007 och om den tid visstidsanställning som skedde före detta datum helt enkelt adderas samman?

    Ta hjälp av någon facklig företrädare inom det avtalsområde det gäller.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: LAS, vad gäller flera anställningar under 3 år

    Om jag minns rätt är det 2 år inom erm, 5? med _samma_ anställning. Alltså, du kan vara "vikarie" i 2 år och "tillfällig" i 2 år utan att överskrida gränsen. Har du däremot haft 3 år med samma anställning bara att det varit förlängt 3 månader i taget så har du passerat gränsen. Tyvärr är det väl så att de som jobbar med anställningar brukar ha bra koll på det så man inte överskrider gränsen.

    LM var något snabbare, men jag mindes rätt

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    883

    Re: LAS, vad gäller flera anställningar under 3 år

    I praktiken innebär det att man kan anställa en person 2 år på vikariat plus två år på allmän visstid = 4 år utan att behöva tillsvidareanställa.

    Håller med LM, prata med facket.

    Edit: Sedär, Bollman var visst lite före.
    Håller med även Bollman, de flesta arbetsgivare har bra koll på just det här för att slippa krångel med folk man egentligen inte är så sugen på att tillsvidareanställa. Snyggt, näe..
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

Liknande ämnen

  1. Vad gäller när det gäller mjukvaran i T5 / T7 Copyright etc.
    Av m2949 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-27, 21:14
  2. Går ojämt. Flera tips?
    Av Mekarbruden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-11-10, 18:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •