Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Servostyrning som läcker OG9-3

  1. #21
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Undrar om jag inte hört nånstans att det innuti nån slang ligger nån slags "dämpare" eller nåt sådant... sök lite i trådarna.

    Det finns ju en anledning till att ingenjörerna gjorde på ett visst sätt, speciellt om det kostar mera för det utförandet, då ska det tas igen på kortare monteringstid alternativt så behövs det rent tekniskt.

    Fast det är klart, uppkom ljudet redan när du höll på med klämmorna och inte med din alternativa dragning av röret kan det inte ha med det att göra...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  2. #22
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Gamla 900 och 9000 har ju ingen kylslinga för servo, de pumparna klarar sig ju bra i alla fall (har hittils inte bytt nån)

    Däremot så kan 900 trycka ur sig lite servoolja om man kör hårt som fan på bana när det är riktigt varmt, speciellt om man kör breda däck eller R-däck och många varv.

    Design/placering av kylslingan på og9-3 är helt jävla idiotisk, vem gör en ögla på kylslingan precis vid bogseröglan? Dessutom syns den tydligare än bogseröglan.

    Jag tror säkert det kommer hålla många mil med den kortare dragningen av kylslingan. I värsta fall så får man väl byta servopump, om den nu skulle ge sig. Inga dyra prylar till en gammal 9-3/9-5 i alla fall, finns bra utbud på begagnatmarknaden

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    158
    Medlem#
    -
    Nu är bilen ihopplockad igen och allt fungerar som det ska, det tickande ljudet är borta så det måste ha varit något som legat emot eller kanske någon ventil som inte fick tillräckligt med olja på grund av många kallstarter?

    Slangen verkar fungera fint än sålänge vet inte om jag inbillar mig men tycker ratten känns "lättare" än innan.

    Jag fick aldrig bort de gamla rörbitarna trots att de var kapade både uppe och nere på båda sidor, ena sidan så verkade röret sitta svetsat på baksidan av pumpen, omöjligt att komma åt utan att plocka bort massa annat, andra sidan så var röret intrasslad med andra rör och hade flera böjar, förstår inte hur folk lyckas få bort skiten för att sen få dit en ny samma väg?

    Jag tackar för alla svar det uppskattas verkligen.

  4. #24
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Bra att det löste sig och att du sett nyttan med klubben och forument, nästa steg är att bli medlem och få lite rabatter på bl.a. Saabdelar.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    97
    Medlem#
    -
    Skulle redigera mitt inlägg då det blev flyttat av moderator. Tack för flytten. Råkade radera mitt inlägg istället.

    Jag tror alltså jag har ett rostigt rör på en og 9-3 -99. Jag ska få bilen om jag hämtar den.

    Har läst denna tråd förut och det verkar ju lättast att byta till slang.

    Men vad är det för gänga på "slang-anslutnings-muttrarna"?

    Hur stora är anslutnings-muttrarna?

    Hur lång slang behöver man?

    Mvh Joe Hidén

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2020
    Ort
    Född i Småland bor nu i Falun.
    Inlägg
    3
    Har köpt ett nytt servorör från Mekster och skruvat dit röret på min 900 talladega -97. Nu återstår att skruva tillbaka luftkylare, slangar. kofångare mm. Ett skitjobb. Har tidigare bytt motstånd för kupefläkten. Sedan blir det byte av bussningar krängningshämmare mm. Det hela är bra gymnastik för min kropp. Snart 82år.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


Liknande ämnen

  1. [LÖST] Död servostyrning NG9-3 -10
    Av Chocken70 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-06-04, 21:53
  2. Servostyrning på Saab 90 -85
    Av Rikard i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-07-01, 10:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •