Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: omvandla likspänning till växel?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553

    omvandla likspänning till växel?

    har inte precis med bilström att göra men nån elkunnig måste det ju finnas. det är så att jag måste omvandla 12v lik till 12v växel. hur gör man det? eller går det inte? helst nånting man kan bygga själv!
    9-3x TTID 20x9,5

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    265
    Det finns växelriktare att köpa som omvandlar tex. 12VDC (lik) till 230VAC (växel) vet jag! Här har du en LÄNK med några, men dom där är ju dyra också!

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553
    Citat Ursprungligen postat av DB
    Det finns växelriktare att köpa som omvandlar tex. 12VDC (lik) till 230VAC (växel) vet jag! Här har du en LÄNK med några, men dom där är ju dyra också!
    inte riktigt vad jag sökte..
    9-3x TTID 20x9,5

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829
    hmm .. ja som sagt .. 12v DC -> 230v AC finns ju massor .. från 300 kr och uppåt .. men till 12v AC har jag aldrig sätt.
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553
    Citat Ursprungligen postat av Krantz
    hmm .. ja som sagt .. 12v DC -> 230v AC finns ju massor .. från 300 kr och uppåt .. men till 12v AC har jag aldrig sätt.
    inte jag heller, det är därför jag frågar. för jag håller på att bygger lite hemma och jag vill inte först transformera 12dc till 230ac för att sedan grejen jag bygger transformerar det igen ner till 12ac..
    9-3x TTID 20x9,5

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    265
    Citat Ursprungligen postat av lutte
    inte riktigt vad jag sökte..
    Nää jag vet, men det va det bästa jag kunde komma på

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553
    Citat Ursprungligen postat av DB
    Citat Ursprungligen postat av lutte
    inte riktigt vad jag sökte..
    Nää jag vet, men det va det bästa jag kunde komma på
    hehe, helst ska jag kunna bygga det själv har ju istort sett ett helt elektronik lager hemma i källaren så nånting borde man kunna slaffsa ihop bara man får en lista med delar
    9-3x TTID 20x9,5

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Hmmm, måste det vara ren sinusvåg eller duger det med fyrkant eller modifierad fyrkant ? Vilka effektnivåer snacks det om ?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Hmmm, måste det vara ren sinusvåg eller duger det med fyrkant eller modifierad fyrkant ? Vilka effektnivåer snacks det om ?
    vanlig sinusvåg ska det vara. effekten landar på max 45w men för säkerhets skull kan man räkna lite upp emot 70w
    9-3x TTID 20x9,5

  10. #10
    Kan man inte ta ut det i generatorn innan diodbryggan.
    9-5 AERO

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Citat Ursprungligen postat av Bossebus
    Kan man inte ta ut det i generatorn innan diodbryggan.
    Optimist, varierande frekvens.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  12. #12
    Går det inte att stabilisera så att man får ut 12 v AC ? Med tanke på att han har hela källaren full med elektronikprylar. Jag tog för givet att någon smart elektronikkille (Dr Boost) skulle rita ihop ett schema till en liten manick.

    ps. Det är inte fel att vara optimist, du borde prova......
    9-5 AERO

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553
    Citat Ursprungligen postat av Bossebus
    Går det inte att stabilisera så att man får ut 12 v AC ? Med tanke på att han har hela källaren full med elektronikprylar. Jag tog för givet att någon smart elektronikkille (Dr Boost) skulle rita ihop ett schema till en liten manick.

    ps. Det är inte fel att vara optimist, du borde prova......
    hmm, jag ska höra med styvfadern som är nått elgeni
    nån som vet ungefärligen hur många volt och vilken frekvens generatorn ger?
    9-3x TTID 20x9,5

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Tja det är bara att räkna. Trefas men har ingen aning om hur många klor det är på rotorn och hur många härvor det är på statorn. Sedan spelar varvtalet in och för enkelhetens skull sägger vi att det är 1:1 i utväxling mellan motorns vevaxel och generatoraxeln. Säg också att varvtalsstoppet sitter vid 7000rpm har du en frekvensvariation på 800*antalet härvor (förenklat) till 7000*antalet härvor. I och med att det bara är två dioder per fas för att likrikta spänningen måste det vara en hög frekvens för att kunna få en någorlunda jämn pulsuation på likspänningen.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Tja det är bara att räkna. Trefas men har ingen aning om hur många klor det är på rotorn och hur många härvor det är på statorn. Sedan spelar varvtalet in och för enkelhetens skull sägger vi att det är 1:1 i utväxling mellan motorns vevaxel och generatoraxeln. Säg också att varvtalsstoppet sitter vid 7000rpm har du en frekvensvariation på 800*antalet härvor (förenklat) till 7000*antalet härvor. I och med att det bara är två dioder per fas för att likrikta spänningen måste det vara en hög frekvens för att kunna få en någorlunda jämn pulsuation på likspänningen.

    J.K Nilsson

    hmm, men med en sådan varierande frekvens så är det ju lika bra att skita i den iden. om du nu inte har en rolig idé där man kan begränsa frekvensen till 50 hela tiden?
    9-3x TTID 20x9,5

Liknande ämnen

  1. Omvandla tum dimmension till mm på däck
    Av sportsedan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-15, 17:05
  2. Omvandla till lågnivå eller köra högnivå till slutsteg? OG9-5
    Av Heavymental i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-02, 18:59
  3. Kan man omvandla mg/com till g/s ?
    Av DanneD i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-07, 19:21
  4. Likspänning 13.9V till 16V
    Av Marko 1880 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-02-18, 19:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •