Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Byta saab 9-3ss mot saab 9-5 aero

  1. #1

    Byta saab 9-3ss mot saab 9-5 aero

    Hallå!

    Har fått ett erbjudande om att byta min saab 9-3 ss 1.8t som gått ca 13.5k, som har ett steg 1, mot en 9-5 aero-02. 9-5 an har gått ca 17k går bra och har bra dokumentation, dock något rassel i motorn men detta är kollat och var inte kedjan.
    9-5 är fullutrustad.

    Dock tycker jag 9-3 går bra, snål, redan fått fixa lambda och vattenpump och massa annat skit sen den kom i min ägo. Så där är inga direkta problem med den!

    Vad säger ni, ska man hoppa på en 9-5, personligen så vill jag kunna pilla lite mer på ljudet men även att det är en combi är ett stort plus. Men ja, jag vet inte Hjälp!?

    Mvh// Kenntak

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555

    Re: Byta saab 9-3ss mot saab 9-5 aero

    Aldrig, inte skulle jag gjort det iaf.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3

    Re: Byta saab 9-3ss mot saab 9-5 aero

    Varför? Har 9-5 går för mycket, för gammal? Lågt i värde osv(iofs ingen saab står högt)

  4. #4

    Re: Byta saab 9-3ss mot saab 9-5 aero

    Hej!

    Du måste känna själv vad som är "rätt" för dig i detta läge.
    Är det en 9-5 Kombi AERO du vill ha..du får högre ägar kostnad dvs, skatt, försäkring, bränsle etc.

    Vad kostar kedjerasslet att åtgärd??
    Pris mässigt ligger en 9-5 AERO -02 på cirkus 55t och uppåt beronde på skick mil mm.
    9-3 ss är en populär modell och har en stadig köpkrets, spontat hittar man från 60-65t och uppåt..beroende på mil och skick..

    Men du måste känna själv vad du vill!!

    Lycka till

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt

    Re: Byta saab 9-3ss mot saab 9-5 aero

    Börja med att kolla upp skillnaderna i ägarkostnaderna. Blir troligen dyrare men eftersom försäkringar skiljer väldigt mycket beroende på vem man är så är det bara du som kan ta reda på detta. (För mig är en 9-3 aero billigare än motsvarande 1.8t.)

    Efter du kollat den ekonomiska ägarbiten så kolla runt på blocket och försök bilda dig en uppfattning om bilarna är värda ungefär lika mycket. Om de är det så är det bara att välja vilken bil som passar dig bäst. Detta om du tror motorrasslet inte är ett tecken på en kommande stor kostnad.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6

    Re: Byta saab 9-3ss mot saab 9-5 aero

    Tack för svaren, självklart har jag kollat försäkring osv och 9-5 skulle bli 1000kr billigare i månaden. Hur fan kan den bli 1000 kr billigare än min 9-3?

  7. #7
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt

    Re: Byta saab 9-3ss mot saab 9-5 aero

    Citat Ursprungligen postat av Kenntak
    Hur f*n kan den bli 1000 kr billigare än min 9-3?
    Den som kan svara på det är värd Nobels ekonomipris då ett av de största mysterierna på denna jord är försäkringsbolagens premier.

    Skämt å sido, jag vet inte men troligtvis så är det många små parametrar som i slutänden summeras. Som i mitt fall så var det samma karossvariant, årsmodell, miltal och färg. I ditt fall så är det helt enkelt så att 9-5:an anses som en mindre risk än din 9-3 av någon anledning.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 531
    Medlem#
    9481

    Re: Byta saab 9-3ss mot saab 9-5 aero

    jag skulle inte gjort det bytet, dels för att 9-3an har ett högre pris än 9-5an, dels för att du byter till dig en bil som kan ha motorproblem och som redan har någon form av missljud... känns inte bra.

    Vem är det som kollat att det inte var kedjan?

    Balansaxelkedjan går väl tex inte kolla utan att ta ner sidokåpan?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9

    Re: Byta saab 9-3ss mot saab 9-5 aero

    Om bytet involverar pengar till dig kan det övervägas (typ 20+ KSEK, men då skall däck etc vara i samma skick). Annars skippa.

    9-3SS har fortfarande rostskyddsgaranti. Du vet vad som är gjort med din bil, den är yngre samt gått färre mil. Solklara val att behålla den. Köp isåfall en 9-3 SC när du får möjlighet.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 072

    Re: Byta saab 9-3ss mot saab 9-5 aero

    Varför byta en sportbil mot en gammal cykel?
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  11. #11

    Re: Byta saab 9-3ss mot saab 9-5 aero

    Jag hade nog, som de flesta andra skriver, låtit bli att byta. Känns inte som en helt grön affär. Om du däremot verkligen vill byta, sälj 9-3:an först och leta reda på en annan 9-5:a som inte har några missljud i motorn etc. Tror att du tjänar på det
    9-3 Aero Coupé (2001)

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Wallen´tuna
    Inlägg
    71

    Re: Byta saab 9-3ss mot saab 9-5 aero

    Citat Ursprungligen postat av Kenntak
    Tack för svaren, självklart har jag kollat försäkring osv och 9-5 skulle bli 1000kr billigare i månaden. Hur fan kan den bli 1000 kr billigare än min 9-3?
    Kan det verkligen skillja 1000kr imån?
    En 9-5 aero kan väll inte vara 12000kr billigare på ett år än en 9-3 1,8t.
    Isånt fall har du känat in pengarna rätt fort och ett byte ter sig lite rimligare, gissar att du menar att det skiljer 1000 kr helår va?
    Insignia 2,0 cdti 12a
    9-3 2,0 vector 03a.
    9-5 2,3 Vector 03a.

Liknande ämnen

  1. Byta länkarmsbussning saab 9-3 aero og
    Av Robin899 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-09-16, 11:55
  2. Byta ändrör på NG9-3 Aero V6 B284
    Av brainstorm i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-05-02, 22:47
  3. byta stereo i saab 9-3 aero -04?
    Av 88danne i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-28, 19:14
  4. Byta kolvringar saab 9-3 aero.
    Av Aero_7 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-02, 16:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •