Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 87

Ämne: Konstigt laddtryck efter service?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    628

    Konstigt laddtryck efter service?

    Tjenare!

    Bilen:

    Saab 9-5 -01 med BSR Steg 1, Extern Laddtrycksmätare, Dieselsnorkeln och BCPR7ES-11 som stift.


    Problemet:
    Jo!
    Bilen har nyss varit inne på års service vilket omfattar: Oljebyte(inräknat oljefilter), tändstiftsbyte till BCPR7ES-11, och kontroll utav diverse saker.

    Och var riktigt glad i hatten när de ringde och sa att jag kunde komma och hämta den. SÅ jag stack och hämtade den och tog ut den på en liten runda.
    Efter att ha låtit oljan blivit varm så började jag dra några fullgas repor..

    Och märkte där att laddtrycket verkade lite skumt, INNAN servicen så laddade bilen kontinuerligt ~0,9-1,0 bar, och det gjorde den nu också..
    MEN, turbon verkade tappa trycket vid runt 4000 rpm och landade runt 0,6 bar istället fastän jag hade plattan i mattan..

    Och att se laddtrycksmätaren droppa från 0,9 till 0,6 är inget mina ögon gillade, men jag vet inte det kanske är normalt? Men det känns inte som om det skall vara så..
    Orginal mätaren till turbon var det ingen skillnad på, den laddade en bit in på det röda som den alltid gjort, utan det var den externa som tappade trycket..

    Skall även säga att väderförhållandena var väldigt goda, fuktigt ute med kall luft..

    Felsökning än sålänge
    Ingen just nu, men det enda jag själv hade kunnat titta lite på är vakuum slangar, då jag är en nybörjare under huven.. Sedan vet jag inte vad jag skall kolla efter, hade suttit fint med lite kött på benen när man skall sticka in huvudet under huven och kolla lite.


    Är väldigt tacksam för hjälp / kommentarer!

    MVH

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 484

    Re: Konstigt laddtryck efter service?

    Citat Ursprungligen postat av DumDum
    Tjenare!

    Bilen:

    Saab 9-5 -01 med BSR Steg 1, Extern Laddtrycksmätare, Dieselsnorkeln och BCPR7ES-11 som stift.


    Problemet:
    Jo!
    Bilen har nyss varit inne på års service vilket omfattar: Oljebyte(inräknat oljefilter), tändstiftsbyte till BCPR7ES-11, och kontroll utav diverse saker.

    Och var riktigt glad i hatten när de ringde och sa att jag kunde komma och hämta den. SÅ jag stack och hämtade den och tog ut den på en liten runda.
    Efter att ha låtit oljan blivit varm så började jag dra några fullgas repor..

    Och märkte där att laddtrycket verkade lite skumt, INNAN servicen så laddade bilen kontinuerligt ~0,9-1,0 bar, och det gjorde den nu också..
    MEN, turbon verkade tappa trycket vid runt 4000 rpm och landade runt 0,6 bar istället fastän jag hade plattan i mattan..

    Och att se laddtrycksmätaren droppa från 0,9 till 0,6 är inget mina ögon gillade, men jag vet inte det kanske är normalt? Men det känns inte som om det skall vara så..
    Orginal mätaren till turbon var det ingen skillnad på, den laddade en bit in på det röda som den alltid gjort, utan det var den externa som tappade trycket..

    Skall även säga att väderförhållandena var väldigt goda, fuktigt ute med kall luft..

    Felsökning än sålänge
    Ingen just nu, men det enda jag själv hade kunnat titta lite på är vakuum slangar, då jag är en nybörjare under huven.. Sedan vet jag inte vad jag skall kolla efter, hade suttit fint med lite kött på benen när man skall sticka in huvudet under huven och kolla lite.


    Är väldigt tacksam för hjälp / kommentarer!

    MVH
    Vad för motor? B205E/B235E/B235R?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    628

    Re: Konstigt laddtryck efter service?

    Oj, det hade jag helt glömt av B235E, 185hk motorn.
    Ursäkta ..

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973

    Re: Konstigt laddtryck efter service?

    Du har inte fått ny programvara?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    628

    Re: Konstigt laddtryck efter service?

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Du har inte fått ny programvara?
    Det ska jag inte ha fått, de har de inte sagt något om iaf..
    Jag har ju PPC, ska man testa att ladda in trim mjukvaran igen kanske?

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    628

    Re: Konstigt laddtryck efter service?

    Ingen som har någon idé?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Konstigt laddtryck efter service?

    har väl hört någon myt att nån har fått programvaran bytt vid service men det är förmoderligen skitsnack?
    men du kan ju alltid pröva ladda över det på nytt. om inte annat ladda över orginal i felsökningssyfte tills du vet vad felet är.
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    628

    Re: Konstigt laddtryck efter service?

    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    har väl hört någon myt att nån har fått programvaran bytt vid service men det är förmoderligen skitsnack?
    men du kan ju alltid pröva ladda över det på nytt. om inte annat ladda över orginal i felsökningssyfte tills du vet vad felet är.
    Jo skall testa detta imorgon att ladda över först orginal mjukvara från PPCn till bilen och sedan trimma den på nytt. Se om det gör någon skillnad.
    Annars, vad kan orsaka detta laddtryck? Det är inte så att turbon börjar bli kass?

    Kom gärna med förslag!

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Konstigt laddtryck efter service?

    wastegateklockan kanske inte orkar hålla trycket??? en rimlig tanke eftersom den som du beskriver laddar på först och sen dimper ner.
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: Konstigt laddtryck efter service?

    "Orginal mätaren till turbon var det ingen skillnad på, den laddade en bit in på det röda som den alltid gjort, utan det var den externa som tappade trycket.."

    Om originalmätaren i panelen visar en bit in på det röda, betyder det att den får samma luftmassa som innan du lämnade bilen på service. (originalmätaren på T7 bilar mäter luftmassa, inte tryck som många tror)

    Trionic 7 jobbar som bekant med luftmassa, inte tryck som tex. Trionic 5.
    T7 har inte ett maximalt laddtryck som den försöker uppnå, utan en maximal luftmassa. (beroende på begärt vridmoment)

    Denna varierar beroende på temperatur, luftfuktighet, höjd mm. Därmed anpassar T7 laddtrycket så att rätt luftmassa uppnås.

    Vet du om verkstaden gjorde bilen strömlös vid servicetillfället?

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    628

    Re: Konstigt laddtryck efter service?

    Citat Ursprungligen postat av Fahrer
    "Orginal mätaren till turbon var det ingen skillnad på, den laddade en bit in på det röda som den alltid gjort, utan det var den externa som tappade trycket.."

    Om originalmätaren i panelen visar en bit in på det röda, betyder det att den får samma luftmassa som innan du lämnade bilen på service. (originalmätaren på T7 bilar mäter luftmassa, inte tryck som många tror)

    Trionic 7 jobbar som bekant med luftmassa, inte tryck som tex. Trionic 5.
    T7 har inte ett maximalt laddtryck som den försöker uppnå, utan en maximal luftmassa. (beroende på begärt vridmoment)

    Denna varierar beroende på temperatur, luftfuktighet, höjd mm. Därmed anpassar T7 laddtrycket så att rätt luftmassa uppnås.

    Vet du om verkstaden gjorde bilen strömlös vid servicetillfället?
    Jo det vet jag att den mäter, och det ser ju bra ut på den mätaren..
    och nej jag vet inte om de gjorde bilen strömlös, men det har jag svårt att tänka mig när de inte skulle fiffla med något som skulle behöva avstängd ström.

    Men det kanske är standard att göra bilen strömlös när den åker in på service?
    Och vad har detta för betydelse?

    Det där med WG klockan, hur felsöker jag den? Rycker en slang i MV? Eller är det för något annat..?

    Är hursom väldigt tacksam för alla era svar!

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: Konstigt laddtryck efter service?

    Gör man bilen strömlös, kommer den att göra en ny adaption.
    Då kan laddtryck mm. variera innan adaptionen är slutförd.

    Finns ingen anledning att göra bilen strömlös vid en vanlig service.
    Dock brukar de behöva göra det ifall de uppgraderat vevhusventilationen.

    + kabeln till generatorn brukar lossas för att komma åt att byta oljefällan på motorns baksida.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Konstigt laddtryck efter service?

    Om du rycker slangen till wastegateklockan så ska den ladda till tryckvakten slår ifrån. Vet inte riktigt hur man ska kontrollera wastegateklockan? Det är lätt att kolla om den kärvar men ska ju vara tvärtom i ditt fall isåfall.
    Men du kan ju kontrollera grundladdet också genom att koppla ihop slangen från insug till magnetventil med slangen från wastegateklockan så du vet att det står rätt, (0.4-0.5bar) om jag inte har helt fel!

    Min kompis bil beter sig precis likadant med bsr steg1 på hans 9-3 ltt på 154hk. Men kan tänka mig att det är för att det sitter någon liten garretturbo som inte orkar hålla trycket, (ny wastegateklocka osv)...

    Vad har du för turbo i din bil? Det sitter väl en gt17 orginal? Kanske är ett normalt fenomen med den turbon att den laddar som max runt 3000rpm och sedan dalar ner för att den inte orkar hålla trycket uppe. Det är vad jag kan tänka mig iallafall. Laddade den 1bar upp över 5000rpm förut eller?
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    628

    Re: Konstigt laddtryck efter service?

    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    Om du rycker slangen till wastegateklockan så ska den ladda till tryckvakten slår ifrån. Vet inte riktigt hur man ska kontrollera wastegateklockan? Det är lätt att kolla om den kärvar men ska ju vara tvärtom i ditt fall isåfall.
    Men du kan ju kontrollera grundladdet också genom att koppla ihop slangen från insug till magnetventil med slangen från wastegateklockan så du vet att det står rätt, (0.4-0.5bar) om jag inte har helt fel!

    Min kompis bil beter sig precis likadant med bsr steg1 på hans 9-3 ltt på 154hk. Men kan tänka mig att det är för att det sitter någon liten garretturbo som inte orkar hålla trycket, (ny wastegateklocka osv)...

    Vad har du för turbo i din bil? Det sitter väl en gt17 orginal? Kanske är ett normalt fenomen med den turbon att den laddar som max runt 3000rpm och sedan dalar ner för att den inte orkar hålla trycket uppe. Det är vad jag kan tänka mig iallafall. Laddade den 1bar upp över 5000rpm förut eller?
    Okej okej! Jag vet inte riktigt vilka slangar du menar, så en bild till det om det inte är för mycket begärt..? <3
    Jo visst sitter det en äcklig liten GT17 i den, men den klarade ju att hålla trycket bra innan servicen.. Och ja, bilen laddade ~0,9 bar hela tiden.

    Och det här med att göra bilen strömlös, så är det enda dem gjort med VV är att bytt en kass backventil. Men jag tror inte att de behöver göra bilen strömlös för det..

    Om det hjälper så var det en sk. Års-service som gjordes.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Konstigt laddtryck efter service?

    har ingen riktigt bra bild men kan beskriva så bra jag kan

    Turbon sitter fast i grenröret förmoderligen under en värmeplåt. Ta bort värmeplåten så du ser turbon ordentligt. På turbon sitter ett långt stag som går in i en slags klump, det är wastegateklockan! Det går en slang ner i klockan, som sedan går till magnetventilen. Ryck ur den slangen ur magnetventilen, då ska turbon ladda som fan, men var försiktig om du skulle få för dig att testa det.
    Sen på luftsnoken, alltså röret mellan turbon och luftfilterboxen, så ska det sitta en slang, från luftsnoken till magnetventilen. Om du rycker ur den slangen ur magnetventilen så och kopplar ihop den med andra slangen du nu förmoderligen har ryckt ur magnetventilen, så ska turbon ladda grundladdtryck(GLT).

    Då jag bara är drygt 18år och precis fått körkortet typ och aldrig lämnat iväg bilen på service, så vet jag inte riktigt vad en årsservice innebär, men är inte det typ att byta motorolja/oljefilter? och sen göra vissa rutinkontroller? Sen finns det väl vissa rekomendationer att göra vid vissa miltal? Böt dom bara en backventil åt dig?
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    628

    Re: Konstigt laddtryck efter service?

    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    har ingen riktigt bra bild men kan beskriva så bra jag kan

    Turbon sitter fast i grenröret förmoderligen under en värmeplåt. Ta bort värmeplåten så du ser turbon ordentligt. På turbon sitter ett långt stag som går in i en slags klump, det är wastegateklockan! Det går en slang ner i klockan, som sedan går till magnetventilen. Ryck ur den slangen ur magnetventilen, då ska turbon ladda som fan, men var försiktig om du skulle få för dig att testa det.
    Sen på luftsnoken, alltså röret mellan turbon och luftfilterboxen, så ska det sitta en slang, från luftsnoken till magnetventilen. Om du rycker ur den slangen ur magnetventilen så och kopplar ihop den med andra slangen du nu förmoderligen har ryckt ur magnetventilen, så ska turbon ladda grundladdtryck(GLT).

    Då jag bara är drygt 18år och precis fått körkortet typ och aldrig lämnat iväg bilen på service, så vet jag inte riktigt vad en årsservice innebär, men är inte det typ att byta motorolja/oljefilter? och sen göra vissa rutinkontroller? Sen finns det väl vissa rekomendationer att göra vid vissa miltal? Böt dom bara en backventil åt dig?
    Okej! Med den beskrivningen så ska jag nog kunna fixa det. Men man måste väl ha en adapter/skarv så man kan koppla ihop de 2 slangarna? Vart fixar man en sån isf?

    Jo du har rätt, men jag sa åt dem att byta stift också till 7:or(vilket jag har fått sagt till mig att de ska vara med ett steg 1?).

    Sedan det enda dom bytte var denna backventilen ja, då den var kass.

    Men testar det med GLT efter att jag testat att ladda om mjukvaran med PPCn..

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Konstigt laddtryck efter service?

    Du kan ta typ ett tunt rör av vad som helst som ryms i slangarna, sen typ tejpar du runt eller nå så det håller tätt, tänkt kreativt

    stifft, dom stoppade väl i dom du skrev som slutar på 11? isf ska det inte vara några problem med dom, kan aldrig tänka mig.
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    628

    Re: Konstigt laddtryck efter service?

    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    Du kan ta typ ett tunt rör av vad som helst som ryms i slangarna, sen typ tejpar du runt eller nå så det håller tätt, tänkt kreativt

    stifft, dom stoppade väl i dom du skrev som slutar på 11? isf ska det inte vara några problem med dom, kan aldrig tänka mig.
    Okej okej! Jo det ska vara de stiften, jag sa iaf åt dem att stoppa i dem. Har inte fått "lappen" där allt står vad de gjorde, då den ska in igen på tisdag för att byta krängningshammare.

    Ingen annan idé på vad det kan vara?

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Konstigt laddtryck efter service?

    Citat Ursprungligen postat av DumDum
    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    Du kan ta typ ett tunt rör av vad som helst som ryms i slangarna, sen typ tejpar du runt eller nå så det håller tätt, tänkt kreativt

    stifft, dom stoppade väl i dom du skrev som slutar på 11? isf ska det inte vara några problem med dom, kan aldrig tänka mig.
    Okej okej! Jo det ska vara de stiften, jag sa iaf åt dem att stoppa i dem. Har inte fått "lappen" där allt står vad de gjorde, då den ska in igen på tisdag för att byta krängningshammare.

    Ingen annan idé på vad det kan vara?
    går bilen bra i övrigt? den går inge rycktigt eller liknande? om vi säger att man tar bort den externa laddtrycksmätare, hade du märkt att något var på tok då?
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    628

    Re: Konstigt laddtryck efter service?

    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    Citat Ursprungligen postat av DumDum

    Okej okej! Jo det ska vara de stiften, jag sa iaf åt dem att stoppa i dem. Har inte fått "lappen" där allt står vad de gjorde, då den ska in igen på tisdag för att byta krängningshammare.

    Ingen annan idé på vad det kan vara?
    går bilen bra i övrigt? den går inge rycktigt eller liknande? om vi säger att man tar bort den externa laddtrycksmätare, hade du märkt att något var på tok då?
    Jag tycker bilen går perfekt, motormässigt, jag hade nog inte märkt någon skillnad utan den externa mätaren. Då jag hade kollat på orginal och sett att mätaren gått in en bit på det röda..

    Jag har kopplat in mätaren efter dumpen, och innan så när jag t.ex. motorbromsade/frikopplade så gick mätaren ner till MINUS på mätaren, men så fort jag rörde gasen hoppade den direkt upp till noll strecket igen. Men det gjorde den inte idag, den rörde sig bara uppåt en bit..
    Och när jag hade lite gas, mätaren i bilen nästan på det gula så låg den externa fortfarande på noll ungefär..

    Är det fel på mätaren?

Liknande ämnen

  1. Konstigt laddtryck??
    Av Wirf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-07-24, 22:35
  2. Konstigt laddtryck efter chippning
    Av Anton.S i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-04-20, 18:27
  3. Konstigt Laddtryck (T16-89'a).
    Av DualC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-12-31, 10:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •