Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Baslåda till 9-5 SC

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    87

    Baslåda till 9-5 SC

    Vad behöver man för baslåda för att få det att dunka på där bak på en 9-5 SportCombi?
    En 10'', dubbla 10'', en 12'' eller dubbla 12''?

    För att driva en baslåda behövs ett slutsteg. Har dock inte lyckats förstå det här med kanaler... är det en kanal per högtalare man ska koppla in eller? Om jag bara ska driva baslådan räcker det med mono, men vill jag koppla in de andra högtalarna så behöver jag - tre kanaler? En till baslådan och en till vardera sida, eller ett med sju kanaler - då jag idag har 6 högtalare och vill lägga till en baslåda.
    (ja, jag har 7 högtalare, men funderar på att ta bort centrumhögtalaren i panelen)

    Idag har jag alltså original AS2

    /thomas
    Saab 9-5 2,3T SportCombi -05 -- Nuvarande projekt
    Volvo S70 GLT -98 -- Såld
    Saab 9000 CSE 2,3i -94 -- Stulen och inbytt

  2. #2

    Re: Baslåda till 9-5 SC

    Citat Ursprungligen postat av ahlsttho
    Vad behöver man för baslåda för att få det att dunka på där bak på en 9-5 SportCombi?
    En 10'', dubbla 10'', en 12'' eller dubbla 12''?

    För att driva en baslåda behövs ett slutsteg. Har dock inte lyckats förstå det här med kanaler... är det en kanal per högtalare man ska koppla in eller? Om jag bara ska driva baslådan räcker det med mono, men vill jag koppla in de andra högtalarna så behöver jag - tre kanaler? En till baslådan och en till vardera sida, eller ett med sju kanaler - då jag idag har 6 högtalare och vill lägga till en baslåda.
    (ja, jag har 7 högtalare, men funderar på att ta bort centrumhögtalaren i panelen)

    Idag har jag alltså original AS2

    /thomas
    Vad som dunkar på bäst i en SC beror mest på vad för bas man väljer. Storleken spelar mindre roll...iaf. i detta fall. Det är tekniken som är det viktiga
    Detta beror även lite på vilka pengar som är tänk att spendera. Man kan få bra dunk med en billig 10" och man kan få dåligt dunkt med en 15" och självklart tvärt om.
    Det är ofta hur man bygger baslådan, har för slutsteg och bra strömförsörjning som är den viktiga biten.

    Antal slutstegskanaler du behöver beror som sagt på hur många högtalare du vill driva på steget.
    Tex: du skulle kunna ha ett 4kanals steg, 2 kanaler till dem på insturmentbrädan och 2 kanaler til de i dörrarna och ja, men driver oftast en högtalare/kanal.
    Man även driva alla dessa på ett 2kanals steg, men då måste man koppla in passiva filter mellan de högtalarna på instumentbrädans kanter och dörrhögtalarna.Detta kommer troligen oxå bli ljudmässigt sämre än med fyrkanalssteg.

    Till en bas så funkar det kalas med ett monoblock, men man kan ibland, med fördel, använda ett tvåkanalssteg till baslåda oxå. detta beror på vad basen har för ohm tal. Ligger den på 4ohm, så blir det ofta mera kraft från ett bryggkopplat 2kanals steg, än med ett monoblock. Detta är då i samma prisklass.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    87

    Re: Baslåda till 9-5 SC

    På BRL har de ett antal 10'' basar som suttit i en bil på en mässa. De heter GAS ALPHA 1025X och ser ut såhär:



    Får dem för halva priset - alltså två för 498 kronor.

    Specifikationer:
    Bas: 10 tum. Impedans 4ohm. Känslighet 86dB. Frekvensomfång 36-800Hz. Effekttålighet 400W max. 200W RMS. 30oz magnet. Talspole 50mm. Mått: Monteringshål 230mm. Monteringsdjup 133mm. Vas 22,37 liter. Fs 35Hz. Qts 0,71. BL 11,3. Lådtips: 950BRLM1 (21 liters sluten låda).

    Tänkte antingen bygga egen låda till dessa eller köpa en färdig. Om jag bara vill driva den framtida lådan räcker det med monoslutsteg, men hur kraftigt måste jag skaffa? 2x200W eller?

    /thomas
    Saab 9-5 2,3T SportCombi -05 -- Nuvarande projekt
    Volvo S70 GLT -98 -- Såld
    Saab 9000 CSE 2,3i -94 -- Stulen och inbytt

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    87

    Re: Baslåda till 9-5 SC

    Eller den här aktiva lådan kanske?

    Stoppa i en 12'' i den... förslag? Skulle kunna lägga typ 1200 för baselementet. Kan det räcka, eller blir det för klent?

    /thomas
    Saab 9-5 2,3T SportCombi -05 -- Nuvarande projekt
    Volvo S70 GLT -98 -- Såld
    Saab 9000 CSE 2,3i -94 -- Stulen och inbytt

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    87

    Re: Baslåda till 9-5 SC

    Eller kanske den här lådan till ovanstående 10'' element?

    Och vad behöver jag för slutsteg till detta paket? Gärna under 2000 kronor om det finns.

    /thomas
    Saab 9-5 2,3T SportCombi -05 -- Nuvarande projekt
    Volvo S70 GLT -98 -- Såld
    Saab 9000 CSE 2,3i -94 -- Stulen och inbytt

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    144

    Re: Baslåda till 9-5 SC

    köper du färdiga lådor så lär du leta reda på en bas som trivs med den lådvolymen, det blir lite baklänges så att säga.
    Köp en 12" för 1000:- låt butiken räkna ut en väl avstämd låda anpassad för din bil, bygg sedan lådan själv i 19 mm MDF eller 22 spån, att bygga en låda är inte svår bara man lägger lite tid på det.
    Dom lådorna du länkat till kan låta skit i just din bil iom att den ska passa flera olika bilmodeller, har du sen en bas som inte trivs med lådvolymen så kommer det låta än värre.

    Mins Farbror Barbros ledord "-Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet!"

    Steg köper du ett monoblock för typ 3000:- Sinus Live eller Ampire är bra budget steg.

    //Matte
    Saab 9-5 Aero SC -03 Salomon & Pilot

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    87

    Re: Baslåda till 9-5 SC

    Fick en offert idag som lyder så här:

    1st Silver C4 - fyrakanalers slutsteg: 1998 kr
    2st GAS Alpha 10'' basar (se ovan): 498 kr

    Både steget och baselementen är använda i en demobil - därav rabatten. Fyrakanalers köper jag för att jag i framtiden ska kunna byta ut dörrhögtalarna och köra dem på samma steg.

    Sedan hade jag tänkt bygga egen låda - efter en ritning jag inte har skaffat än men som jag ska börja leta efter.

    Med allt material kommer detta paket att kosta totalt 3500 kronor.
    Ska jag slå till?

    /thomas
    Saab 9-5 2,3T SportCombi -05 -- Nuvarande projekt
    Volvo S70 GLT -98 -- Såld
    Saab 9000 CSE 2,3i -94 -- Stulen och inbytt

  8. #8

    Re: Baslåda till 9-5 SC

    Citat Ursprungligen postat av ahlsttho
    Eller kanske den här lådan till ovanstående 10'' element?

    Och vad behöver jag för slutsteg till detta paket? Gärna under 2000 kronor om det finns.

    /thomas
    Den övre lådan kan funka, men den i denna länken kommer inte att funka alls. Detta för att den porten blir ganska fel för de GAS basarna.
    GAS basarna funkar bra för dem som inte är allt får kräsna på ljudet. Har själv testat den gamla sådan GAS bas och det spelade på högt, men lät inge vidare.
    Så till GAS basarna bör man ha slutna lådor om man vill ha lite bas som låter ok.

    Skall man ha 2st. sådana basar, så bör man ha ett monoblock som klarar 2ohms last och det gör de flesta monoblock idag.
    Vill du lägga runt 2000 på slutsteg så kan det vara ett tips att leta på bla. blocket eller liknande. Där kan man hitta ok. steg för de pengarna.
    Men som Matte_E rekomendera, Ampire steg är helt ok. Sinus Live steg skulle jag inte skaffa. Detta för att dem inte låter bra helt enkelt till musik.


    Annars kan det finnas någon/några på forumet som har slutsteg liggandes

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    87

    Re: Baslåda till 9-5 SC

    TT-95: Men vad tror du om offerten jag fick då?
    Kommer bygga en egen låda - och den ska vara sluten har jag kommit fram till. Sitter och letar ritningar nu. Svärfar sågar ut bitarna åt mig och sen är det bara att limma ihop - sen ska det bli spela av

    /thomas
    Saab 9-5 2,3T SportCombi -05 -- Nuvarande projekt
    Volvo S70 GLT -98 -- Såld
    Saab 9000 CSE 2,3i -94 -- Stulen och inbytt

  10. #10

    Re: Baslåda till 9-5 SC

    Citat Ursprungligen postat av ahlsttho
    TT-95: Men vad tror du om offerten jag fick då?
    Kommer bygga en egen låda - och den ska vara sluten har jag kommit fram till. Sitter och letar ritningar nu. Svärfar sågar ut bitarna åt mig och sen är det bara att limma ihop - sen ska det bli spela av

    /thomas
    Nja, gillar inte steget till e basarna. Detta för att det steget är 2ohm stabilt stereo och enbart 4ohm stabilt i mono. Så bryggar du steget och paralellkopplar basarna blir det inte bra=steget kommer inte funka så länge.

    Skulle säga att du blir nästan "lurad" på detta. Det är inget fel på sakerna i sig. Men tillsammans blir det fel.
    Ett monoblock till basarna är att föredra då det till 99% ka belastas ner till 2ohm.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    87

    Re: Baslåda till 9-5 SC

    Orsaken till just det steget är att jag i framtiden ska kunna köra fler högtalare utan att behöva koppla in ett till steg.
    Men att köra ett monosteg nu och sedan slänga in ett extra sedan är kanske bäst?
    Tänkte försöka vara lite effektiv men vet ej vad som blir bäst

    /thomas
    Saab 9-5 2,3T SportCombi -05 -- Nuvarande projekt
    Volvo S70 GLT -98 -- Såld
    Saab 9000 CSE 2,3i -94 -- Stulen och inbytt

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    87

    Re: Baslåda till 9-5 SC

    Det känns lite förvånande att detta inte låter som en bra kombo när tre killar på BRL tillsammans kommer fram till att detta ska gå bra ihop...
    Betvivlar Absolut inte dina kunskaper - men kan det vara så att de har en lösning på hur man ska koppla detta för att det ska bli bra?
    Ska ta upp din synpunkt med dem imorgon så får vi se vad de säger.
    Är mest lycklig över att jag får tag på så bra prylar till så lågt pris - men kanske jag bedrar mig?

    /thomas
    Saab 9-5 2,3T SportCombi -05 -- Nuvarande projekt
    Volvo S70 GLT -98 -- Såld
    Saab 9000 CSE 2,3i -94 -- Stulen och inbytt

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Baslåda till 9-5 SC

    Du har inte blivit lurad från killarna på BRL, det steget funkar utmärkt till dina 2st 10".
    Har själv använt det steget till 2st GAS 12".
    Saablös dåre

  14. #14

    Re: Baslåda till 9-5 SC

    Citat Ursprungligen postat av ahlsttho
    Det känns lite förvånande att detta inte låter som en bra kombo när tre killar på BRL tillsammans kommer fram till att detta ska gå bra ihop...
    Betvivlar Absolut inte dina kunskaper - men kan det vara så att de har en lösning på hur man ska koppla detta för att det ska bli bra?
    Ska ta upp din synpunkt med dem imorgon så får vi se vad de säger.
    Är mest lycklig över att jag får tag på så bra prylar till så lågt pris - men kanske jag bedrar mig?

    /thomas
    Frågan är då HUR de tänkt koppla det? Man kan ju koppla en bas/kanal, men då bör man helst ha en monosignal till slutsteget. Lika så kan man brygga kanal 1&2 till en och lika med 3&4..men då försvinner ju meningen med att använda ett 4kanals steg.
    Hur kommer lådan att byggas? ska du ha basarna i samma kammare, eller kommer de sitta separat?
    Det går även att koppla basarna i serie, men då utvinner man bara hälften av den effekten som står i spec. under bryggat läge.


    Strongman: jag har skrivit att det GÅR ha steget, men detta är ej optimalt då steget kommer att få en för låg last på sig om man bryggar 2 kanaler och kopplar basarna paralellt.
    Hur hade du dina basar inkopplade?

    Sedan vad gäller BRL. Vilket BRL va det du va på?

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    87

    Re: Baslåda till 9-5 SC

    TT-95 Jag har ännu inte bestämt mig för vilken sorts låda jag ska göra. Det lutar mot en sluten låda - så mycket har jag kommit fram till.
    Hur stor och vilka mått har jag inte räknat ut ännu.

    Sedan överlåter jag åt BRL att beskriva hur de har tänkt sig att jag ska koppla. I värsta fall får jag skaffa ett monoblock istället - om det blir enklare att koppla och räkna ut. Trist bara när jag fick så bra pris på steget

    Det är BRL i Kungens Kurva jag har snackat med. All heder åt dem för den kunskapen och hjälpen de hittills har förmedlat.

    /thomas
    Saab 9-5 2,3T SportCombi -05 -- Nuvarande projekt
    Volvo S70 GLT -98 -- Såld
    Saab 9000 CSE 2,3i -94 -- Stulen och inbytt

  16. #16

    Re: Baslåda till 9-5 SC

    Citat Ursprungligen postat av ahlsttho
    TT-95 Jag har ännu inte bestämt mig för vilken sorts låda jag ska göra. Det lutar mot en sluten låda - så mycket har jag kommit fram till.
    Hur stor och vilka mått har jag inte räknat ut ännu.

    Sedan överlåter jag åt BRL att beskriva hur de har tänkt sig att jag ska koppla. I värsta fall får jag skaffa ett monoblock istället - om det blir enklare att koppla och räkna ut. Trist bara när jag fick så bra pris på steget

    Det är BRL i Kungens Kurva jag har snackat med. All heder åt dem för den kunskapen och hjälpen de hittills har förmedlat.

    /thomas
    Nu vet jag hur de tänker på BRL då en bekant jobbar där
    Han menar att du isf. skall driva en bas/kanal på steget..
    Detta går ju som jag skrev, men du kommer då ej att driva dina basar till max och det är även viktigt att du bygger 2 baslådor, en till var bas, eller så bygger du en stor med skiljevägg innuti lådan.

    Jag hade dock enbart använt en av basarna, eller skaffat en 12" och bryggat steget. Detta kommer isf. betyda att du får ut mera kraft till en bas, vilket troligen kommer spela högre och bättre än använda två basar med lite effekt.

    Då jag inte tror Örjan har labbat klart ännu med portade lådor till denna bas, så är rekomenatonen att köra dem i slutna lådor.

    Dock så är det en fråga som är viktig som jag glömt fråga dej...HUR vill du att det ska spela, bara spela på lite mera än nu..eller vill du kunna spela lite högre än normalt?

    PS: Inget hindrar dej från att skaffa både C4 steget och ett monosteg . 4 kanals steget till framsystemet, 3½" på brädan och 6½" i framdörrarna monosteget till basarna. Då kommer du få ett mycke trevligare ljud än idag

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    87

    Re: Baslåda till 9-5 SC

    Citat Ursprungligen postat av TT-95

    Nu vet jag hur de tänker på BRL då en bekant jobbar där
    Han menar att du isf. skall driva en bas/kanal på steget..
    Detta går ju som jag skrev, men du kommer då ej att driva dina basar till max och det är även viktigt att du bygger 2 baslådor, en till var bas, eller så bygger du en stor med skiljevägg innuti lådan.
    Jag kan alltså bygga typ en sådan här låda?



    Dessa basar ska visst ha 21 liters baslåda. Kan alltså antingen bygga en sammanhängande 600x300x300 låda, eller bygga två stycken 300x300x300? Med dessa mått blir lådan lite större men jag har läst någonstans att det inte skadar utan kan istället vara bättre. Ska forska mer i ämnet dock.

    Jag hade dock enbart använt en av basarna, eller skaffat en 12" och bryggat steget. Detta kommer isf. betyda att du får ut mera kraft till en bas, vilket troligen kommer spela högre och bättre än använda två basar med lite effekt.
    Då jag får två basar till priset av en så tror jag ändå jag ska köra på det. Eller ska jag lägga 100 kr till och få en 12'' istället? Kan en 12'a spela bättre än två 10'or?

    Då jag inte tror Örjan har labbat klart ännu med portade lådor till denna bas, så är rekomenatonen att köra dem i slutna lådor.
    Örjan? Nån på BRL eller här på forumet?
    Dock så är det en fråga som är viktig som jag glömt fråga dej...HUR vill du att det ska spela, bara spela på lite mera än nu..eller vill du kunna spela lite högre än normalt?
    Jättebra fråga som jag borde ha förklarat från början. Vad jag vill är mest att fylla ut ljudbilden som jag har idag. Idag känns det som om jag har ett tomrum bakom mig och det är himla trist. Bra ljud där framme men en icke komplett ljudbild alltså. Lyssnar på väldigt blandad musik från 50-70 tal och även en massa hårrdråkk.

    PS: Inget hindrar dej från att skaffa både C4 steget och ett monosteg . 4 kanals steget till framsystemet, 3½" på brädan och 6½" i framdörrarna monosteget till basarna. Då kommer du få ett mycke trevligare ljud än idag
    Well, ekonomin hindrar nog lite där. 1998 kronor för vardera steg juh. Tanken med att välja C4 och inte mono nu är att C4'an ska kunna driva två högtalare till sedan när jag får mer cash så jag kan byta ut några dörrhögtalare

    /thomas
    Saab 9-5 2,3T SportCombi -05 -- Nuvarande projekt
    Volvo S70 GLT -98 -- Såld
    Saab 9000 CSE 2,3i -94 -- Stulen och inbytt

  18. #18

    Re: Baslåda till 9-5 SC

    Citat Ursprungligen postat av ahlsttho
    Citat Ursprungligen postat av TT-95

    Nu vet jag hur de tänker på BRL då en bekant jobbar där
    Han menar att du isf. skall driva en bas/kanal på steget..
    Detta går ju som jag skrev, men du kommer då ej att driva dina basar till max och det är även viktigt att du bygger 2 baslådor, en till var bas, eller så bygger du en stor med skiljevägg innuti lådan.
    Jag kan alltså bygga typ en sådan här låda?



    Dessa basar ska visst ha 21 liters baslåda. Kan alltså antingen bygga en sammanhängande 600x300x300 låda, eller bygga två stycken 300x300x300? Med dessa mått blir lådan lite större men jag har läst någonstans att det inte skadar utan kan istället vara bättre. Ska forska mer i ämnet dock.

    Jag hade dock enbart använt en av basarna, eller skaffat en 12" och bryggat steget. Detta kommer isf. betyda att du får ut mera kraft till en bas, vilket troligen kommer spela högre och bättre än använda två basar med lite effekt.
    Då jag får två basar till priset av en så tror jag ändå jag ska köra på det. Eller ska jag lägga 100 kr till och få en 12'' istället? Kan en 12'a spela bättre än två 10'or?

    [quote:1xl9lszy]Då jag inte tror Örjan har labbat klart ännu med portade lådor till denna bas, så är rekomenatonen att köra dem i slutna lådor.
    Örjan? Nån på BRL eller här på forumet?
    Dock så är det en fråga som är viktig som jag glömt fråga dej...HUR vill du att det ska spela, bara spela på lite mera än nu..eller vill du kunna spela lite högre än normalt?
    Jättebra fråga som jag borde ha förklarat från början. Vad jag vill är mest att fylla ut ljudbilden som jag har idag. Idag känns det som om jag har ett tomrum bakom mig och det är himla trist. Bra ljud där framme men en icke komplett ljudbild alltså. Lyssnar på väldigt blandad musik från 50-70 tal och även en massa hårrdråkk.

    PS: Inget hindrar dej från att skaffa både C4 steget och ett monosteg . 4 kanals steget till framsystemet, 3½" på brädan och 6½" i framdörrarna monosteget till basarna. Då kommer du få ett mycke trevligare ljud än idag
    Well, ekonomin hindrar nog lite där. 1998 kronor för vardera steg juh. Tanken med att välja C4 och inte mono nu är att C4'an ska kunna driva två högtalare till sedan när jag får mer cash så jag kan byta ut några dörrhögtalare

    /thomas[/quote:1xl9lszy]
    Lådan du har räknat på se bra ut, men glöm inte att räkna in att skilje väggen tar runt 20mm på bredden oxå (beroende på va du använder för tjocklek på material).Sedan får du alltid räkna på innermåtten för att få rätt literantal (men det hade du säkert redan förstått?)
    Att lådan blir lite mera än 21L gör absolut inget. Skulle nog säga att du kan bygga dem runt 25L utan problem. Det ända som kommer att ändras är att du kommer få en lite djupare bas.

    Det är svårt att säga om en 12" skulle spela högre än dessa två 10". jätte svårt. Själv spelar jag högre med en 12" än vad jag gör med min 15"..så det beror lite på hur man bygger m.m.

    Örjan är en av dem som jobbar på BRL, även känd som Evilaudio. Det är han som har byggt den demo bil som de basarna kommer ifrån (antar att det är från hanns Jetta)

    Vet inte va du menar med lite utfyllnad bak? Är det sub du saknar? Ljudbilden skall inte komma bakom dej, den skall alltid komma framför dej, för du sitter väl inte med ryggen mot en scen på en konsert? Så är det ljudbilden du vill ha bättre skall du ev. skaffa bättre framsystem. Är det bas du saknar, så skall denna heller igentligen inte komma bakifrån.igentligen ska inte en bas kunna riktiningsbestämmas,skall vara svårt att höra vart den kommer ifrån, den ska bara finnas.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    87

    Re: Baslåda till 9-5 SC

    Jag kommer köra med 19mm MDF och helt rätt, jag kommer kompensera för detta
    Det här var bara en snabb ritning jag kastade ihop i paint.

    Har en massa skräp i bagaget nu men det ska väck imorgon. Då ska jag mäta och fundera på hur stort jag ska bygga. Kanske sätter två små lådor efter sidorna eller något sådant... får se imorgon.

    Jag har läst en hel del om hur man plastar egna lådor i reservhjulsbaljan och det verkar ju vara rätt enkelt. Men - kan man verkligen få några lager glasfiber att ge samma ljud som en låda i MDF? En låda där nere skulle ju vara perfekt utrymmesmässigt. Mer jobb men jag är inte stressad så det gör inget
    Ett monoblock och en 12'a där kanske...?

    Well, jag saknar bastryck i bilen. På min förra bil kom det från större högtalare som satt i hatthyllan. Nu känns det bara helt tomt bakom mig. Vill med en baslåda fylla ut så att jag får ljud från 360 grader runtom mig - och om jag till på köpet får lite oompa oompa så skadar ju inte det. Därför vill jag bygga baslåda.
    Har jag kanske missförstått? Kan ju erkänna att jag aldrig lyssnat på ljudet i en bil som har en baslåda.

    Kanske får ta och söka upp Mr. Evilaudio imorgon så han kan förklara ett och annat för mig

    /thomas
    Saab 9-5 2,3T SportCombi -05 -- Nuvarande projekt
    Volvo S70 GLT -98 -- Såld
    Saab 9000 CSE 2,3i -94 -- Stulen och inbytt

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Baslåda till 9-5 SC

    ser absolut inget fel med lite rearfill, inte så att det är markant men det ska finnas där då man vill ha det, jag tycker det ger mer rymd åt ljudet.
    I min egen bil kör jag just nu enbart med framsystem + en gammal låda med en 12;a jag hade stående tills jag byggt min baslåda som kommer vara dold men jag tycker det är lite magert o tomt utan rearfill även fast ljudet är bra... men det är ju min smak
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

Liknande ämnen

  1. Ny baslåda till SS??
    Av patliken i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-09, 15:42
  2. Baslåda till AS3?
    Av Daffa i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-24, 22:30
  3. baslåda till 9000
    Av kallan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-05-23, 21:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •