Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Smäller när man drar i handbromsen i fart

  1. #1

    Smäller när man drar i handbromsen i fart

    Jag har en 9-5 2,0t biopower -05 som när jag rullar i kanske 10-20 kmh och drar i handbromsen så smäller det till när den tar. Detta gör den dock bara första gången för gör jag det igen så är den tyst. Men när bilen har stått ett tag så låter det igen första gången.

    Någon som vet vad det kan vara?

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 171

    Re: Smäller när man drar i handbromsen i fart

    Det har det gjort på alla de tre 9-5or jag haft. Handbromsbackarna som rör sig är min gissning ?

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220

    Re: Smäller när man drar i handbromsen i fart

    Hej!

    Min smäller till precis likadant varför det vet ja inte.
    Ända ja vet är att om man lyfter upp bilen bak med handbromsen i så kan man röra på hjulet fram och tillbaka lite typ som om något glappar, hörde mig för på SAAB och dom påstod att det ska vara så.

    Plus att det står faktiskt i instruktionsboken att man inte ska använda handbromsen när bilen är i rullning

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #4

    Re: Smäller när man drar i handbromsen i fart

    Hur ska man då kunna göra en handbromsvändning?

    skämtåsido så har man ju haft lite olika bilar genom åren men ingen har låtit så här när man drar i handbromsen. Men om det inte är något fel så får man väl leva med det

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 162

    Re: Smäller när man drar i handbromsen i fart

    är väl bromsbanden som har lite spelrum mot dom gjutna stoppklackarna.
    Det rätta är väl att sluta dra i handbromsen i 20km i timmen, jag själv tycker iaf att det låter otäckt när det smäller.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 016

    Re: Smäller när man drar i handbromsen i fart

    Enda svagheten på 9-5 är Opels bakbromsar. Tycker jag. Provkörde en -02 Aero för tre år sen. Rullade på parkeringen och drog i handbromsen i typ 5kmh.
    Det smällde till och rök damm o skit. Sen funkade den inte längre. Nu satt säljaren bredvid och vi va överens om att det inte va mitt fel.
    Fick höra sen att hans chef va skitförbannad och att de inte skulle sälja bilen till mig. Föreslog innan att ja köper den med avdrag på bakbromsreparationen. Inte populärt. Synd för den hade ALLT utom den ovanliga takluckan.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    138

    Re: Smäller när man drar i handbromsen i fart

    Smäller på min också, riktigt nervöst innan jag förstod att handbromsen inte går på skivbromsarna utan är separata trumbromsar. Däremot måste de väl ändå hålla för att bromsa även om man kör, slutar bromspedalen fungera pga ex.vis att man tömmer ut bromsvätskan har man ju bara spaken kvar att dra i för att stanna. Innebär det att bromsarna går sönder borde väl det vara ett konstruktionsfel?
    Saab 9-5 SC 2.3t Vector biopower MY08

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 016

    Re: Smäller när man drar i handbromsen i fart

    I ovanstående fall hade bilen knappt gått nånting de senaste 4 månaderna pga en leasingkarantän som löstes efter nån konkurs. Och typ första gången på länge nån dragit i den. En automat som gör att vanligt folk inte använder denna så praktiska detalj antagligen.
    Felkonstruktion vet ja inte om man ska dra till med, men en konstruktion från hedenhöstiden som då var kombinerad med vanliga bromsen då trumbromsar var den vanligaste typen av bromssystem. Ska visst gå att bygga om med nån konverteringssats så man får modern, men kanske inte alltid bättre, handbroms via oket som 9000 har och ng9-3 fick igen.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    166

    Re: Smäller när man drar i handbromsen i fart

    Ja åker 9-5 o de händer ibland att de gamla rallytakterna väcks till liv o ja rycker till i kryckan, har dock aldrig hört nått "klonk" eller "smäll" från handbromsen vilken nästan aldrig används normalt (automat) däremot e de nå irriterande plingljud i kupén i samband med spakeriet,

  10. #10

    Re: Smäller när man drar i handbromsen i fart

    Citat Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft
    är väl bromsbanden som har lite spelrum mot dom gjutna stoppklackarna.
    Det rätta är väl att sluta dra i handbromsen i 20km i timmen, jag själv tycker iaf att det låter otäckt när det smäller.
    Efter t.ex en biltvätt så brukar man ju rekommendera att dra i handbromsen för att inte bromsarna ska rosta. Det gör iaf jag alltid i lite fart. Men man får väl börja från stillastående när man drar åt

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 162

    Re: Smäller när man drar i handbromsen i fart

    har för mig att det förhatliga smällandet kommer ändå när banden väl låser.

    tycker hela konstruktionen är skit, ett ständigt justerande om man ska ha bra handbroms.
    Saab har nästan aldrig varit bra på handbromsar, förutom konstruktionen som 9000 hade och og900 fick mellan 88 och 92... suck saknar min og900 t16 -92a som jag sålde till förmån för seat...
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 016

    Re: Smäller när man drar i handbromsen i fart

    9-3SS/SC fick tillbaka ok-bromsarna men en liten konstruktionskillnad mot og900/9k.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    538

    Re: Smäller när man drar i handbromsen i fart

    Gillar inte konstruktionen med trumma till p-bromsen
    Har bytt backar på ett antal 9-5:or och lite pilligt är det.
    Jag röstar för "okhandbroms" alla dagar-har aldrig haft några som helst problem med mina gamla saabar med den konstruktionen.
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 879

    Re: Smäller när man drar i handbromsen i fart

    handbromsen är en parkeringsbroms och inget annat och om Saab ägarna i majoritet använden den som färdbroms så förstår jag att den slits ut i förtid och alltid måste justeras........

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 162

    Re: Smäller när man drar i handbromsen i fart

    anledningen till ett ständigt justerande om man ska ha en perfekt broms är nog snarare att dom ofta kärvar o inte går tillbaka riktigt så dom slits ut.
    Själv har jag äntligen fått tag i en bil där den funkar som den ska tror jag.... har inte varit minusgrader än så hoppet kan dö ännu.
    Har aldrig o kommer aldrig använda den som färdbroms för det duger den inte till.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

Liknande ämnen

  1. Handbromsen drar sent - quick fix
    Av überfuzz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-12-06, 23:03
  2. saab 900s 95, låter när jag använder handbromsen i fart...
    Av pint i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-11-09, 13:09
  3. Det smäller vid främre hjulet i låg fart
    Av Tompsan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-25, 13:05
  4. Gnisslande bromsar låter ej efter att jag drar i handbromsen
    Av Foued25 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-31, 22:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •