Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Ryck så jag nästan slår huvudet i ratten 9000 -96

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    79

    Ryck så jag nästan slår huvudet i ratten 9000 -96

    Hallåj.

    Jag har fått ett fenomen som gör mig lite småbekymmrad på min 9000 aero -96:a.

    Vid full gas (plattan i mattan) på alla växlar utom 1:an runt ~3000 varv får jag I BLAND ett eller två kraftiga ryck. Ungefär som att bilen slutar tända helt på alla burkar för att sedan rycka till ordentligt och skjuta iväg som den ska.

    Om jag däremot inte ger plattan i mattan utan smyger upp gasen (nästan full gas) går det utmärkt.

    Jag har sökt lite på forumet och kan konstatera att det borde vara någon slang eller bypassen som läcker. Men tänkte ändå att jag postar ett inlägg och frågar expertisen.
    Bilen är inte chippad, orginalbox.
    Jag är långt ifrån någon expert på att meka, söker bara efter enkla lösningar som jag kan kolla efter själv utan att behöva involvera några andra expeter

    Nya stift och ny kassett.

    Tacksam för svar.
    --- 9-3x -´11 ---

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Låter som typiskt "överladd" d.v.s stundtals får du lite för högt laddtryck som gör att tryckvakten i boxen reagerar o "klipper av" och de kraftiga rycken uppkommer.
    Du bör se att nålen på orginal laddtrycksmätare går lite väl långt in på det röda när detta händer.
    Kan uppkomma t.e.x efter att man haft borta batteripolen innan systemet adapterat sig (ställt in sig).

    Att kontrollera:
    -Tätheten till magnetventilens slangar, "C" (överst) och "W" (mitten).
    -Vilket GLT du har.
    -Om WG kärvar, tex genom att att ta fram sin cykelpump (om man har någon), rycka "W" slangen på magnetventilen och pumpa.
    Medans man pumpar tittar man på WG-stången och kontrollerar att den rör sig och att den inte kärvar.
    Metoden kan även användas då turbon är varm.
    -Skruva bort magnetventilen och skaka på den, låter det som en marakkas har brickan innuti delat på sig och då kan det bli lite "hursomhelst".

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    79
    Tack för en trevlig checklista Jonas!

    Ursäkta en obildad, med vad syftar du till när du skriver GLT (Ingen gammal 240 antar jag)? :-)

    Nej, jag får ingen "översläng" när den slår ifrån. Den känns som att den inte hinner upp i fullt ladd innan den "nyper av" och slår ifrån.
    Den laddar inte ens in på rött.

    Jag ska titta över slangarna och ruska på magnetventilen.
    Samt kolla Wastegaten.. Då får jag nog konsultera min kollega Calleberg
    // TS
    --- 9-3x -´11 ---

  4. #4
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av tubster
    Ursäkta en obildad, med vad syftar du till när du skriver GLT (Ingen gammal 240 antar jag)? :-)
    Han syftar på grundladdtryck, skall på din bil vara 0,45 om man håller lätt på bromsen och gasar genom registret.

    Alltså underlättar det tyvärr med en graderad tryckmätare vid dylik felsökning, originalmätaren är inte helt tillförlitlig.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av tubster
    Tack för en trevlig checklista Jonas!

    Ursäkta en obildad, med vad syftar du till när du skriver GLT (Ingen gammal 240 antar jag)? :-)

    Nej, jag får ingen "översläng" när den slår ifrån. Den känns som att den inte hinner upp i fullt ladd innan den "nyper av" och slår ifrån.
    Den laddar inte ens in på rött.

    Jag ska titta över slangarna och ruska på magnetventilen.
    Samt kolla Wastegaten.. Då får jag nog konsultera min kollega Calleberg
    // TS
    Symptomet du beskriver låter precis som en typisk "översläng" som gör att tryckvakten bryter. Förstår jag dig rätt att den inte ens laddar "in på rött" när detta händer, dvs rycken kommer ?
    Mer normalt är att man ligger på "halva röda" när tryckvakten bryter.

    Jag fyller på "Att kolla listan":
    GLT = grundladdtryck. Ska ligga på 0,4-0,45bar och justeras på wastegatestången. Kontrolleras genom att koppla bort magnetventilens elanslutning och provköra. Fullgas vid 3000 rpm ska ge korrekt GLT och du kan samtidigt passa på att kontrollera att GLT ligger stabilt upp till 6000rpm.
    Använd helst en graderad laddtrycksmätare som du vet stämmer så får du samtidigt ett kvitto på nogrannheten i bilens laddtrycksmätare (inte helt ovanligt med rejäl felvisning på dessa)
    Återkom gärna med ett laddtryck där ryckningarna kommer.

    Slangar "C", "W" och "R" kontrollera även att dom inte är igensatta med oljeklegg. Det är framförallt "C" som brukar drabbas av det. Kolla även "C" slangens anslutningar på turbon och magnetventilen eftersom det även där brukar bli oljeklegg.

    Magnetventilen kan man rengöra invändigt genom att spruta i lite 556 eller liknande som löser upp gammal skit.

    Kontrollera samtidigt övriga slangar som blir trycksatta vid laddtryck. T.ex. kan ett läckage på slangen till tryckmätaren göra att den visar fel

    "Cykelpumpstestet" av WG kan du göra, men det funkar nästan lika bra att bra känna efter så att armen kan röra sig. Probelmet med detta är att förhållandet kan ändra sig drastiskt med het turbo.
    Har själv varit ute för att WG kärvat när det blivit riktigt hett, dvs på fullt ladd. Det berodde på sprickor i avgashuset kring WG vilket tydligen inte är helt ovanligt på gamla Aero aggregat Tyvärr syns inte sprickorna från utsidan..

    Ytterligare en sak att kolla är att MAP-sensorn ger rätt värden - vilket den troligen gör..
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Ytterligare en sak att kolla är att MAP-sensorn ger rätt värden - vilket den troligen gör..
    Var inne på om jag skulle ta med det på "listan" men tänkte då främst på läckage i slangen.
    Vet ju att boxen sätter CE om slangen är bortkopplad men kanske inte om den läcker?

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Var inne på om jag skulle ta med det på "listan" men tänkte då främst på läckage i slangen.
    Vet ju att boxen sätter CE om slangen är bortkopplad men kanske inte om den läcker?
    Är det ett hål i slangen ("pys"?) kommer sensorn att mäta för lågt tryck och då är det ännu mer osannolikt att tryckvakten skulle bryta med laddtryck på "det gula".
    Min teori var snarare att sensorn ger ett för högt tryckvärde men det är knappast troligt.

    Hur är det med slangarna till tryckmätare och bypassventil på en CS Aero?
    Sitter dom på samma uttag på insugsröret med en T-koppling eller är det olika uttag på insuget ?
    Med samma uttag skulle men kunna få en felvisande mätare om membranet i bypassventilen är trasigt.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041

    Hur är det med slangarna till tryckmätare och bypassventil på en CS Aero?
    Sitter dom på samma uttag på insugsröret med en T-koppling eller är det olika uttag på insuget ?
    Mig vetligen är det samma (kan vara annorlunda om man har TCS)

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Med samma uttag skulle men kunna få en felvisande mätare om membranet i bypassventilen är trasigt.
    Jovisst men samtidigt håller ju AV:n emot dåligt om man inte har någon motluft och sådeles självöppnar den vid lite högre tryck (om den nu sitter åt orginalhållet) och då borde inte kunna överladda.

    >>Tubster, hade jag suttit bakom din ratt hade jag skaffat mig en riktig tryckmätare så du kan se i siffror vad den laddar.

  9. #9
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Se över samtliga vacuumslangar!
    Fick samma symtom på min -97. Visade sig att mina vacuumslangar till AV'n var väldigt torra, varav en hade spruckit. Passade på att byta alla vacuumslangarna i motorrummet, då de är särskilt utsatta för värme och smuts. Sedan dess har jag inte haft några problem!
    All makt åt Thengil!

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Höllviken
    Inlägg
    60
    hej
    jag hade precis samma fel på min, då var det di-kassetten som var kass
    Saab 9000 Aero -96
    Saab 900 T8 -87

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg / Vallby / Skåne
    Inlägg
    1 356
    Citat Ursprungligen postat av Mårtensson
    hej
    jag hade precis samma fel på min, då var det di-kassetten som var kass
    Mmmm, hade samma probbs på en Aero-97 en gång i tiden, då var det kasstten som spökade och gav exackt samma fenomen.

    Henrik
    *BMW 530D LCI-07*
    *9000 2,3T M5 Classic-1998*
    *BMW M3 CSL-2003*

  12. #12
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Men nya slangar är billigare...
    Kolla dem först.
    All makt åt Thengil!

  13. #13
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    [quote=Henrik-2236]
    Citat Ursprungligen postat av "Mårtensson":1a47o4nb
    hej
    jag hade precis samma fel på min, då var det di-kassetten som var kass
    Mmmm, hade samma probbs på en Aero-97 en gång i tiden, då var det kasstten som spökade och gav exackt samma fenomen.

    Henrik[/quote:1a47o4nb]
    Som han skrev ovan är DI kassetten bytt...
    ///Mackanized
    Tillbaka

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    78
    Min 9000 Aero uppvisade samma "slå framtänderna i ratten-syndrom". Då inhandlade jag en begagnad magnetventil och problem försvann. Den gamla hade kärvat ihop eller något. Har du ingen polare med en trionic5-bil, som du kan låna en MV av?
    inget.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    779
    Hej tubster!
    Upplever samma problem med min 9-3a -99, du får gärna skriva här i tråden hur det gick med din reparation.
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    35
    Köp en burk 5-56 o spruta i lite i alla tre hålen på magnetventilen.
    Kör SAAB Aero samt Fendt, mest det senare tyvärr...

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    79
    Okay, en update.

    Genom att rycka ur kontakten till magnetventilen går bilen på grundladd.
    Jag får inga överslängar eller andra konstigheter när jag endast kör på grundladd. Allt går dom den ska och inga överslängar som sagt.

    Bilen ska nu kallna en stund nu innan jag ger mig på och skruvar bort magnetventilen för att studera den närmare. Utan att bränna mig.

    Slutsatser so far:
    - Troligen fungerar Wastegaten som den ska, eftersom jag inte får några överslängar utan magnetventilen "aktiv".
    Ingen ras där *peeeuh*. Allt enligt Calleberg.
    - Bilen rycker även när jag inte gör fullgas, tycket och rycken blir dock självklart mindre och inte lika dramatiskt.
    - Nya slangar mellan dumpen, insuget och turbomätaren vid instrumentbrädan. Dom är 3 månader gamla.
    - Min magnetventil är monterad högre upp än standard, den sitter i övre högra kanten i plasten som håller fläkten på en liten utriggare. Är visst en patch som utfördes på just denna bil -98 i Arvika. Bilder går att ordna om intresse finnes på just denna installation.
    - Ny tändkassett
    - Ny bränslepump
    - Nya stift

    Oklart är fortfarande:
    - Adapteringen fungerar inte som den ska?
    - Magnetventilen kostar säkert 4 siffrigt?. Ska verfieras i morgon.
    - Är magnetventilen hel?
    - Varför har överslängarna/ryckningarna kommit först nu om nu magnetventilen visar sig vara hel? (Man får väl leta vidare).
    - Är slangarna till magnetventilen fräsha? Jo, dom ser rent visuellt helt okay ut. Ska rycka bort dom och göra en mer ordentlig ockulärbesiktning.

    Lite lack blir jag de senaste 6 månaderna har följande hänt:
    - Bempapumpen la av (45 minuter innan jag skulle åka till Kina på tjänsteresa i en månad).
    - Ryckandet/överslängarna.
    - Remraset igår vid Stäket i sthlm (löprullen vid generatorn skar ihop).

    Innan allt detta, ca 7000 besvärsfria mil.

    // TS
    --- 9-3x -´11 ---

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    79
    Okay!

    Kunde konstatera att magnetventilen kostade RACHAS!
    Speedparts ska ha ~1800 (exkl rabatten) och SAAB någon liknande.

    Jag köpte mig en flaska WD-40 för 47 spänn och sprejade rent alla slangar och mg:n med. Anledningen till att ja valde WD-40 är att den är flyktigare än 5-56. 5-56 lämnar en hinna kvar där skit gärna sätter sig.
    Åkte sedan och och adapterade i uppförsbacken vid universitetet i Örebro.

    Och visp så förefaller ryckningarna vara borta. Ivaf på vägen till jobbet, ska prova på hemvägen igen när bilen är kall på nytt.

    Jag har fortfarande tendenser till överslängar med nu slår den inte ifrån.
    Anledningen till överslängarna tror jag beror på de rostfria avgassystemet som ger att annat flöde än orginalchippet är anpassat för. Dvs mindre motstånd. Fast det är bara min ytterst lekmannamässiga teori :-)

    Tack för all hjälp alla, jag hoppas mitt problem nu är ett minne blått. Annars åker WD-40 flaskan fram på nytt!

    // TS
    --- 9-3x -´11 ---

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Hade samma problem på min aero '94.
    Med lite wd40 i MV'n löste sig problemet tillfälligt, men efter några hårda accelerationer så började den rycka likt förbannat, har förstått att wd40-knepet oftast är en temporär lösning.
    Efter inköp av ny MV försvann problemet helt. Men nu, efter några månader, händer det till och från att det rycker till igen. Detta händer då man ger plötslig fullgas och laddet går upp lite på rött.
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    79
    PQ ..

    Okay, kanske jag åker på att handla en ny mv.. Suck.
    Köpte du spritt ny eller åkte du till en skrot?

    //TS
    --- 9-3x -´11 ---

Liknande ämnen

  1. Kraftiga ryck i ratten
    Av DanneT16 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-21, 22:18
  2. Slår i ratten vid gaspådrag. 9-5 Aero -06
    Av hawa i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-23, 19:53
  3. När jag gasar fullt slår jag huvudet i ratten (9000 "ae
    Av Danne*Saab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-26, 00:14
  4. Slår i ratten
    Av Flås i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-09-24, 12:05
  5. Knackande ljud/ryck i ratten vid högersväng
    Av Sir i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-11-17, 22:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •