Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Mazda 323 dör vid gaspådrag

  1. #1
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    354

    Unhappy Mazda 323 dör vid gaspådrag

    Hejsan. Jag märkte igår ett fenomen med min Mazda 323 -97 som jag inte upplevt tidigare. Det är nämligen så att bilen dör en liten stund ibland, för att sedan kunna hoppa igång lika snabbt igen. Det var först när jag gasade på efter en högersväng (men inte vänstersväng konstigt nog), och idag märkte jag att den började göra så även vid rödljus.

    Det är som att om man gasar på för mycket, så accelerationen blir för stor typ, så klipper motorn, ungefär som att tändsystemet dör en sekund eller två, men strax efter så hoppar bilen iväg som vanligt igen. Det är mycket störande för jag har kollat lite allmänt i motorrummet och ryckt lite i några kablar och vacuumslangar, men jag har inte sett nåt speciellt som ska påverka motorn sådär. Det är 1.5l motorn, som även heter Z5, i bilen.

    Tänkte ifall ni kan ge mej några tips om vad det troligtvis kan vara.
    Luftmassemätaren? givaren för gasspjällsläge? Tändspolen? Vatten i bensinen? (måste byta påfyllningsrör). Kommer ni på nåt som verkar passa in på symptomen så hojta till. Alla tips är välkomna.

    //Seb
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926

    Re: Mazda 323 dör vid gaspådrag

    tja om du vet att påfyllningsröret är dåligt så kan det ju vara så att det är gegga i tanken och att pumpen då inte orkar suga ibland...........

  3. #3
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    354

    Re: Mazda 323 dör vid gaspådrag

    Kan det vara så mycket gegga i tanken, så det sätter igen pumpen så mycket? Som jag förstått det så sitter pumpen monterad uppifrån, i tanken. bilen där vid vanlig körning nu oxå. Kan det vara för att det börjar bli lite bensin i tanken tro? Det låter ju annars ganska möjligt, att pumpen inte orkar suga, då det inte blir rätt tryck i systemet då.

    Finns det möjlighet att kolla bränsletryck medans man kör tro? vet dock inte om min bil har nån obd2 gömd nånstans.

    Nån som vet hur mycket det skulle kunna kosta att tvätta ur tanken?
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Mazda 323 dör vid gaspådrag

    Tanken är av plåt och är säkert rostangripen, är ett vanligt fel på japanare.
    Men det hör man ju aldrig när de testas i motortidningarna, där krånglar de aldrig utan bara går och går så det måste vara ett missförstånd.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  5. #5
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    354

    Re: Mazda 323 dör vid gaspådrag

    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue
    Tanken är av plåt och är säkert rostangripen, är ett vanligt fel på japanare.
    Men det hör man ju aldrig när de testas i motortidningarna, där krånglar de aldrig utan bara går och går så det måste vara ett missförstånd.
    Du menar då att det kan vara rostflagor som sugs in och sätter igen grovfiltret till pumpen? För det har jag funderat på. Vet iaf att luftningsröret är sönderrostat och hela skiten måste bytas. Ska göra det så snart jag har råd.
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    698
    Medlem#
    8122

    Re: Mazda 323 dör vid gaspådrag

    Citat Ursprungligen postat av ReinO
    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue
    Tanken är av plåt och är säkert rostangripen, är ett vanligt fel på japanare.
    Men det hör man ju aldrig när de testas i motortidningarna, där krånglar de aldrig utan bara går och går så det måste vara ett missförstånd.
    Du menar då att det kan vara rostflagor som sugs in och sätter igen grovfiltret till pumpen? För det har jag funderat på. Vet iaf att luftningsröret är sönderrostat och hela skiten måste bytas. Ska göra det så snart jag har råd.
    Då är det säkert så att det är skit i tanken som sätter stopp. Hade en Jetta som det blev precis det fenomenet på. Skruva ur pumpen så ser du snabbt om det är skit i.

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

Liknande ämnen

  1. Mazda 6 2.5 sport?
    Av Styrman_Jansson i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-10, 21:02
  2. Justera handbroma på Mazda 626
    Av Conny L i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-07-30, 00:38
  3. Mazda strålkastarmotor
    Av Allan K i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-09-12, 08:05
  4. Mazda E2200 bromsproblem
    Av Allan K i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-27, 03:41
  5. Fråga ang abs sensor MAZDA 626 -98
    Av saab_coupe i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-04, 14:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •