Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 54

Ämne: Signaler i trafiken

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387

    Signaler i trafiken

    Jag har funderat lite grann på lite mer inoficella signaler som används i trafiken:

    T.ex Helljusblink=
    "Du har inte på lysena!"
    "Det är en poliskontroll lägre fram?". (Victorytecken betyder väl också det?)

    Blinka vänster-höger efter omkörning = Tack för att du håller till höger.
    Jag får ofta ett helljusblink i backsegeln efter detta?! Vad menas med det?

    Vad finns det mer för tecken som används i trafiken? (Långfingret förstås, men det gäller ju inte bara i trafiken)

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Signaler i trafiken

    Citat Ursprungligen postat av Qvintus
    Blinka vänster-höger efter omkörning = Tack för att du håller till höger.
    Jag får ofta ett helljusblink i backsegeln efter detta?! Vad menas med det?
    Ett "tack för tacken".
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    240

    Re: Signaler i trafiken

    Du har glömt "hänga sig på heljuset" Vilket betyder lär dig att blinka innan du med monster suven svänger ut en meter framför mig

    Den används flitigt här i oslo kan jag lova, folk kör som fullständiga nötter i denna staden.
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Alvesta
    Inlägg
    264

    Re: Signaler i trafiken

    HATAR folk som blinkar med hellyset innan dom kör om

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Ett "tack för tacken".
    "Varsegod" tolkar jag det som
    Saab 9-5 SC 2.3t Linearsport -04
    13/04/2009 - Välkommen till världen, Elias

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 115
    Medlem#
    5389

    Re: Signaler i trafiken

    Citat Ursprungligen postat av m0set
    HATAR folk som blinkar med hellyset innan dom kör om

    Jag brukar ljustuta lätt innan jag kör om, iaf om det är dåligt väder/sikt just för att uppmärksamma att jag är på väg om! Vad är det som är så farligt med det?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Alvesta
    Inlägg
    264

    Re: Signaler i trafiken

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Citat Ursprungligen postat av m0set
    HATAR folk som blinkar med hellyset innan dom kör om

    Jag brukar ljustuta lätt innan jag kör om, iaf om det är dåligt väder/sikt just för att uppmärksamma att jag är på väg om! Vad är det som är så farligt med det?
    Tycker bara att det är så otroligt jobbigt.
    Jag menar, även om det är dimma/regn/hagel/snö så ser jag dig minst lika bra om du bara blinkar med blinkersen.
    Saab 9-5 SC 2.3t Linearsport -04
    13/04/2009 - Välkommen till världen, Elias

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108

    Re: Signaler i trafiken

    Hej,

    Finns många som missar, ifal om man gör en snabb omkörning som SAABar är bra på, så ljustuta ON

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  8. #8
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: Signaler i trafiken

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Jag brukar ljustuta lätt innan jag kör om, iaf om det är dåligt väder/sikt just för att uppmärksamma att jag är på väg om! Vad är det som är så farligt med det?
    Själv uppfattar jag ljustuta innan någon kör om mer som något i stil med "flytta på dig tjockis". Brukar mest bli irriterad på folk som blinkar bakom mig. Eller är det helt enkelt så att jag kör för långsamt?

    Jag brukar förresten tacka med h-v-h eller v-h-v blink. Men betydelsen är väl densamma.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 115
    Medlem#
    5389

    Re: Signaler i trafiken

    Citat Ursprungligen postat av Trekmeister
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Jag brukar ljustuta lätt innan jag kör om, iaf om det är dåligt väder/sikt just för att uppmärksamma att jag är på väg om! Vad är det som är så farligt med det?
    Själv uppfattar jag ljustuta innan någon kör om mer som något i stil med "flytta på dig tjockis". Brukar mest bli irriterad på folk som blinkar bakom mig. Eller är det helt enkelt så att jag kör för långsamt?

    Jag brukar förresten tacka med h-v-h eller v-h-v blink. Men betydelsen är väl densamma.

    Om du uppfattar det så, så får det ju stå för dig...Om ngn blinkar blink, blink, blink, blink typ, då kan jag nog hålla med dig men jag brukar endast göra ett kort blinkade.

  10. #10
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    Re: Signaler i trafiken

    Ser allt oftare, och har även börjat använda själv, en snabb blink med varningsblinkersen som tack efter en omkörning. Istället för h-v-h eller v-h-v kör man bara en snabb blink med alla fyra. Vet inte riktigt när det började, men ser det mer och mer ofta och har även börjat använda det själv.
    Får ofta en snabb "varsågod" helljusblink när man gör det, framförallt från långtradare.

    Som uppväxt i Norrlands mörka skogar vet man också att en eller flera snabba helljusblink från mötande bil betyder "djur på vägen".

    Sen finns ju lägga sig jämsides och tuta tre gånger, eller ställa sig jämsides vid rödljus och varva motorn, men det vet vi väl alla vad det betyder?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    87

    Re: Signaler i trafiken

    Citat Ursprungligen postat av m0set
    HATAR folk som blinkar med hellyset innan dom kör om
    Well, det här beror väl på lite hur det går till. När jag kommer ikapp någon - framförallt om de har bilar framför sig, brukar jag ibland blinka lite diskret för att tala om att jag snart kommer flyga förbi. Detta för att vissa bilförare bara koncentrerar sig framåt när de tänker köra om och glömmer titta i backspegeln.

    Däremot - om jag ligger på motorvägen och det är kö och någon blinkar åt mig för att jag ska akta mig - då blir jag arg. De tjänar inget på att jag aktar mig, det är ändå stopp framför!

    /thomas
    Saab 9-5 2,3T SportCombi -05 -- Nuvarande projekt
    Volvo S70 GLT -98 -- Såld
    Saab 9000 CSE 2,3i -94 -- Stulen och inbytt

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Bredäng, Jämjö
    Inlägg
    98

    Re: Signaler i trafiken

    Detta gäller nog mest lastbilschaufförer men har även sett personbilarsförare göra så. Ett par helljusblink och sedan en arm som viftar upp och ner i vindrutan innebär att man ska sänka farten eftersom det är en olycka lr köbildning lite längre fram. Förekommer ibland även vid poliskontroller men då är det vanligare med V-tecken.

    På motorvägen kan man se lastbilar ge 1 lr 2 vänsterblink utan att ändra körfält, då har man missat att helljushälsa på någon kollega lr bekant som man precis mött.
    Ganska vanligt att jag själv gör det när jag jobbar natt på poståkeriet, det är ju ganska många kollegor ute på vägarna nattetid...

    Är man på det mindre vägnätet (RV och LV) så innebär (nattetid iaf) ett par helljusblink precis som rcy säger att det är djur lr något annat hinder på vägen.

    Ang att helljusblinka innan man kör om så upplever jag mestadels att det är de som ligger och trycker en i röven som blinkar. Jag vet att ni tänker köra om även utan blinket, och antagligen vid ett olämpligt ställe, när ni inte har vett att hålla avstånd!

    /Samuel
    9000 2.3ltt -96 med taklucka!
    9000 2.3ltt -97 A50 Steg 2 T7MV by T5suite
    Aktivt arbetssökande lastbilschaufför. Pm:a om ni har tips i Blekinge med omnejd.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    87

    Re: Signaler i trafiken

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Maniac
    Förekommer ibland även vid poliskontroller men då är det vanligare med V-tecken.
    Viktigt att tänka på när man gör V tecknet är att göra det åt rätt håll. Annars får det en helt annan innebörd

    /thomas
    Saab 9-5 2,3T SportCombi -05 -- Nuvarande projekt
    Volvo S70 GLT -98 -- Såld
    Saab 9000 CSE 2,3i -94 -- Stulen och inbytt

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Bredäng, Jämjö
    Inlägg
    98

    Re: Signaler i trafiken

    Citat Ursprungligen postat av ahlsttho
    Citat Ursprungligen postat av Mr.Maniac
    Förekommer ibland även vid poliskontroller men då är det vanligare med V-tecken.
    Viktigt att tänka på när man gör V tecknet är att göra det åt rätt håll. Annars får det en helt annan innebörd

    /thomas
    Hur menar du då? Vilket är rätt håll och vad blir innebörden om man gör det åt fel håll?

    Länge sedan jag såg lr gjorde V-tecken själv. Kör ju som sagt natt och då är det väldigt sällan några poliser ute och stör...
    9000 2.3ltt -96 med taklucka!
    9000 2.3ltt -97 A50 Steg 2 T7MV by T5suite
    Aktivt arbetssökande lastbilschaufför. Pm:a om ni har tips i Blekinge med omnejd.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    87

    Re: Signaler i trafiken

    Ett "bakåtvänt" V-tecken har i bland annat Irland och England samma innebörd som långfingret

    /thomas
    Saab 9-5 2,3T SportCombi -05 -- Nuvarande projekt
    Volvo S70 GLT -98 -- Såld
    Saab 9000 CSE 2,3i -94 -- Stulen och inbytt

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 939

    Re: Signaler i trafiken

    I göteborg gör man bäst i att inte blinka med helljusen eller tuta nånsin. Man kan bli nersparkad, mördad (Jo, det har hänt faktiskt!!!) eller vad som helst. Allt man gör uppfattas aggressivt och folk blir galna och vill döda dig. Jag har fullständigt slutat med alla signaler här, hur djävla tokigt folk än kör eller vad som än händer. Det går helt enkelt inte. Bara blunda och köra vidare och tänka på nåt annat. Ibland ser jag folk som kör helt utan lampor i mörkret här, och för 10 år sedan hade jag försökt uppmärksamma detta - nu skiter jag helt i det. På hisingen var det för några år sedan en bilist som tutade på en annan för en bagatell, och blev knivmördad. Så jag tar inga risker. Anvarslöst och dumt? Kom till Göteborg själva och pröva, så kommer ni snart hålla med mig. Lovar.
    MEDLEM 7032.

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 115
    Medlem#
    5389

    Re: Signaler i trafiken

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    I göteborg gör man bäst i att inte blinka med helljusen eller tuta nånsin. Man kan bli nersparkad, mördad (Jo, det har hänt faktiskt!!!) eller vad som helst. Allt man gör uppfattas aggressivt och folk blir galna och vill döda dig. Jag har fullständigt slutat med alla signaler här, hur djävla tokigt folk än kör eller vad som än händer. Det går helt enkelt inte. Bara blunda och köra vidare och tänka på nåt annat. Ibland ser jag folk som kör helt utan lampor i mörkret här, och för 10 år sedan hade jag försökt uppmärksamma detta - nu skiter jag helt i det. På hisingen var det för några år sedan en bilist som tutade på en annan för en bagatell, och blev knivmördad. Så jag tar inga risker. Anvarslöst och dumt? Kom till Göteborg själva och pröva, så kommer ni snart hålla med mig. Lovar.
    ...och endå vill du bo där? (Har fått intrycket av att du bor i götet...)

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    87

    Re: Signaler i trafiken

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    I göteborg gör man bäst i att inte blinka med helljusen eller tuta nånsin. Man kan bli nersparkad, mördad
    Jag trodde det bara bodde goa gubbar som heter Glen i Göteborg...?

    /thomas
    Saab 9-5 2,3T SportCombi -05 -- Nuvarande projekt
    Volvo S70 GLT -98 -- Såld
    Saab 9000 CSE 2,3i -94 -- Stulen och inbytt

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    2 308

    Re: Signaler i trafiken

    Jag och mina kollegor på taxi brukar hälsa på varann med en snabb vänsterblinkning... Och har ni inte legat bakom en långtradare som blinkat höger 2ggr för att berätta att det är fritt fram att köra om?

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Bredäng, Jämjö
    Inlägg
    98

    Re: Signaler i trafiken

    Citat Ursprungligen postat av rabies
    ...Och har ni inte legat bakom en långtradare som blinkat höger 2ggr för att berätta att det är fritt fram att köra om?
    Den signalen tänkte jag inte på. Ytterst sällan som jag använder den eftersom de flesta inte har en susning om vad jag menar när jag blinkar så. När den används är det oftast till andra lastbilar som vill om...

    /Samuel
    9000 2.3ltt -96 med taklucka!
    9000 2.3ltt -97 A50 Steg 2 T7MV by T5suite
    Aktivt arbetssökande lastbilschaufför. Pm:a om ni har tips i Blekinge med omnejd.

Liknande ämnen

  1. Läckande Flexrör ger felaktiga signaler och tändmissar?
    Av adj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-13, 02:26
  2. Det retar du dig på i trafiken?
    Av slaktarn i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-11-23, 21:13
  3. Det retar du dig på i trafiken?
    Av fredrik_wt i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 352
    Senaste inlägg: 2008-11-23, 18:16
  4. vilka in signaler lh fixat =)
    Av gascan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2006-10-10, 00:06
  5. Få in externa signaler
    Av la_tobbe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-08-30, 11:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •