Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Saab 95 och 96 V4

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    61

    Saab 95 och 96 V4

    Det skulle vara kul att få lite bilder och fakta av er som äger en V4 eftersom min far hade sådana under min uppväxt, och jag faktiskt hann med att övnings köra lite i en 95 V4. Dom har nästan försvunnit helt från vägarna numera men det finns säkert entusiaster som äger sådana, så upp med en bild och någon rad om pärlan. Jag tror säkert att fler än jag gillar dessa supercoola bilar som var en stor del av folkhemmet på 70 talet.Jag har läst någonstans att Saab 96 ska vara en av de segerrikaste rallybilarna genom tiderna, bara det är ju värt att tänka på.
    9-5 SC 2,3T SE Aut.-99

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    997

    Re: Saab 95 och 96 V4

    Min farsa har några 96:or. Två finns på garaget.

    http://www.garaget.org/?car=5932
    http://www.garaget.org/?car=5933

    Den röda är en orenoverad 71:a med lite trim. Den har gått ca 9000 mil och tidigare varit provbil åt Continental. Den gula 72:an köptes ny av min farmor och farfar och är också den orenoverad och har gått ca 6000 mil. Den är för övrigt till salu om någon lägger upp en rejäl slant.

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    771

    Re: Saab 95 och 96 V4

    Lite OT.

    Men hur funkar en 96:a som en 2:a bil? Har länge varit sugen på att ha en sen 96:a som lite brukis/rullande objekt. Har ibland behov av två bilar och kunde 2:a bilen vara lite rolig så...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  4. #4
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243

    Re: Saab 95 och 96 V4

    Jag åkte V4 som brukis på 80 talet. Det var en -73 och året var runt 1985. Gamla bilar men enkel mekanik. Tar sig fram bra i halka, lättstartade om automatchoken vill vara med. Går att bygga om till manuell. Värmen är ok. Man fryser inte ihjäl. Trevligast är de upp till 90 ungefär. Sedan låter det en hel del.

    Vad som brukar hända. Balansaxellagren brukar gå ned sig. Huvud eller slavcylinder till kopplingen dör ibland. Byts utifrån. Frihjulet trasslar ibland.

    Nu är de ju till åren men de fungerar. Min bror har 2 stycken han alternerar mellan som komplement när han inte åker V40. Det är en -71 och en -73 tror jag. Rullar hela året. Helt ok. Folk hälsar när man kommer åkande säger han.

    En enkel "trimmåtgärd" är att lyfta i en Taunus 17M maskin istället för den FoMoCo Taunus 15M som sitter i.


    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •