Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Sommar & Vinter Termostat ? saab 9000 2.3ltt -96

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    429

    Sommar & Vinter Termostat ? saab 9000 2.3ltt -96

    Som topic, finns detta ? För kan köra hur långt som hellst men tempmätaren lägger sig under halvtemp , om man ska gradera så hamnar den på 1/4 temp.

    Så. Finns det sådana här termostater ? För isåfall kanske de sitter en sommartermostat i.

    Annars, felsökningstips ?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 784

    Re: Sommar & Vinter Termostat ? saab 9000 2.3ltt -96

    Citat Ursprungligen postat av Bobzi
    Annars, felsökningstips ?
    http://web.telia.com/~u33227289/saabtemp.html
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    413

    Re: Sommar & Vinter Termostat ? saab 9000 2.3ltt -96

    Känns som att termostaten fastnat i öppet läge,,åk till mekonomen eller Saab och köp en ny.
    Kan ju även vara nåt givarfel, men byt termostat till en vanlig, kostar så lite att testa.
    Kostar ca 100 kr

    Mvh Kristian

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    429

    Re: Sommar & Vinter Termostat ? saab 9000 2.3ltt -96

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Bobzi
    Annars, felsökningstips ?
    http://web.telia.com/~u33227289/saabtemp.html
    Kanske skall tillägga att när jag hämta den så hade bilen stått still med motor igång ett bra tag och temp visade då inne på rött, (puckona innann hade ej monterat fläktrelä)


    Citat Ursprungligen postat av Kristian Aero
    Känns som att termostaten fastnat i öppet läge,,åk till mekonomen eller Saab och köp en ny.
    Kan ju även vara nåt givarfel, men byt termostat till en vanlig, kostar så lite att testa.
    Kostar ca 100 kr

    Mvh Kristian
    Känns nästan som det är det.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 784

    Re: Sommar & Vinter Termostat ? saab 9000 2.3ltt -96

    Jag var kanske otydlig: Även jag skulle börja med at byta termostaten, om inte annat för att det är lättare än att lyfta locket över instrumentpanelen och att det är troligt att den har gjort sitt.

    Köp en orginaltermostat, strunta i vintervarianten.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 052

    Re: Sommar & Vinter Termostat ? saab 9000 2.3ltt -96

    Enligt en verkstadshandbok köpt på saab ska det vara en 89-graders termostat och +-2 grader, vilket borde vara noggrannheten på själva termostaten. Hittar ingen anmärkning om sommar eller vinterdito. Och sätt urluftningsventilen uppåt.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    62

    Re: Sommar & Vinter Termostat ? saab 9000 2.3ltt -96

    Har samma fel på min 900 2.3i -95. mätaren går bara till kl 8 eller halv 8. Men stannar man med bilen och står still så går tempen upp till normal. Den kyler för mycket vilket tyder på att termostatet är trasigt. Har inte bytt än för jag har haft dåligt med tid men det märks på bensinförbrukningen!
    Rated R for Retarded
    Saab 900 2.3i -95 Såld
    Saab 9-3 Aero Coupé -00 E85 420Nm

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    10

    Re: Sommar & Vinter Termostat ? saab 9000 2.3ltt -96

    hej,

    saab orginal finns bara en sort, 88 grader vill jag minnas. i vilket fall
    har själv monterat 92 graders från mekonomen (9000 2.3ltt)men detta påverkade inte tempmätarens läge, min stod även den lågt. Däremot blev det bättre värme i kupen dock inte snabbare värme.

    Som det sägs i tråden är det bra att byta, då vet man att det är ok. Det kan ju vara nått knas på din termostat men tempmätarna är ju ett känt typfel på 9000.

    bor du som jag i norrland rekommenderas vintertermostat, funkar hur bra som helst även mitt i sommaren + 30 gr full fart på acc, full last och packning.

    inga svårigheter att byta, kör på!

    /patrik

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 052

    Re: Sommar & Vinter Termostat ? saab 9000 2.3ltt -96

    Citat Ursprungligen postat av hap
    hej,

    saab orginal finns bara en sort, 88 grader vill jag minnas. i vilket fall
    har själv monterat 92 graders från mekonomen (9000 2.3ltt)men detta påverkade inte tempmätarens läge, min stod även den lågt. Däremot blev det bättre värme i kupen dock inte snabbare värme.

    Som det sägs i tråden är det bra att byta, då vet man att det är ok. Det kan ju vara nått knas på din termostat men tempmätarna är ju ett känt typfel på 9000.

    bor du som jag i norrland rekommenderas vintertermostat, funkar hur bra som helst även mitt i sommaren + 30 gr full fart på acc, full last och packning.

    inga svårigheter att byta, kör på!

    /patrik
    Läs mitt inlägg ovan tagen ur Saabs egen verkstadshandbok och inte nån Haynes eller rek från biltema.

    89 grader. Men en 92-graders till vintern är aldrig fel om man bor uppåt.
    På min CS-95 va impellern i vattenpumpen rätt nerslipad så jag fick lite taskigt vattentryck istället. Den börja läcka så detta upptäcktes vid bytet. Har själv det berömda kl.08.00-läget ständigt fast nu får jag bra värme istället. Orkar inte fixa instrumentet då jag vet att allt e som det ska för övrigt nu.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. SAAB 9000 Aero 1993. vinter projektet
    Av krazvar i forum Projekt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2011-06-16, 01:32
  2. Däckmönster vinter/sommar
    Av wilgot i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-10-30, 21:04
  3. Saab 9000 vinter och dörrstängning
    Av tosolib i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-02-25, 01:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •