Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Värme, ..allt eller inget (grrr)

  1. #1

    Värme, ..allt eller inget (grrr)

    Börjar tröttna på att endast ha full värme (HI) eller ingen alls (från 27gr & nedåt) i min SAAB 9000CS -93.

    Det började med att det för ganska länge sedan sprakade till från instrumenteringen när jag vred om startnyckeln. Någon som vet om det kan vara ett enkelt trix att återställa ?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: Värme, ..allt eller inget (grrr)

    Citat Ursprungligen postat av Zoidberg
    Börjar tröttna på att endast ha full värme (HI) eller ingen alls (från 27gr & nedåt) i min SAAB 9000CS -93.

    Det började med att det för ganska länge sedan sprakade till från instrumenteringen när jag vred om startnyckeln. Någon som vet om det kan vara ett enkelt trix att återställa ?
    Kolla om kupéluftgivaren behöver rengöras.

    http://forum.saabturboclub.com/viewt...hp?f=6&t=97432

    http://forum.saabturboclub.com/viewt...76924#p1876924
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Värme, ..allt eller inget (grrr)

    Både på mina -90, -92 o -95;a så får/fick jag bara värme när kupegivaren sa upp sig. Utom i LO-läget. Och när man kör LO-läget så kopplas ju denna ur och man kör full kyla. Får man bara kallt så är det panelen eller spjällmotorn som brukar strula samt ibland tempgivaren som sitter nånstans runt kondensorhuset eller t.o.m. på överkanten av fläkthuset.
    Skiljer lite mellan åren men vet att det kan vara samma panel 91-93.

    Kolla så inte spjällmotortråden hoppat av styrpinnen till spjället. Ta loss locket över krondiket framför rutan o kolla ner mellan kondensorn o fläkthuset. En oftast ganska blank tråd med ögla som sitter runt en vit tapp på en arm som reglerar spjället i fläkthuset. Inte ovanligt att den lossat de gånger man får dylika problem
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: Värme, ..allt eller inget (grrr)

    Jag genade kanske lite då jag enbart gissade kupéluftgivaren?

    Börja med att kalibrera genom att trycka "AUTO" & "VENT" (Alternativt "<=>" om knappen längst ned till höger har den symbolen) samtidigt.
    ACC:n stegar då igenom funktionerna och visar eventuellt antal felkoder när allting testats.
    En felaktig innertempgivare kommer troligen då INTE att ge någon felkod om det endast beror på att fläkten i den sitter fast och att den då mäter en för hög temperatur.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5

    Re: Värme, ..allt eller inget (grrr)

    Tackar ödmjukast för tipsen, ...checkar upp !

Liknande ämnen

  1. får inget värme i bilen vad göra?
    Av läppglans i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-10-23, 21:35
  2. Akut. saab9000 93 aut inget värme
    Av themanalaa i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-11, 02:12
  3. grrr!! problem med tomgång *hehe* 9000 2,3T-93
    Av turbo_joel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-05-03, 13:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •