Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Dessa j*kla SUVar

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127

    Dessa j*kla SUVar

    http://www.kristianstadsbladet.se/artic ... pa-E22-an-

    Hade det inte varit en SUV så hade hon kanske överlevt. SUVen har ju inte gett efter någonting i fronten. Sidan på den mindre bilen fick ta hela smällen. Man ser tydligt hur SUVen kommit in i bilen ovanför balkarna och det är bara B-stolpen och taket som försökt stå emot.
    Även om det var en osmidig u-sväng på 90-väg så borde hon haft en chans att överleva om bilen som körde in i henne varit en "vanlig" bil från 90-talet eller nyare.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Re: Dessa j*kla SUVar

    ser ut som en gammal cherokee alt grand cherokee? och dessutom med en halvkrallig frontbåge... hade jag inte velat haft i sidan... och andra sidan tror jag inte utgången i detta hade varit annorlunda om det var en volvo 940 som kört in i sidan...
    Såg i veckan en höjd dodge ram, rambygge, tänkte då tanken att man får en sån i sidan, det är ju rätt in i ruthöjd på vilken vanlig bil som helst, lär gå illa redan i 50km/h...

    Ska dock inte sticka under stolen att jag själv hellre kör SUV just pga dess tyngd och dylikt i krock, säkrare för mig o min familj, och det är det som står närmast om det gäller... Hade heller suttit i en grand vitara än en Aygo vid krck mellan dessa, trots att GV har 3 stjärnor o aygo 5.

    Hur som helst, fruktansvärt trist och onödigt, lär inte minst vara mkt tungt för den som körde suven.
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637

    Re: Dessa j*kla SUVar

    En U-sväng brukar väl logiskt sett generera en bil i vänstersidan på bilen. Inte höger...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127

    Re: Dessa j*kla SUVar

    Det beror väl på från vilket håll de kommer.
    Om jag tror rätt så kom SUVen precis över ett krön när hon u:ade och smällde följde passagerarsidan. Tjejen som dog ville åt samma håll som SUVen men såg den inte eftersom den var skymd när hon påbörjade U:en.

    Jag kan förstå att man sitta i en SUV när man ser det här, men frågan är ju vad som hänt om hon också setat i en SUV, inte säkert hon hade överlevt ändå.

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637

    Re: Dessa j*kla SUVar

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Det beror väl på från vilket håll de kommer.
    Om jag tror rätt så kom SUVen precis över ett krön när hon u:ade och smällde följde passagerarsidan. Tjejen som dog ville åt samma håll som SUVen men såg den inte eftersom den var skymd när hon påbörjade U:en.

    Jag kan förstå att man sitta i en SUV när man ser det här, men frågan är ju vad som hänt om hon också setat i en SUV, inte säkert hon hade överlevt ändå.

    Ja just jävlar. Dom kan ju ha kommit från OLIKA håll ja...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  6. #6

    Re: Dessa j*kla SUVar

    Mågis: Det är inte lätt att vara ett pucko...

    Förlåt....men det där var öppet mål

    *du får vara på hugget nästa gång jag talar före jag tänker, vilket händer ibland...*


    Otäck olycka som f-n. Det hade nog inte spelat så stor roll vilken bil man satt i, sidokrockar är alltid svåra att klara sig från oskadd.

    mvh
    Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  7. #7
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    352

    Re: Dessa j*kla SUVar

    Otrevligt det där. Själv åker jag runt i en mazda 323 och den lär ju knappast klara en SUV i sidan..

    Eller "Stadsjeep" som vissa säger, vilket jag anser är fullkomligt ologiskt. Vem fan behöver en Jeep inne i stan? Egentligen? Nog har vi väl bättre gator än så, trots diverse vägarbeten och farthinder.
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637

    Re: Dessa j*kla SUVar

    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
    Mågis: Det är inte lätt att vara ett pucko...

    Förlåt....men det där var öppet mål

    *du får vara på hugget nästa gång jag talar före jag tänker, vilket händer ibland...*


    Otäck olycka som f-n. Det hade nog inte spelat så stor roll vilken bil man satt i, sidokrockar är alltid svåra att klara sig från oskadd.

    mvh
    Jeppe
    Huvudet på spiken så det bara small om det! Visst är den bra, speciellt som den är applicerbar åt båda håll. Jag har faktiskt fått ett PM av en MYCKET upprörd forumsmedlem för "ett tag sedan" (flera år...) där han rakt ut frågade varför i helvete jag hade kallat honom för pucko när jag hade svarat på hans fråga.

    Det var också ganska kul...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Dessa j*kla SUVar

    Otur kallar jag det, dagens bilar blir ju säkrare och säkrare men självklart spelar storleken roll i detta sammanhang, vi pratar ju fortfarande rörelseenergi och anslagstyrka!

    Såg ett ganska skrämmande repotage för ca ett år sedan då man påvisade den stora rörelseenergin samt karoserins stora variationer mellan mellan två fordon i en frontalkrock på 50km/h-väg (krocktest), bilarna var en Audi Q7 som mötte en Fiat modell liten! Audin åkte på mest underredsaskador mendans Fiaten blev sänkt med 30cm och avkabbad! Det är nog bara att acceptera läget att alla inte vill/har råd att köpa en suv som i regel är dyrare än en mindre personbil!

    /J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 730

    Re: Dessa j*kla SUVar

    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    Såg ett ganska skrämmande repotage för ca ett år sedan då man påvisade den stora rörelseenergin samt karoserins stora variationer mellan mellan två fordon i en frontalkrock på 50km/h-väg (krocktest), bilarna var en Audi Q7 som mötte en Fiat modell liten! Audin åkte på mest underredsaskador mendans Fiaten blev sänkt med 30cm och avkabbad! Det är nog bara att acceptera läget att alla inte vill/har råd att köpa en suv som i regel är dyrare än en mindre personbil!

    /J
    Menar du det här testet?
    Där blir det i och för sig inte någon cab av Fiaten. Intressant dock hur airbagen i Fiaten fallerar vid 1.04 in i filmen.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    731

    Re: Dessa j*kla SUVar

    Jag och flickvännen var med om en krock med en suv i hennes gamla toyota corolla 81'a (en mycket trevlig bil faktiskt), inga höga hastigheter då han körde på bakskärmen då vi var påväg ur en rondell (han skulle in från höger, pratade i telefon hade gipsat högerben och såg knappt bilen över huven), enda anledningen att han inte tröck sönder rutan var att han hade en såndär krockbåge fram som precis tog i övre delen av bakskärmen.
    Inga högre hastigheter men ändå blev skärmen helt mosad och bilen ramsne, hade varit skrämmande om han hade kommit med högre fart.
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Dessa j*kla SUVar

    Citat Ursprungligen postat av Schlbuditz
    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    Såg ett ganska skrämmande repotage för ca ett år sedan då man påvisade den stora rörelseenergin samt karoserins stora variationer mellan mellan två fordon i en frontalkrock på 50km/h-väg (krocktest), bilarna var en Audi Q7 som mötte en Fiat modell liten! Audin åkte på mest underredsaskador mendans Fiaten blev sänkt med 30cm och avkabbad! Det är nog bara att acceptera läget att alla inte vill/har råd att köpa en suv som i regel är dyrare än en mindre personbil!

    /J
    Menar du det här testet?
    Där blir det i och för sig inte någon cab av Fiaten. Intressant dock hur airbagen i Fiaten fallerar vid 1.04 in i filmen.
    Den påminner om konceptet, dock så var Q7an svart och det var en 100% frontkrock, dvs nos mot nos och inget snesmäll! Audin hasade upp över Fiaten! Men nogfan mår man inte så bra i den fiaten heller efter den smällen!
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 272

    Re: Dessa j*kla SUVar

    Rambyggda suvar är däremot väldigt mycket sämre att smälla med såfort man inte krockar med andra bilar med självbärande kaross som ger efter.
    Många dödsolyckor sker ju på andra sätt, avåkningar, bropelare, bergväggar osv, och så sitter hellre jag i en "vanlig" bil än i en osäker högbyggd SUV.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Dessa j*kla SUVar

    Nog för att suven är hög men det stora problemet i det här fallet var nog den bil hon färdades i själv. Ser ut som en Polo av förr-förra generationen, alternativt Seaten som byggdes på samma grund. Ingen höjdare att krocka med i något fall så det är inte alls säkert att hon klarat sig om hon krockat med en normal bil.

    Hade det varit en modern bil så misstänker jag att hon klarat sig. Så fasligt tung är inte en Grand Cherokee från mitten av 90-talet.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  15. #15
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 012
    Medlem#
    3471

    Re: Dessa j*kla SUVar

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Så fasligt tung är inte en Grand Cherokee från mitten av 90-talet.
    Ungf 1800 kg med 6:an. Vilket ändå är en del.
    Otäck o tragisk olycka vilket som..

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Dessa j*kla SUVar

    Suven är väl bara bra när man kör på någon med den. Passiva säkerhet, väghållning etc är väl erkänt usel. I USA finns det ju en anti-SUV debatt också efter att ett antal unga mammor kört över sina barn på uppfarten hemma med sin 2,5 tons SUV som dom inte kunnat kontrollera överhuvudtaget, och som lämnar noll sikt bakåt bla. Nu kommer nog bensinförbrukningen se till att det inte blir så många mer SUV på svenska vägar, och det är ju bra!
    MEDLEM 7032.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337

    Re: Dessa j*kla SUVar

    Skall man förbjuda något så borde man börja med frontbåge. En sån är ju jättebra att ha om man kör runt på landet och räknar med att krocka med älgar. Men i stan är det ju bara farligt för medtrafikanterna.
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Dessa j*kla SUVar

    Många frontbågar har ganska taniga fastsättningsanordningar också vilket gör att de inte tål något ändå = de har absolut ingen annan funktion än att skada fotgängare. Och kanske montera extraljusen i.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  19. #19
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637

    Re: Dessa j*kla SUVar

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Många frontbågar har ganska taniga fastsättningsanordningar också vilket gör att de inte tål något ändå = de har absolut ingen annan funktion än att skada fotgängare. Och kanske montera extraljusen i.
    Ja, annars kan man ju få repor i lacken...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

Liknande ämnen

  1. Input om Hyundai Tuscon, Landrover o andra Suvar!
    Av Conny L i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-07-16, 17:28
  2. Hur ser dessa lager ut?
    Av saab_coupe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-11-12, 17:35
  3. Vad är dessa för kammar?
    Av jimmyjim i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-04, 13:11
  4. Passar dessa på 93
    Av daree i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-06, 11:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •