Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Innerskärmar bak og9-3?

  1. #1
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Innerskärmar bak og9-3?

    Ska det sitta innerskärmar i plast i bakre hjulhusen på og9-3/ng900?
    En kompis bil har nämligen ingen plast alls i bakre hjulhusen, tycker det ser märkligt ut.
    All makt åt Thengil!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    196

    Re: Innerskärmar bak og9-3?

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Ska det sitta innerskärmar i plast i bakre hjulhusen på og9-3/ng900?
    En kompis bil har nämligen ingen plast alls i bakre hjulhusen, tycker det ser märkligt ut.

    Det ska inte sitta några innerskärmar i plast på dom modellerna.
    Vet inte varför men så är det iaf.

    //LL.

  3. #3

    Re: Innerskärmar bak og9-3?

    Tyvärr väljer många tillverkare att inte montera innerskärmar i plast. Skulle vara bra både för rostskyddet samt ljudnivån i kupén.

    SAAB 9-3 OG saknar det - SAAB 9-5 har det

    P Boxster 987 saknar det - P 911 997 har det

    osv

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176

    Re: Innerskärmar bak og9-3?

    Skälet till att det inte sitter innerskärmar i plast bak på og9-3 är säkert att det inte behövs. Plåtinnerskärmen är ju redan utformad i stort sett utan veck, fickor eller annat som befrämjar rosten.

    Jämför gärna fram på samma bil. Innanför plastinnerskärmen finns allehanda stag, fickor, spalter, komponenter, kablar mm

    Per L

  5. #5

    Re: Innerskärmar bak og9-3?

    Per L > innerskärmar kanske hade hjälpt om den höga frekvens rost i bakre skärmar som 900/9-3 har.

  6. #6
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378

    Re: Innerskärmar bak og9-3?

    Finns original stänkskydd att montera bak på og9-3. De skyddar även till viss del insidan av skärmarna.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176

    Re: Innerskärmar bak og9-3?

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Per L > innerskärmar kanske hade hjälpt om den höga frekvens rost i bakre skärmar som 900/9-3 har.
    Vart rostar dom?
    Skarven under plastlisten på hundbenet!
    Fler ställen?

    Per L

  8. #8

    Re: Innerskärmar bak og9-3?

    Per L > mest under hundbenet, men överallt. Min gjorde det även på själva kanten riktad in mot hjulhuset.

  9. #9

    Re: Innerskärmar bak og9-3?

    Tectyl? Eller motsvarande
    Saablös på okänd framtid

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Innerskärmar bak og9-3?

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Per L > mest under hundbenet, men överallt. Min gjorde det även på själva kanten riktad in mot hjulhuset.
    Konstigt för det brukar ju vara hundbenet som rostar, bakskärmarna är ju inte direkt vanligt på ng900/og9-3.

    Jag har rostskyddat mina rejält, 2 tjocka lager med rostskydd för hjulhus.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176

    Re: Innerskärmar bak og9-3?

    Problemet med rost i skarven på hundbenet skulle inte avhjälpas med innerskärmar av plast. Det måste konstrueras bort. Troligen kan man hålla rosten borta med ordentliga rostskyddsbehandlingar. Där ligger nämligen två plåtar på varandra ca 3-5 cm som det börjar rosta mellan om man inte håller efter det med rostskyddsbehandlingar.

    I övrigt skulle det inte bli speciellt bra med plastinnerskärmar bak på en og9-3 som den ser ut i original. Det skulle bli för små och smala utrymmen som blir svåra att göra rena och hålla torra.
    Då är det mycket bättre att låta det vara som det är samt hålla rent och rostskyddsbehandla i skarven mellan ytter- och innerskärmarna.

    Per L

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Innerskärmar bak og9-3?

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Problemet med rost i skarven på hundbenet skulle inte avhjälpas med innerskärmar av plast. Det måste konstrueras bort. Troligen kan man hålla rosten borta med ordentliga rostskyddsbehandlingar. Där ligger nämligen två plåtar på varandra ca 3-5 cm som det börjar rosta mellan om man inte håller efter det med rostskyddsbehandlingar.
    Den jäkla listen som sitter där tror jag är en stor bov i dramat då den håller kvar fukt bakom, har fått lite rost där på min ena ng900, blästrat i 2 omgångar, först satte jag tillbaks listen efter lack, rostade ganska fort igen, så blästrad eoch ny färg och slängde listen, och nu har det gått nästan 1 år utan att rosten återkommet, ser väl kanske inte jättesnyggt ut utan listen, men det såg inget vidare ut med rost heller.
    Har letat efter om det kunde finnas någon form av gummiplugg eller nått att sätta i hålen, tyvärr utan större framgång.

    Tyvärr så är det ju så med att för att det inte ska uppkomma rost där så är det ständiga behandlingar, men man vet ju aldrig hur bilen har skötts tidigare, har det väl börjar rosta så är det svårt att stoppa det där.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13

    Re: Innerskärmar bak og9-3?

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    I övrigt skulle det inte bli speciellt bra med plastinnerskärmar bak på en og9-3 som den ser ut i original. ....Per L
    Konstigt att det fungerar (mindre dåligt) på 9-5. Köper inte riktigt den förklaringen. Tror helt enkelt det är en kostnadsminimeringsfunktion.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    429

    Re: Innerskärmar bak og9-3?

    Vad kan man rostskydda de bakre hjulhusen med? Tänkte mest på insidan av den invikta kanten, eller hur man ska förklara. Har ingen rost men alltid bra att förebygga

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176

    Re: Innerskärmar bak og9-3?

    Pumba:

    Ett förslag att täcka för de små hålen efter listen är att tejpa för hålen. Kanske kan du hitta en tejp/isoleringsband i någorlunda samma färg som bilen.

    Jag använder vanlig svart isoleringsband till min mörkblåa SAAB och gröna BMW. På den gröna bilen syna den lilla svarta fyrkanten (ca 1*1 cm) men det är ändå OK tycker jag.

    Vad du absolut inte vill är att få in vatten och skit i hålen för då samlas detta någonstans i tröskeln och ökar risken för rost där.

    Per L

  16. #16
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 276

    Re: Innerskärmar bak og9-3?

    Citat Ursprungligen postat av asuskic
    Vad kan man rostskydda de bakre hjulhusen med? Tänkte mest på insidan av den invikta kanten, eller hur man ska förklara. Har ingen rost men alltid bra att förebygga
    Kallpressad linolja är erkänt bra på att förebygga rost. Observera kallpressad och inte kokt linolja då den kokta linoljan har större molekyler och tränger inte in på djupet lika väl. Linoljan har betydligt bättre krypförmåga än många rostskyddsmedel, som t.ex. Tectyl ML. Dock så vill linoljan ha lite värme för att torka in bra (man kommer dock behöva torka av överflöd oavsett), dvs inget man gör utomhus nu. Använd dessutom nordisk linolja då den har rikligare mängd linolensyra vilket gör att den härdar något bättre än en linolja från varmare breddgrader.

    Hälsningar,
    Henrik
    EXD

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    994

    Re: Innerskärmar bak og9-3?

    Citat Ursprungligen postat av asuskic
    Vad kan man rostskydda de bakre hjulhusen med? Tänkte mest på insidan av den invikta kanten, eller hur man ska förklara. Har ingen rost men alltid bra att förebygga

    Hagmans F40 använde jag på min förra NG, med gott resultat!

    Listen plockade jag bort och sprutade in tunnflytande vaxbaserat rosskydd, vilket jag även använde till dörrarnas insida etc.

    Underredet(/under kjolarna) fick sig en omgång med F40 även det
    Motorhuven och bakluckan preparerade jag jag tunnflytande vaxbaserat rostskydd.


    H/David

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Trådlyft mest av kuriosa, undrar hur många idag som anser att rost i bakskärmarna på og9-3 är ett icke problem min nyinförskaffade -99 brummade lite väl, och avgassystemet var helt avrostat vid bakre burkens koppling. Inte så ovanligt i sig på en 20 år gammal bil såklart, men det är plågsamt tydligt att det är blästring från bakhjulet som är orsaken, systemet runtomkring var nästan rostfritt fortfarande.
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Skärmkanten bak där plåtarna överlappar är problem samt innerskärmarnas nedre del både fram och bak där det också finns en skarv med överlappande plåtar.

    Igår morse såg jag förresten en väldigt fin röd 9-3 2002 på väg norrut när jag svängde av mot Kista. De börjar bli ganska ovanliga nu. Alltid kul att se en i bra skick.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. Innerskärmar 9-5
    Av Erol i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-17, 23:47
  2. Demontering innerskärmar 9-5
    Av urfors i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-07, 22:30

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •