Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Servostyrning som läcker OG9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    MÄRSTA
    Inlägg
    154

    Servostyrning som läcker OG9-3

    hej på er,

    Har sökt lite här på forumet utan att hitta det jag letar efter kan visserligen kanske ha att göra med att jag inte är här så ofta längre :o(

    Men en fråga min bil står på verkstaden och har problem med att kylaren till servostyrningen är paj (läcker).

    Vet någon vad en sådan kostar att få fixad på en saabverkstad? För den står inte på en sådan nu så måste flytta på den :o)

    /stefan
    SAAB 9-3 Aero -02

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 505
    Medlem#
    6973

    Re: og9-3 ServoStyrning som läcker

    Hej!

    Det finns ingen kylare för servostyrningen på din bil. Byt verkstad!

    Var läcker det nånstans? Är det långt fram så är det troligen servoröret som rostat sönder. Det är väldigt vanligt.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Re: og9-3 ServoStyrning som läcker

    Om vi pratar om högtrycksdelen av servostyrningen består den på en og9-3 av 2 rör med en slang i var rörs ena ände. Rören är ihopskruvade (skarvade) "halvvägs" (till vänster om kylaren sett från förarsätet).
    Rör 1 (från styrväxeln) kostade för ca 2 veckor sedan 1956 kr på SAAB.
    Rör 2 (från servopumpen) dito 1465 kr.

    Rör 1 hade länge varit restat men fanns då att få tag på. Rör 2 var restat (ca 400-500 st)

    Det är oerhört trångt där rören går (= sannolikt dyr arbetstid). För att få bort båda rören fick jag plocka bort slangarna till laddluftkylaren, laddluftkylaren, servostyrningsburken med slangar, kylarens expansionskärl, kofångaren, innerskärmen till vänster framhjul mm samt släppa en aning på fästena på oljekylaren till motorn.

    Sedan var det fullständigt omöjligt att skruva isär skarven mellan rören (hade rostat ihop). Jag fick såga av röret straxt ovanför skarven och sedan ta bort rören.
    Inte ens med röret i ett skruvstycke samt med en stor rörtång lossnade skarven. När jag värmt ordentligt med gassvetsen gick det dock att lossa skarven.

    Nu har jag svetsat ihop röret där jag sågade isär det samt satt dit en ny slang hos SWEDOL som har utrustning för att laga hydraulsystem. SAAB har förstås inte alls samma anslutning för slangen mot rören som tex en skogsmaskin men dom gjorde ett bra jobb och jag tror att det skall hålla tätt i alla fall. Kostade bara 125 kr.

    Nu skall jag bara blästra rören samt grund och färdigmåla dom så att jag i framtiden slipper byta ut dom pga rosthål.

    Per L

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 531
    Medlem#
    9481

    Re: og9-3 ServoStyrning som läcker

    jag har hört om någon som köpte en vanlig hydralslang och satte dit istället för röret?

    Fördelar, ja lägre pris, rostar inte.

    Nackdelarna kan ju vara att det inte blir så lätt att fästa det hela riktigt.

    Nu är jag ingen expert, men dragningen av servoröret på ng900/og9-3, hänger inte det ihop med att kyla?

    För annars vore det ju dumt att dra det röret på en av de mest utsatta delarna på hela bilen.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 275

    Re: og9-3 ServoStyrning som läcker

    Med största sannorlikhet så sitter röret i fronten för just kylning, som det gör på många andra bilar. Därav bör man inte byta till en slang då kylfunktionen försvinner. På en av mina bilar så hade tidigare ägare skarvat med 20bars bränsleslang vilket resulterade i att när man vred igång motorn så sprack slangen och sprutade en 5m lång stråle över till grannen. Turligt nog var de inte hemma

    Röret som går i fronten har jag plockat på skroten (självplock) och betalat 50 kr varje gång

    Hälsningar,
    Henrik
    EXD Custom
    Senast redigerat av Moderator den 2020-06-16 klockan 13:10. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Re: og9-3 ServoStyrning som läcker

    Snacka om att vara optimist!
    Sätta dit 20 bars bränsleslang när servopumpen ger upp till 100 bar!

    Per L

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    284

    Re: og9-3 ServoStyrning som läcker

    Koppar rör med klämmringskopplingar är en beprövad teknik.

    Kylarröret som går under kylaren är restade på Saab, över -2000 i lager

    /Eric.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Re: og9-3 ServoStyrning som läcker

    Dahlhjelm:

    Har du egen erfarenhet av att kopparrör och klämringskopplingar klarar 150-200 bars tryck (pumpen ger ca 100 bar och man vill väl ha 1,5-2 i säkerhetmarginal)?
    Outokumpu skriver tex att deras kopparrör klarar minst 16 bar (http://www.outokumpu.com/35152.epibrw)!
    Jag har viss erfarenhet av klämringskopplingar till kopparrör. Det hände faktiskt ibland (åtminstone för litet grövre dimensioner) att klämringskopplingen inte orkade hålla emot trycket när tester utfördes enligt fastlagd standard.

    När jag besökte SWEDOL häromdagen trodde man att stålrör och skärringskopplingar skulle kunna fungera till servostyrningen på min og9-3.

    Per L

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    284

    Re: og9-3 ServoStyrning som läcker

    Har funkat på dom bilar jag har utfört reparationen på. Och den första var nog 3-4 år sedan.

    /Eric.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Re: og9-3 ServoStyrning som läcker

    Tack Dahlhjelm för denna information!
    Då har jag ytterligare ett alternativ att laga med i framtiden!

    Per L

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 954

    Re: og9-3 ServoStyrning som läcker

    Har själv lagat samma fel på fruns 900a, åkte till hydraulikfirma och dom gjorde en slang till mig, pressad och godkänd för 180bar för det trodde vi räckte.

    Efter en hel dag på ban-körning så gav slangen upp, den lossnade i pressningen och det var inget fel på pressningen, det var helt enkelt över 180bar i systemet.
    (brutalt hård körning under flera timmar)


    Nu får det bli ny starkare slang mellan servopump och styrservo och sedan en oljekylare på returledningen.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Re: og9-3 ServoStyrning som läcker

    Jonas O:

    Jag antar att du pratar om en ng900? I så fall är jag mycket tveksam till om du hade över 180 bar i ditt styrsystem. I SAAB:s WIS står att för og9-3 (borde väl vara i stort sett samma) ger styrservopumpen max 100 bar! I och för sig kan det ju ha varit fel på din övertrycksventil så att du fått högre tryck!

    Sedan tror jag inte heller att en "starkare slang" hjälper dig för om en slang klarar 180 bar i arbetstryck så ligger nog brottrycket på gissningsvis mellan 600-1000 bar.

    Eftersom en "hydraulikfirma" troligen inte har kopplingar och gängor som passar till en SAAB (tum- isf SAAB-ens mm-gängor, annan utformning på slanganslutningen och en helt annan pressmetodik etc) så får jag vidare anta att dom använde SAAB:ens rör och pressade en ny slang på!?

    I så fall blir anslutningen mellan slang och rör väsentligt svagare än vad som blir fallet om man använder normala hydraulikkopplingar som används till skogsmaskiner, traktorer, lastbilar etc.

    Jag har pressat på nya slangar på SAAB-ens originalrör och är medveten om att det kan gå åt h-e. I mitt fall pressade man dock extra hårt/mycket så med litet tur kanske jag klarar mig.

    Firman (SWEDOL) tipsade mig om några alternativ jag kan använda om det inte fungerar:
    1. Svetsa på normala hudraulikkopplingar på mina SAAB-rör (eller på SAAB-kopplingarna om man inte vill ha rören kvar). Då kan dom pressa på slangar som utan vidare håller för 3-400 bars arbetstryck om jag vill.

    2. Skruva fast en skärringskoppling på SAAB-rören. På denna koppling kan sedan normala hudraulikkopplingar skruvas fast så att man får samma situation som i 1. ovan.

    Och så har vi ju här ovan fått tips om att vanliga kopparrör och klämringskopplingar fungerar.

    Per L

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    158
    Medlem#
    -

    Skarva servorör behöver hjälp OG9-3

    Hejsan!

    Jag har en 9-3 aero 01 och servoröret under kylaren är rostigt och läcker lite så jag tänkte kapa bort den skadade delen och skarva med kopparrör och klämringskopplingar tillfälligt tills jag har råd lämna in bilen för byte av röret.

    Problemet är att jag hittar inga 8mm kopplingar som servoröret verkar vara utan bara 10mm och uppåt kan någon vänlig själ förklara för mig hur jag ska göra och vilka delar jag behöver? Tack på förhand.

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Hej och välkommen till STCS Elin96

    Kolla med Hydroscand, de har väl vanan att reparera denna typ av rörsystem, tryckröret i servokretsen har väldigt högt tryck så den lagar man inte helst.
    Gissar att kylslingan är lågtryck och då kan det gå bättre.

    Alt. kika här om du hittar rätt rör http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...tyrinrattning/
    Och läcker det bara lite kan en slang som du skär upp på längden och säkrar med slangklämmor funka om det är lågt tryck tills dess att ekonomin tillåter byte till nya delar.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Röret under kylaren är ett högtrycksrör. Det blir upp till 100 bars tryck i detta rör (50 ggr mer tryck än i däcken/hjulen) så "fusklagningar" eller provisorier får vara av högsta kvalitet om man skall lyckas.

    Möjligen kan det fungera om du vet exakt vart det läcker och det bara är ett litet läckage/hål. Då tar du en gummislang med passande innerdiameter, skär den längs med så att du kan trä på den på röret där det läcker och sätter en slangklämma av bra kvalitet utanpå precis över läckaget och drar åt. Slangklämmam trycker då på gummislangen som trycker över hålet och har du tur kan det bli tätt. Fast har det börjat läcka så är förstås röret "rätt tunt" och försvagat där det läcker så röret kan lika gärna gå sönder om du försöker "laga" det.
    Jag "lagade" högtrycksgummislangen på min 9-3 2000 som börjat läcka på ovan beskrivna sätt och körde flera månader utan att det kom en endaste droppe olja vid "lagningen".

    Jag skulle gissa att det högsta trycket i servosystemet uppstår då man styr med stillastående (eller nästan stillastående) bil eller styr fullt åt höger eller vänster tills det tar stopp. Undvik att göra så.

    Per L

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    158
    Medlem#
    -
    Tackar så mycket för era bra svar, ska ut i garaget nu och prova slang tipset, vet ni om en såhär lösning kan fungera annars? http://www.zatzy.com/forum/attachmen...1&d=1271508730

    Det verkar vara dyrt att få jobbet gjort på verkstad känns inte värt för en så gammal bil så jag tänkte om man kanske kan dra om röret på ovansidan istället? Har lite svårt att förstå varför saab har placerat röret som de gjort de hade inte kunnat göra det svårare..

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Detta har varit uppe i flera trådar förut. Det är nån slags kylslinga har jag för mig det sades, och det funkar säkert bra i många fall att dra på annat sätt, men original ska ju bilen funka i arktiskt och tropiskt klimat så...

    Jag bytte detta rör på min bil på verkstad, för att göra en lång historia kort (den långa finns att hitta på detta forum) så tog verkstan INTE bort stötfångare etc för att byta utan klippte lite i plasten kring kylaren och tråcklade in röret. Enligt verkstadsmanualen är det ett jättejobb att byta, varför priset blir högt.

    Jag skulle kolla runt efter en verkstad som gör det på lite mera okonventionellt sätt. Då blir reparationskostnaden betydligt lägre. Kan de dessutom tänka sig skarva röret (för att hålla nere mtrl kost) så blir det väl ännu billigare, men misstänker det är mkt arbetstid att ta det till hydralfirma så det inte lönar sig, om de inte är en traktorverkstad som har utrustning själva att fixa det...

    Jag gör mkt själv - många snabba jobb är löjligt dyra på verkstad, men tror detta byte mår bra av (eller ens egen rygg iallafall) att bilen är på lyft, varför jag tror det är värt lämna bort... Plus kopplingarna sitter taskigt till, så man kan behöva lämpliga nycklar eller annat att hålla mot med, som kanske inte finns i standardverktygslådan men som alla verkstäder har...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Jag lämnade in min -00 för detta problem och det gick så inte att få fram nya rör just då, verkstan löste det med hydraulik prylar och notan tyckter jag var helt ok, 1700:-
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    158
    Medlem#
    -
    Tack för svaren, försökte med tipset med slang och klämmor det blev bättre men droppade fortfarande så jag tog ist 3 små klämmor och smetade insidan med silikonpackning och skruvade åt hårt och det höll fint kanske har någon som läser i framtiden nytta av tipset.

    Det slutade ändå med att jag kapade röret uppe vid pumpen och andra sidan där röret var fräscht tog med delarna till en hydralfirma och pressade på slang som drogs på ovansidan kostnad 350 kr.

    Men nu till ett nytt fel som uppstod, när jag försökte stoppa läckan med klämmorna så startade jag bilen några gånger för att kolla om det blivit tätt, alltså flera korta starter och sista starten så kom det ett högt tickande ljud som inte försvann när bilen blivit varm vad kan det vara? Bilen är välservad oljan är magnetec 5-40 byttes för 150 mil sedan och oljenivån är på max bilen har alltid gått tyst och fint.

  20. #20
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Inte något som ligger emot och slår?
    Följer det varvtalet eller bilens hastighet? Även när du står still?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Död servostyrning NG9-3 -10
    Av Chocken70 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-06-04, 21:53
  2. Servostyrning på Saab 90 -85
    Av Rikard i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-07-01, 10:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •