Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Multiplikativ bränsleadaption /Amul i OpenSID

  1. #1

    Multiplikativ bränsleadaption /Amul i OpenSID

    Hej.
    Amul är ju Multicative fueladaption value i Sid, min fråga är vad ska det ligga på om allt är bra? så nära Noll som möjligt eller vad?
    Har en original 9-5 Aero 03a o det ligger på 93 kör på V-power soppa, är det normalt?
    Uffe.
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2003
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2001

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: Amul i sid?

    Så länge du har positiva värden (0-300) är det ok. Är det negativt går bilen fett och det finns risk för att adaptionen magrar ur blandningen över tiden, vilket gör att det går magert i open loop.

    I ditt fall ligger du väldigt bra till i Amul.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    337

    Re: Amul i sid?

    @Fahrer

    Kollade på min idag och såg att jag hade ett värde på -584. Blev lite förvånad då bilen går hur fint som helst utan att jag kan se några tendenser att den går för fett eller magert.
    Vet du om detta värde ändrar sig eller vart den hämtar värdet från?
    Kan det vara den bakre lambdan som den hämtar värdet från?
    Värdet i min är helt fast och ändrade inte sig under 3 mils körning i olika tempon.

    Mvh
    Christof

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: Amul i sid?

    Christof:

    Det är som sagt mindre bra med negativ Amul. Värdet visas i % x 100. I ditt fall betyder det -5,84%. Dvs. du behöver inte vara eftersom det inte är någon större avvikelse.

    Prova med att göra om adaptionen (bryt strömmen till styrenheten) och se vad värdet hamnar på därefter.

    Får du konsekvent negativ Amul runt -500, ökar du spridarkonstanten teoretiskt med ca. 6-7%.

    Värdet räknas fram genom att trionic jämför värdet från den främre lambdasonden mot vad som finns i bränslematrisen när systemet går i closed loop.

    Genom att ändra spridarkonstanten ändrar du förutsättningarna och gör en indirekt en global förändring som påverkar hela bränslematrisen. Dvs. ökar du spridarkonstanten, tror trionic att spridarna har mer kapacitet än vad de har och dämed magrar ut hela bränslemappen osv.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    34

    Re: Amul i sid?

    lånar tråden lite...

    jag har en og9-3 aero steg 3 och mitt Amul värde ligger mellan 700-1200 ca ,olika från dag till dag..
    kör på 98oktan.
    läste att 0-300 skulle vara normalt??!! vad menas med så högt värde då??

    mvh
    Crew of Blekinge Midnight Club

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    672

    Re: Amul i sid?

    En sådan stor skillnad skulle kunna vara om du kör en mjukvara anpassad för 3,5 bars BTR på standard 3,0 bars BTR. Jag har fått in en steg 3 bil där man "sparat in" på regulatorn trots att mjukvaran kräver det

    Annars kolla luftläckor, bränsletryck osv. Ohälsosamt högt är det i vilket fall.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-07-26 klockan 16:17. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Amul i sid?

    Hej !

    Lite pekpinnar...

    a) Man skall UNDVIKA att göra ECM spänningslös i onödan!! Detta kan inte nog understrykas!! I vissa lägen när "det ena eller andra" har sprungit iväg till ytterligheter så kan det dock vara befogat efter det att felet åtgärdats.

    b) Att justera "hårdvaruinställningar" för att dra rätt en skev bränslemapp är tokfel, skall jag förklara hur dumt det är så är det risk att jag kräx upp en dyr o god lunch rätt i tangentbordet. Man "löser" inte ett fel genom att kompencera med ett annat fel.

    c) Den multiplikativa bränsleadaptionen kan mycket väl ligga lite plus eller minus utan att man behöver "söka för det". VANLIGTVIS brukar den ligga innom "några sketna %" upp eller ned. Däremot skulle jag se 5% avvikelse så skulle jag ordinera åtgärder utan dröjsmål.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    672

    Re: Amul i sid?

    Skulle du kunna ge lite hintar om varför man inte bör bryta strömmen för ofta?
    Bortsett från uppenbara saker som tappade adaptionsvärden och inställningar då.
    Skulle vara intressant att höra då ja på min egen bil flashat om boxen ett antal hundra gånger och det kan ju vara högst intressant att veta ifall kringutrustningen tar stryk.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-07-26 klockan 16:17. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Amul i sid?

    Hej !

    Man skall undvika att bryta spänningen till ECM eftersom man då tappar en hel hord av adapterade värden, det finns ju så mycket mer än bara några bränsleadaptioner.... Rent h/w-mässigt är det lugnt, flasha på bara!
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #10
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Amul i sid?

    Hej!

    Ja hade ett värde på 257 sista ja kolla ska kika idag igen och se om det ligger på samma isåfall är det ju stabilt iaf.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    337

    Re: Amul i sid?

    @DrBoost

    Vad bör man/jag felsök för att komma till rätta med ett fel i på 5%. Får inga felkoder som jag kan läsa av. Innebär detta att det ligger inom ramen för fel eller?

    Kan tilläggas att jag under senaste tiden bytt följade delar.
    Alla delar nya inte bättre begagnad

    2009-10-01
    - Ny magnetventil
    - Ny avlastningsventil (dump)
    - Ny wastegate
    - Ny tändkassett
    - Nya vakuumslangar
    - Ny främre lambdasond
    - Ny luftmassamätare (LMM)
    - Nya backventiler
    - Nytt batteri
    - Ny intercooler

    I övrigt går bilen bra.
    Några förslag?

  12. #12
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Amul i sid?

    Nyfiken!

    Inga nya stift?

    Är det egenknopat progg eller MapTuns du kollar loggar på?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-07-26 klockan 16:18. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    282

    Re: Amul i sid?

    min amul är runt -600 till -800 oxå. Är det nåt att oroa sig över? Vet att jag haft lite probs med främre lambdan oxå.

  14. #14
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Amul i sid?

    Hej !

    Kollade min idag efter att jag läst trådet igår,låg 300-340 hade jag för mig..Ingen minus utan plus.

    Är det normalt ?

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norway & Switzerland
    Inlägg
    162

    Re: Amul i sid?

    Hej

    Det här skrev jag en gång för många år sedan här på forumet, och det är fortfarande samma saker som gäller.
    Varför ska man bryta strömmen för at nolla adaptionen?
    Eftersom adaptionen lever hela tiden, så kommer dom bara gå tillbaks till sina gamla värden, fast det tar lite tid, om du då inte har gjort någon hårdvaru ändring som påverkar detta negativt eller positivt.
    Och som DR Boost säger det är inte endast adaptioner du nollar.


    "Va kan hända om man trimmar Saabs family 3 motorer med trionic 7 styrsystem?
    Varför kan kolvarna gå sönder?
    När flera tuning förtag i dag inkl där jag jobbar trimmar Saab, så vill man inte byta för mycket grejor, för det blir krångligt med kalibrering, efter som det är komplicerad och dyrt för kunden som ska köpa trimmet senare, liten vinst kan man säga.
    Problemet som kan uppstå om man inte gör det rätt från början är många och ett av dom är trasiga kolvar.
    I dom flesta fallen i kolvhaverier så är det utmattning av kolv, för högt förbränningstryck(pmax) som åstadkommas av för hög tändning i samband med höga laddtryck som i sin tur ger knackning, eller andra ytor som kan ge spikningar/knackningar.
    Om vi börjar med en Normal förbränning.
    Ett förbränningsförlopp som uteslutande initieras av en i tiden bestämd tändande gnista och där flamfronten sprids komplett över förbränningsutrymmet i en normal hastighet.
    Detta är det önskvärda man kan sålunda genom att variera tidpunkten för gnistan bestämma när förbränningsföloppet skall starta.
    Ofta sker detta några grader före det att kolven nått sitt övre vändläge i kompressionstakten.
    Det finns ett tändläge som ger maximalt moment på vevaxeln kallad MBT. (Bästa förbrukning och vridmoment)
    I denna punkt utbalanseras de krafter som kolven utövar på förbrännings-gasblandningen - alltså under kompressionstakten - av de krafter som den antända gasblandningen utövar på kolven - under förbränningstakten.
    Inga problem.
    Men man kan även få en onormal förbränning. Genom dålig bensin, trimmning, varmt väder, dålig kylning eller andra orsaker.
    Ett förbränningsförlopp som kan ha initieras av hot-spots
    dvs sotavlagringar, ett för hett tändstift etc, i förbrännigsutrymmet antingen före eller efter gnistan från tändstiftet eller ett förlopp där delar av gasblandningen förbränns med mycket höga hastigheter.
    Här kan vi alltså skilja på:
    ytantändning/spikning eller surface-ignition beroende på just sotavlagringar och andra hot-spots/glöd-områden i förbränningsutrymmet, kan inträffa före tändgnistan = PREIGNITION eller efter gnistan från stiftet = POSTIGNITION.
    I vissa fall kan man få yt-antändning/(spikning) som inträffar allt tidigare i förbränningscykeln så kallad Run-away spikning som är den mest ödesdigra formen.
    Oftast beroende på överhettad avgasventil, tändstift. Därav oftast Natrium kylda avgasventiler, som inte finns på Saab family 3 motorer utan på dom nya L850 motorena som sitter i 93ss.
    Ingen oljeförbrukning, olja i förbränningsutrymmena som orsakar dåliga förbränningar.
    Detta kan leda till överhettning och strukturella skador på motorn som kan resultera i trasiga kolvar/ventiler.
    Knackning dvs okontrollerat snabb förbränning hos delar av eller hela gasblandningen, ofta kolliderande flamfronter.
    Som föregås av spikning.
    Om knackningen blir riktigt allvarlig så uppstår mycket höga oscillerande förbränningstryck(pmax) som kan skada en kolv relativt snabbt.
    Tyvärr så är det så i dag bland flera firmor som trimmar Saab man har inte tittat över hur mycket det spikar samt kollat lamda och temperaturer i olika körfall.
    Tro inte att man kan nå dröm effekter utan at byta rätt många komponenter som bidrar med lägre temperaturer och tryckfall för att göra det lättare for motorn att andas och mindre spik/knack känslig. Vridmoment kan lätt uppnås i melllan register, men effekt på höga varv är den svåra biten.
    Dagens 9-5 kolvar tål lika mycket förbränningstryck som den som satt i den gamla trionic 5 motorn, om man bortser från mindre avstånd från övrekompring till kolvens topplan på 9-5ans kolv, där det är ett svagare punkt.
    Om man börjar med problemt sot som kan komma av flera orsakor.
    För att få sot problem så har man en dålig förbränning för fet kan man säga.
    Eller en dålig bensin som tyvärr finns i flera länder och hos olika bensin bolag.
    För att åstakomma en dålig förbrännning så tillsätter man lite syre och mycket bränsle och motorn går lågtänd, då blir blandingen fet och dålig, den sotar. Eller i dom flesta fallen i trimmade bilar så är bränsle/luft blandingen fel på många ställen i programmet.
    Det finns förstås flera andra orsaker som kan göra att det blir dålig förbränning men det handlar mera om motorns konstruktion som topp, kolvar, ventiler, stora insprutningsventiler och kammar.
    Men om man tar en std Saab motor och trimmar den, så är motorn bra, men inte inlopsystem och avgassystem.
    Och insprutningsventilerna är i minsta laget för höga effektuttag, då löser man det enklast med att höja bränsletrycket, och vips så finns det mera bensin. Kostar inget, Sedan så byter man luftfilter och avgassytem inget av dom påvärkar bränsle luft blandingen men bränsletrycket gör det.
    Det som då flertalet inte gör, är att köra om bränslematriser med en Lambda scanner, det är förstås svårare och dyrare och dessutom tidskrävande och man har kanske inte dom rätta värktygen eller kunnskaperna som krävs för att det ska bli bra.
    Man får då ett fenomen att man går tidvis magert och sedan fett, lambda regleringen jobbar febrilsk med att justera blandningen nära Lambda 1, och bränsleadaptionen blir fel, det som då händer är att när man kör vissa last/varvtals punkter så går motor mager för sedan att gå fett, sedan på icke lambda reglerad område så hänger bränsleadaptionen med och fel luft/bränsle blanding ger en dålig förbränning och sot kan bildas, på grund av fet blandning luft/bränsle, sotet lägger sig på ventiler, förbränningsrum och kolvens ytterkant och för att sedan tränga ner i övre kolvringspåret, under en längre tid så blir det trångt för kolvringen och kolvringen börjar skära, (det kan bidra till skärning av kolv) sedan kommer olja upp i förbränningsrummet via kolvringarna som i sin tur inte brinner lika bra som bensin och skapar utrymme för mera sot och sämre förbränningar, sedan är karusellen i gång,
    förbrännings trycken(pmax) blir jättehöga och med tiden så spikar/knackar kolv(erna) sönder! Oftast så ser det ut som i Richards fall för höga förbränningstryck och en bit av kolven lossnar av utmattning, om man ser till olika kolvskador på Saab, innan motorn gick i produktion så var det alltid kolven på cylinder 1 som gick sönder, den cylinder går lite varmare en dom andra 3.
    Att sotflagor ska bidra med att det blir högre tryck på lager och kolv är inte möjligt eftersom det trycket som finns i cylinder är så högt att sotflagorna blir borta så fort man vevar på motorn och därför är det inte möjligt att orsaka något problem i avseende på högre förbränningstryck vid till exempel start av motor. Om man då inte har fyllt cylindrarna med bensin eller anan vätska, men då brukar startmotorn säga ifrån innan, den orkar inte dra runt motorn.
    I början pà 95ornas tid hadde man även problem med fastnade ventiler på grund av att det inte fanns någon skrapkant på ventil skaft som tog bort sot och skit som kom från förbränningen, det resulterade i fastnade avgas ventiler, kompressjons bortfall.
    När kunden startade sin bil på morgonen så var den orkeslös, detta är numera inget problem eftersom det finns en skrapkant på ventilen. Det problemet kan även hända om man kör med fel kalibrerad bränsle/luft, och producerar mycket sot genom dåliga förbränningar.
    Trimningen är i första hand inte den bidragande orsaken, men felet ligger i kalibreringen av tändning, bränsle, och laddtryck med dom hårdvara ändringar som är gjorda. (Högre bränsletryck, open air filter, större spridare och andra komponenter som kan ändra luft bränsleblandingen)
    Det som även kan orsaka kolvhaverier är skitig luftmassamätare som efter en tid mäter mindre luft en va motorn får, därmed går motorn för magert och avgastemperaturen kan stiga över va som är tänkt från början, detta gäller inte bara Saab utan alla nyare bilar har detta problem om det inte finns någon form för renbrinning av träden eller kalibrering som tittar på trycksignalen och jämför dom mot varandra gäller endast luftmassa styrda bilar. Det här är inget större problem, men på flera bilar i USA har jag sett detta problem, när jag jobbade på Saab.
    En annan bra sak att göra är att med jämna mellanrum hälla i en burk med något som rensar spridare och förbränningsrum med, tex. Stp Injection cleaner. Så håller man det förhoppningsvis ren för sot och en jämnare motorgång kan uppnås.
    Byter man luftfilter, openair luftfilterburk, spridare, högre bränsletryck, så händer samma saker, man mäter luftmassan fel och allt som har med bränsle/luft att göra måsta köras om.
    Bränslet är framkörd från fabrik med den installasion som är std på bilen, det vill säga luft från luftfilterintaget till avgas turbinens utlopp. Ändras denna så måste bränsle köras om, men det finns trix som man kan göra för att slippa detta, inte lika bra men jag vet det används i flera sammanhang, om man inta kan eller har möjligheten till att göra en ny kalibrering av motorns styrsystem, detta är såklart inte rätt väg att gå, men i vissa fall fungerar det sådär.
    Eftersom jag numera jobbar i trimm branschen. Så kan jag ju säga att mina kunskaper som jag har fått efter 13år på Saab i produktion, och på motorlabbs tekniska utveckling av motorer och styrsystem kommer gott med i dagens trimmjungel.
    Man ser även mycket märkliga programvaror som florerar ute på marknaden till Saab.
    Under mina år på Saab har jag med flera, kämpat för effektstarkare modeller och även tagit fram sådana, men i slutändan handlade det alltid om brist på pengar och beslutsångest.
    Motorerna är jättebra men förutsättningarna för att motorn ska visa sitt bästa är svåra,
    Mycket höga tryckfall i luftvägar och avgaskretsar, det spelar ingen roll om ni byter luftfilter det gör ingen skillnad, om man ser över hela luft vägen, så kommer effekten springande, motorns interna stress blir lägre och den andas bättre, mindre risk för spikningar/knackningar och haveri.
    När vi första gång testade 95 Hirsch troll 305hp så monterade vi endast en standard program vara från 9-5 Aero 230hp, och bilen gav då 260hp utan en enda spikning/knackning och det fanns gott om utrymme för mera effekt, hos Rototest gav den 299hp, med rätt mjukvara.
    Folk som trimmade bilar förr vet va det handlar om, tänk sugmotor, luften måste in och sedan ut på bästa möjliga sätt. Bara därför man har turbo så hjälper det inte alltid att ladda mera så länge turbon inte får in luften, då blir det bara värme av allt ihop, och ingen effektökning bara ett jättehögt turbovarvtal som knäcker turbon efter ett tag, samt allt högre laddtryck behöver kylas och det måste tillsättas mera bränsle.
    Och sedan det som kommer in, ska ut, och det är samma visa, bättre katalysatorer och mindre avgasmottryck.
    Visst är det så att alla firmor tittar på varandras program, det går ju även biltillverkarna fast man jämför inte program utan bilar.
    Det är så i den här branschen det kopieras program överallt.
    Det finns många firmor i Sverige som lever på att sälja kopierade program som dom själva slår sig på bröstet och, säger det här har vi gjord!
    Men så är marknaden inga lagar bara att prata på och sälja, vi är bäst och resten skit!!!.
    Men det finns ingen risk att vara orolig att köpa 9-5or dom kommer inte gå sönder, men trimmar man så ökar risken för haveri så är det bara, men i dom flesta fall beror det på dålig kunnskap hos trimmaren som har utförd jobbet, eller dårlig service på motorn som kan leda till haveri, fast det gäller alla bilar oavsett märke!!!
    Klart fel finns det ju alltid på bilar, tändkasseter, spjällhus med mera men dom ger inga opphov till motor haveri, det gör derimot en dålig kalibrering av styrsystemet!



    Hälsningar

    Tommy Utengen
    9-3 SC 1,9TID
    900TTR
    Det snabbaste och billigaste trimmet är bort med onödig vikt.

  16. #16
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Amul i sid?

    Citat Ursprungligen postat av utengen
    Det är så i den här branschen det kopieras program överallt.

    Hej !

    Intressant läsning

    Dock så förstår jag inte riktigt detta som jag kopierade,

    Jag vill inte lägga mig i ditt jobb men jag förstår inte att ni och alla andra seriösa trimföretag som lägger massor på tid på utvecklingen, ska inte kunna fixa en kopierings skydd så att detta ovan nämnda skrivet av dig inte förekommer.
    Eller är det helt omöjligt att fixa spärr ?

    Tycker att det är så jäkla tråkigt att kopiera andras program och sälja.

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069

    Re: Amul i sid?

    Om trimföretagen vill skydda sina program så får dom nog bygga helt egna styrsystem.

    Om bilbyggarna hade byggt in fungerande kopieringsskydd från början så hade ju trimföretagen(de utan samarbete med bilbyggarna) inte haft några "egna" program att skydda eftersom dom måste kopiera originalprogrammen för att ha något att ändra i.

    Om du tycker att det är tråkigt att kopiera och sälja så får du väl helt enkelt sluta med det!
    Senast redigerat av Moderator den 2022-07-26 klockan 16:19. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: Amul i sid?

    Citat Ursprungligen postat av utengen

    Bränslet är framkörd från fabrik med den installasion som är std på bilen, det vill säga luft från luftfilterintaget till avgas turbinens utlopp. Ändras denna så måste bränsle köras om, men det finns trix som man kan göra för att slippa detta, inte lika bra men jag vet det används i flera sammanhang, om man inta kan eller har möjligheten till att göra en ny kalibrering av motorns styrsystem, detta är såklart inte rätt väg att gå, men i vissa fall fungerar det sådär.


    Hälsningar

    Tommy Utengen
    Tommy,

    Mycket utförligt och bra skrivet.
    Det du skrev reder säkert ut många frågetecken för dem som bemödar sig läsa igenom hela stycket.


    Ang. ovannämnda citat:

    Kan det vara "fuskmetoden", ändring av spridarkonstanten, jag nämnde tidigare i tråden, eller är jag ute och cyklar?

    Ps.

    Vet om att individuellt loggade körningar med bredbandslambda mm. är rätt väg att gå, men tyvärr är det inte många som är villiga att stå för den kostnaden....

    /Andras

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    672

    Re: Amul i sid?

    Har man lagt 15-20 papp på ett steg 3 så borde man verkligen lägga 2 tusen på en bra bredbandssond så man själv kan ha koll på förbränningen. Se det som en motorförsäkring! Då kan man ju även se hur bra jobb trimmaren har utfört på bränslematrisen. Tillsammans med öppnad extra-infon i SID så har man skaplig koll på läget och man kan på ett tidigt skede upptäcka saker som taskiga LMM's, döende bränslepumpar etc som kan ödelägga maskin. Avgastemp är inte lika kritiskt att ha koll på för oss som kör etanol men för folk som (fortfarande) kör på bensin är även denna bit viktig att mäta. Självklart skulle man vilja mäta cylindertryck också men då faller man utanför en rimlig budget På en begränsad budget är det helt klart en bredbandssond som ska inhandlas först och främst.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  20. #20
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Amul i sid?

    Första gången låg den på 257, andra gången 74 och igår så låg den på 98.

    Fin justering med BBlambda kommer till våren

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

Liknande ämnen

  1. Amul värde 9-5 -02
    Av ErikssonR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2016-02-12, 20:57
  2. Bränsleadaption SAAB 9-5 Biopower -06
    Av Murkas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2015-06-24, 17:51
  3. Amul-tråden, amul på bf95/98 vs e85
    Av mathias.w i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 62
    Senaste inlägg: 2013-03-04, 20:30
  4. Vad är Amul?
    Av mathias.w i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-01-03, 18:41
  5. Trionic 5.5 - E85 och bränsleadaption - varierar kraftigt!
    Av Mats 2720 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-04-06, 15:02

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •