Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 56

Ämne: Favst - SAAB 900SET 1995, Styling "Fenixprojektet"

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Falkenberg/Halmstad
    Inlägg
    2 522

    Favst - SAAB 900SET 1995, Styling "Fenixprojektet"

    Efter att nästan ha fulländat en svart ng9oo, och tvingats se projektet totaldemoleras - så var jag inte sen med att skaffa en ny bil. I oktober '04 köpte jag den röda tvållitersturbon och beslöt mig för att göra om bedriften ... fast snabbare.


    Jag antar att det här kommer bli något av en bildtråd - eftersom en bild säger mer än tusen ord, och speciellt när det handlar om estetik och styling - så behövs/finns det ju inte så mycket att säga?

    Jag kommer aktivt att uppdatera med bilder, för de som kan tänkas intressera sig av styling också.






    Som det ser ut nu (idag), men det är fortfarande mycket att göra.
    Jag ska måla bromsoken, lyfta ev. glansskillnader, ventilkåpan behöver sig en renovering (lacken har flagnat bort, om ni tittar noga). Jag håller på att pussla med rör som jag ska svetsa till quadpipe, svart nät kommer att appliceras, tillsammans med förlängd bogserhake.

    Jag vet att en klar majoritet av SAAB-entusiaster är inte fullt så förtjusta i RC-paketet, men jag tycker hemskt bra om det, jag tycker det ser lite "racing ut"

    Hjulen är gamla, Mangels Amazon (planer på nya finns) på gamla lakritspuckar som är rena gummisåsen med uselt fäste. Det blir Kumhodäck i år förhoppningsvis.
    Bromsarna ska som sagt målas, men visst vore det trevlig med en uppgradering av så gott som det mesta i ng9oo's vägegenskaper?

    Tuning blir det inget av. Jag ska erkänna att jag inte vågar, faktiskt.
    Bilen har nyligen passerat 20 ooo mil i vintras - och jag har blivit rekommenderad att avstå fr. en väldigt seriös kille som servar STCC-bilar. Han lade fram en kostnadskalkyl på helhetslösningen som fick mig att få gåshud

    Jag har fått jättemycket hjälp hittils, delvis av killen jag nyss nämnde, och såklart också av min pappa då, speciellt med det mekaniska - som att ha bytt knepigare delar som koppling t ex. Faktiskt även av min flickvän (!) som är riktigt händig och innovativ att pyssla med.

    Härnäst ska jag staga det spröda RC-paketet, och fylla ut med lite byggskum så det håller sig. Frigången på RC-paketet sänker nämligen bilen c:a 3cm, och det finns gott om fartbulor här på framsidan av Sverige.

    Sedan blir det interiört, men som sagt; ... Ni får la' se?
    Tack för ett trevligt forum, jag överväger bli STCS-medlem pga det (Ja, jag är fortf. en "gratisätare" ).
    Nu kommer våren! Vi ses kanske?


    Mvh Johan
    mvh Johan Kullberg

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 575
    ser überfint ut, nu är det bara låta flitens lampa lysa i garaget så du kan uppdatera med massor av smaskiga bilder
    9-3x TTID 20x9,5

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    1 544
    Otroligt vacker bil Favst!!!
    lagom av allt! (Fast vart är vingen? )


  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 538
    Fixa vinge, lacka speglar

    mvh // rasmus
    Bilar: Saab 9000i 88-(såld), Bmw 320i 84-(skrot),Ford sierra 90-(såld),Volvo 440 9x?(skrot), Bmw 535i 89- (såld) Nissan Skyline R32 GTR 94-(såld), Volvo V70 2,4T 00- (bruksbil), Volvo 240Gl 91- (samlar damm), Saab 9-3 Aero Cab 01 www.garaget.org/bolero

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Falkenberg/Halmstad
    Inlägg
    2 522
    Tack så hjärtligt! Och jodå, det blir en vinge med - men jag är väldigt noggrann med den biten. Det finns bara en enda vinge som är rätt för ng9oo för att det ska likna "räser", Swedish Composite Engineering har bild på den (http://www.sce.se).
    Förmodligen lär backspeglarnas rörliga del lackeras, men jag har annat som måste få gå före.

    Lade upp bilen på garaget.org! 95 visningar på en minut? !!
    Scary.
    mvh Johan Kullberg

  6. #6
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    Ser bra ut, kan knappt vänta på fler bilder.
    Till mitt garage: Garaget

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    5737
    Den var ju tokfin dendär ju. Bara för att vända mej mot alla andra tycker jag att du inte ska lacka backspeglarna Tycker faktiskt det är snyggt som det är, ser lite mer slimmat ut. Däremot skulle en 9-3 grill va snyggt tror jag, och en kolfiber eller plasthuv...
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  8. #8
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Den var ju tokfin dendär ju. Bara för att vända mej mot alla andra tycker jag att du inte ska lacka backspeglarna Tycker faktiskt det är snyggt som det är, ser lite mer slimmat ut. Däremot skulle en 9-3 grill va snyggt tror jag, och en kolfiber eller plasthuv...
    Hmm kolfiberhuv och kolfiberbackspeglar.
    Till mitt garage: Garaget

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sangis (10mil ifrån Luleå)
    Inlägg
    2 071
    Jäklar vad fin bil Favst!

    Gillar också RC paketet.. är grymt snyggt.

    Vad är det för färg du har på bilen? metallic?

    Annars så tycker jag också att tex en plasthuv eller kolfiberhuv skulle sitta som ett smäck på bilen. Dår blir det ett grymt racing stuk ochs en ett par vita fälgar på det

    mvh Isak

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Falkenberg/Halmstad
    Inlägg
    2 522
    Moribound Tack nej det är ingen metallic, det är Original Imolaröd (frgk 240).
    Men det är en massa kärlek och Sonax inblandat också

    Det blir svarta fälgar som jag tänkt mig nu, men vi får väl se. Kolfiberhuv och sådär har jag inte reflekterat något allvarligare över, jag går mer i tankarna att köpa en begagnad huv vidsidan om, och göra något eget.
    mvh Johan Kullberg

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 135
    grymt snygg bil du har favst. RC paketet tycker jag är helt okej, grymt snyggt!
    Väntar på mera bilder
    mvh
    Subaru Legacy

  12. #12
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av Favst
    Det finns bara en enda vinge som är rätt för ng9oo för att det ska likna "räser", Swedish Composite Engineering har bild på den (http://www.sce.se)

    Menar du Robert@'s cosworth vinge? (såg ingen annan saab där...)
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Falkenberg/Halmstad
    Inlägg
    2 522
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Citat Ursprungligen postat av Favst
    Det finns bara en enda vinge som är rätt för ng9oo för att det ska likna "räser", Swedish Composite Engineering har bild på den (http://www.sce.se)

    Menar du Robert@'s cosworth vinge? (såg ingen annan saab där...)
    Nej, jag menar den här
    http://www.sce.se/products/vinge_s.jpg

    Jag tror inte den är "gjord" av SCE kanske, men SAAB hade samma vinge på en gammal touringbil i mitten av 90-talet. Trots sin kantighet passar den ganska väl in med helheten faktiskt.
    mvh Johan Kullberg

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Falkenberg/Halmstad
    Inlägg
    2 522
    Har slängt på svart nät idag, målat bromsoken, monterat en förlängd bogserhake, och så tvättat av, vaxat och polerat bilen.

    Då ser jag två flugor (!) som parar sig på mitt nyvaxade tak! Och jag tänkte "Fan, det här måste jag plåta" ... dock "Battery Exhausted.._" Men mer bilder kommer ö h t, senare när kameran är laddad och det känns värt besväret att fota.

    Ska med tjejen till Gbg imorgon på nån sy/textil-mässa
    Så man var ju tvungen att polera upp och glänsa lite extra tills lite motorvägs-showoff
    mvh Johan Kullberg

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    1 544
    En viggen vinge i komposit hade varit snyggt.. FIXA

    Men även den du kikar på skulle nog sitta bra där bak.. Tycker bara att den känns lite kantig men kanske gör sig bra.

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 654
    OJ vilken pärla Favst !!!!

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    574
    Ser bra ut, men Toningen? Hmm.. Lackat rutorna svarta

    Ta bort torkarn bak också.
    Mvh T.Thilly
    RABIATMOTOR

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 739
    Ser bra ut Favst! Hoppas verkligen att du får bilen som du vill nu.


    Mvh

  19. #19
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247
    Citat Ursprungligen postat av Favst
    Moribound Tack nej det är ingen metallic, det är Original Imolaröd (frgk 240).
    Men det är en massa kärlek och Sonax inblandat också

    Det blir svarta fälgar som jag tänkt mig nu, men vi får väl se. Kolfiberhuv och sådär har jag inte reflekterat något allvarligare över, jag går mer i tankarna att köpa en begagnad huv vidsidan om, och göra något eget.
    Mmm Snyggt i rött. Med tanke på hur kontraster och färger ser ut så har nog bilden fått lite hjälp i PS.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Falkenberg/Halmstad
    Inlägg
    2 522
    ^ Aerofred Jag behandlar nästan alltid mina bilder med en s k "Oskarp mask" omkring 30% för att höjja kvalitén på bilderna om de blir en aning överbelysta av solen.
    Men bilens lyster gör sig ju såklart bäst på riktigt.


    Tog en bild igårkväll också, förresten. En mycket vacker kvällssol ger lystern här.
    mvh Johan Kullberg

Liknande ämnen

  1. Stötdämpare fram på 900SET 1995.
    Av ducati1000ss i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-29, 10:26
  2. Olika "Styling" frågor , 9000 CDE -94!
    Av Turbo_Danne i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-28, 21:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •