Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: bränsleförbrukning 9-5 2.0t sportcombi 2008

  1. #1

    bränsleförbrukning 9-5 2.0t sportcombi 2008

    Hej forumsvänner!
    Finns säkert lika många svar som bilar men saken är den att jag har kört min 9000 cc 1988 (a) 2.0 16000 av 17000mil och bra koll på förbrukning. Den drar i ren stadskörning (göteborg) 1,2/mil. Ren landsväg gbg-kalmar - 0.75/mil (omkr. hasth.gränsen) vilket jag tycker är ganska bra för en stor bil. Jag kör alltid 95oktan.
    Nu har jag köpt en 9-5 2.0t sportcombi 2008 som har gått 2500mil och servad av märkesverkstad. Har som ny gått som Avis Rent. Känns som ny.
    MEN, jag blir sur och besviken när jag ser att 9-5 med bensin 95okt. drar 0.89 mot 9000 0.75 samma sträcka. Ren stadskörning >1.5/mil med bensin mot 9000 1.2/mil.
    Tankade E85 när jag hade ca 10lit kvar av 95okt. och ser att nu drar den vid ren stadskörning >2.5 li/mil !!! I övrigt går motorn rent och jämn gång. Visst är det korta körningar i stan men det var prcis samma förhållande med min 9000 så förutsättningarna anser jag vara helt OK.

    Är det någon av er som har samma erfarenhet eller är detta något jag borde passa på att reklamera eftersom garantin går ut i juni 2010?

    tackar för alla seriösa svar.

    PS. tänker sälja min 9000 men känns konstigt då den har varit väldigt billig-förstår jag först nuDS

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: bränsleförbrukning 9-5 2.0t sportcombi 2008

    Man får väl ha i åtanke att det skiljer oerhört på förbrukning beroende på körsätt, men jag kan ju dela med mig lite av mina erfarenheter på min bil (i signaturen) som borde vara motormäsigt identisk med din. Jag har medvetet provat olika scenarion med olika bränslen just bara för att kunna bilda mig en uppfattning

    Stadskörning ren E85 cirka 1.42 - 1.46 l/mil

    Stadskörning ren BF95 cirka 1.08 - 1.15 l/mil

    Landsvägskörning ren E85 cirka 0.97 l/mil (extremt lugn körning) - cirka 1.10 l/mil (vid 110 km/h + moms)

    Landsvägskörning ren BF95 cirka 0.72 l/mil - 0.88 l/mil


    2,5l/mil för din bil låter extremt om du inte hör till dem som rejsar stenhårt mellan ALLA rödljus....;-)
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  3. #3

    Re: bränsleförbrukning 9-5 2.0t sportcombi 2008

    Citat Ursprungligen postat av Sasjjj
    Man får väl ha i åtanke att det skiljer oerhört på förbrukning beroende på körsätt, men jag kan ju dela med mig lite av mina erfarenheter på min bil (i signaturen) som borde vara motormäsigt identisk med din. Jag har medvetet provat olika scenarion med olika bränslen just bara för att kunna bilda mig en uppfattning

    Stadskörning ren E85 cirka 1.42 - 1.46 l/mil

    Stadskörning ren BF95 cirka 1.08 - 1.15 l/mil

    Landsvägskörning ren E85 cirka 0.97 l/mil (extremt lugn körning) - cirka 1.10 l/mil (vid 110 km/h + moms)

    Landsvägskörning ren BF95 cirka 0.72 l/mil - 0.88 l/mil


    2,5l/mil för din bil låter extremt om du inte hör till dem som rejsar stenhårt mellan ALLA rödljus....;-)

    Hej och tack för ditt svar!

    Javisst kör vi alla olika men nu jämför jag mig själv i två olika bilar. Jag kör nu för tiden väldigt lungt och rusar inte mellan ljusen - stressar mig bara. Så din körning verkar vara jämförbar, vilket betyder att min drar mer i stadskörning på BF95 men ganska lika på landsväg. Däemot verkar E85 rinna för fort i min bil. Saknar min momentanflödesmätare som finns i 9000 vilket ger en kompletterande info. Är möjligen trippmätaren kopplad till snittflödet? I så fall blir mätningen fel om man t.ex av rent misstag 0-stller trippräknaren efter att ha kört ca 5 mil med ny tank. Då kan jag tänka mig att det finns en förklaring till mätfel dvs 2,5 l/mil i stan.
    Jag råkade trycka på 0-ställningsknappen den lilla pinnen som sticker ut. Trodde inte att man hade två sätt att 0-ställa. Det andra sättet är ju med info-knappen.

    Om inte dett skulle vara anledningen får jag nog be verkstaden verifiera förbrukningen. De bör ju ha en extern födesmätare tillgänglig?
    I övrigt tycker jag nog imed dagens pris att det är lika bra att köra BF95 eftersom det faktiskt inte gör stor skillnad rent miljömässigt och dessutom slits motorn mer, kräver oftare oljebyten mm. Ser du någon direkt fördel med E85?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: bränsleförbrukning 9-5 2.0t sportcombi 2008

    Säkraste sättet är väl att nollställa tripmätaren vid tankningar och jämföra körd sträcka med antal tankade liter?

    Dock kan jag tillägga att min SID visar väldigt exakt snittförbrukning, max 1-2% fel om man jämför med tankade liter / körda km.

    Nåväl; att jämföra bilen på E85 kontra BF95 är som natt och dag enligt mig. Jag tycker att bilen är rätt så död på BF95 medans den skjuter på riktigt bra på E85. Det känns rent subjektivt som att de 180 hk som Saab anger på E85 är i underkant.

    Ekonomiskt brukar jag komma fram till att det är ungefär +/- 0 vilket man väljer, och då är ju E85 bra för att bedöva miljösamvetet en smula....;-) Visst; det "sliter" mer på oljan, men oljebyte var 1500:e eller var 3000:e mil kvittar enligt mig. Bilen är ju så mkt roligare på E85. Att motorn skulle slitas mer på E85 betvivlar jag starkt så länge som man byter olja var 1500:e mil eller oftare. OCH använder korrekt olja. I en bil som denna skulle jag ALDRIG gambla med någon annan olja än den Saab anger bara för att spara några hundringar......vilket många här på forumet strävar efter....;-)
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: bränsleförbrukning 9-5 2.0t sportcombi 2008

    Dels så måste du räkna ut förbrukningen själv och inte lita på vad datorn räknar ut åt dig, vare sig på din 9000 eller på din 9-5:a, dels så får du inte glömma att 9-5sc väger rätt mycket mer än 9000 cc.

    Dock tycker jag dina siffror ligger lite för högt. Jag har själv kört en 9-5 sc på runt 0,7 landsväg, men ärligt talat var extremt. Det var en riktig snålkörning på 60 mil, där jag verklige snålade på allt tänkbart. Normalt låg jag nog 1,5 dl över det på landsväg.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •