Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Tryckvakt / turbo og900 T16

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Tryckvakt / turbo og900 T16

    Igår var det tydligen bra förutsättningar, temperatur etc. Drog lite med cabben runt götet och den kändes mkt potent. Blev lite paff dock när turbon slog ifrån (magnetventilen öppnade...?) på 5an vid maxladd. Nålen låg då runt mitten av det röda. Ja, jag vet -borde köpa en riktigt mätare. Bilen är Speedpart trimmad lite lagom, för landsvägskörning typ, med APC modd och bränslechip.

    Jag antar att det inte är nåt jättefel, men hur kan man kolla tryckvakten? Tänkte mig att den kanske är lite slapp och man behöver spänna upp den för att inte släppa för tidigt? Vågar man sig på detta, eller skall jag vara glad att det släpper ifrån på femmans växel så inte grejorna kliver ur?

    Personligen så skulle jag nog vilja ha lite mer ladd på 3an och 4an istället för femman, för det är bara på femman nu som maxladd uppnås, men det är ju en annan femma.

    Om ni vet nåt bra om tryckvakten och inställningar så skriv....
    MEDLEM 7032.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553
    tryckvakten rycker du lös och slänger. plugga igen slangen och koppla ihop kablarna! apc modd kan du läsa om här

    http://popeye.rty.nu/2002/apctrim.htm
    http://popeye.rty.nu/
    9-3x TTID 20x9,5

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Lite konstiga begrepp men jag skall försöka reda ut det ...

    Tryckvakten som är en mekanisk/elektrisk givare som översätter lufttryck till en signal sitter i systemet som en "skyddande ängel" om någonting blir fel och laddtrycket skenar iväg.
    Om detta händer klipps strömmen till bränslepumpen och någon förbränning kan inte bli till eftersom det inte finns något att "elda" med= man räddar motorn från det höga trycket.
    Således, turbon "kopplas inte ur" då det är tekniskt omöjligt...
    Om man trimmar kommer man närmare (eller kanske tom förbi) gränsen för när den skall bryta och den högre trycknivån behöver ju inte vara skadlig OM man nu har trimmat på rätt sätt....

    När vakten skall bryta kan man ju som bekant justera på en skruv och jag föredrar att justera till en lagom nivå istället för att kasta bort den helt.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Hej och tack för svar,

    Men för att återgå till frågan: Var sitter tryckvakten? Har rep-boken iochförsig, får kolla där kanske.

    "rätt trimmat" är ju ett vitt begrepp, jag tror den är det. Stefan på Speedpart-verkstan gjorde hela ingreppet, inklusive moddade APCn så det borde vara rätt. Man vill ju inte överladda och blåsa toppen, men så mkt skall det väl inte vara. Är inte jättesugen att modda själv, trist att paja en proffsig inställning.

    Jag trodde inte det var bränsle-reläet som bröt utan waste-gate ventilen eller nåt sånt? Det klickar så tydligt, och trycket rasar blixtsnabbt, men det kanske blir så?

    Jaja, skall försöka hitta vakten och justera lite... Blir väl läge att renovera toppen annars! Det kanske behövs....
    MEDLEM 7032.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Hej och tack för svar,

    Men för att återgå till frågan: Var sitter tryckvakten? Har rep-boken iochförsig, får kolla där kanske.

    "rätt trimmat" är ju ett vitt begrepp, jag tror den är det. Stefan på Speedpart-verkstan gjorde hela ingreppet, inklusive moddade APCn så det borde vara rätt. Man vill ju inte överladda och blåsa toppen, men så mkt skall det väl inte vara. Är inte jättesugen att modda själv, trist att paja en proffsig inställning.

    Jag trodde inte det var bränsle-reläet som bröt utan waste-gate ventilen eller nåt sånt? Det klickar så tydligt, och trycket rasar blixtsnabbt, men det kanske blir så?

    Jaja, skall försöka hitta vakten och justera lite... Blir väl läge att renovera toppen annars! Det kanske behövs....
    http://popeye.rty.nu/2004/trckvakt.htm
    9-3x TTID 20x9,5

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Perfa, men jösses, måste den sitta där???? Blir till att riva lite i bilen alltså....

    Shyssta länkar, har redan printat och skall hem och greja lite!
    MEDLEM 7032.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Perfa, men jösses, måste den sitta där???? Blir till att riva lite i bilen alltså....

    Shyssta länkar, har redan printat och skall hem och greja lite!
    titta runt lite på sidan. det står mycket nyttigt där!
    9-3x TTID 20x9,5

Liknande ämnen

  1. Tryckvakt og900 t16
    Av M.Persson86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-05-27, 10:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •