Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Trasig topp?

  1. #1

    Trasig topp?

    Har skaffat mig en saab 9-5 2.3t sport -01 för 4 månader sen. Min misstanke är att toppackningen har gått sönder, då den ryker kraftigt vid start, misständer vid start, dricker vatten och bubblor i oljan. Kan inte se några fläckar under bilen. Går fint när bilen blivit varm! Problemen började för cirka 6 veckor sen.

    Jag har haft bilen inne på felsökning då de provtryckte, men de tappade inte trycket (bilen var kall). De konstaterade på verkstan att turbon glappar men är ännu inte i det dåliga skick så den behövs bytas. Man har ju hört om blårök osv men i detta fallet så bollmar det vitt.

    Kan det vara så illa att både turbo och toppackning ska bytas? Eller finns det någon där ute som varit med att någon Saab 9-5 dricker vatten fast inte toppackningen har gått?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Trasig topp?

    Ja e inge bra på 9-5-spisarna, men turbon är väl vattenkyld på den också. Vad för bubblor kommer det och hur luktar det om kylarvätskan.
    Kommer det "grädde" med upp på oljestickan. Att det ryker KAN betyda att endast turbon håller på å ge upp, men oavsett modell eller bilmärke för den delen så kan man inte utesluta toppackningen. Också.
    Och försvinner kylvätska så går motorn varmare än den ska, även om det inte syns så mycket på tempmätaren i intrumentpanelen. Kopplar man in en oljetempmätare extra så blir man rätt upplyst.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: Finns det någon som kan hjälpa mig! Trasig topp!

    Gör ett kompressionsprov om du inte redan har gjort det.

    Låter dock som du får riva av toppen hur som helst om den dricker vatten och bolmar vitt.

    Passa då på att även byta turbon till en TD04-15HL när grejorna ändå är av.

Liknande ämnen

  1. misstänkt trasig topp packning Saab 9000 2.3T
    Av Buddis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-02-28, 09:03
  2. Trasig topp eller toppackning?
    Av Kilin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-01, 14:48
  3. Trasig topp....
    Av Najjklas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-13, 23:29
  4. b234 topp eller b235 topp ? Vad är bäst ?
    Av Turbo_Knuff i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-05-15, 23:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •