Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: byte bränslepump 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    34

    byte bränslepump 9000

    Min bränslepump la av utanför enköping idag. Det hade inte gjort så mycket om jag bodde där men nu bor jag 35mil därifrån.

    Men, till frågan. Jag kollade på Mekonomen och dom har två olika sorter. En 6mm? och en 8mm? Ä det någon som vet vad det innebär och om det är bra kvalisort på pumparna från mekonomen. Jag har en 9k CSE 2,3 Ltt -96:a

    Jag har även kollat på Biltemas hemsida och hittat, vad det ser ut som lösa pumpar. På mekonomen följer det med en gummituta och slangklämmor. Jag har , som ni förstår inte plockat isär den än. Skulle vilja veta lite på förhand.
    9000 CSE 2,3 Ltt -96 25500 mil, Still going strong.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Arvika
    Inlägg
    55

    Re: byte bränslepump 9000

    Hej.

    Jag har för mej att det är beroende på bränsleslangen tjocklek om du har 6 eller 8mm.

    Jag bytte på min tidigare bil. Precis likadan som din och på den var det 8mm.

    Mvh Fredrik

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: byte bränslepump 9000

    Biltemas 52-200, 2-3dm bränsleslang med innerdiameter 8mm (EJ Biltemas utan en som tål att vara nedsänkt i bensin) samt två slangklammer klarar du dig på. Problemet brukar vara att få loss ringen som håller tankarmaturen. Sedan går bytet lätt.

    Bilder och tips: http://twinsaabs.com/9000/fuelpump/intro.asp?nsteps=3

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    34

    Re: byte bränslepump 9000

    Hmm , men vad är det egentligen för skillnad på en 6mm och 8mm slang dimension. På min var det 6mm, men biltema säljer ingen sådan pump med 6mm anslutning. Går det montera en med 8mm eller är det anorlunda bränsleflöde iom att dimensionen är större?
    9000 CSE 2,3 Ltt -96 25500 mil, Still going strong.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: byte bränslepump 9000

    Mekonomens sats innehåller antingen 6 eller 8 mm. Den 3dje från scantech har ju en slangsats då de endast är pumpens nippel som skiljer. Kommer inte ihåg riktigt, rätta mig gärna men trollhättebilar hade 8mm nippel på pumpen medans finsktillverkade hade 6mm nippel. Kan vara tvärtom. På saab tyckte dom inte att man skulle köpa "piratpumpar", men när jag visade pumpen och att det stod Walbro på den så mjuknade dom lite. Fast "köp komplett armatur så slipper du gissa", och det är ju lättare, men dyrare.
    1620:- är dagspriset på den kompletta 14-10.21878 och det är MYCKET billigare än dito på saab. Fast den passar ej äldre än -94 då tankgivaren skiljer mellan 90-91 resp 92-93 och 94-98. Fysiskt ingen skillnad iaf.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    34

    Re: byte bränslepump 9000

    Jag tog och köpte en på biltema. Den hade en 8mm anslutning, det bekymrade mig lite för orginal hade 6mm. Men en slangklämma där gjorde susen. Den fungerar u/a igen och det tog inte lång stund att fixa till det. Allt som allt gick det på drygt 450kr, då kostade pumpen 399kr resten var slang och slangklämma.
    9000 CSE 2,3 Ltt -96 25500 mil, Still going strong.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307

    Re: byte bränslepump 9000

    Citat Ursprungligen postat av Wolf
    Jag tog och köpte en på biltema. Den hade en 8mm anslutning, det bekymrade mig lite för orginal hade 6mm.
    Nu har jag bytt pump på några 9000 efter 94 och några 9-5 och alla har hitills haft 6 mm stor ytterdiameter på pumpanslutning och i T-stycket där du tar ut drivflödet till strålpumpen i botten på armaturen.

    Kan vi inte sluta oss till att det skall vara 6 mm anslutning till bränslepumpen på dessa bilar en gång för alla?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: byte bränslepump 9000

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Citat Ursprungligen postat av Wolf
    Jag tog och köpte en på biltema. Den hade en 8mm anslutning, det bekymrade mig lite för orginal hade 6mm.
    Nu har jag bytt pump på några 9000 efter 94 och några 9-5 och alla har hitills haft 6 mm stor ytterdiameter på pumpanslutning och i T-stycket där du tar ut drivflödet till strålpumpen i botten på armaturen.

    Kan vi inte sluta oss till att det skall vara 6 mm anslutning till bränslepumpen på dessa bilar en gång för alla?

    J.K Nilsson
    Nej. Och just därför att så är det inte. Finns originalmonterat med båda dimensionerna på pumpen men T-styckena är 6mm.
    I saabs värld blev det förr mycket att man tager vad man haver. Om Walbro skickade 8 eller 6 mm i olika omgångar är osagt. Senaste 15 åren har jag bytt på nästan alla 19st 9000 jag haft samt en hel del åt kompisar. De som inte haft råd att köpa komplett pumparmatur har skaffat pumpar köpta på olika ställen, och på några har det medföljt både 6 och 8mm nippel.
    Och jag skulle gladeligen köpa en ny på mekonomen så slapp man ev. trassel.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    34

    Re: byte bränslepump 9000

    Haha jo trassel blev det.
    Bilen dog igen igår på väg till affären. Idag när jag tagit ur armaturen igen så är det bara att konstatera att mekonomens bensinslang har börjat separera mellan innerslang och ytterhölje, vilket förmodligen gav den mindre spänst runt nippeln på pumpen och den har då glidit av.
    Tack och lov så har man snälla vänner som har sådana armaturer på hylla som jag får låna medans jag jagar slang som faktiskt tål att vara i bränsle.
    Jag tror hårt på den lokala båt firman, men om ni har något annat förslag så välkommnas det.
    9000 CSE 2,3 Ltt -96 25500 mil, Still going strong.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: byte bränslepump 9000

    L-M skrev ju att biltemas slang inte tål att doppas ner i tanken. Och det är en sanning utan modifikationer. I somras va ja på skroten o plocka ur en pump som va nästan ny, o då kom det in en 94;a som skulle skrotas. Fråga tanten som ägde den vad som var fel. Den starta inte o verkstan hade gett förslag på runt 8-10.000 för att fixa den. Den gick med startgas visade det sig men ingen soppa. Lossa pumpen och konstaterade en spräckt slang. Hade slang o klammer i låddan, satte dit och bilen hoppade igång. Fick 500 för 40 minuters skruvande, och räddade en fin 9000 från för tidig död.
    Solskenshistoria javisst. Och hon sa att sonen nog inte skulle få skruva med bilen nåt mer. Behövde jag nämna att pump o slang va köpta på Biltema.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307

    Re: byte bränslepump 9000

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Nej. Och just därför att så är det inte. Finns originalmonterat med båda dimensionerna på pumpen men T-styckena är 6mml.
    Jo och just därför menar jag att man skall köpa en pump med 6 mm anslutning för att säkerställa att slangen mellan pumpen och T-stycket sitter bra. Att spöa på en 6mm slang på en 8 mm nippel leder till risk att spräcka slangens armering så att slangen spricker och man därmed tappar pumptryck. Att montera en 8 mm slang på 6 mm T-stycket leder till risk att den sitter dåligt så att den kryper av.

    Alltså när man skall byta pump så köper man en pump som har 6 mm nippel.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    272

    Re: byte bränslepump 9000

    Jag jobbar med inköp inom fordonsindustrin och kan bara berätta det att när man köper bensinslang så är den alltid bensintålig (kolla att den verkligen är det för 95 oktan också) inuti men nästan aldrig utanpå!

    Man måste verkligen speca (spesa?) att slangen ska vara nedsänkt i bensin. Dessa slangar brukar inte gå att köpa på metervara utan man får ofta köpa kortare bitar färdigkapade och dyrare.
    200 hk -93 CSE - nu Mats-chip Steg 1 samt racesystem hela vägen 250 hk+
    GSX-R 750 - jubileumsmodell - 93 130Hk - Ett rent livsfarligt nöje

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    34

    Re: byte bränslepump 9000

    Ojdå, det är många som ser problemen och få som ser lösningar.
    Byggarn har helt rätt, det är ytterst få reservdelsfirmor som säljer bränsleslang som är dränkbar i bensin.
    Jag hittade en tillverkare som gör sådan slang och det är Gates. Autoexperten är en av deras återförsäljare, priset är lite dyrare ca 100kr/dm och den kommer i 3dm längder (artnr: 48-27093) samt är en beställningsvara.
    Att få på en 8mm slang på 6mm T-kors är inga problem, slangklämma.
    Total kostnad för reparation ca 700kr, kan jämföras med mekonomens kit för 1300kr eller speedparts för 990kr (enbart pump).

    Tack till er som tillfört något med mina bekymmer, och ni andra som slösat min tid med klagomål tycker jag är inne på fel forum. Var en del av lösningen istället.
    9000 CSE 2,3 Ltt -96 25500 mil, Still going strong.

Liknande ämnen

  1. Byte bränslepump 9000
    Av jensii i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-10-23, 00:01
  2. Byte av bränslepump 900 2.0 T 96
    Av Simba1 i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-15, 18:21
  3. Byte av bränslepump
    Av Tobias9000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-12-18, 23:54
  4. Behöver man byte bränslepump på steg 4 9000-98
    Av Hosiman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-22, 16:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •